IT가 발달함에 따라 음악의 소비 행태가 변화하고 있다. 카세트, LP, CD 등의 오프라인 음반 소비에서 다운로드, 스트리밍의 온라인 음원 소 비로 변화하면서 음악 산업에서 온라인 음원이 차지하는 비중이 높아져 가고 있다. 음원을 제작하고 유통하는 방식에 있어서도 인터넷과 모바일 을 통한 새로운 플랫폼들이 유통창구 역할을 하고 있다. 새로운 플랫폼을 통한 음원 소비는 다운로드에서 스트리밍으로 빠르게 이동함에 따라 음원 스트리밍 서비스의 중요성이 대두되고 있다. 음원 스트리밍 서비스 시장은 계속 성장하고 있으며 그에 따라 경쟁이 치열해지고 있기 때문에 스트리밍 서비스 업체들은 시장의 예측 불가능성 과 실패의 위험 부담을 줄이기 위한 다양한 서비스의 전략을 시도 하려고 한다. 그 중에서도 가격 유형 전략은 중요한 전략 중의 하나이므로 다양 한 연구를 필요로 한다. 현재, 특히 해외의 음원 스트리밍 서비스 업체가 국내에서 서비스를 하게 되었을 때 국내 업체와 해외 업체의 가격 유형을 어떻게 결정해야 할지에 대한 분석이 중요하다. 따라서 본 연구는 유통업 체인 음원 스트리밍 서비스 업체들의 가격 유형 전략을 ...
IT가 발달함에 따라 음악의 소비 행태가 변화하고 있다. 카세트, LP, CD 등의 오프라인 음반 소비에서 다운로드, 스트리밍의 온라인 음원 소 비로 변화하면서 음악 산업에서 온라인 음원이 차지하는 비중이 높아져 가고 있다. 음원을 제작하고 유통하는 방식에 있어서도 인터넷과 모바일 을 통한 새로운 플랫폼들이 유통창구 역할을 하고 있다. 새로운 플랫폼을 통한 음원 소비는 다운로드에서 스트리밍으로 빠르게 이동함에 따라 음원 스트리밍 서비스의 중요성이 대두되고 있다. 음원 스트리밍 서비스 시장은 계속 성장하고 있으며 그에 따라 경쟁이 치열해지고 있기 때문에 스트리밍 서비스 업체들은 시장의 예측 불가능성 과 실패의 위험 부담을 줄이기 위한 다양한 서비스의 전략을 시도 하려고 한다. 그 중에서도 가격 유형 전략은 중요한 전략 중의 하나이므로 다양 한 연구를 필요로 한다. 현재, 특히 해외의 음원 스트리밍 서비스 업체가 국내에서 서비스를 하게 되었을 때 국내 업체와 해외 업체의 가격 유형을 어떻게 결정해야 할지에 대한 분석이 중요하다. 따라서 본 연구는 유통업 체인 음원 스트리밍 서비스 업체들의 가격 유형 전략을 게임이론으로 분 석하였다. 음원의 제작주체 기업들은 제작과정 전반에 걸친 위험을 줄이고 음원의 흥행성과를 위해서 다양한 전략을 펼쳐야 한다. 음원의 흥행성과를 위해 서는 흥행원인을 파악하는 것이 중요하다. 음원의 흥행원인이 성과에 미 치는 영향에 관한 선행연구들은 있었지만 흥행성과인 음원 스트리밍 서비 스의 횟수와 차트 유지기간의 각각을 분석하는 연구가 없었기 때문에 이 러한 분석을 통해 어떤 흥행요인이 스트리밍 횟수와 차트 유지기간에 어 떤 영향을 미치는지에 대한 분석을 시도하였다. 따라서 본 연구는 국내 음원의 흥행성과인 스트리밍 서비스의 횟수와 차트 유지기간의 영향요인 을 회귀분석으로 분석하였다. 위와 같이 본 연구는 두 가지 주제(음원 스트리밍 서비스 가격 유형 전 략과 흥행요인)로 분석하였다. 첫 번째 주제의 분석 결과, 음원 스트리밍 서비스 한 업체와 다른 업체 서로의 소비자 수를 극대화하기 위해서는, 첫 번째 업체가 가격 유형 전략 중 결합(무료+유료)을 선택하고 두 번째 업체도 가격 유형 전략 중 결합(무료+유료)을 선택하는 것이 최선의 선택 이다. 이는 마케팅, 기술적 구현에서 결합(무료+유료)의 가격 유형이 어려 움이 없다면 두 기업이 결합(무료+유료)을 선택할 가능성이 높다고 판단 되기 때문이다. 두 번째 주제의 분석 결과, 각 요인 별로 음원의 흥행성과에 해당하는 스트리밍 횟수와 차트 유지기간의 영향 요인 결과가 다르게 나타났다. 즉, 가수 역량, 아이돌, 기획사 역량, 배급사 역량, OST 및 서바이벌 음악 프 로그램 음원이라는 요인이 스트리밍 횟수와 차트 유지기간에 미치는 영향 에 관한 분석 결과가 각각 다름을 알 수 있다. 첫째, 가수 역량은 스트리 밍 횟수와 차트 유지기간에 정(+)의 영향을 미쳤다. 둘째, 기획사 역량은 스트리밍 횟수에 정(+)의 영향을 미쳤다. 셋째, 아이돌, 배급사 역량, OST 및 서바이벌 음악 프로그램 음원은 스트리밍 횟수와 스트리밍 차트 유지 기간에 유의한 영향을 미치지 않았다. 본 연구는 음원 스트리밍 횟수와 차트 유지기간의 영향요인이 다름을 밝힘으로써 학문적·실무적인 시사점 을 제공한다.
IT가 발달함에 따라 음악의 소비 행태가 변화하고 있다. 카세트, LP, CD 등의 오프라인 음반 소비에서 다운로드, 스트리밍의 온라인 음원 소 비로 변화하면서 음악 산업에서 온라인 음원이 차지하는 비중이 높아져 가고 있다. 음원을 제작하고 유통하는 방식에 있어서도 인터넷과 모바일 을 통한 새로운 플랫폼들이 유통창구 역할을 하고 있다. 새로운 플랫폼을 통한 음원 소비는 다운로드에서 스트리밍으로 빠르게 이동함에 따라 음원 스트리밍 서비스의 중요성이 대두되고 있다. 음원 스트리밍 서비스 시장은 계속 성장하고 있으며 그에 따라 경쟁이 치열해지고 있기 때문에 스트리밍 서비스 업체들은 시장의 예측 불가능성 과 실패의 위험 부담을 줄이기 위한 다양한 서비스의 전략을 시도 하려고 한다. 그 중에서도 가격 유형 전략은 중요한 전략 중의 하나이므로 다양 한 연구를 필요로 한다. 현재, 특히 해외의 음원 스트리밍 서비스 업체가 국내에서 서비스를 하게 되었을 때 국내 업체와 해외 업체의 가격 유형을 어떻게 결정해야 할지에 대한 분석이 중요하다. 따라서 본 연구는 유통업 체인 음원 스트리밍 서비스 업체들의 가격 유형 전략을 게임이론으로 분 석하였다. 음원의 제작주체 기업들은 제작과정 전반에 걸친 위험을 줄이고 음원의 흥행성과를 위해서 다양한 전략을 펼쳐야 한다. 음원의 흥행성과를 위해 서는 흥행원인을 파악하는 것이 중요하다. 음원의 흥행원인이 성과에 미 치는 영향에 관한 선행연구들은 있었지만 흥행성과인 음원 스트리밍 서비 스의 횟수와 차트 유지기간의 각각을 분석하는 연구가 없었기 때문에 이 러한 분석을 통해 어떤 흥행요인이 스트리밍 횟수와 차트 유지기간에 어 떤 영향을 미치는지에 대한 분석을 시도하였다. 따라서 본 연구는 국내 음원의 흥행성과인 스트리밍 서비스의 횟수와 차트 유지기간의 영향요인 을 회귀분석으로 분석하였다. 위와 같이 본 연구는 두 가지 주제(음원 스트리밍 서비스 가격 유형 전 략과 흥행요인)로 분석하였다. 첫 번째 주제의 분석 결과, 음원 스트리밍 서비스 한 업체와 다른 업체 서로의 소비자 수를 극대화하기 위해서는, 첫 번째 업체가 가격 유형 전략 중 결합(무료+유료)을 선택하고 두 번째 업체도 가격 유형 전략 중 결합(무료+유료)을 선택하는 것이 최선의 선택 이다. 이는 마케팅, 기술적 구현에서 결합(무료+유료)의 가격 유형이 어려 움이 없다면 두 기업이 결합(무료+유료)을 선택할 가능성이 높다고 판단 되기 때문이다. 두 번째 주제의 분석 결과, 각 요인 별로 음원의 흥행성과에 해당하는 스트리밍 횟수와 차트 유지기간의 영향 요인 결과가 다르게 나타났다. 즉, 가수 역량, 아이돌, 기획사 역량, 배급사 역량, OST 및 서바이벌 음악 프 로그램 음원이라는 요인이 스트리밍 횟수와 차트 유지기간에 미치는 영향 에 관한 분석 결과가 각각 다름을 알 수 있다. 첫째, 가수 역량은 스트리 밍 횟수와 차트 유지기간에 정(+)의 영향을 미쳤다. 둘째, 기획사 역량은 스트리밍 횟수에 정(+)의 영향을 미쳤다. 셋째, 아이돌, 배급사 역량, OST 및 서바이벌 음악 프로그램 음원은 스트리밍 횟수와 스트리밍 차트 유지 기간에 유의한 영향을 미치지 않았다. 본 연구는 음원 스트리밍 횟수와 차트 유지기간의 영향요인이 다름을 밝힘으로써 학문적·실무적인 시사점 을 제공한다.
As IT develops, the way music is consumed is changing. With the shift from offline music consumption of cassettes, LPs and CDs to online music consumption of downloads and streaming, online music sources are taking up an increasing portion of the music industry. In the way music is p...
As IT develops, the way music is consumed is changing. With the shift from offline music consumption of cassettes, LPs and CDs to online music consumption of downloads and streaming, online music sources are taking up an increasing portion of the music industry. In the way music is produced and distributed, new platforms through the Internet and mobile are also serving as distribution channels. The importance of music streaming services is emerging as music consumption through the new platform moves rapidly from downloads to streaming. As the music streaming service market continues to grow and competition becomes fierce accordingly, streaming service companies are trying to strategy for various services to reduce the unpredictability of the market and the risk of failure. Among other things, price-type strategies are one of the important strategies and require a variety of research. At present, an analysis is important on how to determine the type of prices for local and overseas companies, especially when music streaming service companies abroad are to serve in the country. Therefore, this study analyzed game theory the price type strategies of music streaming service providers, which are distributors. Companies that produce the music should reduce the risk throughout the production process and implement various strategies for the success of the music. It is important to figure out the cause of success factors for performance. Since there were prior studies on the impact of the causes of entertainment on performance of music, but there was no study analyzing the number of music streaming services that are performance results and each of the chart retention periods, these analyses attempted to analyze which factors influence the number of streaming times and how long the chart is maintained. Therefore, this study analyzed the number of streaming services that are performance of domestic music sources and the influence factors of the chart retention period by regression analysis. This study was analyzed in two main subjects (the strategy of price type of music streaming service and success factors). According to the analysis of the first topic, in order to maximize the number of consumers between one provider of music streaming services and another, the best option is for the first to choose a combination (free plus paid) among price type strategies and for the second to choose a combination (free plus paid) among price type strategies. This is because if the type of price for the combination (free plus paid) is not difficult in marketing and technical implementation, it is judged that the two entities are likely to choose the combination (free plus paid). Analysis of the second topic showed that the number of streaming times corresponding to performance of the music source and the impact factors of the chart retention period for each factor differed. In other words, the analysis results on the number of streaming times and the impact on the duration of the chart by factors such as singer capacity, idol, agency capacity, distributor capacity, OST and survival music program sound source are different. First, singer's ability had a positive influence on the number of streaming times and the duration of the chart. Second, management company's capabilities had a positive influence on the number of streaming times. Third, idol, distributor's capabilities, OST and survival music program sound sources did not significantly affect the number of streaming times and the duration of the streaming chart retention. This study provides academic and practical implications by shedding light on the different number of music streaming times and the impact factors of chart retention periods.
As IT develops, the way music is consumed is changing. With the shift from offline music consumption of cassettes, LPs and CDs to online music consumption of downloads and streaming, online music sources are taking up an increasing portion of the music industry. In the way music is produced and distributed, new platforms through the Internet and mobile are also serving as distribution channels. The importance of music streaming services is emerging as music consumption through the new platform moves rapidly from downloads to streaming. As the music streaming service market continues to grow and competition becomes fierce accordingly, streaming service companies are trying to strategy for various services to reduce the unpredictability of the market and the risk of failure. Among other things, price-type strategies are one of the important strategies and require a variety of research. At present, an analysis is important on how to determine the type of prices for local and overseas companies, especially when music streaming service companies abroad are to serve in the country. Therefore, this study analyzed game theory the price type strategies of music streaming service providers, which are distributors. Companies that produce the music should reduce the risk throughout the production process and implement various strategies for the success of the music. It is important to figure out the cause of success factors for performance. Since there were prior studies on the impact of the causes of entertainment on performance of music, but there was no study analyzing the number of music streaming services that are performance results and each of the chart retention periods, these analyses attempted to analyze which factors influence the number of streaming times and how long the chart is maintained. Therefore, this study analyzed the number of streaming services that are performance of domestic music sources and the influence factors of the chart retention period by regression analysis. This study was analyzed in two main subjects (the strategy of price type of music streaming service and success factors). According to the analysis of the first topic, in order to maximize the number of consumers between one provider of music streaming services and another, the best option is for the first to choose a combination (free plus paid) among price type strategies and for the second to choose a combination (free plus paid) among price type strategies. This is because if the type of price for the combination (free plus paid) is not difficult in marketing and technical implementation, it is judged that the two entities are likely to choose the combination (free plus paid). Analysis of the second topic showed that the number of streaming times corresponding to performance of the music source and the impact factors of the chart retention period for each factor differed. In other words, the analysis results on the number of streaming times and the impact on the duration of the chart by factors such as singer capacity, idol, agency capacity, distributor capacity, OST and survival music program sound source are different. First, singer's ability had a positive influence on the number of streaming times and the duration of the chart. Second, management company's capabilities had a positive influence on the number of streaming times. Third, idol, distributor's capabilities, OST and survival music program sound sources did not significantly affect the number of streaming times and the duration of the streaming chart retention. This study provides academic and practical implications by shedding light on the different number of music streaming times and the impact factors of chart retention periods.
주제어
#음원 스트리밍 가격 유형 게임이론 흥행요인 흥행성과 Music Streaming Price Type Game Theory Success Factors Performance
학위논문 정보
저자
이주희
학위수여기관
추계예술대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
문화예술학과 문화콘텐츠분야
지도교수
서영덕
발행연도
2019
총페이지
159
키워드
음원 스트리밍 가격 유형 게임이론 흥행요인 흥행성과 Music Streaming Price Type Game Theory Success Factors Performance
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