본 연구는 4차 산업혁명 시대를 맞이하고 있는 지금, 그 변화를 대비 하는 상황 속에서 뷰티산업은 어떻게 대응하고, 무엇을 준비해야 되는가에 대한 논의가 있어야 된다고 생각된다. 이러한 변화의 흐름 속에 뷰티산업 종사자들이 4차 산업혁명 시대에 대하여 얼마만큼 인식하고 있는지, 그리고 어떠한 생각과 의견을 가지고 있는지에 대하여 조사, 분석하여 뷰티산업의 연구와 발전에 필요한 기초자료의 제공을 목적으로 연구하였다. 본 연구는 2020년 10월 12일부터 10월 26일까지 뷰티산업종사자의 4차 산업혁명시대에 대한 인식정도 및 견해에 대하여 충청남·북도(대전광역시/세종시포함), 서울·경기도, 전라남·북도(광주광역시포함), 기타 지역에 거주하는 뷰티산업 종사자 여자 243명, 남자 53명, 합계 296명을 대상으로 설문을 통해 조사하였다. 연구의 분석은 통계프로그램 ...
본 연구는 4차 산업혁명 시대를 맞이하고 있는 지금, 그 변화를 대비 하는 상황 속에서 뷰티산업은 어떻게 대응하고, 무엇을 준비해야 되는가에 대한 논의가 있어야 된다고 생각된다. 이러한 변화의 흐름 속에 뷰티산업 종사자들이 4차 산업혁명 시대에 대하여 얼마만큼 인식하고 있는지, 그리고 어떠한 생각과 의견을 가지고 있는지에 대하여 조사, 분석하여 뷰티산업의 연구와 발전에 필요한 기초자료의 제공을 목적으로 연구하였다. 본 연구는 2020년 10월 12일부터 10월 26일까지 뷰티산업종사자의 4차 산업혁명시대에 대한 인식정도 및 견해에 대하여 충청남·북도(대전광역시/세종시포함), 서울·경기도, 전라남·북도(광주광역시포함), 기타 지역에 거주하는 뷰티산업 종사자 여자 243명, 남자 53명, 합계 296명을 대상으로 설문을 통해 조사하였다. 연구의 분석은 통계프로그램 SPSS 25.0을 사용하였으며, 빈도분석 및 백분율을 산출하였으며, 결과는 다음과 같다. 첫째, 조사 대상자들은 여성과 20대 및 기혼자들이 많았으며, 월 평균 가구소득은 500만원 이상, 뷰티산업종사분야별로는 헤어가 많았으며, 경력은 3년 미만이 많았고, 학력별로는 대졸이 많게 나타났다. 둘째, 4차 산업혁명시대에 따른 용어의 인식정도에서는 5G이동통신이 평균 3.72점으로 인식정도가 가장 높았으며, 인공지능 평균 3.57점, 빅데이터와 증강현실/가상현실 평균 3.31점, 사물인터넷 평균 3.15점, 클라우드컴퓨팅 평균 2.83점 순으로 나타났다. 따라서 전반적으로 뷰티산업종사자들은 4차 산업혁명시대에 따른 관련용어에 따른 인식정도는 전반에 대해 들어본 적 있으며 약간 알고 있는 수준이라고 도출된다. 셋째, 4차 산업혁명시대와 그에 따른 뷰티산업의 인식정도에서 4차 산업혁명시대에 대한 인식정도는 평균 3.55점으로 현재 4차 산업혁명시대라는 점에 대한 인지정도는 높았으며, 뷰티산업에서 스마트폰과 기기를 연결하여 자신의 피부상태를 체크할 수 있는 기술에 대한 인식정도는 평균 3.52점으로 피부 연관 기술에 대한 인식정도가 가장 높았다. 반면에 뷰티산업에서 자동으로 메이크업을 해주는 3D프린트기계에 대한 인식정도는 평균 3.03점으로 가장 낮은 인식정도로 나타났다. 따라서 대체적으로 4차 산업혁명시대와 그에 따른 뷰티산업의 인식정도는 들어 본 적 있으며, 약간 알고 있는 수준이라고 도출된다. 넷째, 4차 산업혁명시대에 따른 뷰티산업에 대한 견해에서는 4차 산업혁명의 기술을 활용한 뷰티산업이 미래 나의 직업에 미치는 영향을 알고 싶은 정도는 평균 4.11점으로 가장 높게 나타났다. 또한 4차 산업혁명과 연관된 뷰티산업기술이 소비자에게 미치는 영향을 알고 싶은 정도와 4차 산업혁명이 향후 뷰티산업과 연계되어 발전 가능성이 높은 정도, 4차 산업혁명과 연관된 기술의 발전으로 뷰티산업이 더 발전할 수 있는 정도는 평균 4.10점으로 높은 견해를 나타내었다. 반면에 부정적인 견해에서는 4차 산업혁명과 연관된 기술 발전이 미래 뷰티산업종사자라는 직업을 사라지게 할까봐 두려운 정도는 평균 3.42점으로 가장 높게 나타났으며, 4차 산업혁명시대에 따른 뷰티산업의 변화에 적응하지 못할까봐 두려운 정도는 평균 3.26점, 4차 산업혁명과 연관된 뷰티산업의 기술보다는 기존의 방식을 고수하는 정도는 평균 3.18점 순으로 나타났다. 따라서 이와 같은 결과 등으로 볼 때 뷰티산업종사자들은 대체적으로 뷰티산업과 4차 산업혁명시대에 대하여 긍정적인 견해를 나타내었으며, 반면에 비판의식의 정도는 낮은 것으로 나타났다.
본 연구는 4차 산업혁명 시대를 맞이하고 있는 지금, 그 변화를 대비 하는 상황 속에서 뷰티산업은 어떻게 대응하고, 무엇을 준비해야 되는가에 대한 논의가 있어야 된다고 생각된다. 이러한 변화의 흐름 속에 뷰티산업 종사자들이 4차 산업혁명 시대에 대하여 얼마만큼 인식하고 있는지, 그리고 어떠한 생각과 의견을 가지고 있는지에 대하여 조사, 분석하여 뷰티산업의 연구와 발전에 필요한 기초자료의 제공을 목적으로 연구하였다. 본 연구는 2020년 10월 12일부터 10월 26일까지 뷰티산업종사자의 4차 산업혁명시대에 대한 인식정도 및 견해에 대하여 충청남·북도(대전광역시/세종시포함), 서울·경기도, 전라남·북도(광주광역시포함), 기타 지역에 거주하는 뷰티산업 종사자 여자 243명, 남자 53명, 합계 296명을 대상으로 설문을 통해 조사하였다. 연구의 분석은 통계프로그램 SPSS 25.0을 사용하였으며, 빈도분석 및 백분율을 산출하였으며, 결과는 다음과 같다. 첫째, 조사 대상자들은 여성과 20대 및 기혼자들이 많았으며, 월 평균 가구소득은 500만원 이상, 뷰티산업종사분야별로는 헤어가 많았으며, 경력은 3년 미만이 많았고, 학력별로는 대졸이 많게 나타났다. 둘째, 4차 산업혁명시대에 따른 용어의 인식정도에서는 5G이동통신이 평균 3.72점으로 인식정도가 가장 높았으며, 인공지능 평균 3.57점, 빅데이터와 증강현실/가상현실 평균 3.31점, 사물인터넷 평균 3.15점, 클라우드컴퓨팅 평균 2.83점 순으로 나타났다. 따라서 전반적으로 뷰티산업종사자들은 4차 산업혁명시대에 따른 관련용어에 따른 인식정도는 전반에 대해 들어본 적 있으며 약간 알고 있는 수준이라고 도출된다. 셋째, 4차 산업혁명시대와 그에 따른 뷰티산업의 인식정도에서 4차 산업혁명시대에 대한 인식정도는 평균 3.55점으로 현재 4차 산업혁명시대라는 점에 대한 인지정도는 높았으며, 뷰티산업에서 스마트폰과 기기를 연결하여 자신의 피부상태를 체크할 수 있는 기술에 대한 인식정도는 평균 3.52점으로 피부 연관 기술에 대한 인식정도가 가장 높았다. 반면에 뷰티산업에서 자동으로 메이크업을 해주는 3D프린트기계에 대한 인식정도는 평균 3.03점으로 가장 낮은 인식정도로 나타났다. 따라서 대체적으로 4차 산업혁명시대와 그에 따른 뷰티산업의 인식정도는 들어 본 적 있으며, 약간 알고 있는 수준이라고 도출된다. 넷째, 4차 산업혁명시대에 따른 뷰티산업에 대한 견해에서는 4차 산업혁명의 기술을 활용한 뷰티산업이 미래 나의 직업에 미치는 영향을 알고 싶은 정도는 평균 4.11점으로 가장 높게 나타났다. 또한 4차 산업혁명과 연관된 뷰티산업기술이 소비자에게 미치는 영향을 알고 싶은 정도와 4차 산업혁명이 향후 뷰티산업과 연계되어 발전 가능성이 높은 정도, 4차 산업혁명과 연관된 기술의 발전으로 뷰티산업이 더 발전할 수 있는 정도는 평균 4.10점으로 높은 견해를 나타내었다. 반면에 부정적인 견해에서는 4차 산업혁명과 연관된 기술 발전이 미래 뷰티산업종사자라는 직업을 사라지게 할까봐 두려운 정도는 평균 3.42점으로 가장 높게 나타났으며, 4차 산업혁명시대에 따른 뷰티산업의 변화에 적응하지 못할까봐 두려운 정도는 평균 3.26점, 4차 산업혁명과 연관된 뷰티산업의 기술보다는 기존의 방식을 고수하는 정도는 평균 3.18점 순으로 나타났다. 따라서 이와 같은 결과 등으로 볼 때 뷰티산업종사자들은 대체적으로 뷰티산업과 4차 산업혁명시대에 대하여 긍정적인 견해를 나타내었으며, 반면에 비판의식의 정도는 낮은 것으로 나타났다.
Faced with the 4th Industrial Revolution, there is a need to discuss how the beauty industry should react and what is should prepare to handle upcoming changes. The purpose of this study is to provide basic data necessary for research and development of the beauty industry during these changes, by i...
Faced with the 4th Industrial Revolution, there is a need to discuss how the beauty industry should react and what is should prepare to handle upcoming changes. The purpose of this study is to provide basic data necessary for research and development of the beauty industry during these changes, by investigating and analyzing how beauty industry workers perceive the 4th Industrial Revolution and what thoughts and opinions they have on this matter. This study was conducted from October 12 to October 26, 2020, through a survey with 243 women and 53 men, a total of 296 beauty workers living in Chungcheongnam-do (including Daejeon Metropolitan City/Sejong City), Seoul/Gyeonggi-do, Jeollanam-do/Jeollabuk-do (including Gwangju Metropolitan City), and other regions. The statistical program SPSS 25.0 was used to analyze the frequency and to calculate the percentage, the results are as follows. First, the major part of the subjects was female, in their 20s, married, and their average monthly household income was 5 million won or more. Many of them were specialized in hair, with less than three years of experience, and were college graduates. Second, when it comes to awareness of terms linked to the 4th Industrial Revolution, 5G mobile communication has the highest awareness level with an average of 3.72 points, followed by artificial intelligence with an average of 3.57 points, 3.31 points for big data and augmented reality/virtual reality, 3.15 points for the IoT, and 2.83 points for cloud computing. Therefore, it is concluded that beauty industry workers have heard of general terms related to the 4th Industrial Revolution and have a rough idea of it. Third, in terms of the 4th Industrial Revolution and corresponding awareness level of the beauty industry, the awareness level about the 4th Industrial Revolution was high, averaging 3.55 points, the awareness level of the technology that allows checking one's skin condition by connecting a phone to a device was an average of 3.52 points, making the awareness level of the skin-related technology the highest. On the other hand, the awareness level of 3D printing machines that do automatic makeup was the lowest in the beauty industry with an average of 3.03 points. Therefore, it is derived that the 4th Industrial Revolution has a weak corresponding level of awareness of the beauty industry. Fourth, in view of the beauty industry according to the 4th Industrial Revolution, the desire to know the impact of the use of the technology of the 4th Industrial Revolution on their future job was the highest with an average of 4.11 points. The desire to know the impact on consumers of the beauty industry technology related to the 4th Industrial Revolution, the potential development of the 4th Industrial Revolution in connection with the beauty industry in the future, and the possibility of further development of technology related to the 4th Industrial Revolution showed a high score with an average of 4.10. From a negative point of view, on the other hand, the level of fear that technological advances related to the 4th Industrial Revolution will endanger the existence of future beauty industry worker was the highest at an average of 3.42 points. The level of fear of not succeeding to adapt to the changes in the beauty industry with the 4th Industrial Revolution was 3.26 points on average, and the level of desire to stick to the existing method rather than switching to the technology of the beauty industry related to the 4th Industrial Revolution was 3.18 points on average. In light of these, beauty industry workers generally expressed positive views about the beauty industry and the 4th Industrial Revolution, but their criticism was shown low.
Faced with the 4th Industrial Revolution, there is a need to discuss how the beauty industry should react and what is should prepare to handle upcoming changes. The purpose of this study is to provide basic data necessary for research and development of the beauty industry during these changes, by investigating and analyzing how beauty industry workers perceive the 4th Industrial Revolution and what thoughts and opinions they have on this matter. This study was conducted from October 12 to October 26, 2020, through a survey with 243 women and 53 men, a total of 296 beauty workers living in Chungcheongnam-do (including Daejeon Metropolitan City/Sejong City), Seoul/Gyeonggi-do, Jeollanam-do/Jeollabuk-do (including Gwangju Metropolitan City), and other regions. The statistical program SPSS 25.0 was used to analyze the frequency and to calculate the percentage, the results are as follows. First, the major part of the subjects was female, in their 20s, married, and their average monthly household income was 5 million won or more. Many of them were specialized in hair, with less than three years of experience, and were college graduates. Second, when it comes to awareness of terms linked to the 4th Industrial Revolution, 5G mobile communication has the highest awareness level with an average of 3.72 points, followed by artificial intelligence with an average of 3.57 points, 3.31 points for big data and augmented reality/virtual reality, 3.15 points for the IoT, and 2.83 points for cloud computing. Therefore, it is concluded that beauty industry workers have heard of general terms related to the 4th Industrial Revolution and have a rough idea of it. Third, in terms of the 4th Industrial Revolution and corresponding awareness level of the beauty industry, the awareness level about the 4th Industrial Revolution was high, averaging 3.55 points, the awareness level of the technology that allows checking one's skin condition by connecting a phone to a device was an average of 3.52 points, making the awareness level of the skin-related technology the highest. On the other hand, the awareness level of 3D printing machines that do automatic makeup was the lowest in the beauty industry with an average of 3.03 points. Therefore, it is derived that the 4th Industrial Revolution has a weak corresponding level of awareness of the beauty industry. Fourth, in view of the beauty industry according to the 4th Industrial Revolution, the desire to know the impact of the use of the technology of the 4th Industrial Revolution on their future job was the highest with an average of 4.11 points. The desire to know the impact on consumers of the beauty industry technology related to the 4th Industrial Revolution, the potential development of the 4th Industrial Revolution in connection with the beauty industry in the future, and the possibility of further development of technology related to the 4th Industrial Revolution showed a high score with an average of 4.10. From a negative point of view, on the other hand, the level of fear that technological advances related to the 4th Industrial Revolution will endanger the existence of future beauty industry worker was the highest at an average of 3.42 points. The level of fear of not succeeding to adapt to the changes in the beauty industry with the 4th Industrial Revolution was 3.26 points on average, and the level of desire to stick to the existing method rather than switching to the technology of the beauty industry related to the 4th Industrial Revolution was 3.18 points on average. In light of these, beauty industry workers generally expressed positive views about the beauty industry and the 4th Industrial Revolution, but their criticism was shown low.
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