이 연구의 목적은 지난 20여 년 동안의 한국어교육에 대한 어느 정도의 경험이 축적된 상황에서 한국어교육에 대한 교육학적 사고로서 최근 학습전략 연구 동향으로 주목받고 있는 사회-정서학습(SEL)기반의 이론과, 2017...
논문 요약
외국인을 위한 생활문화 활용 한국어교육 SEL기반 모델 개발
감 혜 원
공주대학교 대학원 교육학과 교육공학 전공 (지도교수 한 승 록)
이 연구의 목적은 지난 20여 년 동안의 한국어교육에 대한 어느 정도의 경험이 축적된 상황에서 한국어교육에 대한 교육학적 사고로서 최근 학습전략 연구 동향으로 주목받고 있는 사회-정서학습(SEL)기반의 이론과, 2017년도 개정 한국어 교육과정에서 강조하고 있는 한국문화 및 한국생활문화의 이해와 수용을 접목한 외국인 대상 한국어교육을 위한 「SEL기반 한국어교육 모델」을 개발하여 그 효과를 검증하고자 하였다.
이와 같은 연구의 목적을 위한 연구의 문제는 다음과 같다. 연구문제 1 : 생활문화 활용 한국어교육의 SEL기반 모델은 무엇인가? 연구문제 2 : 생활문화 활용 한국어교육의 SEL기반 모델은 학업성취도, 학습참여도, 수업만 족도에 긍정적 효과를 보일 것인가?
연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 생활문화 활용 한국어교육의 SEL기반 모델은 ① 외국인들이 인식하는 한국의 생활문화를 분석하여 SEL의 다섯 가지 영역으로 분류한 다음, ② 전문가 그룹에서 분류한 다섯 가지 항목의 생활문화와 관련하여 적절한 한국어 표현을 조사하여 리스트를 작성하였다. ③ 작성된 생활문화 관련 한국어 표현 리스트를 기반으로 한국어능력시험(TOPIK)의 초급 어휘 및 문법사항을 정리하였으며, ④ 정리한 초급 어휘 및 문법사항을 SEL의 다섯 가지 영역으로 분류하였고, ⑤ 이 분류표를 근거로 하여 「SEL기반 한국어교육 모델」을 구안하였다. 둘째, 「SEL기반 한국어교육 모델」에 따라 개발된 “생활문화 활용 한국어교육의 SEL기반 모델”의 효과는 2019년 여름학기 ○○대학에서 개설한 한국어 초급과정 10주 과정 중 5주 과정의 실험을 통하여 검증하였다. 검증결과, “생활문화 활용 한국어교육의 SEL기반 모델”을 적용한 실험집단은 비교집단에 비하여 학습참여도 및 수업만족도에서 통계적으로 유의하게 더 높은 성과를 보였으며, 학업성취도에서는 더 높은 학업성취도를 보였으나 통계적으로 유의하지는 않았다. 이와 같은 본 연구의 결과는 “생활문화 활용 한국어교육의 SEL기반 모델 개발” 은 한국어를 배우고자 하는 학생들에게 한국에서의 삶과 문화를 이해하고 수용하도록 함으로써 보다 능숙하게 한국어로 의사소통할 수 있도록 하는 대안이 될 수 있을 것으로 판단하였다.
논문 요약
외국인을 위한 생활문화 활용 한국어교육 SEL기반 모델 개발
감 혜 원
공주대학교 대학원 교육학과 교육공학 전공 (지도교수 한 승 록)
이 연구의 목적은 지난 20여 년 동안의 한국어교육에 대한 어느 정도의 경험이 축적된 상황에서 한국어교육에 대한 교육학적 사고로서 최근 학습전략 연구 동향으로 주목받고 있는 사회-정서학습(SEL)기반의 이론과, 2017년도 개정 한국어 교육과정에서 강조하고 있는 한국문화 및 한국생활문화의 이해와 수용을 접목한 외국인 대상 한국어교육을 위한 「SEL기반 한국어교육 모델」을 개발하여 그 효과를 검증하고자 하였다.
이와 같은 연구의 목적을 위한 연구의 문제는 다음과 같다. 연구문제 1 : 생활문화 활용 한국어교육의 SEL기반 모델은 무엇인가? 연구문제 2 : 생활문화 활용 한국어교육의 SEL기반 모델은 학업성취도, 학습참여도, 수업만 족도에 긍정적 효과를 보일 것인가?
연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 생활문화 활용 한국어교육의 SEL기반 모델은 ① 외국인들이 인식하는 한국의 생활문화를 분석하여 SEL의 다섯 가지 영역으로 분류한 다음, ② 전문가 그룹에서 분류한 다섯 가지 항목의 생활문화와 관련하여 적절한 한국어 표현을 조사하여 리스트를 작성하였다. ③ 작성된 생활문화 관련 한국어 표현 리스트를 기반으로 한국어능력시험(TOPIK)의 초급 어휘 및 문법사항을 정리하였으며, ④ 정리한 초급 어휘 및 문법사항을 SEL의 다섯 가지 영역으로 분류하였고, ⑤ 이 분류표를 근거로 하여 「SEL기반 한국어교육 모델」을 구안하였다. 둘째, 「SEL기반 한국어교육 모델」에 따라 개발된 “생활문화 활용 한국어교육의 SEL기반 모델”의 효과는 2019년 여름학기 ○○대학에서 개설한 한국어 초급과정 10주 과정 중 5주 과정의 실험을 통하여 검증하였다. 검증결과, “생활문화 활용 한국어교육의 SEL기반 모델”을 적용한 실험집단은 비교집단에 비하여 학습참여도 및 수업만족도에서 통계적으로 유의하게 더 높은 성과를 보였으며, 학업성취도에서는 더 높은 학업성취도를 보였으나 통계적으로 유의하지는 않았다. 이와 같은 본 연구의 결과는 “생활문화 활용 한국어교육의 SEL기반 모델 개발” 은 한국어를 배우고자 하는 학생들에게 한국에서의 삶과 문화를 이해하고 수용하도록 함으로써 보다 능숙하게 한국어로 의사소통할 수 있도록 하는 대안이 될 수 있을 것으로 판단하였다.
Development of Korean Language Education Model Using Life Culture based on SEL for International Students
Heawon, Kam
Department of Education Graduate School of Kongju National University Gong Ju Korea
(Supervised by professor Seung Lock...
ABSTRACT
Development of Korean Language Education Model Using Life Culture based on SEL for International Students
Heawon, Kam
Department of Education Graduate School of Kongju National University Gong Ju Korea
(Supervised by professor Seung Lock, Han Ph. D.)
This study was designed based on two perspectives. One is the theory of social-emotional based learning (SEL), which has recently attracted attention as a study trend of learning strategies, and the other is the understanding and acceptance of Korean culture and Korean living culture, which are emphasized in the 2017 Korean language curriculum. Therefore, the purpose of this study was to examine the effect of SEL-based Korean language education program developed by combine these two perspectives.
The problems of the study are as follows. Problem 1: What is the SEL-based Korean language education model? Problem 2: Will SEL-based Korean language education programs have positive effects on academic achievement, participation in learning, and class satisfaction?
The results of the study are as follows. First, the development of the SEL-based Korean language education model involves ① analyzing the Korean living culture recognized by foreigners, ② classifying it into five areas of SEL based on the list prepared by experts. ③ Based on the list of Korean expressions related to the living culture, the beginner's vocabulary and grammar items of TOPIK are summarized. ⑤ Based on this taxonomy, the SEL-based Korean language education model was devised.
Second, the effect of the “SEL-based Korean language education program” was verified through experiments of five weeks out of the 10-week Korean language beginner course established at ○○ University in the summer of 2019. The experimental group to which the “SEL-based Korean language education program” was applied showed statistically higher results in learning participation and class satisfaction than the comparative group, and the academic achievement was not statistically significant but higher in academic achievement.
Based on the results of this study, It seems to be that the “SEL-based Korean language education program” can be an alternative for students who want to learn Korean to communicate and speak Korean more proficiently by understanding and accepting life culture in Korea.
* A thesis submitted to the committee of Graduate School, Kongju National University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy Conferred in February 2020.
ABSTRACT
Development of Korean Language Education Model Using Life Culture based on SEL for International Students
Heawon, Kam
Department of Education Graduate School of Kongju National University Gong Ju Korea
(Supervised by professor Seung Lock, Han Ph. D.)
This study was designed based on two perspectives. One is the theory of social-emotional based learning (SEL), which has recently attracted attention as a study trend of learning strategies, and the other is the understanding and acceptance of Korean culture and Korean living culture, which are emphasized in the 2017 Korean language curriculum. Therefore, the purpose of this study was to examine the effect of SEL-based Korean language education program developed by combine these two perspectives.
The problems of the study are as follows. Problem 1: What is the SEL-based Korean language education model? Problem 2: Will SEL-based Korean language education programs have positive effects on academic achievement, participation in learning, and class satisfaction?
The results of the study are as follows. First, the development of the SEL-based Korean language education model involves ① analyzing the Korean living culture recognized by foreigners, ② classifying it into five areas of SEL based on the list prepared by experts. ③ Based on the list of Korean expressions related to the living culture, the beginner's vocabulary and grammar items of TOPIK are summarized. ⑤ Based on this taxonomy, the SEL-based Korean language education model was devised.
Second, the effect of the “SEL-based Korean language education program” was verified through experiments of five weeks out of the 10-week Korean language beginner course established at ○○ University in the summer of 2019. The experimental group to which the “SEL-based Korean language education program” was applied showed statistically higher results in learning participation and class satisfaction than the comparative group, and the academic achievement was not statistically significant but higher in academic achievement.
Based on the results of this study, It seems to be that the “SEL-based Korean language education program” can be an alternative for students who want to learn Korean to communicate and speak Korean more proficiently by understanding and accepting life culture in Korea.
* A thesis submitted to the committee of Graduate School, Kongju National University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy Conferred in February 2020.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.