본 연구는 상담 및 퇴소 권유를 받은 문제행동 유아와 어머니를 위한 관계개선 놀이프로그램을 개발하고 유아 문제행동 및 어머니 상호작용의 변화 과정을 살펴보는 데 목적이 있다. 이는 부모교육 및 실제적인 활동을 포함한 관계개선 놀이프로그램 개발을 통해 교육현장에서 활용할 수 있는 부모협력의 유아 문제행동 지도의 방안을 제시하기 위함이다. 이와 같은 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 목적과 목표는 어떠한가? 1-2. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 교육 내용은 어떠한가? 1-3. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 교수-학습 방법은 어떠한가? 1-4. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 평가는 어떠한가?
2. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램에 참여한 어머니와 유아의 변화 과정은 어떠한가? 2-1. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램에 참여한 유아의 문제행동 변화 과정은 어떠한가? 2-2. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램에 참여한 어머니의 상호작용 변화 과정은 어떠한가?
본 연구에서는 상담 및 퇴소 권유를 받은 문제행동 유아와 어머니를 위한 관계개선 놀이프로그램을 구성하기 위해 먼저 자녀의 문제행동으로 고민 중인 어머니들이 가지고 있는 자녀 문제행동의 인식 및 요구를 조사하고 분석하였다. 그리고, 유아 문제행동, 어머니-유아 관계 및 어머니-유아 놀이, 어머니 상호작용에 대한 문헌 고찰을 통해 프로그램의 목적과 목표를 설정하고, 전문가 협의 과정을 거쳐 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 교육 내용과 교수-학습 방법, 평가 방법을 선정하였다. 이를 토대로 프로그램 시안을 개발하였으며, 1차와 2차의 예비연구를 통해 프로그램의 적용 가능성 및 시사점을 확인하고, 전문가 협의를 통해 최종 프로그램을 개발하였다. 개발된 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 교육 목적 및 목표, 교육 내용, 교수-학습 방법, 평가는 다음과 같다.
첫째, 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 목적은 ‘어머니-유아의 관계를 새롭게 형성하고, 유아 문제행동의 감소 및 어머니 상호작용을 긍정적으로 향상한다’이며, 목표는 ‘어머니-유아는 관계를 긍정적으로 새롭게 형성한다’, ‘어머니-유아는 관계개선 놀이에 적극적으로 참여하며, 자신의 감정을 솔직하게 표현한다’, ‘어머니-유아는 올바른 부모 및 자녀로서의 역할을 알고 실천한다’, ‘유아는 ...
본 연구는 상담 및 퇴소 권유를 받은 문제행동 유아와 어머니를 위한 관계개선 놀이프로그램을 개발하고 유아 문제행동 및 어머니 상호작용의 변화 과정을 살펴보는 데 목적이 있다. 이는 부모교육 및 실제적인 활동을 포함한 관계개선 놀이프로그램 개발을 통해 교육현장에서 활용할 수 있는 부모협력의 유아 문제행동 지도의 방안을 제시하기 위함이다. 이와 같은 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 목적과 목표는 어떠한가? 1-2. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 교육 내용은 어떠한가? 1-3. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 교수-학습 방법은 어떠한가? 1-4. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 평가는 어떠한가?
2. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램에 참여한 어머니와 유아의 변화 과정은 어떠한가? 2-1. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램에 참여한 유아의 문제행동 변화 과정은 어떠한가? 2-2. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램에 참여한 어머니의 상호작용 변화 과정은 어떠한가?
본 연구에서는 상담 및 퇴소 권유를 받은 문제행동 유아와 어머니를 위한 관계개선 놀이프로그램을 구성하기 위해 먼저 자녀의 문제행동으로 고민 중인 어머니들이 가지고 있는 자녀 문제행동의 인식 및 요구를 조사하고 분석하였다. 그리고, 유아 문제행동, 어머니-유아 관계 및 어머니-유아 놀이, 어머니 상호작용에 대한 문헌 고찰을 통해 프로그램의 목적과 목표를 설정하고, 전문가 협의 과정을 거쳐 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 교육 내용과 교수-학습 방법, 평가 방법을 선정하였다. 이를 토대로 프로그램 시안을 개발하였으며, 1차와 2차의 예비연구를 통해 프로그램의 적용 가능성 및 시사점을 확인하고, 전문가 협의를 통해 최종 프로그램을 개발하였다. 개발된 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 교육 목적 및 목표, 교육 내용, 교수-학습 방법, 평가는 다음과 같다.
첫째, 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 목적은 ‘어머니-유아의 관계를 새롭게 형성하고, 유아 문제행동의 감소 및 어머니 상호작용을 긍정적으로 향상한다’이며, 목표는 ‘어머니-유아는 관계를 긍정적으로 새롭게 형성한다’, ‘어머니-유아는 관계개선 놀이에 적극적으로 참여하며, 자신의 감정을 솔직하게 표현한다’, ‘어머니-유아는 올바른 부모 및 자녀로서의 역할을 알고 실천한다’, ‘유아는 자기 통제력을 가지고 행동하며, 문제행동을 감소시킨다’, ‘어머니는 바람직한 의사소통 방법을 알고 실천한다’로 설정하였다. 둘째, 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 교육 내용은 어머니를 대상으로 한 부모교육과 어머니-유아가 함께 참여하는 관계개선 놀이 활동으로 나누어 구성하였다. 부모교육의 교육 내용은 관계개선 놀이의 중요성 및 놀이시연, 부모-자녀 놀이치료의 기법 및 원리, 바람직한 의사소통, 부모역할훈련, 유아 문제행동의 원인 및 지도방법, 유아주도놀이에서의 부모역할 등을 포함하였다. 어머니-유아 관계개선 놀이 활동의 교육 내용은 관계 놀이 준비 단계, 긍정적 관계형성 단계(감각놀이-감정놀이-내면화 놀이), 관계 내면화 단계의 3단계 내용을 포함하였다. 셋째, 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 교수-학습 방법은 교육 내용과 연결하여 부모교육과 어머니-유아 관계개선 놀이 활동으로 나누어 구성하였다. 부모교육의 교수-학습 방법은 총 10회기 과정동안 강의와 토론, 어머니 심층면담 및 1:1 피드백, 놀이시연, 질의응답을 포함하였다. 어머니-유아 관계개선 놀이 활동의 교수-학습 방법은 연구 대상자 5쌍에 대하여 각 어머니-유아 팀당 22∼25회기씩, 총 113회 동안 무조건적 공감, 진실성, 민감한 반응 등 부모-자녀 놀이치료 원리와 기법의 적용, 구조화된 개입놀이 과정에서 직접 놀이 모델링, 중재자·지원자의 역할지원, 놀이 피드백 등을 실시하였다. 넷째, 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 평가 방법은 양적, 질적 자료 분석을 병행하였다. 유아 문제행동의 변화를 살펴보기 위해, 부모용 유아 문제행동 척도(K-CBCL)의 사전·사후 점수를 비교하여 분석하였고, 어머니 심층면담 및 일기, 연구자의 연구일지 및 저널의 내용을 사례별, 시기별로 질적 분석하였다. 또한, 어머니 상호작용의 변화를 살펴보기 위해, 부모-자녀 상호작용 놀이평가(P-CIPA)를 사용하여 비구조화 된 놀이상황에서 어머니-유아 놀이상호작용을 30분 간 비디오로 촬영한 후 양적, 질적 분석을 실시하였으며, 어머니 보고형 일기, 연구일지와 저널을 사례별, 시기별로 질적 분석하였다. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램을 적용한 후, 변화를 검증하기 위하여 경기도 소재의 A 놀이교육원 만 3∼5세 유아 중 이전 기관으로부터 1회 이상 상담 및 퇴소 권유를 받은 문제행동 유아와 어머니 5쌍을 대상으로 개발된 프로그램을 적용하였다. 2018년 3월 19일부터 8월 28일까지 24주 동안 부모교육 총 10회 및 어머니-유아 관계개선 놀이 활동을 팀별로 주 1회씩, 총 113회 실시한 후, 관계개선 놀이프로그램의 변화를 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로그램을 실시한 결과, 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램을 실시한 이후, 유아 문제행동이 감소한 것으로 나타났다. 유아 문제행동의 양적 변화를 살펴본 결과, 연구 대상자 5명 유아 모두 문제행동(위축, 불안·우울, 사회적 미성숙, 주의집중 문제, 공격성) 중 각 유아가 이전 기관에서 상담 및 퇴소 권유를 받게 된 주 호소 문제행동의 하위요인에서 가장 큰 변화가 나타났다. 또한, 유아 문제행동의 질적 변화에 대한 결과는 연구 대상 유아 모두 프로그램을 실시한 이후, 어머니-유아 관계 및 또래 관계의 개선에 긍정적인 변화가 나타났다. 이는 유아 문제행동의 원인으로 어머니-유아 관계가 지대한 영향을 미치는 만큼 어머니-유아 관계가 긍정적으로 회복되었을 때, 또래 관계까지 긍정적으로 변화되었음을 의미한다. 둘째, 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램을 실시한 이후, 어머니의 상호작용에 긍정적인 변화가 있는 것으로 나타났다. 어머니의 양적 변화의 결과는 연구 대상자 5명의 어머니 모두 어머니가 양육에서 가장 어려워하고 지원받고 싶어 했던 상호작용의 하위요인에서 가장 큰 차이를 보인 것으로 나타났다. 또한, 어머니 상호작용의 질적 변화의 결과는 자녀와 함께 노는 즐거움 등의 정서 요인과 민주적 의사소통 등의 간섭 요인, 과정중심 격려 등의 칭찬 요인, 유아의 관심과 의도를 알아차리는 공감 등의 관심 요인, 유아의 충동조절을 함께 돕는 발달적 민감성 요인, 일관된 적절한 반응 등의 반응성 요인에서 변화가 나타났다. 본 연구의 결과를 종합해 보면, 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램은 유아 문제행동의 감소 및 어머니 상호작용에 긍정적인 변화를 주었음을 알 수 있었다. 따라서, 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램이 상담 및 퇴소 권유를 받은 문제행동 유아를 위한 지도와 그 어머니를 위한 부모교육 자료에 긍정적 영향을 줄 수 있음이 입증되었다.
본 연구는 상담 및 퇴소 권유를 받은 문제행동 유아와 어머니를 위한 관계개선 놀이프로그램을 개발하고 유아 문제행동 및 어머니 상호작용의 변화 과정을 살펴보는 데 목적이 있다. 이는 부모교육 및 실제적인 활동을 포함한 관계개선 놀이프로그램 개발을 통해 교육현장에서 활용할 수 있는 부모협력의 유아 문제행동 지도의 방안을 제시하기 위함이다. 이와 같은 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 목적과 목표는 어떠한가? 1-2. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 교육 내용은 어떠한가? 1-3. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 교수-학습 방법은 어떠한가? 1-4. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 평가는 어떠한가?
2. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램에 참여한 어머니와 유아의 변화 과정은 어떠한가? 2-1. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램에 참여한 유아의 문제행동 변화 과정은 어떠한가? 2-2. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램에 참여한 어머니의 상호작용 변화 과정은 어떠한가?
본 연구에서는 상담 및 퇴소 권유를 받은 문제행동 유아와 어머니를 위한 관계개선 놀이프로그램을 구성하기 위해 먼저 자녀의 문제행동으로 고민 중인 어머니들이 가지고 있는 자녀 문제행동의 인식 및 요구를 조사하고 분석하였다. 그리고, 유아 문제행동, 어머니-유아 관계 및 어머니-유아 놀이, 어머니 상호작용에 대한 문헌 고찰을 통해 프로그램의 목적과 목표를 설정하고, 전문가 협의 과정을 거쳐 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 교육 내용과 교수-학습 방법, 평가 방법을 선정하였다. 이를 토대로 프로그램 시안을 개발하였으며, 1차와 2차의 예비연구를 통해 프로그램의 적용 가능성 및 시사점을 확인하고, 전문가 협의를 통해 최종 프로그램을 개발하였다. 개발된 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 교육 목적 및 목표, 교육 내용, 교수-학습 방법, 평가는 다음과 같다.
첫째, 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 목적은 ‘어머니-유아의 관계를 새롭게 형성하고, 유아 문제행동의 감소 및 어머니 상호작용을 긍정적으로 향상한다’이며, 목표는 ‘어머니-유아는 관계를 긍정적으로 새롭게 형성한다’, ‘어머니-유아는 관계개선 놀이에 적극적으로 참여하며, 자신의 감정을 솔직하게 표현한다’, ‘어머니-유아는 올바른 부모 및 자녀로서의 역할을 알고 실천한다’, ‘유아는 자기 통제력을 가지고 행동하며, 문제행동을 감소시킨다’, ‘어머니는 바람직한 의사소통 방법을 알고 실천한다’로 설정하였다. 둘째, 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 교육 내용은 어머니를 대상으로 한 부모교육과 어머니-유아가 함께 참여하는 관계개선 놀이 활동으로 나누어 구성하였다. 부모교육의 교육 내용은 관계개선 놀이의 중요성 및 놀이시연, 부모-자녀 놀이치료의 기법 및 원리, 바람직한 의사소통, 부모역할훈련, 유아 문제행동의 원인 및 지도방법, 유아주도놀이에서의 부모역할 등을 포함하였다. 어머니-유아 관계개선 놀이 활동의 교육 내용은 관계 놀이 준비 단계, 긍정적 관계형성 단계(감각놀이-감정놀이-내면화 놀이), 관계 내면화 단계의 3단계 내용을 포함하였다. 셋째, 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 교수-학습 방법은 교육 내용과 연결하여 부모교육과 어머니-유아 관계개선 놀이 활동으로 나누어 구성하였다. 부모교육의 교수-학습 방법은 총 10회기 과정동안 강의와 토론, 어머니 심층면담 및 1:1 피드백, 놀이시연, 질의응답을 포함하였다. 어머니-유아 관계개선 놀이 활동의 교수-학습 방법은 연구 대상자 5쌍에 대하여 각 어머니-유아 팀당 22∼25회기씩, 총 113회 동안 무조건적 공감, 진실성, 민감한 반응 등 부모-자녀 놀이치료 원리와 기법의 적용, 구조화된 개입놀이 과정에서 직접 놀이 모델링, 중재자·지원자의 역할지원, 놀이 피드백 등을 실시하였다. 넷째, 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램의 평가 방법은 양적, 질적 자료 분석을 병행하였다. 유아 문제행동의 변화를 살펴보기 위해, 부모용 유아 문제행동 척도(K-CBCL)의 사전·사후 점수를 비교하여 분석하였고, 어머니 심층면담 및 일기, 연구자의 연구일지 및 저널의 내용을 사례별, 시기별로 질적 분석하였다. 또한, 어머니 상호작용의 변화를 살펴보기 위해, 부모-자녀 상호작용 놀이평가(P-CIPA)를 사용하여 비구조화 된 놀이상황에서 어머니-유아 놀이상호작용을 30분 간 비디오로 촬영한 후 양적, 질적 분석을 실시하였으며, 어머니 보고형 일기, 연구일지와 저널을 사례별, 시기별로 질적 분석하였다. 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램을 적용한 후, 변화를 검증하기 위하여 경기도 소재의 A 놀이교육원 만 3∼5세 유아 중 이전 기관으로부터 1회 이상 상담 및 퇴소 권유를 받은 문제행동 유아와 어머니 5쌍을 대상으로 개발된 프로그램을 적용하였다. 2018년 3월 19일부터 8월 28일까지 24주 동안 부모교육 총 10회 및 어머니-유아 관계개선 놀이 활동을 팀별로 주 1회씩, 총 113회 실시한 후, 관계개선 놀이프로그램의 변화를 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로그램을 실시한 결과, 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램을 실시한 이후, 유아 문제행동이 감소한 것으로 나타났다. 유아 문제행동의 양적 변화를 살펴본 결과, 연구 대상자 5명 유아 모두 문제행동(위축, 불안·우울, 사회적 미성숙, 주의집중 문제, 공격성) 중 각 유아가 이전 기관에서 상담 및 퇴소 권유를 받게 된 주 호소 문제행동의 하위요인에서 가장 큰 변화가 나타났다. 또한, 유아 문제행동의 질적 변화에 대한 결과는 연구 대상 유아 모두 프로그램을 실시한 이후, 어머니-유아 관계 및 또래 관계의 개선에 긍정적인 변화가 나타났다. 이는 유아 문제행동의 원인으로 어머니-유아 관계가 지대한 영향을 미치는 만큼 어머니-유아 관계가 긍정적으로 회복되었을 때, 또래 관계까지 긍정적으로 변화되었음을 의미한다. 둘째, 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램을 실시한 이후, 어머니의 상호작용에 긍정적인 변화가 있는 것으로 나타났다. 어머니의 양적 변화의 결과는 연구 대상자 5명의 어머니 모두 어머니가 양육에서 가장 어려워하고 지원받고 싶어 했던 상호작용의 하위요인에서 가장 큰 차이를 보인 것으로 나타났다. 또한, 어머니 상호작용의 질적 변화의 결과는 자녀와 함께 노는 즐거움 등의 정서 요인과 민주적 의사소통 등의 간섭 요인, 과정중심 격려 등의 칭찬 요인, 유아의 관심과 의도를 알아차리는 공감 등의 관심 요인, 유아의 충동조절을 함께 돕는 발달적 민감성 요인, 일관된 적절한 반응 등의 반응성 요인에서 변화가 나타났다. 본 연구의 결과를 종합해 보면, 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램은 유아 문제행동의 감소 및 어머니 상호작용에 긍정적인 변화를 주었음을 알 수 있었다. 따라서, 어머니-유아 관계개선 놀이프로그램이 상담 및 퇴소 권유를 받은 문제행동 유아를 위한 지도와 그 어머니를 위한 부모교육 자료에 긍정적 영향을 줄 수 있음이 입증되었다.
The study is aimed to develop the play program of improving mother-child relationship for children and mothers who have received a recommendation for counseling and expel notice for the children’s behavior problems, and to examine change process of children’s behaviors and mother interactions. This ...
The study is aimed to develop the play program of improving mother-child relationship for children and mothers who have received a recommendation for counseling and expel notice for the children’s behavior problems, and to examine change process of children’s behaviors and mother interactions. This is to be proposed as a way to guide in the field for children who display behavior problems in cooperation with their parents by developing relationship improvement play program that includes parent education as well as practical activities. Based on the purpose of this study, the following research questions were established. 1. What are some elements of the play program of improving mother-child relationship for children who have behavior problems and their mothers? 1-1. What are the objectives and goals of the play program of improving mother-child relationship? 1-2. What is the educational content of the play program of improving mother-child relationship? 1-3. What are the teaching-learning methods of the play program of improving mother-child relationship? 1-4. In what way the play program of improving mother-child relationship can be evaluated?
2. What are the effects of the play program of improving mother-child relationship? 2-1. What are the change processes of children with behavior problems in the play program of improving mother-child relationship? 2-2. What are the change processes of mothers’ interactions in the play program of improving mother-child relationship?
In this study, in order to organize the mother-child relationship improvement play program for children who have problem behaviors and their mothers, the mothers’ awareness and wanted behaviors from their children were examined and analyzed first. In addition, a literature review of child problem behaviors, mother-child relationship, and mother-child play programs, the objective and goals of the program have established. Also, through the expert consultation, the educational content, the teaching-learning method, evaluation method of the mother-child relationship improvement play program were selected. Based on this, the model program was developed. Through the first and second rounds of preliminary research, feasibility and implications were identified to develop a final program. The objective and goals, content, teaching-learning methods, and evaluation of the developed mother-child relationship improvement play program are as follows: First, the objective of the mother-child relationship improvement play program is to "positively improve mother-child relationship and interactions and to reduce problem behavior of children”. The goals are to "positively reform mother-child relationships,” “to reduce problem behaviors of child," “to participate in mother-child relationship improvement play program activities proactively and express their emotions honestly,” “to know and practice how to form a stable attachment relationship," and "to practice the right role as a parent and child." Second, the content of the mother-child relationship improvement play program was organized into parent education for mothers and relationship improvement play activities in which mothers and children participate together. The parent education content included the importance of play activities, the meaning of various play activities, the importance of attachment and attachment types, healthy communication, parental role training, the causes and guidance for child’s problem behaviors, and parental roles in child-led play activities. The mother-child relationship improvement play activities included three stages of preparation, forming a positive relationship, and internalization. Third, the teaching-learning method of the program was organized into parent education for mothers and relationship improvement play activities in which mothers and infants participate together. The method included lectures and discussions, in-depth interviews with mother, one-on-one feedback, play activity demonstrations, and Q&A sessions in the 10-session course. For the teaching-learning method for mother-child relationship play activities, to every 5 mother-child pairs, 22∼25 times of child-led play activities that are applied with the principle and techniques such as unconditional empathy, integrity, sensitive reactions were given. In the course of this structured play activities, direct play modeling, support of the mediator/supporter, and activity feedback and evaluation were conducted as well. Fourth, the evaluation method of the mother-child relationship improvement play program was combined with quantitative and qualitative analysis. To examine changes in child problem behavior, quantitative analysis was compared to pre-scores and post-scores of child problem behaviors. Qualitative analysis was conducted by case and time with in-depth interviews and diaries of mothers, research journals. In addition, in order to look at the changes in mother’s interactions, the interactions with an child and mother were recorded for 30 minutes for quantitative and qualitative analysis while the report style journals of mothers, research journals were analyzed by case and time. To verify the effectiveness of the program developed in this study, the K-CBCL (for parents) which was designed by Achenbach and Edelbrock (1983) and standardized by Gyeong-Ja Oh and Yeong-Ah Kim (2009) and P-CIPA which was designed by Mash and Terdal (1991) and used in Eun ha Lee (2005)’s research was used. In addition, to examine in detail the process of change by case and time, the pre- and post-program videos, interviews, and journals of mother, research journal, and 1:1 feedback were used as qualitative tools. In order to examine change process, the developed program was conducted for 5 pairs of children and mothers who have received a recommendation for counseling and expel notice for the children problem behaviors 1 or more times from previous care centers among 3∼5 children in X care center in Gyeonggi-do. The results of the 24-week program which includes 10 sessions of parent education and a total of 113 sessions of mother-child relationship improvement play activities once a week per team from March 19, 2018 to August 28, 2019 are as follows: First, the mother-child relationship improvement play program has been shown to change in reducing the problem behaviors of children. As a result of quantitative changes in child problem behavior, there was a significant change for all five children in the study on the sub-factor of the main problem behavior, which was a trigger as to why the child received the recommendation of counseling and expel notice. In addition, as a result of qualitative changes in the problem behavior of child, the study showed a positive change on the improvement of mother-child relationships and peer relationships after the program was conducted. The implication of this is that when the primary relationship between mother and child is restored as solving problem at a root cause, it has a positive impact on other relationships established in the wider society as well. Second, the mother-child relationship improvement play program has been shown to change in interaction with mothers. In the quantitative result of changes of mothers, all five mothers in the study showed the largest changes in the sub-factors of interaction that mothers had the most difficult in parenting and wanted to be supported. Furthermore, as a result of the program, the following qualitative changes were indicated in the mother’s interaction: emotional factors such as joy of doing activities with children, interference factors such as democratic communication, praise factors such as process-centered encouragement, interest factors such as empathy to recognize the attention and intent of children, developmental sensitivity factors such as helping control sudden urges of children, and reactive factors such as consistent reaction. In conclusion, the study showed that the mother-child relationship improvement play program is effective in reducing problem behavior in children and in cultivating positive changes in interactions with the mother. Therefore, this proves that the mother-child relationship improvement play program is effective as a guide for children and mothers who have received recommendation for counseling and expel notice for the children’s problem behaviors, as well as materials for parent education.
The study is aimed to develop the play program of improving mother-child relationship for children and mothers who have received a recommendation for counseling and expel notice for the children’s behavior problems, and to examine change process of children’s behaviors and mother interactions. This is to be proposed as a way to guide in the field for children who display behavior problems in cooperation with their parents by developing relationship improvement play program that includes parent education as well as practical activities. Based on the purpose of this study, the following research questions were established. 1. What are some elements of the play program of improving mother-child relationship for children who have behavior problems and their mothers? 1-1. What are the objectives and goals of the play program of improving mother-child relationship? 1-2. What is the educational content of the play program of improving mother-child relationship? 1-3. What are the teaching-learning methods of the play program of improving mother-child relationship? 1-4. In what way the play program of improving mother-child relationship can be evaluated?
2. What are the effects of the play program of improving mother-child relationship? 2-1. What are the change processes of children with behavior problems in the play program of improving mother-child relationship? 2-2. What are the change processes of mothers’ interactions in the play program of improving mother-child relationship?
In this study, in order to organize the mother-child relationship improvement play program for children who have problem behaviors and their mothers, the mothers’ awareness and wanted behaviors from their children were examined and analyzed first. In addition, a literature review of child problem behaviors, mother-child relationship, and mother-child play programs, the objective and goals of the program have established. Also, through the expert consultation, the educational content, the teaching-learning method, evaluation method of the mother-child relationship improvement play program were selected. Based on this, the model program was developed. Through the first and second rounds of preliminary research, feasibility and implications were identified to develop a final program. The objective and goals, content, teaching-learning methods, and evaluation of the developed mother-child relationship improvement play program are as follows: First, the objective of the mother-child relationship improvement play program is to "positively improve mother-child relationship and interactions and to reduce problem behavior of children”. The goals are to "positively reform mother-child relationships,” “to reduce problem behaviors of child," “to participate in mother-child relationship improvement play program activities proactively and express their emotions honestly,” “to know and practice how to form a stable attachment relationship," and "to practice the right role as a parent and child." Second, the content of the mother-child relationship improvement play program was organized into parent education for mothers and relationship improvement play activities in which mothers and children participate together. The parent education content included the importance of play activities, the meaning of various play activities, the importance of attachment and attachment types, healthy communication, parental role training, the causes and guidance for child’s problem behaviors, and parental roles in child-led play activities. The mother-child relationship improvement play activities included three stages of preparation, forming a positive relationship, and internalization. Third, the teaching-learning method of the program was organized into parent education for mothers and relationship improvement play activities in which mothers and infants participate together. The method included lectures and discussions, in-depth interviews with mother, one-on-one feedback, play activity demonstrations, and Q&A sessions in the 10-session course. For the teaching-learning method for mother-child relationship play activities, to every 5 mother-child pairs, 22∼25 times of child-led play activities that are applied with the principle and techniques such as unconditional empathy, integrity, sensitive reactions were given. In the course of this structured play activities, direct play modeling, support of the mediator/supporter, and activity feedback and evaluation were conducted as well. Fourth, the evaluation method of the mother-child relationship improvement play program was combined with quantitative and qualitative analysis. To examine changes in child problem behavior, quantitative analysis was compared to pre-scores and post-scores of child problem behaviors. Qualitative analysis was conducted by case and time with in-depth interviews and diaries of mothers, research journals. In addition, in order to look at the changes in mother’s interactions, the interactions with an child and mother were recorded for 30 minutes for quantitative and qualitative analysis while the report style journals of mothers, research journals were analyzed by case and time. To verify the effectiveness of the program developed in this study, the K-CBCL (for parents) which was designed by Achenbach and Edelbrock (1983) and standardized by Gyeong-Ja Oh and Yeong-Ah Kim (2009) and P-CIPA which was designed by Mash and Terdal (1991) and used in Eun ha Lee (2005)’s research was used. In addition, to examine in detail the process of change by case and time, the pre- and post-program videos, interviews, and journals of mother, research journal, and 1:1 feedback were used as qualitative tools. In order to examine change process, the developed program was conducted for 5 pairs of children and mothers who have received a recommendation for counseling and expel notice for the children problem behaviors 1 or more times from previous care centers among 3∼5 children in X care center in Gyeonggi-do. The results of the 24-week program which includes 10 sessions of parent education and a total of 113 sessions of mother-child relationship improvement play activities once a week per team from March 19, 2018 to August 28, 2019 are as follows: First, the mother-child relationship improvement play program has been shown to change in reducing the problem behaviors of children. As a result of quantitative changes in child problem behavior, there was a significant change for all five children in the study on the sub-factor of the main problem behavior, which was a trigger as to why the child received the recommendation of counseling and expel notice. In addition, as a result of qualitative changes in the problem behavior of child, the study showed a positive change on the improvement of mother-child relationships and peer relationships after the program was conducted. The implication of this is that when the primary relationship between mother and child is restored as solving problem at a root cause, it has a positive impact on other relationships established in the wider society as well. Second, the mother-child relationship improvement play program has been shown to change in interaction with mothers. In the quantitative result of changes of mothers, all five mothers in the study showed the largest changes in the sub-factors of interaction that mothers had the most difficult in parenting and wanted to be supported. Furthermore, as a result of the program, the following qualitative changes were indicated in the mother’s interaction: emotional factors such as joy of doing activities with children, interference factors such as democratic communication, praise factors such as process-centered encouragement, interest factors such as empathy to recognize the attention and intent of children, developmental sensitivity factors such as helping control sudden urges of children, and reactive factors such as consistent reaction. In conclusion, the study showed that the mother-child relationship improvement play program is effective in reducing problem behavior in children and in cultivating positive changes in interactions with the mother. Therefore, this proves that the mother-child relationship improvement play program is effective as a guide for children and mothers who have received recommendation for counseling and expel notice for the children’s problem behaviors, as well as materials for parent education.
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