본 연구는 임상미술치료가 전반적 발달장애 아동의 IQ 변화 및 부모상담에 미치는 영향을 규명하는데 있으며, 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 임상미술치료 프로그램이 전반적 발달장애 아동의 지능과 사회성에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 부모 상담을 포함한 임상미술치료 프로그램에 참여한 전반적 발달장애 아동의 지능에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 전반적 발달장애 아동을 대상으로 임상미술치료 프로그램을 실시할 때, 부모에게 부모 상담을 실시했던 전반적 발달장애 아동의 사회성에 어떠한 영향을 미치는가? 위와 같은 연구문제와 가설을 검증하기 위해서 경기도 시흥에 소재한 장애인 복지센터에서 보건복지부 지원 사업 혜택을 받는 아동들 중 전반적 발달장애 진단을 받고 임상미술치료에 의뢰된 아동들을 대상으로 무선 표집 방법으로 선정하였고, 이들을 다시 회기당 20분의 부모 상담이 포함된 임상미술치료 프로그램을 실시한 실험집단과 부모 상담이 포함되지 않은 임상미술치료 프로그램을 실시한 대조집단에 각각 10명씩 무선 배치한 후, 임상미술치료 프로그램을 실시하였다. 두 집단에 속한 전반적 발달장애 아동들 모두에게 2007년 9월부터 2008년 8월까지 12개월간 주1회 회기당 100분과 부모 상담 20분 총 48회기에 걸쳐 임상미술치료를 실시하였다. 실시 기간동안 대조집단 아동들 중 2명의 아동이 사후검사가 진행되지 못함에 따라 대조집단은 8명의 아동이 분석 시 이용되었다. 본 연구에서 사용한 임상미술치료 프로그램은 전반적 발달장애 아동들의 행동적 특성을 고려하여 다양한 색상과 함께 쉽게 효과를 나타낼 수 있는 재료를 사용하여 연구자가 총 48회기로 구성하였다. 연구의 측정도구는 양적연구를 위하여 한국판 아동용 웩슬러 지능검사(K-WISC-Ⅲ)를 사용하였고, ...
본 연구는 임상미술치료가 전반적 발달장애 아동의 IQ 변화 및 부모상담에 미치는 영향을 규명하는데 있으며, 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 임상미술치료 프로그램이 전반적 발달장애 아동의 지능과 사회성에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 부모 상담을 포함한 임상미술치료 프로그램에 참여한 전반적 발달장애 아동의 지능에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 전반적 발달장애 아동을 대상으로 임상미술치료 프로그램을 실시할 때, 부모에게 부모 상담을 실시했던 전반적 발달장애 아동의 사회성에 어떠한 영향을 미치는가? 위와 같은 연구문제와 가설을 검증하기 위해서 경기도 시흥에 소재한 장애인 복지센터에서 보건복지부 지원 사업 혜택을 받는 아동들 중 전반적 발달장애 진단을 받고 임상미술치료에 의뢰된 아동들을 대상으로 무선 표집 방법으로 선정하였고, 이들을 다시 회기당 20분의 부모 상담이 포함된 임상미술치료 프로그램을 실시한 실험집단과 부모 상담이 포함되지 않은 임상미술치료 프로그램을 실시한 대조집단에 각각 10명씩 무선 배치한 후, 임상미술치료 프로그램을 실시하였다. 두 집단에 속한 전반적 발달장애 아동들 모두에게 2007년 9월부터 2008년 8월까지 12개월간 주1회 회기당 100분과 부모 상담 20분 총 48회기에 걸쳐 임상미술치료를 실시하였다. 실시 기간동안 대조집단 아동들 중 2명의 아동이 사후검사가 진행되지 못함에 따라 대조집단은 8명의 아동이 분석 시 이용되었다. 본 연구에서 사용한 임상미술치료 프로그램은 전반적 발달장애 아동들의 행동적 특성을 고려하여 다양한 색상과 함께 쉽게 효과를 나타낼 수 있는 재료를 사용하여 연구자가 총 48회기로 구성하였다. 연구의 측정도구는 양적연구를 위하여 한국판 아동용 웩슬러 지능검사(K-WISC-Ⅲ)를 사용하였고, 질적연구를 위해서는 인물화(Draw A Person; DAP) 검사를 사용하였다. 본 연구에서 수집한 자료를 바탕으로 양적분석을 위해서는 통계 프로그램인 SPSSWIN 15.0을 사용하여 다음과 같이 분석을 실시하였다. 임상미술치료 프로그램이 전반적 발달장애 아동들의 지능에 미치는 영향을 확인하기 위하여 전체 집단을 이용해서 쌍별 t 검정을 실시하였다. 이후에 임상미술치료 프로그램에서 부모 상담의 효과를 확인하기 위하여 사전 지능 수준을 공변인으로 통제한 후 집단을 독립변인으로 하여 종속변인인 사후 지능 수준에 대하여 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였고, 실험집단 내의 지능 변화를 확인하기 위하여 사전-사후 지능 수준을 이용해서 쌍별 t 검정을 실시하였다. 본 실험 연구를 통해 얻어진 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 임상미술치료가 전반적 발달장애 아동의 지능에 미치는 효과를 확인해본 결과, 전체 지능 및 언어성 지능, 동작성 지능 수준이 프로그램 이후에 유의미하게 향상되었다. 둘째, 부모상담이 포함된 임상미술치료 실시 시 전반적 발달장애 아동의 지능에 미치는 효과를 확인해본 결과, 우선 양적 분석에서 유의한 효과가 입증되었다. 전체 지능, 언어성 지능 및 동작성 지능 수준 모두 부모상담을 실시한 집단이 실시하지 않은 집단에 비해 프로그램 이후에 유의미하게 향상되었다. 셋째, 임상미술치료가 전반적 발달장애 아동의 사회성에 미치는 효과를 질적인 분석을 통하여 확인해본 결과, 임상미술치료 프로그램만을 실시한 대조 집단에 비해 부모 상담을 포함한 임상미술치료 프로그램을 실시한 집단이 더 유의미하게 향상되었다. 이상에서 볼 때, 전반적 발달장애 아동을 대상으로 임상미술치료 프로그램은 아동의 지능 수준 향상에 효과적이며, 프로그램에 부모 상담을 함께 실시하는 것이 아동의 지능 수준 향상에 더 효과적이며, 사회성을 향상시키는데 도움을 주는 모델로 제시될 수 있다.
본 연구는 임상미술치료가 전반적 발달장애 아동의 IQ 변화 및 부모상담에 미치는 영향을 규명하는데 있으며, 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 임상미술치료 프로그램이 전반적 발달장애 아동의 지능과 사회성에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 부모 상담을 포함한 임상미술치료 프로그램에 참여한 전반적 발달장애 아동의 지능에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 전반적 발달장애 아동을 대상으로 임상미술치료 프로그램을 실시할 때, 부모에게 부모 상담을 실시했던 전반적 발달장애 아동의 사회성에 어떠한 영향을 미치는가? 위와 같은 연구문제와 가설을 검증하기 위해서 경기도 시흥에 소재한 장애인 복지센터에서 보건복지부 지원 사업 혜택을 받는 아동들 중 전반적 발달장애 진단을 받고 임상미술치료에 의뢰된 아동들을 대상으로 무선 표집 방법으로 선정하였고, 이들을 다시 회기당 20분의 부모 상담이 포함된 임상미술치료 프로그램을 실시한 실험집단과 부모 상담이 포함되지 않은 임상미술치료 프로그램을 실시한 대조집단에 각각 10명씩 무선 배치한 후, 임상미술치료 프로그램을 실시하였다. 두 집단에 속한 전반적 발달장애 아동들 모두에게 2007년 9월부터 2008년 8월까지 12개월간 주1회 회기당 100분과 부모 상담 20분 총 48회기에 걸쳐 임상미술치료를 실시하였다. 실시 기간동안 대조집단 아동들 중 2명의 아동이 사후검사가 진행되지 못함에 따라 대조집단은 8명의 아동이 분석 시 이용되었다. 본 연구에서 사용한 임상미술치료 프로그램은 전반적 발달장애 아동들의 행동적 특성을 고려하여 다양한 색상과 함께 쉽게 효과를 나타낼 수 있는 재료를 사용하여 연구자가 총 48회기로 구성하였다. 연구의 측정도구는 양적연구를 위하여 한국판 아동용 웩슬러 지능검사(K-WISC-Ⅲ)를 사용하였고, 질적연구를 위해서는 인물화(Draw A Person; DAP) 검사를 사용하였다. 본 연구에서 수집한 자료를 바탕으로 양적분석을 위해서는 통계 프로그램인 SPSS WIN 15.0을 사용하여 다음과 같이 분석을 실시하였다. 임상미술치료 프로그램이 전반적 발달장애 아동들의 지능에 미치는 영향을 확인하기 위하여 전체 집단을 이용해서 쌍별 t 검정을 실시하였다. 이후에 임상미술치료 프로그램에서 부모 상담의 효과를 확인하기 위하여 사전 지능 수준을 공변인으로 통제한 후 집단을 독립변인으로 하여 종속변인인 사후 지능 수준에 대하여 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였고, 실험집단 내의 지능 변화를 확인하기 위하여 사전-사후 지능 수준을 이용해서 쌍별 t 검정을 실시하였다. 본 실험 연구를 통해 얻어진 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 임상미술치료가 전반적 발달장애 아동의 지능에 미치는 효과를 확인해본 결과, 전체 지능 및 언어성 지능, 동작성 지능 수준이 프로그램 이후에 유의미하게 향상되었다. 둘째, 부모상담이 포함된 임상미술치료 실시 시 전반적 발달장애 아동의 지능에 미치는 효과를 확인해본 결과, 우선 양적 분석에서 유의한 효과가 입증되었다. 전체 지능, 언어성 지능 및 동작성 지능 수준 모두 부모상담을 실시한 집단이 실시하지 않은 집단에 비해 프로그램 이후에 유의미하게 향상되었다. 셋째, 임상미술치료가 전반적 발달장애 아동의 사회성에 미치는 효과를 질적인 분석을 통하여 확인해본 결과, 임상미술치료 프로그램만을 실시한 대조 집단에 비해 부모 상담을 포함한 임상미술치료 프로그램을 실시한 집단이 더 유의미하게 향상되었다. 이상에서 볼 때, 전반적 발달장애 아동을 대상으로 임상미술치료 프로그램은 아동의 지능 수준 향상에 효과적이며, 프로그램에 부모 상담을 함께 실시하는 것이 아동의 지능 수준 향상에 더 효과적이며, 사회성을 향상시키는데 도움을 주는 모델로 제시될 수 있다.
This study focuses on clarifying the effects of clinical art therapy on IQ change in children with pervasive development disorders and how it influences parent counseling. The following are concrete study issues. First, how does a clinical art therapy program affect the intelligence and sociability ...
This study focuses on clarifying the effects of clinical art therapy on IQ change in children with pervasive development disorders and how it influences parent counseling. The following are concrete study issues. First, how does a clinical art therapy program affect the intelligence and sociability of children with pervasive developmental disorders? Second, what are the effects of clinical art therapy programs including parent counseling on the intelligence of those children? Third, how does a clinical art therapy program affect the sociability of children with pervasive developmental disorders whose parents received parent counseling? In order to verify the study issues and hypotheses above, children diagnosed with pervasive developmental disorders and requested for clinical art therapy were selected by random sampling, among those who receive support from the Ministry of Health and Welfare at a welfare center for the disabled located in Siheung, Gyeonggi-do. 10 of them were each arranged randomly in the experiment group which went through a clinical art therapy program including 20 minutes of parent counseling each session, and in the control group which received clinical art therapy without the parent counseling. Children with pervasive developmental disorders in both groups all received clinical art therapy for 48 sessions in total, each session being held once a week for 100 minutes long and the parental counseling was held for 20 minutes. 2 children in the control group were not able to continue examinations afterwards during the enforcement period, so the remaining 8 children were analyzed as the control group. The clinical art therapy program held in this study used materials that easily showed effects along with various colors by considering the behavior features of children with pervasive developmental disorders. It was organized into 48 sessions in total. As for measurement tools, the Korean Wechsler Intelligence Scale for Children (K-WISC-Ⅲ) was used for quantitative study, while the Draw A Person (DAP) test was applied for qualitative study. The following analysis was enforced with a statistics program called SPASS WIN 15.0 for quantitative analysis based on data collected in the study. A paired t-test was held among the whole group to confirm the effects of clinical art therapy programs on the intelligence of children with pervasive developmental disorders. In order to confirm the effects of parent counseling in clinical art therapy programs, the preliminary intelligence level was controlled as covariance, the groups were managed as independent variable, and the Analysis of Covariance (ANCOVA) was enforced on the post-factum intelligence level which was the dependent variable, A paired t-test was held using the preliminary-post factum intelligence level to check the intelligence changes within the experiment group. The main results of this experiment study is as follows. First, as a result of confirming the effects of clinical art therapy on the intelligence of pervasive developmental disorders, the general intelligence and language, action intelligence levels were all improved significantly after the program. Second, as for the effects of clinical art therapy including parent counseling on the intelligence of children with pervasive developmental disorders, a meaningful effect was verified in the quantitative analysis. The general, language, and action intelligence levels all significantly improved more than the group that did not receive parent counseling. Third, when confirming a qualitative analysis on results of clinical art therapy effects on the sociability of children with pervasive developmental disorders, the group that received a clinical art therapy program including parent counseling showed more significant improvements than the control group which only enforced the clinical art therapy. From these results, the clinical art therapy program for children with pervasive developmental disorders is effective in improving their intelligence levels. Enforcing parent counseling along with the program would be more effective and can be presented as a helpful model in raising sociability.
Key words : clinical art therapy, pervasive developmental disorder, intelligence, sociability
This study focuses on clarifying the effects of clinical art therapy on IQ change in children with pervasive development disorders and how it influences parent counseling. The following are concrete study issues. First, how does a clinical art therapy program affect the intelligence and sociability of children with pervasive developmental disorders? Second, what are the effects of clinical art therapy programs including parent counseling on the intelligence of those children? Third, how does a clinical art therapy program affect the sociability of children with pervasive developmental disorders whose parents received parent counseling? In order to verify the study issues and hypotheses above, children diagnosed with pervasive developmental disorders and requested for clinical art therapy were selected by random sampling, among those who receive support from the Ministry of Health and Welfare at a welfare center for the disabled located in Siheung, Gyeonggi-do. 10 of them were each arranged randomly in the experiment group which went through a clinical art therapy program including 20 minutes of parent counseling each session, and in the control group which received clinical art therapy without the parent counseling. Children with pervasive developmental disorders in both groups all received clinical art therapy for 48 sessions in total, each session being held once a week for 100 minutes long and the parental counseling was held for 20 minutes. 2 children in the control group were not able to continue examinations afterwards during the enforcement period, so the remaining 8 children were analyzed as the control group. The clinical art therapy program held in this study used materials that easily showed effects along with various colors by considering the behavior features of children with pervasive developmental disorders. It was organized into 48 sessions in total. As for measurement tools, the Korean Wechsler Intelligence Scale for Children (K-WISC-Ⅲ) was used for quantitative study, while the Draw A Person (DAP) test was applied for qualitative study. The following analysis was enforced with a statistics program called SPASS WIN 15.0 for quantitative analysis based on data collected in the study. A paired t-test was held among the whole group to confirm the effects of clinical art therapy programs on the intelligence of children with pervasive developmental disorders. In order to confirm the effects of parent counseling in clinical art therapy programs, the preliminary intelligence level was controlled as covariance, the groups were managed as independent variable, and the Analysis of Covariance (ANCOVA) was enforced on the post-factum intelligence level which was the dependent variable, A paired t-test was held using the preliminary-post factum intelligence level to check the intelligence changes within the experiment group. The main results of this experiment study is as follows. First, as a result of confirming the effects of clinical art therapy on the intelligence of pervasive developmental disorders, the general intelligence and language, action intelligence levels were all improved significantly after the program. Second, as for the effects of clinical art therapy including parent counseling on the intelligence of children with pervasive developmental disorders, a meaningful effect was verified in the quantitative analysis. The general, language, and action intelligence levels all significantly improved more than the group that did not receive parent counseling. Third, when confirming a qualitative analysis on results of clinical art therapy effects on the sociability of children with pervasive developmental disorders, the group that received a clinical art therapy program including parent counseling showed more significant improvements than the control group which only enforced the clinical art therapy. From these results, the clinical art therapy program for children with pervasive developmental disorders is effective in improving their intelligence levels. Enforcing parent counseling along with the program would be more effective and can be presented as a helpful model in raising sociability.
Key words : clinical art therapy, pervasive developmental disorder, intelligence, sociability
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.