본 연구는 대학생의 사회불안과 주관적 안녕감의 관계에서 대인관계 유능성이 매개하는지 살펴보고, 그 경로에서 정서인식명확성의 역할을 확인하는 데 목적이 있다. 이를 위해 J 지역 대학생 400명을 대상으로 주관적 안녕감 척도, 사회불안 척도, 대인관계 유능성 척도, 정서인식명확성 척도를 사용하여 설문을 실시하였고, 이 중 유효한 362명의 응답 자료를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 대인관계 유능성은 사회불안과 주관적 안녕감의 관계를 ...
본 연구는 대학생의 사회불안과 주관적 안녕감의 관계에서 대인관계 유능성이 매개하는지 살펴보고, 그 경로에서 정서인식명확성의 역할을 확인하는 데 목적이 있다. 이를 위해 J 지역 대학생 400명을 대상으로 주관적 안녕감 척도, 사회불안 척도, 대인관계 유능성 척도, 정서인식명확성 척도를 사용하여 설문을 실시하였고, 이 중 유효한 362명의 응답 자료를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 대인관계 유능성은 사회불안과 주관적 안녕감의 관계를 부분 매개 하였다. 즉, 사회불안이 주관적 안녕감에 직접적인 영향을 미칠 뿐 아니라, 대인관계 유능성을 매개로 주관적 안녕감에 간접적인 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 둘째, 조절된 매개효과 검증 결과 사회불안과 주관적 안녕감의 관계에서 대인관계 유능성이 부분 매개하며, 이때 사회불안과 대인관계 유능성의 관계를 정서인식명확성이 조절하는 것으로 나타나 조절된 매개효과가 검증되었다. 이러한 결과를 바탕으로 실제 상담현장에서 본 연구가 가지는 시사점과 후속연구에 관한 제언을 논의하였다.
본 연구는 대학생의 사회불안과 주관적 안녕감의 관계에서 대인관계 유능성이 매개하는지 살펴보고, 그 경로에서 정서인식명확성의 역할을 확인하는 데 목적이 있다. 이를 위해 J 지역 대학생 400명을 대상으로 주관적 안녕감 척도, 사회불안 척도, 대인관계 유능성 척도, 정서인식명확성 척도를 사용하여 설문을 실시하였고, 이 중 유효한 362명의 응답 자료를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 대인관계 유능성은 사회불안과 주관적 안녕감의 관계를 부분 매개 하였다. 즉, 사회불안이 주관적 안녕감에 직접적인 영향을 미칠 뿐 아니라, 대인관계 유능성을 매개로 주관적 안녕감에 간접적인 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 둘째, 조절된 매개효과 검증 결과 사회불안과 주관적 안녕감의 관계에서 대인관계 유능성이 부분 매개하며, 이때 사회불안과 대인관계 유능성의 관계를 정서인식명확성이 조절하는 것으로 나타나 조절된 매개효과가 검증되었다. 이러한 결과를 바탕으로 실제 상담현장에서 본 연구가 가지는 시사점과 후속연구에 관한 제언을 논의하였다.
The purpose of this study is to examine whether interpersonal competence is mediated by the relationship between social anxiety and subjective well - being in college students and to identify the role of emotional perception clarity in the path. For this purpose, the questionnaire was administered t...
The purpose of this study is to examine whether interpersonal competence is mediated by the relationship between social anxiety and subjective well - being in college students and to identify the role of emotional perception clarity in the path. For this purpose, the questionnaire was administered to 400 college students in J area using the subjective well - being scale, social anxiety scale, interpersonal competence scale, and emotion recognition clarity scale. Respectively. First, interpersonal competence partially mediated the relationship between social anxiety and subjective well - being. In other words, social anxiety not only directly affects subjective well-being but also indirectly influences subjective well-being through interpersonal competence. Second, as a result of the controlled mediation effect, emotional perception clarity is controlled by the relationship between social anxiety and subjective well - being, and the relationship between social anxiety and interpersonal competence is controlled by the mediation effect. Based on these results, the implications of this study and suggestions for follow - up study were discussed.
The purpose of this study is to examine whether interpersonal competence is mediated by the relationship between social anxiety and subjective well - being in college students and to identify the role of emotional perception clarity in the path. For this purpose, the questionnaire was administered to 400 college students in J area using the subjective well - being scale, social anxiety scale, interpersonal competence scale, and emotion recognition clarity scale. Respectively. First, interpersonal competence partially mediated the relationship between social anxiety and subjective well - being. In other words, social anxiety not only directly affects subjective well-being but also indirectly influences subjective well-being through interpersonal competence. Second, as a result of the controlled mediation effect, emotional perception clarity is controlled by the relationship between social anxiety and subjective well - being, and the relationship between social anxiety and interpersonal competence is controlled by the mediation effect. Based on these results, the implications of this study and suggestions for follow - up study were discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.