본 연구는 보육교사의 직무스트레스가 자기효능감과 회복탄력성을 매개로 행복감에 미치는 영향에 대해 알아보고, 자기효능감과 회복탄력성의 영향을 분석하여 보육교사의 행복한 삶을 돕는 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 본 연구에서 연구문제에 대한 가설을 검증하기 위하여 서울, 경기도, 인천 지역의 국공립, 민간, 직장, 가정 어린이집 유형으로 사전 조사와 본 조사를 실시하였다. 서베이를 실시하여 최종적으로 506부를 분석 자료로 활용하여 ...
본 연구는 보육교사의 직무스트레스가 자기효능감과 회복탄력성을 매개로 행복감에 미치는 영향에 대해 알아보고, 자기효능감과 회복탄력성의 영향을 분석하여 보육교사의 행복한 삶을 돕는 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 본 연구에서 연구문제에 대한 가설을 검증하기 위하여 서울, 경기도, 인천 지역의 국공립, 민간, 직장, 가정 어린이집 유형으로 사전 조사와 본 조사를 실시하였다. 서베이를 실시하여 최종적으로 506부를 분석 자료로 활용하여 SPSS 22.0 통계프로그램을 사용하였으며, 기초 통계분석 및 인구학적 특성별 차이 검사, 그리고 탐색적 요인분석을 실시하였다. 또한 AMOS 22.0를 활용하여 확인적 요인분석과 구조경로 모형을 통해 직접효과와 간접효과를 분석하였고, 직무스트레스가 자기효능감과 회복탄력성을 매개로 행복감에 미치는 영향에 대한 매개효과를 검증하기 위해서 Sobel test를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 직무스트레스는 행복감에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 단순히 직무스트레스가 행복감에 유의미하지 않는다고 보기 어렵다. 이는 자기효능감과 회복탄력성의 효과가 나타난 경우 더 이상 유의미하지 않는 것으로 나타났고, 확인적 요인분석에 의해 직무스트레스가 자기효능감과 회복탄력성이 부적상관관계로 검증되었기 때문이다. 둘째, 직무스트레스는 자기효능감과 회복탄력성에 부적 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 셋째, 보육교사의 자기효능감과 회복탄력성은 행복감에 정적 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 넷째, 보육교사의 직무스트레스와 행복감과의 관계에서 자기효능감의 매개효과가 있음이 검증되어 자기효능감을 높임으로 인해 행복감도 높일 수 있다는 것이 확인되었다. 다섯째, 직무스트레스가 행복감과의 관계에서 회복탄력성은 매개효과가 있음이 검증되어 개인의 회복탄력성이 높을수록 개인이 느끼는 행복 수준이 높아지는 것을 확인할 수 있으며, 자기효능감에 비해 회복탄력성이 행복감을 높이는데 좀 더 영향을 주는 관계임이 검증되었다. 이러한 결과를 통해 보육교사는 직무스트레스가 있어도 높은 자기효능감과 회복탄력성으로 인해 주어진 일을 잘 해낼 수 있다는 자신에 대한 믿음과 어려움을 극복하기 위한 긍정적 회복능력에 의한 노력이 이루어지면서 행복감이 높게 나타난다는 것이 확인되었다. 결론적으로 본 연구에서는 보육교사의 직무스트레스가 행복감에 미치는 영향에서 내적 변인인 자기효능감과 회복탄력성이 높은 상관관계가 있음이 검증되었기에 보육교사의 자기효능감과 회복탄력성을 높이기 위한 노력이 필요하다는 것에 의의가 있다.
본 연구는 보육교사의 직무스트레스가 자기효능감과 회복탄력성을 매개로 행복감에 미치는 영향에 대해 알아보고, 자기효능감과 회복탄력성의 영향을 분석하여 보육교사의 행복한 삶을 돕는 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 본 연구에서 연구문제에 대한 가설을 검증하기 위하여 서울, 경기도, 인천 지역의 국공립, 민간, 직장, 가정 어린이집 유형으로 사전 조사와 본 조사를 실시하였다. 서베이를 실시하여 최종적으로 506부를 분석 자료로 활용하여 SPSS 22.0 통계프로그램을 사용하였으며, 기초 통계분석 및 인구학적 특성별 차이 검사, 그리고 탐색적 요인분석을 실시하였다. 또한 AMOS 22.0를 활용하여 확인적 요인분석과 구조경로 모형을 통해 직접효과와 간접효과를 분석하였고, 직무스트레스가 자기효능감과 회복탄력성을 매개로 행복감에 미치는 영향에 대한 매개효과를 검증하기 위해서 Sobel test를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 직무스트레스는 행복감에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 단순히 직무스트레스가 행복감에 유의미하지 않는다고 보기 어렵다. 이는 자기효능감과 회복탄력성의 효과가 나타난 경우 더 이상 유의미하지 않는 것으로 나타났고, 확인적 요인분석에 의해 직무스트레스가 자기효능감과 회복탄력성이 부적상관관계로 검증되었기 때문이다. 둘째, 직무스트레스는 자기효능감과 회복탄력성에 부적 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 셋째, 보육교사의 자기효능감과 회복탄력성은 행복감에 정적 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 넷째, 보육교사의 직무스트레스와 행복감과의 관계에서 자기효능감의 매개효과가 있음이 검증되어 자기효능감을 높임으로 인해 행복감도 높일 수 있다는 것이 확인되었다. 다섯째, 직무스트레스가 행복감과의 관계에서 회복탄력성은 매개효과가 있음이 검증되어 개인의 회복탄력성이 높을수록 개인이 느끼는 행복 수준이 높아지는 것을 확인할 수 있으며, 자기효능감에 비해 회복탄력성이 행복감을 높이는데 좀 더 영향을 주는 관계임이 검증되었다. 이러한 결과를 통해 보육교사는 직무스트레스가 있어도 높은 자기효능감과 회복탄력성으로 인해 주어진 일을 잘 해낼 수 있다는 자신에 대한 믿음과 어려움을 극복하기 위한 긍정적 회복능력에 의한 노력이 이루어지면서 행복감이 높게 나타난다는 것이 확인되었다. 결론적으로 본 연구에서는 보육교사의 직무스트레스가 행복감에 미치는 영향에서 내적 변인인 자기효능감과 회복탄력성이 높은 상관관계가 있음이 검증되었기에 보육교사의 자기효능감과 회복탄력성을 높이기 위한 노력이 필요하다는 것에 의의가 있다.
The purpose of this study is to investigate the effects of occupational stress factors on happiness through self-efficacy and resilience of child care teachers, and to analyze the effects of self-efficacy and resilience to provide basic data for helping the happiness of child care teachers. In t...
The purpose of this study is to investigate the effects of occupational stress factors on happiness through self-efficacy and resilience of child care teachers, and to analyze the effects of self-efficacy and resilience to provide basic data for helping the happiness of child care teachers. In this study, the hypotheses about the research problems were verified through preliminary surveys and surveys of public daycare centers, private daycare centers, workplace daycare centers and home daycare centers located in Seoul, Gyeonggi-do, and Incheon. A total of 506 questionnaires were used for final analysis, Basic statistical analysis, demographic differences and exploratory factor analysis were performed using the SPSS 22.0 statistical program. In addition, AMOS 22.0 was used to analyze direct effects and indirect effects through confirmatory factor analysis and structural path model, Sobel test was used to verify the mediating effect of job stress on happiness through self - efficacy and resilience. The results of this study are as follows. First, job stress of childcare teachers did not have a significant effect on happiness. These results do not suggest that job stress is not meaningful for happiness. This is because, when the effects of self-efficacy and resilience have already been shown, it is not meaningful anymore, and it is proved that job stress is negatively correlated with self-efficacy and resilience by confirmatory factor analysis. Second, job stress was proven to negatively affect self - efficacy and resilience. Third, the self-efficacy and resilience of child care teachers were found to have a positive effect on happiness. Fourth, it was confirmed that the mediating effect of the self-efficacy in the relationship between the job stress and the happiness of the child care teacher was confirmed that the happiness can be increased by increasing the self-efficacy. Fifth, the resilience in the relationship between job stress and happiness was proved to be mediating effect. Therefore, it was proved that the higher the resilience of the individual, the higher the level of happiness felt by the individual, and the resilience has a greater effect on the happiness promotion than the self-efficacy. From these results, Childcare teachers have a belief in themselves that they can do their jobs well through self-efficacy and resilience despite job stress, It has been confirmed that happiness is higher as efforts for positive recovery ability to overcome difficulties are made. In conclusion, in this study, it was proved that job stress had a high correlation with self-efficacy and resilience in affecting happiness. Therefore, it is meaningful that efforts to raise the self-efficacy and resilience of childcare teachers are needed.
The purpose of this study is to investigate the effects of occupational stress factors on happiness through self-efficacy and resilience of child care teachers, and to analyze the effects of self-efficacy and resilience to provide basic data for helping the happiness of child care teachers. In this study, the hypotheses about the research problems were verified through preliminary surveys and surveys of public daycare centers, private daycare centers, workplace daycare centers and home daycare centers located in Seoul, Gyeonggi-do, and Incheon. A total of 506 questionnaires were used for final analysis, Basic statistical analysis, demographic differences and exploratory factor analysis were performed using the SPSS 22.0 statistical program. In addition, AMOS 22.0 was used to analyze direct effects and indirect effects through confirmatory factor analysis and structural path model, Sobel test was used to verify the mediating effect of job stress on happiness through self - efficacy and resilience. The results of this study are as follows. First, job stress of childcare teachers did not have a significant effect on happiness. These results do not suggest that job stress is not meaningful for happiness. This is because, when the effects of self-efficacy and resilience have already been shown, it is not meaningful anymore, and it is proved that job stress is negatively correlated with self-efficacy and resilience by confirmatory factor analysis. Second, job stress was proven to negatively affect self - efficacy and resilience. Third, the self-efficacy and resilience of child care teachers were found to have a positive effect on happiness. Fourth, it was confirmed that the mediating effect of the self-efficacy in the relationship between the job stress and the happiness of the child care teacher was confirmed that the happiness can be increased by increasing the self-efficacy. Fifth, the resilience in the relationship between job stress and happiness was proved to be mediating effect. Therefore, it was proved that the higher the resilience of the individual, the higher the level of happiness felt by the individual, and the resilience has a greater effect on the happiness promotion than the self-efficacy. From these results, Childcare teachers have a belief in themselves that they can do their jobs well through self-efficacy and resilience despite job stress, It has been confirmed that happiness is higher as efforts for positive recovery ability to overcome difficulties are made. In conclusion, in this study, it was proved that job stress had a high correlation with self-efficacy and resilience in affecting happiness. Therefore, it is meaningful that efforts to raise the self-efficacy and resilience of childcare teachers are needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.