본 연구의 목적은 자연친화적 예술활동을 기초로 개발된 환경교육 프로그램이 유아의 환경감수성, 환경친화적 태도 및 예술적 태도변화에 효과가 있는지 알아보는 것이다.
본 연구에서 개발된 프로그램의 목적은 유아들이 환경교육을 통해 환경감수성과 환경친화적 태도를 증진시켜 지속가능한 삶을 위한 기초적인 지식을 기르도록 하는 것이다. 이 목적을 달성하기 위한 구체적인 목표는 다음과 같다. 첫째, 자연의 아름다움을 느낀다. 둘째, 생태계 구성원간의 관계를 이해한다. 셋째, 생명과 자연환경을 소중히 여긴다. 넷째, 주변환경을 바르게 보전하기 위해 노력한다. 본 연구는 문헌분석, 예비 프로그램 구성, 전문가 협의, 예비 연구, 프로그램 개발순으로 진행되었다. 자연친화적 예술활동에 기초한 유아환경교육 프로그램의 내용을 구성하기 위하여 이주제와 관련된 선행연구에서 환경교육 내용요소를 추출하였다. 추출된 요소에 대한 ...
본 연구의 목적은 자연친화적 예술활동을 기초로 개발된 환경교육 프로그램이 유아의 환경감수성, 환경친화적 태도 및 예술적 태도변화에 효과가 있는지 알아보는 것이다.
본 연구에서 개발된 프로그램의 목적은 유아들이 환경교육을 통해 환경감수성과 환경친화적 태도를 증진시켜 지속가능한 삶을 위한 기초적인 지식을 기르도록 하는 것이다. 이 목적을 달성하기 위한 구체적인 목표는 다음과 같다. 첫째, 자연의 아름다움을 느낀다. 둘째, 생태계 구성원간의 관계를 이해한다. 셋째, 생명과 자연환경을 소중히 여긴다. 넷째, 주변환경을 바르게 보전하기 위해 노력한다. 본 연구는 문헌분석, 예비 프로그램 구성, 전문가 협의, 예비 연구, 프로그램 개발순으로 진행되었다. 자연친화적 예술활동에 기초한 유아환경교육 프로그램의 내용을 구성하기 위하여 이주제와 관련된 선행연구에서 환경교육 내용요소를 추출하였다. 추출된 요소에 대한 내용타당도를 검증한 후 주제와 적합한 내용을 선정하였다. 이러한 결과로 선정된 교육내용은 환경감수성과 배려, 환경구성 이해, 환경문제 인식, 환경문제 해결, 지속가능발전을 위한 실천이다. 또한 자연친화적 예술활동은 자연의 아름다움 찾아보기, 예술적으로 표현하기, 예술 감상하기로 선정되었다. 교사는 유아의 반응을 관찰하고 교육목표에 도달했는지, 활동에 대한 유아의 참여도 등을 평가했다. 이 연구에서는 개발된 프로그램의 효과를 검증하기 위해 유아용 환경감수성 검사, 환경 친화적 태도 검사, 만5세용 예술적 태도를 평가하는 척도를 사용되었다. 본 연구의 대상은 세종지역에 소재한 I어린이집과 Y어린이집의 만 5세 유아 40명이었다. 두 집단의 아이들은 지역여건, 사회·경제적 수준 및 가정환경이 비슷한 유아들로 구성되었다. I어린이집 유아의 평균연령은 69.6개월이며, Y어린이집 유아의 평균 월령은 70.9개월l이었다. 본 연구에서는 SPSS21.0 프로그램을 이용하여 빈도, 퍼센트. 평균, t-test, 공분산분석을 실시하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 자연친화적 예술활동에 기초한 유아환경교육 프로그램은 유아의 환경감수성에 긍정적인 효과가 있었다. 유아환경프로그램은 유아의 민감성, 심미감과 정서안정 그리고 동정과 연민과 같은 환경감수성 향상에 도움을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 자연친화적 예술활동에 기초한 유아환경교육 프로그램은 유아의 환경 친화적 태도에 긍정적인 효과가 있었다. 유아환경프로그램은 유아의 자연친화적 태도와 환경보전 태도형성에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 환경교육프로그램은 유아들이 동식물에 대한 애정과 관심을 가지고 생명을 존중하는 태도를 지니도록 하는데 효과적이었다. 셋째, 자연친화적 예술활동에 기초한 유아환경교육 프로그램은 유아의 예술적 태도에 긍정적인 효과가 있었다. 유아환경프로그램은 유아들의 아름다움 찾아보기, 예술적 표현하기, 예술 감상하기 능력에 효과적이었다.
본 연구의 목적은 자연친화적 예술활동을 기초로 개발된 환경교육 프로그램이 유아의 환경감수성, 환경친화적 태도 및 예술적 태도변화에 효과가 있는지 알아보는 것이다.
본 연구에서 개발된 프로그램의 목적은 유아들이 환경교육을 통해 환경감수성과 환경친화적 태도를 증진시켜 지속가능한 삶을 위한 기초적인 지식을 기르도록 하는 것이다. 이 목적을 달성하기 위한 구체적인 목표는 다음과 같다. 첫째, 자연의 아름다움을 느낀다. 둘째, 생태계 구성원간의 관계를 이해한다. 셋째, 생명과 자연환경을 소중히 여긴다. 넷째, 주변환경을 바르게 보전하기 위해 노력한다. 본 연구는 문헌분석, 예비 프로그램 구성, 전문가 협의, 예비 연구, 프로그램 개발순으로 진행되었다. 자연친화적 예술활동에 기초한 유아환경교육 프로그램의 내용을 구성하기 위하여 이주제와 관련된 선행연구에서 환경교육 내용요소를 추출하였다. 추출된 요소에 대한 내용타당도를 검증한 후 주제와 적합한 내용을 선정하였다. 이러한 결과로 선정된 교육내용은 환경감수성과 배려, 환경구성 이해, 환경문제 인식, 환경문제 해결, 지속가능발전을 위한 실천이다. 또한 자연친화적 예술활동은 자연의 아름다움 찾아보기, 예술적으로 표현하기, 예술 감상하기로 선정되었다. 교사는 유아의 반응을 관찰하고 교육목표에 도달했는지, 활동에 대한 유아의 참여도 등을 평가했다. 이 연구에서는 개발된 프로그램의 효과를 검증하기 위해 유아용 환경감수성 검사, 환경 친화적 태도 검사, 만5세용 예술적 태도를 평가하는 척도를 사용되었다. 본 연구의 대상은 세종지역에 소재한 I어린이집과 Y어린이집의 만 5세 유아 40명이었다. 두 집단의 아이들은 지역여건, 사회·경제적 수준 및 가정환경이 비슷한 유아들로 구성되었다. I어린이집 유아의 평균연령은 69.6개월이며, Y어린이집 유아의 평균 월령은 70.9개월l이었다. 본 연구에서는 SPSS21.0 프로그램을 이용하여 빈도, 퍼센트. 평균, t-test, 공분산분석을 실시하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 자연친화적 예술활동에 기초한 유아환경교육 프로그램은 유아의 환경감수성에 긍정적인 효과가 있었다. 유아환경프로그램은 유아의 민감성, 심미감과 정서안정 그리고 동정과 연민과 같은 환경감수성 향상에 도움을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 자연친화적 예술활동에 기초한 유아환경교육 프로그램은 유아의 환경 친화적 태도에 긍정적인 효과가 있었다. 유아환경프로그램은 유아의 자연친화적 태도와 환경보전 태도형성에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 환경교육프로그램은 유아들이 동식물에 대한 애정과 관심을 가지고 생명을 존중하는 태도를 지니도록 하는데 효과적이었다. 셋째, 자연친화적 예술활동에 기초한 유아환경교육 프로그램은 유아의 예술적 태도에 긍정적인 효과가 있었다. 유아환경프로그램은 유아들의 아름다움 찾아보기, 예술적 표현하기, 예술 감상하기 능력에 효과적이었다.
The purpose of this study is to develop programs based on nature-friendly art activities and to examine their effects. In other words, it is to find out whether the environmental education program developed on the basis of nature-friendly art activities is effective for children's environmental sens...
The purpose of this study is to develop programs based on nature-friendly art activities and to examine their effects. In other words, it is to find out whether the environmental education program developed on the basis of nature-friendly art activities is effective for children's environmental sensitivity, environmentally friendly attitude and artistic attitude change.
To achieve the goal of the research, two study questions have been set up as the following:
1. What is the composition of the early childhood environmental education program based on nature-friendly art activities? 1-1. What are the goals and objectives of the early childhood environmental education program based on nature-friendly arts activities? 1-2. What is the content of the early childhood environmental education program based on nature-friendly art activities? 1-3. What is the method of teaching and learning in the early childhood environmental education program based on nature-friendly art activities? 1-4. What is the evaluation of early childhood environmental education programs based on nature-friendly art activities?
2. What is the effect of applying an early childhood environmental education program based on nature-friendly arts activities? 2-1. How do early childhood environmental education programs based on nature-friendly arts activities affect children's environmental sensitivity? 2-2. How do early childhood environmental education programs based on nature-friendly arts activities affect children's environmental sensitivity? 2-3. How do early childhood environmental education programs based on nature-friendly arts activities affect children's artistic attitudes?
The purpose of the program developed in this study is to help children develop basic knowledge for sustainable living by promoting environmental sensitivity and environmentally friendly attitudes through environmental education.
The specific goals to achieve this are as follows. First, they feel the beauty of nature. Second, they understand the relationships among ecosystem members. Third, they value life and the natural environment. Fourth, they practice to preserve our environment properly.
This study proceeded with literature review, preliminary program, expert consultation, preliminary research, and program develop. Through this process, a program of nature-friendly art activities was developed through previous studies and literature reviews. In order to construct contents of early childhood environmental education program based on nature-friendly art activities, contents of environmental education were extracted from previous studies related to this subject. After verifying the content validity of the extracted elements, the subject and appropriate contents were selected. The education contents selected as the result are environmental sensitivity and consideration, understanding environmental composition, environmental problem recognition, environmental problem solving, and sustainable development. In addition, nature-friendly art activities were selected to explore the beauty of nature, to express artistically and to appreciate art. The teacher observed the child's response and assessed whether he reached the educational goal and the child's participation in the activity. In this study, measures to assess the effectiveness of the developed program were used to assess the children's environmental sensitivity test, environmentally friendly attitude test, and artistic attitude for 5 year olds. The subjects of this study were 40 children aged 5 years old in day care center I and Y in Sejong. The two groups of children consisted of children with similar local conditions, socio-economic standards, and family environment. The mean age of children in I day care center was 69.6 months, and the average age of children in Y day care center was 70.9 months. Data were analyszed by frequencies, percentage, mean, t-test, and ANCOVA using SPSS 21.0 program.
The results of this study are summarized as follows.
First, the environmental education programs based on nature-friendly arts activities have positive effects on children's environmental sensitivity. The early childhood environment program has been shown to help improve children's sensitivity, aesthetics and emotional stability, and environmental sensitivity such as sympathy and compassion.
Second, the environmental education programs based on nature-friendly arts activities have positive effects on children's environmentally friendly attitudes. The early childhood environment program has positive effects on young children's nature-friendly attitude and environmental conservation attitude. The children who experience environmental programs have shown an attitude to increase affection and interest in plants and animals and to respect life.
Third, the environmental education programs based on nature-friendly arts activities had a positive effect on children's artistic attitudes. The early childhood environment program was effective for children's ability to explore beauty, express artistically, and appreciate art.
The purpose of this study is to develop programs based on nature-friendly art activities and to examine their effects. In other words, it is to find out whether the environmental education program developed on the basis of nature-friendly art activities is effective for children's environmental sensitivity, environmentally friendly attitude and artistic attitude change.
To achieve the goal of the research, two study questions have been set up as the following:
1. What is the composition of the early childhood environmental education program based on nature-friendly art activities? 1-1. What are the goals and objectives of the early childhood environmental education program based on nature-friendly arts activities? 1-2. What is the content of the early childhood environmental education program based on nature-friendly art activities? 1-3. What is the method of teaching and learning in the early childhood environmental education program based on nature-friendly art activities? 1-4. What is the evaluation of early childhood environmental education programs based on nature-friendly art activities?
2. What is the effect of applying an early childhood environmental education program based on nature-friendly arts activities? 2-1. How do early childhood environmental education programs based on nature-friendly arts activities affect children's environmental sensitivity? 2-2. How do early childhood environmental education programs based on nature-friendly arts activities affect children's environmental sensitivity? 2-3. How do early childhood environmental education programs based on nature-friendly arts activities affect children's artistic attitudes?
The purpose of the program developed in this study is to help children develop basic knowledge for sustainable living by promoting environmental sensitivity and environmentally friendly attitudes through environmental education.
The specific goals to achieve this are as follows. First, they feel the beauty of nature. Second, they understand the relationships among ecosystem members. Third, they value life and the natural environment. Fourth, they practice to preserve our environment properly.
This study proceeded with literature review, preliminary program, expert consultation, preliminary research, and program develop. Through this process, a program of nature-friendly art activities was developed through previous studies and literature reviews. In order to construct contents of early childhood environmental education program based on nature-friendly art activities, contents of environmental education were extracted from previous studies related to this subject. After verifying the content validity of the extracted elements, the subject and appropriate contents were selected. The education contents selected as the result are environmental sensitivity and consideration, understanding environmental composition, environmental problem recognition, environmental problem solving, and sustainable development. In addition, nature-friendly art activities were selected to explore the beauty of nature, to express artistically and to appreciate art. The teacher observed the child's response and assessed whether he reached the educational goal and the child's participation in the activity. In this study, measures to assess the effectiveness of the developed program were used to assess the children's environmental sensitivity test, environmentally friendly attitude test, and artistic attitude for 5 year olds. The subjects of this study were 40 children aged 5 years old in day care center I and Y in Sejong. The two groups of children consisted of children with similar local conditions, socio-economic standards, and family environment. The mean age of children in I day care center was 69.6 months, and the average age of children in Y day care center was 70.9 months. Data were analyszed by frequencies, percentage, mean, t-test, and ANCOVA using SPSS 21.0 program.
The results of this study are summarized as follows.
First, the environmental education programs based on nature-friendly arts activities have positive effects on children's environmental sensitivity. The early childhood environment program has been shown to help improve children's sensitivity, aesthetics and emotional stability, and environmental sensitivity such as sympathy and compassion.
Second, the environmental education programs based on nature-friendly arts activities have positive effects on children's environmentally friendly attitudes. The early childhood environment program has positive effects on young children's nature-friendly attitude and environmental conservation attitude. The children who experience environmental programs have shown an attitude to increase affection and interest in plants and animals and to respect life.
Third, the environmental education programs based on nature-friendly arts activities had a positive effect on children's artistic attitudes. The early childhood environment program was effective for children's ability to explore beauty, express artistically, and appreciate art.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.