본 연구의 목적은 놀이치료 수련자를 대상으로 부모상담 훈련 프로그램을 개발하고 적용하여 프로그램을 평가하는 것이다. 이를 위한 절차로 문헌고찰을 통하여 놀이치료 부모상담 훈련 및 놀이치료 수련자의 특성에 대한 정보를 수집 후, 놀이치료 수련자 13명에게 반구조화 질문지를 통해 요구도 조사 실시하였다. 이를 바탕으로 놀이치료 수련자를 위한 부모상담 훈련 프로그램의 기초를 설계하였고, 전문가 검토를 통해 수정, 보완하여 최종 프로그램을 개발하였다. 최종 개발된 놀이치료 수련자를 위한 부모상담 훈련프로그램은 부모상담에 대한 어려움을 극복을 위한 목적으로 ‘부모와 긍정적 관계 형성’, ‘정보 제공’의 훈련 내용과, ...
본 연구의 목적은 놀이치료 수련자를 대상으로 부모상담 훈련 프로그램을 개발하고 적용하여 프로그램을 평가하는 것이다. 이를 위한 절차로 문헌고찰을 통하여 놀이치료 부모상담 훈련 및 놀이치료 수련자의 특성에 대한 정보를 수집 후, 놀이치료 수련자 13명에게 반구조화 질문지를 통해 요구도 조사 실시하였다. 이를 바탕으로 놀이치료 수련자를 위한 부모상담 훈련 프로그램의 기초를 설계하였고, 전문가 검토를 통해 수정, 보완하여 최종 프로그램을 개발하였다. 최종 개발된 놀이치료 수련자를 위한 부모상담 훈련프로그램은 부모상담에 대한 어려움을 극복을 위한 목적으로 ‘부모와 긍정적 관계 형성’, ‘정보 제공’의 훈련 내용과, 시뮬레이션훈련 모델의 ‘토론’-‘가상 상황’-‘부모상담 역할 시연’-‘피드백’-‘재 역할 시연’-‘디브리핑’ 과정으로 구성 되었다. 본 프로그램의 연구 대상은 M 대학교 일반대학원 놀이치료 전공 석사과정에 재학 중이고 놀이치료 이론 훈련과 실습사례를 통한 임상훈련 중인 놀이치료 수련자이다. 연구 대상은 놀이치료 실습과정에서 부모상담을 실시하고 있으며, 부모상담 과정 변화를 분석하기 위한 부모상담 녹음이 동의된 놀이치료 수련자 7명으로 구성하였다. 놀이치료 수련자에게 총 10회기 동안 부모상담 훈련 프로그램을 실시하였다. 프로그램에 대한 평가를 위해 놀이치료 수련자가 진행한 부모상담 초기-중기-후기의 내용과 교육 만족도 측정 질문지를 활용하였다. 이는 놀이치료 수련자가 적용한 부모상담 내용에서 긍정적 변화와 보완점을 통해 프로그램을 평가하고, 만족도 조사를 활용하여 프로그램 평가의 타당도를 높이고자 함이다. 최종 분석에는 녹음 동의가 중도 중단된 1명을 제외하여 연구대상 6명으로 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 통계 프로그램 분석 및 질적 분석을 하였으며, 분석방법은 첫째, 연구대상의 사회 인구학적 배경의 일반적 특성을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 부모상담 과정을 분석하여 프로그램의 효과와 보완사항을 살펴보기 위해 프로그램 시작-중기-종결 후에 놀이치료 수련자가 진행한 부모상담 녹음 파일을 전사하여 총 18회기의 내용을 질적으로 담화 분석하였다. 셋째, 프로그램의 만족도 조사를 사후에 진행하여 평균, 표준편차 분석 및 작성 내용을 질적으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 놀이치료 수련자를 위한 부모상담 훈련 프로그램은 연구대상의 발달과정 특성과 부모상담 훈련방법의 요구를 주목하여 개발되었다. 둘째, 본 연구에서 활용한 부모상담 훈련방법은 놀이치료 수련자의 임상수행과 학습된 지식을 적용하는데 도움이 되었다. 훈련을 통해 놀이치료 수련자가 부모상담에서 다루기 어려웠던 정보제공 내용에 변화가 나타났다. 정보제공 시 추상적이고 모호하게 설명하는 방법이 토론과 반복된 역할 시연, 피드백 과정의 훈련방법을 통해 부모가 이해할 수 있게 명확하게 정보를 제공하는 모습으로 변화되었다. 또한 훈련 방법에 대한 연구대상의 만족도 역시 높게 보고되었다. 셋째, 본 연구에서 활용한 훈련 도구가 놀이치료 수련자에게 적절하게 구성되었다. MIM 놀이평가 영상, 발달단계별 아동의 놀이치료 영상을 활용한 훈련은 놀이치료 수련자가 사례를 이해하고 부모상담을 연습하는데 도움이 되는 도구로 보고되었다. 넷째, 본 연구에서 개발 및 적용한 훈련내용은 놀이치료 수련자의 어려움을 극복하고 자신감을 증진시킬 수 있으나, 추가적으로 심도 있는 훈련의 필요성이 제기된다. 놀이치료 수련자가 부모상담에서 다루는 내용 중 어려움을 느끼는 ‘부모와의 긍정적 관계 형성’, ‘정보 제공’ 내용을 훈련하였다. 정보 제공에 대한 훈련은 부모상담 적용에 긍정적으로 변화되었으나, 부모와의 긍정적 관계 형성을 위해 무분별한 칭찬과 격려의 반응이 나타났다. 반면 놀이치료 수련자는 부모와의 관계 형성 훈련 내용에 대한 만족도가 높게 보고되었다. 이는 반복되는 훈련과정이 어려움을 극복하고 자신감을 높였으나, 실제적 적용에서는 아직 미흡함을 의미한다. 이에 훈련내용별 단기적 훈련이 아닌 심도 있는 장기적 훈련이 필요하다. 본 연구 의의는 다음과 같다. 첫째, 놀이치료 수련자의 놀이치료 부모상담 훈련 요구에 집중하여 프로그램의 방법을 구성하였다. 둘째, 놀이치료 부모상담의 내용 중 놀이치료 수련자가 어려움을 느끼는 교육내용을 구성하였다. 셋째, 프로그램을 평가하기 위해 놀이치료 수련자의 부모상담의 내용을 녹음하여 전사한 녹취 문서를 활용하여 심도 있게 분석하였고, 만족도 조사와 비교 분석하여 프로그램 평가의 타당도를 높였다는 점에서 의의가 있다. 넷째, 놀이치료 수련자를 위한 부모상담 훈련의 필요성은 오랜 시간 제기되어 왔으나 연구가 진행되지 못했다. 그러나 본 연구에서 놀이치료 수련자를 위한 부모상담 훈련 프로그램을 국내 최초로 개발하였다는 점에서 의의가 있다.
본 연구의 목적은 놀이치료 수련자를 대상으로 부모상담 훈련 프로그램을 개발하고 적용하여 프로그램을 평가하는 것이다. 이를 위한 절차로 문헌고찰을 통하여 놀이치료 부모상담 훈련 및 놀이치료 수련자의 특성에 대한 정보를 수집 후, 놀이치료 수련자 13명에게 반구조화 질문지를 통해 요구도 조사 실시하였다. 이를 바탕으로 놀이치료 수련자를 위한 부모상담 훈련 프로그램의 기초를 설계하였고, 전문가 검토를 통해 수정, 보완하여 최종 프로그램을 개발하였다. 최종 개발된 놀이치료 수련자를 위한 부모상담 훈련프로그램은 부모상담에 대한 어려움을 극복을 위한 목적으로 ‘부모와 긍정적 관계 형성’, ‘정보 제공’의 훈련 내용과, 시뮬레이션 훈련 모델의 ‘토론’-‘가상 상황’-‘부모상담 역할 시연’-‘피드백’-‘재 역할 시연’-‘디브리핑’ 과정으로 구성 되었다. 본 프로그램의 연구 대상은 M 대학교 일반대학원 놀이치료 전공 석사과정에 재학 중이고 놀이치료 이론 훈련과 실습사례를 통한 임상훈련 중인 놀이치료 수련자이다. 연구 대상은 놀이치료 실습과정에서 부모상담을 실시하고 있으며, 부모상담 과정 변화를 분석하기 위한 부모상담 녹음이 동의된 놀이치료 수련자 7명으로 구성하였다. 놀이치료 수련자에게 총 10회기 동안 부모상담 훈련 프로그램을 실시하였다. 프로그램에 대한 평가를 위해 놀이치료 수련자가 진행한 부모상담 초기-중기-후기의 내용과 교육 만족도 측정 질문지를 활용하였다. 이는 놀이치료 수련자가 적용한 부모상담 내용에서 긍정적 변화와 보완점을 통해 프로그램을 평가하고, 만족도 조사를 활용하여 프로그램 평가의 타당도를 높이고자 함이다. 최종 분석에는 녹음 동의가 중도 중단된 1명을 제외하여 연구대상 6명으로 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 통계 프로그램 분석 및 질적 분석을 하였으며, 분석방법은 첫째, 연구대상의 사회 인구학적 배경의 일반적 특성을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 부모상담 과정을 분석하여 프로그램의 효과와 보완사항을 살펴보기 위해 프로그램 시작-중기-종결 후에 놀이치료 수련자가 진행한 부모상담 녹음 파일을 전사하여 총 18회기의 내용을 질적으로 담화 분석하였다. 셋째, 프로그램의 만족도 조사를 사후에 진행하여 평균, 표준편차 분석 및 작성 내용을 질적으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 놀이치료 수련자를 위한 부모상담 훈련 프로그램은 연구대상의 발달과정 특성과 부모상담 훈련방법의 요구를 주목하여 개발되었다. 둘째, 본 연구에서 활용한 부모상담 훈련방법은 놀이치료 수련자의 임상수행과 학습된 지식을 적용하는데 도움이 되었다. 훈련을 통해 놀이치료 수련자가 부모상담에서 다루기 어려웠던 정보제공 내용에 변화가 나타났다. 정보제공 시 추상적이고 모호하게 설명하는 방법이 토론과 반복된 역할 시연, 피드백 과정의 훈련방법을 통해 부모가 이해할 수 있게 명확하게 정보를 제공하는 모습으로 변화되었다. 또한 훈련 방법에 대한 연구대상의 만족도 역시 높게 보고되었다. 셋째, 본 연구에서 활용한 훈련 도구가 놀이치료 수련자에게 적절하게 구성되었다. MIM 놀이평가 영상, 발달단계별 아동의 놀이치료 영상을 활용한 훈련은 놀이치료 수련자가 사례를 이해하고 부모상담을 연습하는데 도움이 되는 도구로 보고되었다. 넷째, 본 연구에서 개발 및 적용한 훈련내용은 놀이치료 수련자의 어려움을 극복하고 자신감을 증진시킬 수 있으나, 추가적으로 심도 있는 훈련의 필요성이 제기된다. 놀이치료 수련자가 부모상담에서 다루는 내용 중 어려움을 느끼는 ‘부모와의 긍정적 관계 형성’, ‘정보 제공’ 내용을 훈련하였다. 정보 제공에 대한 훈련은 부모상담 적용에 긍정적으로 변화되었으나, 부모와의 긍정적 관계 형성을 위해 무분별한 칭찬과 격려의 반응이 나타났다. 반면 놀이치료 수련자는 부모와의 관계 형성 훈련 내용에 대한 만족도가 높게 보고되었다. 이는 반복되는 훈련과정이 어려움을 극복하고 자신감을 높였으나, 실제적 적용에서는 아직 미흡함을 의미한다. 이에 훈련내용별 단기적 훈련이 아닌 심도 있는 장기적 훈련이 필요하다. 본 연구 의의는 다음과 같다. 첫째, 놀이치료 수련자의 놀이치료 부모상담 훈련 요구에 집중하여 프로그램의 방법을 구성하였다. 둘째, 놀이치료 부모상담의 내용 중 놀이치료 수련자가 어려움을 느끼는 교육내용을 구성하였다. 셋째, 프로그램을 평가하기 위해 놀이치료 수련자의 부모상담의 내용을 녹음하여 전사한 녹취 문서를 활용하여 심도 있게 분석하였고, 만족도 조사와 비교 분석하여 프로그램 평가의 타당도를 높였다는 점에서 의의가 있다. 넷째, 놀이치료 수련자를 위한 부모상담 훈련의 필요성은 오랜 시간 제기되어 왔으나 연구가 진행되지 못했다. 그러나 본 연구에서 놀이치료 수련자를 위한 부모상담 훈련 프로그램을 국내 최초로 개발하였다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study is to develop a parent counseling training program for play therapy trainees and apply it to evaluate the program. As the procedure for this, through literature review, information on characteristic of play therapy parent counseling training and play therapy trainees, t...
The purpose of this study is to develop a parent counseling training program for play therapy trainees and apply it to evaluate the program. As the procedure for this, through literature review, information on characteristic of play therapy parent counseling training and play therapy trainees, then a demand research was conducted on 13 play therapy trainees using a semi-structured questionnaire. Based on this, the foundation of parent counseling training program for play therapy trainees was designed and through professional examination it was edited and supplemented before invention of a final program. The final parent counseling training program for play therapy trainees aims to overcome the difficulties in parent counseling, and consists of training programs for ‘formation of positive relationship with parents’ and ‘information delivery’, and a simulation training model of ‘debate’-‘virtual situation’-‘parent counseling role playing’-‘feedback’-‘revised role playing’-‘debriefing’ process. The research subject for this program was play therapy trainees who were enrolled in post graduate program for play therapy major in M University and in clinical trial through play therapy theory training and practice. The research subjects were practicing parent counseling in their play therapy training, and consisted of 7 trainees who had consents to record parent counseling sessions in order to analyze the change in parent counseling process. The play therapy trainees received 10 sessions of parent counseling training program. For evaluation on the program, the contents of parent counseling in early-middle-late phases conducted by play therapy trainees and education satisfaction measurement questionnaire were used. This was to evaluate the program through positive changes and shortcomings in the contents of play therapist trainees’ parent counseling and use the satisfaction survey to improve the validity of program evaluation. In the final analysis, the final 6 research subjects were analyzed excluding one subject whose consent for recording was terminated mid-research. The collected resources were SPSS 21.0 statistics program analyzed and qualitatively analyzed, where the analysis methods were firstly, frequency analysis to find out general characteristics of socio-demographic backgrounds of research subjects. Secondly, the parent counseling session recordings of early-mid-post termination phases of the program of the play therapy trainees were transcribed and the total of 18 sessions were qualitatively discourse analyzed in order to observe the effects and shortcomings of the program. Thirdly, a satisfaction survey was conducted after the program from which the average, standard deviation analysis and the contents were analyzed qualitatively. The results of this research are as follows. First, the parent counseling training program for play therapy trainees was developed with a focus on the characteristics of developmental process of research subjects and the demands for parent counseling training method. Second, the parent counseling training method used in this research was helpful for the play therapy trainees’ clinical practice and in applying learned knowledge. Through training, play therapy trainees showed change in information delivery contents which was a difficulty in parent counseling. The abstract and ambiguous explaining method in information deliver was changed as clear delivery of information for the parent to understand, through the training method of debate, repeated role playing and feedback process. Also the satisfaction of research subjects regarding training method was also reported high. Third, the training tool used in this research was constructed appropriately for play therapy trainees. Training using MIM play evaluation video and play therapy videos of children in each developmental stages were reported as helpful tools for play therapy trainees to understand cases and practice parent counseling. Fourth, the training contents which this research developed and applied can overcome difficulties of play therapy trainees and enhance confidence, but the need for additional in-depth training is suggested. ‘Formation of positive relationships with parents’ and ‘information delivery’ were trained which play therapy trainees find difficult in parent counseling. The training on information delivery showed positive changes in parent counseling application, but indiscriminative praise and encouragement showed for formation of positive relationship with parents. On the other hand the play therapy trainees reported high satisfaction about the contents of training for formation of positive relationship with parents. This means the repeated training process helped to overcome difficulties and enhance confidence, but is insufficient in practical application. Therefore an in-depth, long-term training is needed rather than short-term training for each training contents. The significance of this research is as following. First, the program method was constructed with a focus on the demand for play therapy parent counseling training of play therapy trainees. Second, training contents were constructed based in areas which play therapy trainees experienced difficulty in parent counseling. Third, in order to evaluate the program, play therapy trainees’ parent counseling sessions were recorded and transcribed which were then analyzed in depth, and is significant as the validity of program evaluation was improved in comparison analysis with satisfaction survey. Fourth, the need for a parent counseling training for play therapy trainees has been raised for a long time but a research has not been conducted. However this research has significance in that it developed the first parent counseling training program for play therapy trainees in the country.
The purpose of this study is to develop a parent counseling training program for play therapy trainees and apply it to evaluate the program. As the procedure for this, through literature review, information on characteristic of play therapy parent counseling training and play therapy trainees, then a demand research was conducted on 13 play therapy trainees using a semi-structured questionnaire. Based on this, the foundation of parent counseling training program for play therapy trainees was designed and through professional examination it was edited and supplemented before invention of a final program. The final parent counseling training program for play therapy trainees aims to overcome the difficulties in parent counseling, and consists of training programs for ‘formation of positive relationship with parents’ and ‘information delivery’, and a simulation training model of ‘debate’-‘virtual situation’-‘parent counseling role playing’-‘feedback’-‘revised role playing’-‘debriefing’ process. The research subject for this program was play therapy trainees who were enrolled in post graduate program for play therapy major in M University and in clinical trial through play therapy theory training and practice. The research subjects were practicing parent counseling in their play therapy training, and consisted of 7 trainees who had consents to record parent counseling sessions in order to analyze the change in parent counseling process. The play therapy trainees received 10 sessions of parent counseling training program. For evaluation on the program, the contents of parent counseling in early-middle-late phases conducted by play therapy trainees and education satisfaction measurement questionnaire were used. This was to evaluate the program through positive changes and shortcomings in the contents of play therapist trainees’ parent counseling and use the satisfaction survey to improve the validity of program evaluation. In the final analysis, the final 6 research subjects were analyzed excluding one subject whose consent for recording was terminated mid-research. The collected resources were SPSS 21.0 statistics program analyzed and qualitatively analyzed, where the analysis methods were firstly, frequency analysis to find out general characteristics of socio-demographic backgrounds of research subjects. Secondly, the parent counseling session recordings of early-mid-post termination phases of the program of the play therapy trainees were transcribed and the total of 18 sessions were qualitatively discourse analyzed in order to observe the effects and shortcomings of the program. Thirdly, a satisfaction survey was conducted after the program from which the average, standard deviation analysis and the contents were analyzed qualitatively. The results of this research are as follows. First, the parent counseling training program for play therapy trainees was developed with a focus on the characteristics of developmental process of research subjects and the demands for parent counseling training method. Second, the parent counseling training method used in this research was helpful for the play therapy trainees’ clinical practice and in applying learned knowledge. Through training, play therapy trainees showed change in information delivery contents which was a difficulty in parent counseling. The abstract and ambiguous explaining method in information deliver was changed as clear delivery of information for the parent to understand, through the training method of debate, repeated role playing and feedback process. Also the satisfaction of research subjects regarding training method was also reported high. Third, the training tool used in this research was constructed appropriately for play therapy trainees. Training using MIM play evaluation video and play therapy videos of children in each developmental stages were reported as helpful tools for play therapy trainees to understand cases and practice parent counseling. Fourth, the training contents which this research developed and applied can overcome difficulties of play therapy trainees and enhance confidence, but the need for additional in-depth training is suggested. ‘Formation of positive relationships with parents’ and ‘information delivery’ were trained which play therapy trainees find difficult in parent counseling. The training on information delivery showed positive changes in parent counseling application, but indiscriminative praise and encouragement showed for formation of positive relationship with parents. On the other hand the play therapy trainees reported high satisfaction about the contents of training for formation of positive relationship with parents. This means the repeated training process helped to overcome difficulties and enhance confidence, but is insufficient in practical application. Therefore an in-depth, long-term training is needed rather than short-term training for each training contents. The significance of this research is as following. First, the program method was constructed with a focus on the demand for play therapy parent counseling training of play therapy trainees. Second, training contents were constructed based in areas which play therapy trainees experienced difficulty in parent counseling. Third, in order to evaluate the program, play therapy trainees’ parent counseling sessions were recorded and transcribed which were then analyzed in depth, and is significant as the validity of program evaluation was improved in comparison analysis with satisfaction survey. Fourth, the need for a parent counseling training for play therapy trainees has been raised for a long time but a research has not been conducted. However this research has significance in that it developed the first parent counseling training program for play therapy trainees in the country.
주제어
#놀이치료 수련자의 부모상담 어려움 회기 별 부모상담 놀이치료 부모상담 훈련 프로그램 시뮬레이션 훈련
학위논문 정보
저자
김경은
학위수여기관
명지대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
아동학과 아동가족심리치료
지도교수
한유진
발행연도
2020
총페이지
ⅶ,101p
키워드
놀이치료 수련자의 부모상담 어려움 회기 별 부모상담 놀이치료 부모상담 훈련 프로그램 시뮬레이션 훈련
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