전 세계적으로 여객수요가 증가하면서 항공에 대한 수요가 늘어나고 있다. 영국의 컨설팅업체인 Oliver Wyman이 2018년 1월 발표한 전망에 의하면 2018년부터 2028년까지 항공기 정비산업인 MRO(Maintenance, Repair and Overhaul) 시장이 연평균 4% 성장할 것으로 전망했다. 이에 따라서 국토교통부는 정비인력 수요가 계속 증가할 것으로 예상하고 2022년까지 항공정비사를 4천명 양성하겠다는 방안을 마련하였다. 그러나 국내 항공사에서는 정비사를 수급하지 못하고 있다. 국토교통부에서 정비 안전 강화 대책으로 2016년 4월 항공기 1대당 정비사 12명을 보유하라고 권고를 하였으나 현재 LCC(low cost carrier) 업계 중 필요 인원을 충족하는 항공사는 단 한 곳도 없다. 따라서 항공정비를 수업하는 교육기관에서는 항공정비사 자격증을 취득시켜 항공정비사를 양성하기 위하여 노력하고 있다. 그러나 항공정비에 관련된 수업을 하는 교육기관에 재학중인 학생 중 항공정비사 자격증을 취득하는 학생의 비율은 20%정도로 그 수가 매우 적다. 이에 따라 항공정비사 자격증을 학생들이 취득하기에는 정규 수업시간의 학습만으로 부족함이 있다는 것을 가정하고 학생들이 정규 수업 외에 활용할 수 있는 ...
전 세계적으로 여객수요가 증가하면서 항공에 대한 수요가 늘어나고 있다. 영국의 컨설팅업체인 Oliver Wyman이 2018년 1월 발표한 전망에 의하면 2018년부터 2028년까지 항공기 정비산업인 MRO(Maintenance, Repair and Overhaul) 시장이 연평균 4% 성장할 것으로 전망했다. 이에 따라서 국토교통부는 정비인력 수요가 계속 증가할 것으로 예상하고 2022년까지 항공정비사를 4천명 양성하겠다는 방안을 마련하였다. 그러나 국내 항공사에서는 정비사를 수급하지 못하고 있다. 국토교통부에서 정비 안전 강화 대책으로 2016년 4월 항공기 1대당 정비사 12명을 보유하라고 권고를 하였으나 현재 LCC(low cost carrier) 업계 중 필요 인원을 충족하는 항공사는 단 한 곳도 없다. 따라서 항공정비를 수업하는 교육기관에서는 항공정비사 자격증을 취득시켜 항공정비사를 양성하기 위하여 노력하고 있다. 그러나 항공정비에 관련된 수업을 하는 교육기관에 재학중인 학생 중 항공정비사 자격증을 취득하는 학생의 비율은 20%정도로 그 수가 매우 적다. 이에 따라 항공정비사 자격증을 학생들이 취득하기에는 정규 수업시간의 학습만으로 부족함이 있다는 것을 가정하고 학생들이 정규 수업 외에 활용할 수 있는 콘텐츠를 구현하여 학습에 활용한 후 학습 효과에 대하여 연구 하였다. 연구 방법으로 콘텐츠를 구현하기 전에 효과분석을 위하여 항공기 정비실습 수행도 평가를 항공기 기체, 항공기 기관, 항공기 장비 세과목으로 구분하여 실시하였다. 평가 방법은 항공정비기능사 자격증 평가 시간을 기준으로 실습 완료 시까지의 시간을 측정하였다. 수행도 평가 실시 후 수행도 평가 대상자에게 콘텐츠 구현을 위한 요구분석을 진행하였다. 요구분석 결과를 바탕으로 증강현실 기반의 콘텐츠를 설계하였으며 증강현실 기반의 콘텐츠를 구현하기 위하여 증강현실 소프트웨어 개발 킷(SDK)인 Vuforia AR과, Vuforia AR과 호환이 가능하며 증강현실 구동 시 재생되는 화면을 디자인 할 수 있는 Unity 3D 개발 플랫폼을 활용하였다. 콘텐츠를 구현 후 학생들에게 배포하고 1달의 시간동안 학업에 활용할 수 있도록 지도하였다. 콘텐츠 활용 후 콘텐츠 활용 전 실시하였던 항공기 정비실습 수행도 평가와 같은 평가 항목으로 수행도 평가를 실시하여 콘텐츠의 학습 효과에 대하여 분석하였다. 콘텐츠 사용 후 효과 분석으로 과목별 완료 시간이 항공기 기체 과목은 10.6분 감소, 항공기 기관 과목은 11분 감소, 항공기 장비 과목은 40분 감소하여 콘텐츠가 학생들의 학습에 긍정적인 효과가 있는 것으로 파악되었다. 그러나 항공기 장비 과목은 40분이 감소하였으나 기준 시간보다 10분 초과되어 향후 항공기 장비과목에 대한 보완이 필요할 것으로 파악되었다.
전 세계적으로 여객수요가 증가하면서 항공에 대한 수요가 늘어나고 있다. 영국의 컨설팅업체인 Oliver Wyman이 2018년 1월 발표한 전망에 의하면 2018년부터 2028년까지 항공기 정비산업인 MRO(Maintenance, Repair and Overhaul) 시장이 연평균 4% 성장할 것으로 전망했다. 이에 따라서 국토교통부는 정비인력 수요가 계속 증가할 것으로 예상하고 2022년까지 항공정비사를 4천명 양성하겠다는 방안을 마련하였다. 그러나 국내 항공사에서는 정비사를 수급하지 못하고 있다. 국토교통부에서 정비 안전 강화 대책으로 2016년 4월 항공기 1대당 정비사 12명을 보유하라고 권고를 하였으나 현재 LCC(low cost carrier) 업계 중 필요 인원을 충족하는 항공사는 단 한 곳도 없다. 따라서 항공정비를 수업하는 교육기관에서는 항공정비사 자격증을 취득시켜 항공정비사를 양성하기 위하여 노력하고 있다. 그러나 항공정비에 관련된 수업을 하는 교육기관에 재학중인 학생 중 항공정비사 자격증을 취득하는 학생의 비율은 20%정도로 그 수가 매우 적다. 이에 따라 항공정비사 자격증을 학생들이 취득하기에는 정규 수업시간의 학습만으로 부족함이 있다는 것을 가정하고 학생들이 정규 수업 외에 활용할 수 있는 콘텐츠를 구현하여 학습에 활용한 후 학습 효과에 대하여 연구 하였다. 연구 방법으로 콘텐츠를 구현하기 전에 효과분석을 위하여 항공기 정비실습 수행도 평가를 항공기 기체, 항공기 기관, 항공기 장비 세과목으로 구분하여 실시하였다. 평가 방법은 항공정비기능사 자격증 평가 시간을 기준으로 실습 완료 시까지의 시간을 측정하였다. 수행도 평가 실시 후 수행도 평가 대상자에게 콘텐츠 구현을 위한 요구분석을 진행하였다. 요구분석 결과를 바탕으로 증강현실 기반의 콘텐츠를 설계하였으며 증강현실 기반의 콘텐츠를 구현하기 위하여 증강현실 소프트웨어 개발 킷(SDK)인 Vuforia AR과, Vuforia AR과 호환이 가능하며 증강현실 구동 시 재생되는 화면을 디자인 할 수 있는 Unity 3D 개발 플랫폼을 활용하였다. 콘텐츠를 구현 후 학생들에게 배포하고 1달의 시간동안 학업에 활용할 수 있도록 지도하였다. 콘텐츠 활용 후 콘텐츠 활용 전 실시하였던 항공기 정비실습 수행도 평가와 같은 평가 항목으로 수행도 평가를 실시하여 콘텐츠의 학습 효과에 대하여 분석하였다. 콘텐츠 사용 후 효과 분석으로 과목별 완료 시간이 항공기 기체 과목은 10.6분 감소, 항공기 기관 과목은 11분 감소, 항공기 장비 과목은 40분 감소하여 콘텐츠가 학생들의 학습에 긍정적인 효과가 있는 것으로 파악되었다. 그러나 항공기 장비 과목은 40분이 감소하였으나 기준 시간보다 10분 초과되어 향후 항공기 장비과목에 대한 보완이 필요할 것으로 파악되었다.
As the number of passengers has been increasing around all over the world, the demand of aviation as well has been increasing. In 2018 Oliver Wyman a company in UK has presented a prospect of growth in the aircraft maintenance industry. According to the research, from 2018 to 2028 the MRO(Maintenanc...
As the number of passengers has been increasing around all over the world, the demand of aviation as well has been increasing. In 2018 Oliver Wyman a company in UK has presented a prospect of growth in the aircraft maintenance industry. According to the research, from 2018 to 2028 the MRO(Maintenance, Repair and Overhaul) market’s annual average will grow up to 4%. In this reason, Ministry of Land, Infrastructure and Transport expects that the demand of repairmen will constantly increase and train 4,000 technicians by 2022. However, a domestic airlines have not supplied and demanded technicians. Whereas Ministry of Land, Infrastructure and Transport presented Strengthening Safety Policy for Repair in 2016 of April, which advised to hire 12 technicians per an aircraft, there is no airline that can meet the standard recommendation of hiring technicians that is required among LCC (Low Cast Carrier). Therefore, the institutions of aircraft maintenance education have provided License of Aircraft Maintenance and made more efforts on training of aircraft repairman. Still around 20% of students who are studying in the institutions of aircraft maintenance education get the license. So my presumption of the students who are trying to obtain their license by regular educational hours is not enough. I have made some contents for the students to study outside of their regular hours of studying and to see if this new contents have any effects on them. For the effectiveness of this research, I have separated the contents into three subjects. First is performance evaluation of aircraft’s airframe, aircraft’s engine, and aircraft’s equipment. For the evaluation, License of Aircraft Maintenance test was used the as the standard time. After their performance, the examinee gave feedback on what the contents lacked. The contents based augmented reality was designed with the result of analyzing of students' demand. To materialize the contents of augmented reality, the Unity 3D development platform was used. Unity 3D development platform is interchangeable with augmented reality software development kit (SDK) Vuforia AR. And when augmented reality actives you can design the screen that is playing. The materialized contents were distributed to the students for one month to be used in their studies. The analyzed data for before and after use of the contents was compared and confirmed the effectiveness. After usage of the contents, the results in each subject as following: 10.6 minutes reduction in aircraft’s airframe, 11 minutes reduction in aircraft’s engine, and 40 minutes reduction in aircraft’s equipment. The content gave positive effect for the students. However, even with 40 minute improvement in aircraft’s equipment, it was still 10 minutes slower than the standardized test. The contents needs little bit more polished.
As the number of passengers has been increasing around all over the world, the demand of aviation as well has been increasing. In 2018 Oliver Wyman a company in UK has presented a prospect of growth in the aircraft maintenance industry. According to the research, from 2018 to 2028 the MRO(Maintenance, Repair and Overhaul) market’s annual average will grow up to 4%. In this reason, Ministry of Land, Infrastructure and Transport expects that the demand of repairmen will constantly increase and train 4,000 technicians by 2022. However, a domestic airlines have not supplied and demanded technicians. Whereas Ministry of Land, Infrastructure and Transport presented Strengthening Safety Policy for Repair in 2016 of April, which advised to hire 12 technicians per an aircraft, there is no airline that can meet the standard recommendation of hiring technicians that is required among LCC (Low Cast Carrier). Therefore, the institutions of aircraft maintenance education have provided License of Aircraft Maintenance and made more efforts on training of aircraft repairman. Still around 20% of students who are studying in the institutions of aircraft maintenance education get the license. So my presumption of the students who are trying to obtain their license by regular educational hours is not enough. I have made some contents for the students to study outside of their regular hours of studying and to see if this new contents have any effects on them. For the effectiveness of this research, I have separated the contents into three subjects. First is performance evaluation of aircraft’s airframe, aircraft’s engine, and aircraft’s equipment. For the evaluation, License of Aircraft Maintenance test was used the as the standard time. After their performance, the examinee gave feedback on what the contents lacked. The contents based augmented reality was designed with the result of analyzing of students' demand. To materialize the contents of augmented reality, the Unity 3D development platform was used. Unity 3D development platform is interchangeable with augmented reality software development kit (SDK) Vuforia AR. And when augmented reality actives you can design the screen that is playing. The materialized contents were distributed to the students for one month to be used in their studies. The analyzed data for before and after use of the contents was compared and confirmed the effectiveness. After usage of the contents, the results in each subject as following: 10.6 minutes reduction in aircraft’s airframe, 11 minutes reduction in aircraft’s engine, and 40 minutes reduction in aircraft’s equipment. The content gave positive effect for the students. However, even with 40 minute improvement in aircraft’s equipment, it was still 10 minutes slower than the standardized test. The contents needs little bit more polished.
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