이 연구에서는 미용경기대회(2014-2017년)에서 출품되었던 헤어바이나이트 작품을 분석하였으며, 대전·충청지역 미용전공자, 미용업 종사자 및 미용경기대회 참가 경험자(헤어)를 대상으로 미용경기대회 헤어 작품에 대한 살롱에서의 활용성과 만족도를 설문을 통해 조사하였다. 수집된 자료는 통계 처리프로그램인 SPSS 24.0을 이용하여 분석하였다. 또한 2019년 OMC 헤어월드대회에서 1위를 수상한 헤어바이나이트 작품을 제작하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성으로는 여성이 92.5%이었고, 연령대별로는 40대와 50대 이상이 비슷하였고, 자영업과 전문직이 많았으며, 월평균 소득은 200-400 만원 미만, 학력별로는 대학교 재/졸, 직책별로는 ...
이 연구에서는 미용경기대회(2014-2017년)에서 출품되었던 헤어바이나이트 작품을 분석하였으며, 대전·충청지역 미용전공자, 미용업 종사자 및 미용경기대회 참가 경험자(헤어)를 대상으로 미용경기대회 헤어 작품에 대한 살롱에서의 활용성과 만족도를 설문을 통해 조사하였다. 수집된 자료는 통계 처리프로그램인 SPSS 24.0을 이용하여 분석하였다. 또한 2019년 OMC 헤어월드대회에서 1위를 수상한 헤어바이나이트 작품을 제작하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성으로는 여성이 92.5%이었고, 연령대별로는 40대와 50대 이상이 비슷하였고, 자영업과 전문직이 많았으며, 월평균 소득은 200-400 만원 미만, 학력별로는 대학교 재/졸, 직책별로는 뷰티 서비스업 원장이 가장 많았다. 둘째, 미용 경기대회 참가실태에서, 미용 경기대회 참가자 경험자는 79.5%, 참가 종목으로는 크리에이티브 15.2%, 이브닝 스타일이 15.9%로 많았고, 미용경기대회 관련 정보 습득 경로는 미용 관련 협회에서 이었고, 참가 이유는 전문가 기술향상을 위해서가 가장 높게 나타났다. 셋째, 미용 경기대회 운영에 있어서 5점 리커드 척도로 조사한 결과, 미용 경기대회 운영시간이 일정대로 적절하게 진행된 정도는 평균 3.44점, 경기 진행이 순조롭게 진행된 정도 평균 3.48점, 선수 대기 중 경기 안내가 잘 진행된 정도 평균 3.49점, 경기대회 중 경기시간을 정확하게 안내한 정도 평균 3.61점, 경기대회 유의사항 및 규칙에 대한 설명을 잘 전달된 정도는 평균 3.47점, 경기대회의 전반적인 분위기가 경기 집중에 도움이 된 정도는 평균 3.40점으로 나타나 전반적으로 미용경기대회 운영은 보통이상인 것으로 나타났다. 넷째, 미용 경기대회 심사내용에 있어서, 심사평가 기준에 대한 인지도는 평균이 3.37점, 심사기준의 공정성은 평균 3.02점, 심사결과에 대한 신뢰도는 평균 3.06점, 심사위원의 자격조건에 대한 인지도는 평균 3.23점, 심사위원의 과제에 대해 충분한 지식을 갖춘 정도는 평균 3.36점, 심사위원의 복장과 언행의 적절성은 평균 3.59점으로 나타나 미용 경기대회 심사 내용에 있어서는 보통 정도인 것으로 나타났다. 다섯째, 미용 경기대회 헤어 작품을 통한 자신에게 도움이 되는 정도는, 미용 경기대회 헤어 작품은 전반적으로 자신의 예술적 능력 향상에 도움이 되었다(M=4.03)가 가장 높게 나타났고, 다음으로 기술 향상에의 도움(M=3.99), 실무능력에의 도움(M=3.92), 살롱 활용 가능성(M=3.70), 경영관리에의 도움(M=3.67), 전문화하는 시간 단축(M=3.67) 순으로 나타났다. 여섯째, 미용 경기대회 참가 후 만족 정도에서는, 새로운 경험으로 인한 활력(M=4.26)이 만족도가 가장 높았고, 다음으로 성취감(M=4.18), 자신감 상승(M=4.16), 예술적인 관점과 시야 확장(M=4.15), 열정(M=4.15), 기술적 능력 향상(M=3.99) 순이었다. 일곱째, 미용 경기대회 헤어 종목 중에서 현장 활용에 도움이 되는 정도에서는, 살롱업스타일(M=3.92)이 가장 현장 활용에서 도움이 된다고 하였고, 다음으로 드라이(M=3.88), 트렌드 컷(패션 컷, M=3.84), 이브닝스타일(M=3.81), 그래쥬에이션 컷(M=3.76) 순이었다. 그러나 헤어바이나이트(M=3.54)와 고전머리(M=3.55)는 상대적으로 도움이 많이 되지 않는 것으로 나타났다. 여덟째, 미용경기대회 헤어 작품의 살롱 활용성과 만족도, 현장 활용에의 도움 정도 간의 관계에서는, 미용 경기대회 운영은 미용 경기대회 심사내용(r=.638, p<.01), 헤어 작품의 살롱 활용성(r=.460, p<.01), 미용 경기대회 만족도(r=.502, p<.01), 현장 활용의 도움 정도(r=.269, p<.01)와 정(+)의 상관관계가 있었다. 미용 경기대회 심사내용은 헤어작품의 살롱 활용성(r=.520, p<.01), 미용 경기대회 만족도(r=.455, p<.01), 현장 활용의 도움 정도(r=.422, p<.01)와 정(+)의 상관관계가 있었다. 헤어작품의 살롱 활용성은 미용 경기대회 만족도(r=.738, p<.01), 현장 활용의 도움 정도(r=.599, p<.01)와 정(+)의 상관관계가 있었고, 미용 경기대회 만족도는 현장 활용의 도움 정도(r=.516, p<.01)와 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 아홉째, 2019년 OMC 헤어월드대회에서 1위를 수상한 헤어바이나이트 작품을 조금 더 돋보이게 하는 헤어악세서리, 마네킹귀걸이, 마네킹메이크업, 마네킹 의상, 헤어피스를 제작하였다. 2019년 OMC 헤어월드대회에서 1위 수상한 작품은 트렌드화되어 2020년도 미용기능경기대회에 트렌드로 이어진다. 또한 이와 같은 작품 제작 기술은 전문기능인 양성 활성화에 기여하고, 미용인들의 미용기능경기대회에 대한 관심과 참여, 홍보 및 자부심을 고취할 뿐만 아니라 미용인들의 기능 활성화에 필요한 것으로 사료된다.
이 연구에서는 미용경기대회(2014-2017년)에서 출품되었던 헤어바이나이트 작품을 분석하였으며, 대전·충청지역 미용전공자, 미용업 종사자 및 미용경기대회 참가 경험자(헤어)를 대상으로 미용경기대회 헤어 작품에 대한 살롱에서의 활용성과 만족도를 설문을 통해 조사하였다. 수집된 자료는 통계 처리프로그램인 SPSS 24.0을 이용하여 분석하였다. 또한 2019년 OMC 헤어월드대회에서 1위를 수상한 헤어바이나이트 작품을 제작하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성으로는 여성이 92.5%이었고, 연령대별로는 40대와 50대 이상이 비슷하였고, 자영업과 전문직이 많았으며, 월평균 소득은 200-400 만원 미만, 학력별로는 대학교 재/졸, 직책별로는 뷰티 서비스업 원장이 가장 많았다. 둘째, 미용 경기대회 참가실태에서, 미용 경기대회 참가자 경험자는 79.5%, 참가 종목으로는 크리에이티브 15.2%, 이브닝 스타일이 15.9%로 많았고, 미용경기대회 관련 정보 습득 경로는 미용 관련 협회에서 이었고, 참가 이유는 전문가 기술향상을 위해서가 가장 높게 나타났다. 셋째, 미용 경기대회 운영에 있어서 5점 리커드 척도로 조사한 결과, 미용 경기대회 운영시간이 일정대로 적절하게 진행된 정도는 평균 3.44점, 경기 진행이 순조롭게 진행된 정도 평균 3.48점, 선수 대기 중 경기 안내가 잘 진행된 정도 평균 3.49점, 경기대회 중 경기시간을 정확하게 안내한 정도 평균 3.61점, 경기대회 유의사항 및 규칙에 대한 설명을 잘 전달된 정도는 평균 3.47점, 경기대회의 전반적인 분위기가 경기 집중에 도움이 된 정도는 평균 3.40점으로 나타나 전반적으로 미용경기대회 운영은 보통이상인 것으로 나타났다. 넷째, 미용 경기대회 심사내용에 있어서, 심사평가 기준에 대한 인지도는 평균이 3.37점, 심사기준의 공정성은 평균 3.02점, 심사결과에 대한 신뢰도는 평균 3.06점, 심사위원의 자격조건에 대한 인지도는 평균 3.23점, 심사위원의 과제에 대해 충분한 지식을 갖춘 정도는 평균 3.36점, 심사위원의 복장과 언행의 적절성은 평균 3.59점으로 나타나 미용 경기대회 심사 내용에 있어서는 보통 정도인 것으로 나타났다. 다섯째, 미용 경기대회 헤어 작품을 통한 자신에게 도움이 되는 정도는, 미용 경기대회 헤어 작품은 전반적으로 자신의 예술적 능력 향상에 도움이 되었다(M=4.03)가 가장 높게 나타났고, 다음으로 기술 향상에의 도움(M=3.99), 실무능력에의 도움(M=3.92), 살롱 활용 가능성(M=3.70), 경영관리에의 도움(M=3.67), 전문화하는 시간 단축(M=3.67) 순으로 나타났다. 여섯째, 미용 경기대회 참가 후 만족 정도에서는, 새로운 경험으로 인한 활력(M=4.26)이 만족도가 가장 높았고, 다음으로 성취감(M=4.18), 자신감 상승(M=4.16), 예술적인 관점과 시야 확장(M=4.15), 열정(M=4.15), 기술적 능력 향상(M=3.99) 순이었다. 일곱째, 미용 경기대회 헤어 종목 중에서 현장 활용에 도움이 되는 정도에서는, 살롱업스타일(M=3.92)이 가장 현장 활용에서 도움이 된다고 하였고, 다음으로 드라이(M=3.88), 트렌드 컷(패션 컷, M=3.84), 이브닝스타일(M=3.81), 그래쥬에이션 컷(M=3.76) 순이었다. 그러나 헤어바이나이트(M=3.54)와 고전머리(M=3.55)는 상대적으로 도움이 많이 되지 않는 것으로 나타났다. 여덟째, 미용경기대회 헤어 작품의 살롱 활용성과 만족도, 현장 활용에의 도움 정도 간의 관계에서는, 미용 경기대회 운영은 미용 경기대회 심사내용(r=.638, p<.01), 헤어 작품의 살롱 활용성(r=.460, p<.01), 미용 경기대회 만족도(r=.502, p<.01), 현장 활용의 도움 정도(r=.269, p<.01)와 정(+)의 상관관계가 있었다. 미용 경기대회 심사내용은 헤어작품의 살롱 활용성(r=.520, p<.01), 미용 경기대회 만족도(r=.455, p<.01), 현장 활용의 도움 정도(r=.422, p<.01)와 정(+)의 상관관계가 있었다. 헤어작품의 살롱 활용성은 미용 경기대회 만족도(r=.738, p<.01), 현장 활용의 도움 정도(r=.599, p<.01)와 정(+)의 상관관계가 있었고, 미용 경기대회 만족도는 현장 활용의 도움 정도(r=.516, p<.01)와 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 아홉째, 2019년 OMC 헤어월드대회에서 1위를 수상한 헤어바이나이트 작품을 조금 더 돋보이게 하는 헤어악세서리, 마네킹귀걸이, 마네킹메이크업, 마네킹 의상, 헤어피스를 제작하였다. 2019년 OMC 헤어월드대회에서 1위 수상한 작품은 트렌드화되어 2020년도 미용기능경기대회에 트렌드로 이어진다. 또한 이와 같은 작품 제작 기술은 전문기능인 양성 활성화에 기여하고, 미용인들의 미용기능경기대회에 대한 관심과 참여, 홍보 및 자부심을 고취할 뿐만 아니라 미용인들의 기능 활성화에 필요한 것으로 사료된다.
A Study on Salon Usability and Satisfaction of Hairdressing Competition Hair Works and Work Production This research analyzed the hair by night works displayed in beauty contests (2014-2017). This research conducted a survey on utility of hair works exhibited in such contests and satisfaction wi...
A Study on Salon Usability and Satisfaction of Hairdressing Competition Hair Works and Work Production This research analyzed the hair by night works displayed in beauty contests (2014-2017). This research conducted a survey on utility of hair works exhibited in such contests and satisfaction with such contests to those who had cosmetologists, cosmetic works and ever participated in beauty contests(hair) in Daejeon and Chungcheong regions. Statistical analysis was conducted with statistical software, including SPSS 24.0. And, the researcher of this study created a hair by night work which won the first prize in the 2019 OMC Hair World contest. The results are as fellows. First, General characteristics of survey respondents were as follows: the ratio of females was 92.5%; the large two age groups were those in the 40s and those in the 50s and over, and the numbers of the two groups were similar; their jobs were mainly self-employed workers and professionals, and the job the largest number of them belonged to was the director of beauty service shop; average monthly income was from 2 to 4 million won; their school years were college graduates or college students. Second, to the questions related with participation in beauty contest, 79.5% of respondents said positively. The largest two categories they participated in were creative (15.2%) and evening style (15.9%). And to the question on how they acquired information on beauty contests, the largest group of them answered that they got it form beauty related associations, and to the question on why they participated in them, the largest group of them responded that they did to improve their skills. Third, respondents were asked to answer the questions on how the hosts of contests ran them. They were asked to evaluate the statements on the 5-point Likert scale. To the statement that contests were operated on schedule, the average score of respondents was 3.44. To the statement that contests were operated smoothly, the average score was 3.48. To the statement that information on contest schedule was properly provided to participants who were waiting, the average score was 3.49. To the statement that contest schedule were well provided to contests, the average score was 3.61. To the statement that rules of the contest and cautions were well provided, the average score was 3.47. To the statement that the general atmosphere of contest was helpful for participants in concentrating on their works, the average score was 3.40. In summary, evaluations of respondents on running contests were above mid-points. Fourth, there were some questions asking respondents to assess screening of winners in such contests. To the statement that the criteria of screening was well provided, the average score of respondents was 3.37. To the statement on justice of the criteria, the average score was 3.02. The average score on credibility of screening results was 3.06. The average score on they were well informed on qualifications of judges was 3.23. The average score on whether they thought judges were well aware of the tasks was 3.36. The average score on whether they thought judges wore proper clothes and used proper languages was 3.59. In summary, respondents' evaluation on screening procedure was about mid-point. Fifth, there were questions asking respondents to assess whether submission of their works to such contests helped them(M=4.03). The largest proportion of them answered that their participation in such contests were helpful to improve their artistic ability, followed by help in technical skills(M=3.99), help in practical capacity(M=3.92), possibility of using salon(M=3.70), help in management of shop(M=3.67), and shortening of time to be professionals(M=3.67), in descending order. Sixth, to the question on in what aspect they were most satisfied, the largest group of them answered that such experiences boosted their energy(M=4.26), followed by growth of sense of achievement(M=4.18), and of confidence(M=4.16), widening of artistic view(M=4.15), passion(M=4.15) and improvement of technical skills(M=3.99). Seventh, to the question on what kind of hair styles in contests was the most helpful in applying it to working place, The largest proportion of them pointed out salon up style(M=3.92), followed by dry(M=3.88), trend cut(M=3.84), evening style(M=3.81), and graduation cut(M=3.76). However, it was shown that hair by night(M=3.54) and classic hair style(M=3.55) were not very helpful in working place. Eighth, in the relationship among the variables like applicability in salon of hair works displayed in beauty contests, satisfaction with beauty contests, and helpfulness degree in using them in working places, operation of beauty contests were positively (+) related with screening contents(r=.638, p<.01), applicability of hair works to salon,(r=.460, p<.01), satisfaction with beauty contests(r=.502, p<.01) and helpfulness in using them in working places(r=.269, p<.01). Beauty contest screening contents were positively (+) related with applicability in salon of hair works displayed in beauty contests(r=.520, p<.01), satisfaction with beauty contests(r=.455, p<.01), and helpfulness in using them in working places(r=.599, p<.01). Satisfaction with beauty contests were positively (+) related with helpfulness in using them in working places(r=.516, p<.01). Ninth, we manufactured hair accessaries, mannequin earrings, mannequin make-up, mannequin dress and hair pieces which make more beautiful the hair by night work which got the first price in the 2019 Hair World Contest. The first prize at the OMC Hairworld 2019 becomes the mainstream and sets a trend in beauty skills competitions in 2020. It’s anticipated that such prize-winning skills make a contribution to the cultivation of hairstylists and encourage them to take part in beauty competitions. In addition, they would enhance public relations and make cosmetologists proud of their job and promote their skill development.
A Study on Salon Usability and Satisfaction of Hairdressing Competition Hair Works and Work Production This research analyzed the hair by night works displayed in beauty contests (2014-2017). This research conducted a survey on utility of hair works exhibited in such contests and satisfaction with such contests to those who had cosmetologists, cosmetic works and ever participated in beauty contests(hair) in Daejeon and Chungcheong regions. Statistical analysis was conducted with statistical software, including SPSS 24.0. And, the researcher of this study created a hair by night work which won the first prize in the 2019 OMC Hair World contest. The results are as fellows. First, General characteristics of survey respondents were as follows: the ratio of females was 92.5%; the large two age groups were those in the 40s and those in the 50s and over, and the numbers of the two groups were similar; their jobs were mainly self-employed workers and professionals, and the job the largest number of them belonged to was the director of beauty service shop; average monthly income was from 2 to 4 million won; their school years were college graduates or college students. Second, to the questions related with participation in beauty contest, 79.5% of respondents said positively. The largest two categories they participated in were creative (15.2%) and evening style (15.9%). And to the question on how they acquired information on beauty contests, the largest group of them answered that they got it form beauty related associations, and to the question on why they participated in them, the largest group of them responded that they did to improve their skills. Third, respondents were asked to answer the questions on how the hosts of contests ran them. They were asked to evaluate the statements on the 5-point Likert scale. To the statement that contests were operated on schedule, the average score of respondents was 3.44. To the statement that contests were operated smoothly, the average score was 3.48. To the statement that information on contest schedule was properly provided to participants who were waiting, the average score was 3.49. To the statement that contest schedule were well provided to contests, the average score was 3.61. To the statement that rules of the contest and cautions were well provided, the average score was 3.47. To the statement that the general atmosphere of contest was helpful for participants in concentrating on their works, the average score was 3.40. In summary, evaluations of respondents on running contests were above mid-points. Fourth, there were some questions asking respondents to assess screening of winners in such contests. To the statement that the criteria of screening was well provided, the average score of respondents was 3.37. To the statement on justice of the criteria, the average score was 3.02. The average score on credibility of screening results was 3.06. The average score on they were well informed on qualifications of judges was 3.23. The average score on whether they thought judges were well aware of the tasks was 3.36. The average score on whether they thought judges wore proper clothes and used proper languages was 3.59. In summary, respondents' evaluation on screening procedure was about mid-point. Fifth, there were questions asking respondents to assess whether submission of their works to such contests helped them(M=4.03). The largest proportion of them answered that their participation in such contests were helpful to improve their artistic ability, followed by help in technical skills(M=3.99), help in practical capacity(M=3.92), possibility of using salon(M=3.70), help in management of shop(M=3.67), and shortening of time to be professionals(M=3.67), in descending order. Sixth, to the question on in what aspect they were most satisfied, the largest group of them answered that such experiences boosted their energy(M=4.26), followed by growth of sense of achievement(M=4.18), and of confidence(M=4.16), widening of artistic view(M=4.15), passion(M=4.15) and improvement of technical skills(M=3.99). Seventh, to the question on what kind of hair styles in contests was the most helpful in applying it to working place, The largest proportion of them pointed out salon up style(M=3.92), followed by dry(M=3.88), trend cut(M=3.84), evening style(M=3.81), and graduation cut(M=3.76). However, it was shown that hair by night(M=3.54) and classic hair style(M=3.55) were not very helpful in working place. Eighth, in the relationship among the variables like applicability in salon of hair works displayed in beauty contests, satisfaction with beauty contests, and helpfulness degree in using them in working places, operation of beauty contests were positively (+) related with screening contents(r=.638, p<.01), applicability of hair works to salon,(r=.460, p<.01), satisfaction with beauty contests(r=.502, p<.01) and helpfulness in using them in working places(r=.269, p<.01). Beauty contest screening contents were positively (+) related with applicability in salon of hair works displayed in beauty contests(r=.520, p<.01), satisfaction with beauty contests(r=.455, p<.01), and helpfulness in using them in working places(r=.599, p<.01). Satisfaction with beauty contests were positively (+) related with helpfulness in using them in working places(r=.516, p<.01). Ninth, we manufactured hair accessaries, mannequin earrings, mannequin make-up, mannequin dress and hair pieces which make more beautiful the hair by night work which got the first price in the 2019 Hair World Contest. The first prize at the OMC Hairworld 2019 becomes the mainstream and sets a trend in beauty skills competitions in 2020. It’s anticipated that such prize-winning skills make a contribution to the cultivation of hairstylists and encourage them to take part in beauty competitions. In addition, they would enhance public relations and make cosmetologists proud of their job and promote their skill development.
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