한국어 교육을 위한 신어의 형성 및 정착 연구 : 2005년 신어의 14년간 사용 추이 분석을 중심으로 A study on the formation and socialization of neologisms for Korean education - focused on the trends of the 14 years of the neologisms coined in 2005원문보기
본 논문은 신어 형성과 정착의 제반 과정을 한국어교육적 관점에서 고찰한 연구이다. 한국어교육에서의 신어 교육의 구체적인 내용을 구축하고 신어의 정착을 판단할 수 있는 기준을 마련한 뒤 정착·미정착에 기여하는 요인을 밝혀 한국어교육에서 교육 대상 신어 선정 시 교수자가 참고할 만한 기준을 세우는 데 목적을 둔다. 위 연구 목적을 달성시키기 위하여 Ⅰ장에서는 본 연구의 목적 및 필요성을 밝히고 신어에 대한 선행 연구를 살펴보았다. 한국어교육 내 신어 연구는 비교적 짧은 역사를 지님에도 신어 교육 방안, 교육용 한국어 신어 선정, 신어를 활용한 한국 문화 교육 등의 다양한 세부 범주에서 연구되어 왔다. 하지만 아직까지 신어 교육 내용에 대한 체계적인 내용이 구축되어 있지 않고, 교육용 신어를 선정하는 기준도 다소 미흡하다는 한계가 있었다. Ⅱ장에서는 신어의 개념과 신어의 형성 동기 및 형성 방법에 대한 기존 연구를 살펴보고 한국어교육에서 기존에 통일되어 있지 않던 신어의 형성 동기와 방법 체계를 재구성하여 신어 교육의 구체적인 내용을 구축하였다. 신어의 형성 동기 중 새로운 대상 및 개념이 생겨나면서 자연스럽게 이를 지칭하는 표현이 생겨나는 과정을 ‘자연적 형성 동기’로, 이와 반대로 어떤 대상이나 개념에 대한 단어가 본래 존재하지만 그 표현을 의도적으로 다른 것으로 바꾸는 과정을 ‘인위적 형성 동기’로 구분했다. 신어의 형성 방법은 국어학에서다루는 한국어 조어법 분류 체계와 용어를 그대로 따르지 않고, 한국어 학습 자들이 이해하기 쉬울만한 개념들을 사용하여 빌려온 것(차용), 더해진 것(결합), 떨어져 나간 것(탈락), 섞인 것(혼합)의 방법의 큰 틀로 분류하였다. Ⅲ장은 Ⅳ장의 ‘신어의 정착·미정착 요인 분석’을 위한 선행 단계로 신어의 정착과 미정착을 판단하기 위해 특정 연도를 선정하여 해당 연도에 형성된 신어가 오랜 기간 동안 어떤 사용 추이를 보이는지 분석하였다. 본고에서는 2005년 신어 중 자료 선정 조건에 부합하는 300개의 신어가 2005년부터 2018년까지 ...
본 논문은 신어 형성과 정착의 제반 과정을 한국어교육적 관점에서 고찰한 연구이다. 한국어교육에서의 신어 교육의 구체적인 내용을 구축하고 신어의 정착을 판단할 수 있는 기준을 마련한 뒤 정착·미정착에 기여하는 요인을 밝혀 한국어교육에서 교육 대상 신어 선정 시 교수자가 참고할 만한 기준을 세우는 데 목적을 둔다. 위 연구 목적을 달성시키기 위하여 Ⅰ장에서는 본 연구의 목적 및 필요성을 밝히고 신어에 대한 선행 연구를 살펴보았다. 한국어교육 내 신어 연구는 비교적 짧은 역사를 지님에도 신어 교육 방안, 교육용 한국어 신어 선정, 신어를 활용한 한국 문화 교육 등의 다양한 세부 범주에서 연구되어 왔다. 하지만 아직까지 신어 교육 내용에 대한 체계적인 내용이 구축되어 있지 않고, 교육용 신어를 선정하는 기준도 다소 미흡하다는 한계가 있었다. Ⅱ장에서는 신어의 개념과 신어의 형성 동기 및 형성 방법에 대한 기존 연구를 살펴보고 한국어교육에서 기존에 통일되어 있지 않던 신어의 형성 동기와 방법 체계를 재구성하여 신어 교육의 구체적인 내용을 구축하였다. 신어의 형성 동기 중 새로운 대상 및 개념이 생겨나면서 자연스럽게 이를 지칭하는 표현이 생겨나는 과정을 ‘자연적 형성 동기’로, 이와 반대로 어떤 대상이나 개념에 대한 단어가 본래 존재하지만 그 표현을 의도적으로 다른 것으로 바꾸는 과정을 ‘인위적 형성 동기’로 구분했다. 신어의 형성 방법은 국어학에서다루는 한국어 조어법 분류 체계와 용어를 그대로 따르지 않고, 한국어 학습 자들이 이해하기 쉬울만한 개념들을 사용하여 빌려온 것(차용), 더해진 것(결합), 떨어져 나간 것(탈락), 섞인 것(혼합)의 방법의 큰 틀로 분류하였다. Ⅲ장은 Ⅳ장의 ‘신어의 정착·미정착 요인 분석’을 위한 선행 단계로 신어의 정착과 미정착을 판단하기 위해 특정 연도를 선정하여 해당 연도에 형성된 신어가 오랜 기간 동안 어떤 사용 추이를 보이는지 분석하였다. 본고에서는 2005년 신어 중 자료 선정 조건에 부합하는 300개의 신어가 2005년부터 2018년까지 빅카인즈(BigKinds), NAVER, DAUM에서 사용된 추이를 분석하여 사용 양상을 총 11개의 세부 유형으로 분류하였다. Ⅳ장에서는 선행 연구에서의 정착 신어 판단 기준을 검토한 뒤 신어의 사용 빈도와 기간, 사용 양상 유형, 용례 등 다양한 기준을 참고하여 ‘형성된 이후 지속적인 사용 양상을 보이며 일상어로서 사용되는 신어’를 정착 신어로 분류하였다. 이에 Ⅲ장에서 제시한 신어 사용 양상 유형 중 사용 빈도가 증가하는 추세를 띄거나, 일정 범위의 사용 빈도를 유지하거나, 사용 빈도가 감소하는 추세를 보이지만 감소한 이후 일정 범위의 사용 빈도를 유지하는 양상을 보이는 신어를 정착 신어로 판단하였다. 또한 Ⅳ장에서는 위 정착·미정착 판단 기준을 통해 2005년 신어 중 정착된 신어와 미정착된 신어를 구분하고, 용례 분석을 통해 정착과 미정착에 영향을 끼치는 요인을 도출해 내었다. 신어의 정착과 미정착에 영향을 미치는 언어적 요인으로는 의미의 명료성, 고정 표현의 존재, 유추된 원어와의 연관성이 있었고, 신어의 정착과 미정착에 영향을 미치는 비언어적 요인으로는 사회적 관심, 지칭 대상, 법·제도의 변화, 대중 매체 노출, 캠페인·마케팅적 활용이 있었다. 본고에서 제시한 신어의 형성 동기 및 방법의 분류 체계와 신어의 정착·미정착 판단의 기준, 신어의 정착과 미정착에 미치는 언어적·비언어적 요인은 교육용 한국어 신어를 선정하고 이를 학생들에게 제시하는 과정에서 교육의 내용 및 방법으로써도 이용될 수 있을 것으로 기대된다.
본 논문은 신어 형성과 정착의 제반 과정을 한국어교육적 관점에서 고찰한 연구이다. 한국어교육에서의 신어 교육의 구체적인 내용을 구축하고 신어의 정착을 판단할 수 있는 기준을 마련한 뒤 정착·미정착에 기여하는 요인을 밝혀 한국어교육에서 교육 대상 신어 선정 시 교수자가 참고할 만한 기준을 세우는 데 목적을 둔다. 위 연구 목적을 달성시키기 위하여 Ⅰ장에서는 본 연구의 목적 및 필요성을 밝히고 신어에 대한 선행 연구를 살펴보았다. 한국어교육 내 신어 연구는 비교적 짧은 역사를 지님에도 신어 교육 방안, 교육용 한국어 신어 선정, 신어를 활용한 한국 문화 교육 등의 다양한 세부 범주에서 연구되어 왔다. 하지만 아직까지 신어 교육 내용에 대한 체계적인 내용이 구축되어 있지 않고, 교육용 신어를 선정하는 기준도 다소 미흡하다는 한계가 있었다. Ⅱ장에서는 신어의 개념과 신어의 형성 동기 및 형성 방법에 대한 기존 연구를 살펴보고 한국어교육에서 기존에 통일되어 있지 않던 신어의 형성 동기와 방법 체계를 재구성하여 신어 교육의 구체적인 내용을 구축하였다. 신어의 형성 동기 중 새로운 대상 및 개념이 생겨나면서 자연스럽게 이를 지칭하는 표현이 생겨나는 과정을 ‘자연적 형성 동기’로, 이와 반대로 어떤 대상이나 개념에 대한 단어가 본래 존재하지만 그 표현을 의도적으로 다른 것으로 바꾸는 과정을 ‘인위적 형성 동기’로 구분했다. 신어의 형성 방법은 국어학에서다루는 한국어 조어법 분류 체계와 용어를 그대로 따르지 않고, 한국어 학습 자들이 이해하기 쉬울만한 개념들을 사용하여 빌려온 것(차용), 더해진 것(결합), 떨어져 나간 것(탈락), 섞인 것(혼합)의 방법의 큰 틀로 분류하였다. Ⅲ장은 Ⅳ장의 ‘신어의 정착·미정착 요인 분석’을 위한 선행 단계로 신어의 정착과 미정착을 판단하기 위해 특정 연도를 선정하여 해당 연도에 형성된 신어가 오랜 기간 동안 어떤 사용 추이를 보이는지 분석하였다. 본고에서는 2005년 신어 중 자료 선정 조건에 부합하는 300개의 신어가 2005년부터 2018년까지 빅카인즈(BigKinds), NAVER, DAUM에서 사용된 추이를 분석하여 사용 양상을 총 11개의 세부 유형으로 분류하였다. Ⅳ장에서는 선행 연구에서의 정착 신어 판단 기준을 검토한 뒤 신어의 사용 빈도와 기간, 사용 양상 유형, 용례 등 다양한 기준을 참고하여 ‘형성된 이후 지속적인 사용 양상을 보이며 일상어로서 사용되는 신어’를 정착 신어로 분류하였다. 이에 Ⅲ장에서 제시한 신어 사용 양상 유형 중 사용 빈도가 증가하는 추세를 띄거나, 일정 범위의 사용 빈도를 유지하거나, 사용 빈도가 감소하는 추세를 보이지만 감소한 이후 일정 범위의 사용 빈도를 유지하는 양상을 보이는 신어를 정착 신어로 판단하였다. 또한 Ⅳ장에서는 위 정착·미정착 판단 기준을 통해 2005년 신어 중 정착된 신어와 미정착된 신어를 구분하고, 용례 분석을 통해 정착과 미정착에 영향을 끼치는 요인을 도출해 내었다. 신어의 정착과 미정착에 영향을 미치는 언어적 요인으로는 의미의 명료성, 고정 표현의 존재, 유추된 원어와의 연관성이 있었고, 신어의 정착과 미정착에 영향을 미치는 비언어적 요인으로는 사회적 관심, 지칭 대상, 법·제도의 변화, 대중 매체 노출, 캠페인·마케팅적 활용이 있었다. 본고에서 제시한 신어의 형성 동기 및 방법의 분류 체계와 신어의 정착·미정착 판단의 기준, 신어의 정착과 미정착에 미치는 언어적·비언어적 요인은 교육용 한국어 신어를 선정하고 이를 학생들에게 제시하는 과정에서 교육의 내용 및 방법으로써도 이용될 수 있을 것으로 기대된다.
This thesis is a study that examines the entire process of Neologism Formation and Socialization from the perspective of Korean language education. The purpose is to establish specific contents of Neologism education in Korean language education, establish standards for determining Neologism Soc...
This thesis is a study that examines the entire process of Neologism Formation and Socialization from the perspective of Korean language education. The purpose is to establish specific contents of Neologism education in Korean language education, establish standards for determining Neologism Socialization and identify factors that contribute to Socialization and Non-socialization. To achieve this research objective, Chapter I identified the purpose and necessity of this study and examined prior work on neologism. Despite its relatively short history, Neologism research in Korean language education has been studied in various detailed categories, including Neologism education methods, selection of Korean language for education, and Korean cultural education using Neologism. However, there was a limitation that there was no systematic content on the contents of the Neologism education, and that the criteria for selecting Neologism for education were somewhat insufficient. Chapter II examined the concept of the Neologism, the motivation for the formation, and the methodology of the Neologism, and reconstructed the motivation and method system of the Neologism, which was not previously unified in Korean language education. Among the motivations for the formation of the Neologism, the process of naturally referring to new objects and concepts as they arise is "natural formation motivation," and on the contrary, the process of intentionally changing the expression to something else although words about an object or concept originally exist is "the motive for artificial formation." The study classified the Neologism formation method as a large framework for borrowing, combining, falling, and mixing using concepts that are easy for Korean learners to understand. Chapter III is a preceding step for Chapter IV's Analysis of Factors of Socialization and Non-socialization of Neologism. Chapter III selected a specific year to determine the Socialization and Non-socialization of the Neologism and analyzed how the Neologism formed in the year showed the trend of use over a long period of time. From 2005 to 2018, BigKinds, NAVER, and DAUM analyzed the trend of using 300 Neologism that met the criteria for selecting data among 2005 Neologism and classified the usage into a total of 11 detailed types. In Chapter IV, after reviewing the criteria for determining the Neologism in the preceding study, the Neologism was classified as a Neologism after continuous use since its formation, referring to various criteria such as frequency, duration, type of use, and usage. Accordingly, among the types of Neologism presented in Chapter III, Neologism that have an increasing frequency of use, maintain a certain range of frequency of use, or decrease frequency of use, but maintain a certain range of frequency of use after decrease were etermined as socialization Neologism. In addition, Chapter IV distinguished between Socialization and Non-socialization Neologism among the Neologism in 2005 through the criteria for determining the Socialization and Non-socialization, and derived factors that affect Socialization and Non-socialization through analysis of usage cases. Among the linguistic factors affecting the Socialization and Non-socialization of the Neologism were clarity of meaning, the existence of fixed expressions, and the Social factors affecting the Socialization and Non-socialization of the Neologism were social interest, reference, legal and institutional changes, media exposure, campaigning and marketing. Above all, the classification system of the Neologism, the criteria for Socialization and Non-socialization judgment, and the linguistic and nonverbal factors on the Neologism's Socialization and Non-socialization are expected to be used as educational contents and methods.
This thesis is a study that examines the entire process of Neologism Formation and Socialization from the perspective of Korean language education. The purpose is to establish specific contents of Neologism education in Korean language education, establish standards for determining Neologism Socialization and identify factors that contribute to Socialization and Non-socialization. To achieve this research objective, Chapter I identified the purpose and necessity of this study and examined prior work on neologism. Despite its relatively short history, Neologism research in Korean language education has been studied in various detailed categories, including Neologism education methods, selection of Korean language for education, and Korean cultural education using Neologism. However, there was a limitation that there was no systematic content on the contents of the Neologism education, and that the criteria for selecting Neologism for education were somewhat insufficient. Chapter II examined the concept of the Neologism, the motivation for the formation, and the methodology of the Neologism, and reconstructed the motivation and method system of the Neologism, which was not previously unified in Korean language education. Among the motivations for the formation of the Neologism, the process of naturally referring to new objects and concepts as they arise is "natural formation motivation," and on the contrary, the process of intentionally changing the expression to something else although words about an object or concept originally exist is "the motive for artificial formation." The study classified the Neologism formation method as a large framework for borrowing, combining, falling, and mixing using concepts that are easy for Korean learners to understand. Chapter III is a preceding step for Chapter IV's Analysis of Factors of Socialization and Non-socialization of Neologism. Chapter III selected a specific year to determine the Socialization and Non-socialization of the Neologism and analyzed how the Neologism formed in the year showed the trend of use over a long period of time. From 2005 to 2018, BigKinds, NAVER, and DAUM analyzed the trend of using 300 Neologism that met the criteria for selecting data among 2005 Neologism and classified the usage into a total of 11 detailed types. In Chapter IV, after reviewing the criteria for determining the Neologism in the preceding study, the Neologism was classified as a Neologism after continuous use since its formation, referring to various criteria such as frequency, duration, type of use, and usage. Accordingly, among the types of Neologism presented in Chapter III, Neologism that have an increasing frequency of use, maintain a certain range of frequency of use, or decrease frequency of use, but maintain a certain range of frequency of use after decrease were etermined as socialization Neologism. In addition, Chapter IV distinguished between Socialization and Non-socialization Neologism among the Neologism in 2005 through the criteria for determining the Socialization and Non-socialization, and derived factors that affect Socialization and Non-socialization through analysis of usage cases. Among the linguistic factors affecting the Socialization and Non-socialization of the Neologism were clarity of meaning, the existence of fixed expressions, and the Social factors affecting the Socialization and Non-socialization of the Neologism were social interest, reference, legal and institutional changes, media exposure, campaigning and marketing. Above all, the classification system of the Neologism, the criteria for Socialization and Non-socialization judgment, and the linguistic and nonverbal factors on the Neologism's Socialization and Non-socialization are expected to be used as educational contents and methods.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.