본 연구는 미용실의 경영자의 리더십 스타일이 종사자의 직무만족도와 이직 의도에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 자기 기입식 설문조사 방법으로 3인 이상 종사하는 수도권 지역의 미용실 종사자에게 구조화된 설문지를 사용하여 리더십 스타일을 각 리더십별 미용실 22곳 씩 선정하여 총 206부를 조사하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 이직의도는 서번트 리더십의 청지기의식(r=.143, p<.05), 구성원의 성장(r=.140, p<.05) 순으로 정의 상관이 높았으나, 변혁적 리더십, 거래적 리더십과의 상관은 ...
본 연구는 미용실의 경영자의 리더십 스타일이 종사자의 직무만족도와 이직 의도에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 자기 기입식 설문조사 방법으로 3인 이상 종사하는 수도권 지역의 미용실 종사자에게 구조화된 설문지를 사용하여 리더십 스타일을 각 리더십별 미용실 22곳 씩 선정하여 총 206부를 조사하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 이직의도는 서번트 리더십의 청지기의식(r=.143, p<.05), 구성원의 성장(r=.140, p<.05) 순으로 정의 상관이 높았으나, 변혁적 리더십, 거래적 리더십과의 상관은 유의수준 5%에서 유의미하지 않았다. 직무만족도와는 근무환경요인(r=-.583, p<.001), 경제적요인(r=-.522, p<.001), 인간관계요인(r=-.311, p<.001), 직무내용요인(r=-.308, p<.001) 순으로 부의 상관이 높은 것으로 나타났으며, 외부환경요인과의 상관은 유의수준 5%에서 유의미하지 않았다. 둘째, 직무만족도에 대한 원인변인인 리더십 스타일의 직·간접 효과를 분석한 결과, 서번트 리더십은 직무만족도에 유의미한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 변혁적 리더십, 거래적 리더십은 유의수준 5%에서 직무만족도에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 이직의도에 대한 원인변인인 리더십 스타일과 직무만족도의 직·간접 효과를 분석한 결과, 직무만족도(=-.633)는 이직의도에 높은 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 서번트 리더십은 직무만족도를 매개로 이직의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 세부적으로 살펴보면, 이직의도에 대한 전체효과(=.186)는 직무만족도를 매개로한 간접효과(=.14)와 서번트 리더십의 직접효과 순으로 영향력이 높았으며, 이 간접효과는 부트스트랩핑 검정 결과 유의하였다(p<.05). 이는 이직의도를 낮추기 위해서는 가장 먼저 직무만족도를 높여야 하는 것을 의미한다. 넷째, 일반적 특성에 따른 변혁적 리더십의 차이는 성별과 연령, 직급, 이직횟수, 월 평균 휴무 수, 일 근무시간에 따른 변혁적 리더십의 차이는 유의미하였으나, 학력, 결혼상태, 월 급여, 경력, 현 근무지 근속년수에 따른 차이는 유의수준 5%에서 유의미하지 않았다. 거래적 리더십의 차이는 일 근무시간에 따른 거래적 리더십의 차이는 유의미하였으나, 성별, 연령, 학력, 직급, 결혼상태, 월 급여, 경력, 이직횟수, 월 평균 휴무 수, 현 근무지 근속년수에 따른 차이는 없었다. 서번트 리더십의 차이는 일반적 특성에 따른 서번트 리더십의 차이는 유의수준 5%에서 유의미하지 않았다. 다섯째, 일반적 특성에 따른 직무만족도의 차이는 일 근무시간과 현 근무지 근속년수에 따른 직무만족도의 차이는 유의미하였으나, 성별, 연령, 학력, 직급, 결혼상태, 월 급여, 경력, 이직횟수, 월 평균 휴무 수에 따른 차이는 유의수준 5%에서 유의미하지 않았다. 또한, 이직의도의 차이는 연령과 학력, 직급, 결혼상태, 이직횟수, 월 평균 휴무 수, 일 근무시간, 현 근무지 근속년수에 따른 이직의도의 차이는 유의미하였으나, 성별, 월 급여, 경력에 따른 차이는 없었다. 이러한 결과는 미용실 경영자의 리더십 스타일 중 서번트 리더십이 종사자의 직무만족도와 이직의도에 영향을 미친다는 결과를 알 수 있었다. 연구의 제한점으로 본 연구는 수도권 지역의 일부만을 대상으로 진행하여 전체를 일반화하기에는 한계가 있으므로 더 나은 연구결과를 위해 미용실 경영자의 리더십 스타일에 대한 향후 연구가 필요하다.
본 연구는 미용실의 경영자의 리더십 스타일이 종사자의 직무만족도와 이직 의도에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 자기 기입식 설문조사 방법으로 3인 이상 종사하는 수도권 지역의 미용실 종사자에게 구조화된 설문지를 사용하여 리더십 스타일을 각 리더십별 미용실 22곳 씩 선정하여 총 206부를 조사하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 이직의도는 서번트 리더십의 청지기의식(r=.143, p<.05), 구성원의 성장(r=.140, p<.05) 순으로 정의 상관이 높았으나, 변혁적 리더십, 거래적 리더십과의 상관은 유의수준 5%에서 유의미하지 않았다. 직무만족도와는 근무환경요인(r=-.583, p<.001), 경제적요인(r=-.522, p<.001), 인간관계요인(r=-.311, p<.001), 직무내용요인(r=-.308, p<.001) 순으로 부의 상관이 높은 것으로 나타났으며, 외부환경요인과의 상관은 유의수준 5%에서 유의미하지 않았다. 둘째, 직무만족도에 대한 원인변인인 리더십 스타일의 직·간접 효과를 분석한 결과, 서번트 리더십은 직무만족도에 유의미한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 변혁적 리더십, 거래적 리더십은 유의수준 5%에서 직무만족도에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 이직의도에 대한 원인변인인 리더십 스타일과 직무만족도의 직·간접 효과를 분석한 결과, 직무만족도(=-.633)는 이직의도에 높은 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 서번트 리더십은 직무만족도를 매개로 이직의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 세부적으로 살펴보면, 이직의도에 대한 전체효과(=.186)는 직무만족도를 매개로한 간접효과(=.14)와 서번트 리더십의 직접효과 순으로 영향력이 높았으며, 이 간접효과는 부트스트랩핑 검정 결과 유의하였다(p<.05). 이는 이직의도를 낮추기 위해서는 가장 먼저 직무만족도를 높여야 하는 것을 의미한다. 넷째, 일반적 특성에 따른 변혁적 리더십의 차이는 성별과 연령, 직급, 이직횟수, 월 평균 휴무 수, 일 근무시간에 따른 변혁적 리더십의 차이는 유의미하였으나, 학력, 결혼상태, 월 급여, 경력, 현 근무지 근속년수에 따른 차이는 유의수준 5%에서 유의미하지 않았다. 거래적 리더십의 차이는 일 근무시간에 따른 거래적 리더십의 차이는 유의미하였으나, 성별, 연령, 학력, 직급, 결혼상태, 월 급여, 경력, 이직횟수, 월 평균 휴무 수, 현 근무지 근속년수에 따른 차이는 없었다. 서번트 리더십의 차이는 일반적 특성에 따른 서번트 리더십의 차이는 유의수준 5%에서 유의미하지 않았다. 다섯째, 일반적 특성에 따른 직무만족도의 차이는 일 근무시간과 현 근무지 근속년수에 따른 직무만족도의 차이는 유의미하였으나, 성별, 연령, 학력, 직급, 결혼상태, 월 급여, 경력, 이직횟수, 월 평균 휴무 수에 따른 차이는 유의수준 5%에서 유의미하지 않았다. 또한, 이직의도의 차이는 연령과 학력, 직급, 결혼상태, 이직횟수, 월 평균 휴무 수, 일 근무시간, 현 근무지 근속년수에 따른 이직의도의 차이는 유의미하였으나, 성별, 월 급여, 경력에 따른 차이는 없었다. 이러한 결과는 미용실 경영자의 리더십 스타일 중 서번트 리더십이 종사자의 직무만족도와 이직의도에 영향을 미친다는 결과를 알 수 있었다. 연구의 제한점으로 본 연구는 수도권 지역의 일부만을 대상으로 진행하여 전체를 일반화하기에는 한계가 있으므로 더 나은 연구결과를 위해 미용실 경영자의 리더십 스타일에 대한 향후 연구가 필요하다.
This study intends to analyze the effects of leadership style of hair salon managers on the job satisfaction and turnover intention of employees. This study selected 22 beauty parlors by leadership and investigated total 206 copies of structured questionnaire conducted on employees of beauty parlors...
This study intends to analyze the effects of leadership style of hair salon managers on the job satisfaction and turnover intention of employees. This study selected 22 beauty parlors by leadership and investigated total 206 copies of structured questionnaire conducted on employees of beauty parlors in metropolitan area with more than 3 workers by self-administered questionnaire method. The results of this study are as follows. First, turnover intention had high positive correlation with stewardship of servant leadership(r=.143, p<.05) and growth of members(r=.140, p<.05), but showed an insignificant correlation level of 5% with transformational leadership and transactional leadership. It was identified that job satisfaction has high correlation with in the order of working environment factor(r=-.583, p<.001), economic factor(r=-.522, p<.001), human relationship factor(r=-.311, p<.001), and job specifications factor(r=-.308, p<.001), and showed insignificant correlation level with external environment factor at5% of significance level. Secondly, according to the result of analyzing the direct and indirect effects of leadership style on job satisfaction, servant leadership makes significant negative effect on job satisfaction, but it was identified that transformational leadership and transactional leadership do not make significant effects on job satisfaction at 5% of significance level. Thirdly, as a result of analyzing the direct and indirect effects of the causes of turnover intention as leadership style and job satisfaction, it was identified that job satisfaction(=-.633) makes a high direct effect on turnover intention and servant leadership makes a significant effect on turnover intention based on job satisfaction. To be specific, the whole effect on turnover intention(=.186) showed a high level of influence in the order of indirect effect based on job satisfaction(=.148) and direct effect of servant leadership, and this indirect effect was significant according to the result of bootstrapping test(p<.05). This signifies that it is necessary to increase job satisfaction first to lower the level of turnover intention. Fourthly, difference in transformational leadership according to general characteristics as gender, age, position, number of turnover, monthly average number of days off, and working hours was significant, but difference according to academic background, marital status, monthly wage, and number of years of continuous service in the current workplace was not significant at 5% of significance level. Difference in transactional leadership according to working hours was significant, but there was no difference according to gender, age, academic background, position, marital status, monthly wage, career, number of turnover, monthly average number of days off, and number of years of continuous service in the current workplace. Difference in servant leadership according to general characteristics was not significant at 5% of significance level. Fifthly, difference in job satisfaction according to general characteristics as working hours and number of years of continuous service in the current workplace was significant, but difference according to gender, age, academic background, position, marital status, monthly wage, career, number of turnover, and monthly average number of days off was not significant at 5% of significance level. Also, difference in turnover intention according to age, academic background, position, marital status, number of turnover, monthly average number of days off, working hours, and number of years of continuous service in the current workplace was significant, but did not show difference by gender, monthly wage, and career. The result signifies that servant leadership among leadership styles of beauty parlor managers makes effect on job satisfaction and turnover intention of employees. Further studies on leadership style of hair salon managers are needed for better research results because this study was only conducted on parts of the metropolitan area and there is a limit to generalize the whole.
This study intends to analyze the effects of leadership style of hair salon managers on the job satisfaction and turnover intention of employees. This study selected 22 beauty parlors by leadership and investigated total 206 copies of structured questionnaire conducted on employees of beauty parlors in metropolitan area with more than 3 workers by self-administered questionnaire method. The results of this study are as follows. First, turnover intention had high positive correlation with stewardship of servant leadership(r=.143, p<.05) and growth of members(r=.140, p<.05), but showed an insignificant correlation level of 5% with transformational leadership and transactional leadership. It was identified that job satisfaction has high correlation with in the order of working environment factor(r=-.583, p<.001), economic factor(r=-.522, p<.001), human relationship factor(r=-.311, p<.001), and job specifications factor(r=-.308, p<.001), and showed insignificant correlation level with external environment factor at5% of significance level. Secondly, according to the result of analyzing the direct and indirect effects of leadership style on job satisfaction, servant leadership makes significant negative effect on job satisfaction, but it was identified that transformational leadership and transactional leadership do not make significant effects on job satisfaction at 5% of significance level. Thirdly, as a result of analyzing the direct and indirect effects of the causes of turnover intention as leadership style and job satisfaction, it was identified that job satisfaction(=-.633) makes a high direct effect on turnover intention and servant leadership makes a significant effect on turnover intention based on job satisfaction. To be specific, the whole effect on turnover intention(=.186) showed a high level of influence in the order of indirect effect based on job satisfaction(=.148) and direct effect of servant leadership, and this indirect effect was significant according to the result of bootstrapping test(p<.05). This signifies that it is necessary to increase job satisfaction first to lower the level of turnover intention. Fourthly, difference in transformational leadership according to general characteristics as gender, age, position, number of turnover, monthly average number of days off, and working hours was significant, but difference according to academic background, marital status, monthly wage, and number of years of continuous service in the current workplace was not significant at 5% of significance level. Difference in transactional leadership according to working hours was significant, but there was no difference according to gender, age, academic background, position, marital status, monthly wage, career, number of turnover, monthly average number of days off, and number of years of continuous service in the current workplace. Difference in servant leadership according to general characteristics was not significant at 5% of significance level. Fifthly, difference in job satisfaction according to general characteristics as working hours and number of years of continuous service in the current workplace was significant, but difference according to gender, age, academic background, position, marital status, monthly wage, career, number of turnover, and monthly average number of days off was not significant at 5% of significance level. Also, difference in turnover intention according to age, academic background, position, marital status, number of turnover, monthly average number of days off, working hours, and number of years of continuous service in the current workplace was significant, but did not show difference by gender, monthly wage, and career. The result signifies that servant leadership among leadership styles of beauty parlor managers makes effect on job satisfaction and turnover intention of employees. Further studies on leadership style of hair salon managers are needed for better research results because this study was only conducted on parts of the metropolitan area and there is a limit to generalize the whole.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.