본 연구는 간호대학생들의 건강신념이 의료인 권장 예방접종 의도에 미치는 영향요인을 파악하기 위하여 시도되었다. 연구 대상자는 I 광역시 소재 종합대학에 재학 중인 간호대학생 260명을 대상으로 실시되었으며, 자료수집 기간은 2019년 8월 19일부터 8월 30일까지 시행되었다. 수집된 자료는 SPSS 23.0 program을 이용하여 기술통계, t-test, ...
본 연구는 간호대학생들의 건강신념이 의료인 권장 예방접종 의도에 미치는 영향요인을 파악하기 위하여 시도되었다. 연구 대상자는 I 광역시 소재 종합대학에 재학 중인 간호대학생 260명을 대상으로 실시되었으며, 자료수집 기간은 2019년 8월 19일부터 8월 30일까지 시행되었다. 수집된 자료는 SPSS 23.0 program을 이용하여 기술통계, t-test, ANOVA, Pearson correlation coefficient, hierarchical regression으로 분석하였다. 대상자 특성 중 성별(p=.040), 학년(p=.011), 권장 예방접종에 대한 인지 여부(p<.001), B형 간염 접종 여부(p<.001), 수두 접종 여부(p=.010), MMR 접종 여부(p<.001), 권장 예방접종 수(p=.013)가 접종 의도와 유의한 차이를 보였다. 건강신념 중 지각된 민감성(r=.25, p<.001), 지각된 유익성(r=.38, p<.001), 지각된 심각성(r=.29, p<.001), 자기효능감(r=.47, p<.001), 행동의 계기(r=.46, p<.001)가 예방접종 의도와 양의 상관관계로 나타났다. 예방접종 의도에 영향을 미치는 요인으로 행동의 계기(β=.29, p<.001), 자기효능감(β=.23, p<.001), 지각된 유익성(β=.21, p=.002)과 4학년(β=-.17, p=.024)이었으며, 모형의 설명력은 36.4%였다. 간호대학생들의 권장 예방접종에 대한 접종률을 높이기 위해서는 학년을 고려한 보건교육이나 다각적인 교육 프로그램의 개발 및 운영을 통하여 예방접종의 유익성을 강조하고, 대상자들의 교육적 전략 및 중재 계획을 구성하여 대상자의 교육 욕구에 초점을 맞춘 중재가 이루어질 수 있도록 해야 한다.
본 연구는 간호대학생들의 건강신념이 의료인 권장 예방접종 의도에 미치는 영향요인을 파악하기 위하여 시도되었다. 연구 대상자는 I 광역시 소재 종합대학에 재학 중인 간호대학생 260명을 대상으로 실시되었으며, 자료수집 기간은 2019년 8월 19일부터 8월 30일까지 시행되었다. 수집된 자료는 SPSS 23.0 program을 이용하여 기술통계, t-test, ANOVA, Pearson correlation coefficient, hierarchical regression으로 분석하였다. 대상자 특성 중 성별(p=.040), 학년(p=.011), 권장 예방접종에 대한 인지 여부(p<.001), B형 간염 접종 여부(p<.001), 수두 접종 여부(p=.010), MMR 접종 여부(p<.001), 권장 예방접종 수(p=.013)가 접종 의도와 유의한 차이를 보였다. 건강신념 중 지각된 민감성(r=.25, p<.001), 지각된 유익성(r=.38, p<.001), 지각된 심각성(r=.29, p<.001), 자기효능감(r=.47, p<.001), 행동의 계기(r=.46, p<.001)가 예방접종 의도와 양의 상관관계로 나타났다. 예방접종 의도에 영향을 미치는 요인으로 행동의 계기(β=.29, p<.001), 자기효능감(β=.23, p<.001), 지각된 유익성(β=.21, p=.002)과 4학년(β=-.17, p=.024)이었으며, 모형의 설명력은 36.4%였다. 간호대학생들의 권장 예방접종에 대한 접종률을 높이기 위해서는 학년을 고려한 보건교육이나 다각적인 교육 프로그램의 개발 및 운영을 통하여 예방접종의 유익성을 강조하고, 대상자들의 교육적 전략 및 중재 계획을 구성하여 대상자의 교육 욕구에 초점을 맞춘 중재가 이루어질 수 있도록 해야 한다.
The purpose of this study is to find the influential factors of nursing students’ health belief on the health behavior intention of Recommended Immunizations for Healthcare Personnel(RIHP). The subjects of this study were 260 nursing students going to the university situated in I city. Data had...
The purpose of this study is to find the influential factors of nursing students’ health belief on the health behavior intention of Recommended Immunizations for Healthcare Personnel(RIHP). The subjects of this study were 260 nursing students going to the university situated in I city. Data had been collected from Aug. 19 to Aug. 30, 2019. With the use of SPSS 23.0 program, the collected data was applied to descriptive statistics, t-test, ANOVA, Pearson correlation coefficient, and hierarchical regression. Their RIHP intention was significantly different depending on sex(p=.040), school year(p=.011), whether to recognize RIHP(p<.001), hepatitis B immunization status(p<.001), varicella immunization status(p=.010), MMR immunization status(p<.001), and the number of RIHP (p=.013) among the subjects’ characteristics. Among the factors of health belief, perceived susceptibility(r=.25, p<.001), perceived benefits(r=.38, p<.001), perceived severity(r=.29, p<.001), self-efficacy (r=.47, p<.001), and cues to action(r=.46, p<.001) had positive correlations with their RIHP health behavior intention. The influential factors on RIHP health behavior intention were cues to action(β=.29, p<.001), self-efficacy(β=.23, p<.001), perceived benefits(β=.21, p=.002) and fourth school year(β=-.17, p=.024). The explanatory power of the model was 36.4%. To increase nursing students’ RIHP rate, it is necessary to provide health education in consideration of school years, to develop and operate diversified education programs so as to emphasize benefits of immunization, to establish an educational strategy and intervention plan for nursing students so as to achieve intervention that focuses on their needs.
The purpose of this study is to find the influential factors of nursing students’ health belief on the health behavior intention of Recommended Immunizations for Healthcare Personnel(RIHP). The subjects of this study were 260 nursing students going to the university situated in I city. Data had been collected from Aug. 19 to Aug. 30, 2019. With the use of SPSS 23.0 program, the collected data was applied to descriptive statistics, t-test, ANOVA, Pearson correlation coefficient, and hierarchical regression. Their RIHP intention was significantly different depending on sex(p=.040), school year(p=.011), whether to recognize RIHP(p<.001), hepatitis B immunization status(p<.001), varicella immunization status(p=.010), MMR immunization status(p<.001), and the number of RIHP (p=.013) among the subjects’ characteristics. Among the factors of health belief, perceived susceptibility(r=.25, p<.001), perceived benefits(r=.38, p<.001), perceived severity(r=.29, p<.001), self-efficacy (r=.47, p<.001), and cues to action(r=.46, p<.001) had positive correlations with their RIHP health behavior intention. The influential factors on RIHP health behavior intention were cues to action(β=.29, p<.001), self-efficacy(β=.23, p<.001), perceived benefits(β=.21, p=.002) and fourth school year(β=-.17, p=.024). The explanatory power of the model was 36.4%. To increase nursing students’ RIHP rate, it is necessary to provide health education in consideration of school years, to develop and operate diversified education programs so as to emphasize benefits of immunization, to establish an educational strategy and intervention plan for nursing students so as to achieve intervention that focuses on their needs.
주제어
#예방접종 자기효능감 건강 행위 의도 간호학생 Immunization Self Efficacy Health Behavior Intention Nursing Students
학위논문 정보
저자
신연이
학위수여기관
인천가톨릭대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
간호학
지도교수
최동원
발행연도
2020
키워드
예방접종 자기효능감 건강 행위 의도 간호학생 Immunization Self Efficacy Health Behavior Intention Nursing Students
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.