대학생의 완벽주의적 자기제시와 SNS 중독경향성의 관계 : 사회불안으로 조절된 경험회피의 매개효과 Relationship between Perfectionistic Self-Presentation and SNS Addiction Proneness in College Students : Mediating Effect of Experiential Avoidance Moderated by Social Anxiety원문보기
최근 대학생의 SNS(Social Networking Service)의 사용이 급증하면서 과도한 SNS의 사용으로 대학생들이 금단 및 내성 증상을 경험하는 문제가 발생하고 있다. 타인과의 친밀감을 형성하는 대학생 시기에 과도한 SNS의 사용은 대인관계의 만족감을 감소시키고 우울, 불안, 정서조절저하 등 부적응적 정서와 낮은 삶의 만족도까지 야기한다. 따라서 대학생의 SNS 중독경향성의 기제를 파악할 필요성이 있다. 본 연구는 완벽주의적 자기제시가 SNS 중독경향성을 예측하는데 있어 중요한 변인이라는 기존 연구를 바탕으로, 완벽주의적 자기제시와 SNS 중독경향성의 관계를 경험회피가 매개하고 그 ...
최근 대학생의 SNS(Social Networking Service)의 사용이 급증하면서 과도한 SNS의 사용으로 대학생들이 금단 및 내성 증상을 경험하는 문제가 발생하고 있다. 타인과의 친밀감을 형성하는 대학생 시기에 과도한 SNS의 사용은 대인관계의 만족감을 감소시키고 우울, 불안, 정서조절저하 등 부적응적 정서와 낮은 삶의 만족도까지 야기한다. 따라서 대학생의 SNS 중독경향성의 기제를 파악할 필요성이 있다. 본 연구는 완벽주의적 자기제시가 SNS 중독경향성을 예측하는데 있어 중요한 변인이라는 기존 연구를 바탕으로, 완벽주의적 자기제시와 SNS 중독경향성의 관계를 경험회피가 매개하고 그 간접효과는 사회불안의 수준에 따라 달라지는 조절된 매개효과를 확인하고자 하였다. 이를 위하여 본 연구에서는 SNS를 사용하는 4년제 대학교에 재학 중인 만 18-26세 이상의 408명 대학생을 대상으로 자기보고식 설문지를 실시하였다. 수집된 자료를 바탕으로 각 변인들의 기술통계와 상관분석을 실시하였으며, 위계적 회귀분석과 SPSS PROCESS Macro를 사용하여 변인과의 관계를 알아보았다. 완벽주의적 자기제시와 SNS 중독경향성의 관계에서 경험회피의 매개효과와 사회불안의 조절된 매개효과의 유의성을 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 변인들 간의 상관분석을 한 결과, 완벽주의적 자기제시, 경험회피, SNS 중독경향성, 사회불안의 모든 변인들에서 유의미한 상관관계가 나타났다. 완벽주의적 자기제시, 경험회피, SNS 중독경향성, 사회불안 간에는 정적 상관을 보였다. 둘째, 매개효과를 검증한 결과, 완벽주의적 자기제시와 SNS 중독경향성의 관계에서 경험회피의 부분 매개효과가 유의미한 것으로 나타났다. 즉, 완벽주의적 자기제시가 경험회피에 영향을 미치고, 다시 경험회피가 SNS 중독경향성에 영향을 미치는 매개경로를 확인하였다. 셋째, 조절효과를 검증한 결과, 완벽주의적 자기제시와 경험회피의 관계에서 사회불안의 조절효과가 유의미한 것으로 나타났다. 즉, 완벽주의적 자기제시와 사회불안이 낮으면 경험회피도 감소하고, 완벽주의적 자기제시와 사회불안이 높으면 경험회피도 증가함을 확인하였다. 넷째, 완벽주의적 자기제시 및 경험회피가 SNS 중독경향성에 미치는 영향에서 사회불안의 조절된 매개효과가 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 즉, 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 수준에 따라 경험회피를 거쳐 SNS 중독경향성의 정도가 결정됨을 확인하였다. 종합해보면, 대학생의 완벽주의적 자기제시가 SNS 중독경향성을 예측할 뿐만 아니라, 완벽주의적 자기제시가 경험회피에 영향을 미치고, 다시 경험회피가 SNS 중독경향성에 이어진다는 것을 확인하였다. 또한 완벽주의적 자기제시와 경험회피 간의 관계를 사회불안이 조절하기 때문에 사회불안이 감소하면 SNS 중독경향성이 감소됨을 확인하였다. 대학생의 SNS 사용률은 타 연령에 비해 가장 높고 스마트폰의 보급으로 SNS의 접근성은 더 높아졌기 때문에 SNS 중독되는 기제를 밝힐 필요가 있었다. 본 연구는 대학생의 SNS 중독경향성의 기제에 대한 이해를 더 넓혔다는 점과 효과적인 예방과 치료적 개입 방안을 마련에 활용할 수 있다는 점에 의의가 있다.
최근 대학생의 SNS(Social Networking Service)의 사용이 급증하면서 과도한 SNS의 사용으로 대학생들이 금단 및 내성 증상을 경험하는 문제가 발생하고 있다. 타인과의 친밀감을 형성하는 대학생 시기에 과도한 SNS의 사용은 대인관계의 만족감을 감소시키고 우울, 불안, 정서조절저하 등 부적응적 정서와 낮은 삶의 만족도까지 야기한다. 따라서 대학생의 SNS 중독경향성의 기제를 파악할 필요성이 있다. 본 연구는 완벽주의적 자기제시가 SNS 중독경향성을 예측하는데 있어 중요한 변인이라는 기존 연구를 바탕으로, 완벽주의적 자기제시와 SNS 중독경향성의 관계를 경험회피가 매개하고 그 간접효과는 사회불안의 수준에 따라 달라지는 조절된 매개효과를 확인하고자 하였다. 이를 위하여 본 연구에서는 SNS를 사용하는 4년제 대학교에 재학 중인 만 18-26세 이상의 408명 대학생을 대상으로 자기보고식 설문지를 실시하였다. 수집된 자료를 바탕으로 각 변인들의 기술통계와 상관분석을 실시하였으며, 위계적 회귀분석과 SPSS PROCESS Macro를 사용하여 변인과의 관계를 알아보았다. 완벽주의적 자기제시와 SNS 중독경향성의 관계에서 경험회피의 매개효과와 사회불안의 조절된 매개효과의 유의성을 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 변인들 간의 상관분석을 한 결과, 완벽주의적 자기제시, 경험회피, SNS 중독경향성, 사회불안의 모든 변인들에서 유의미한 상관관계가 나타났다. 완벽주의적 자기제시, 경험회피, SNS 중독경향성, 사회불안 간에는 정적 상관을 보였다. 둘째, 매개효과를 검증한 결과, 완벽주의적 자기제시와 SNS 중독경향성의 관계에서 경험회피의 부분 매개효과가 유의미한 것으로 나타났다. 즉, 완벽주의적 자기제시가 경험회피에 영향을 미치고, 다시 경험회피가 SNS 중독경향성에 영향을 미치는 매개경로를 확인하였다. 셋째, 조절효과를 검증한 결과, 완벽주의적 자기제시와 경험회피의 관계에서 사회불안의 조절효과가 유의미한 것으로 나타났다. 즉, 완벽주의적 자기제시와 사회불안이 낮으면 경험회피도 감소하고, 완벽주의적 자기제시와 사회불안이 높으면 경험회피도 증가함을 확인하였다. 넷째, 완벽주의적 자기제시 및 경험회피가 SNS 중독경향성에 미치는 영향에서 사회불안의 조절된 매개효과가 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 즉, 완벽주의적 자기제시와 사회불안의 수준에 따라 경험회피를 거쳐 SNS 중독경향성의 정도가 결정됨을 확인하였다. 종합해보면, 대학생의 완벽주의적 자기제시가 SNS 중독경향성을 예측할 뿐만 아니라, 완벽주의적 자기제시가 경험회피에 영향을 미치고, 다시 경험회피가 SNS 중독경향성에 이어진다는 것을 확인하였다. 또한 완벽주의적 자기제시와 경험회피 간의 관계를 사회불안이 조절하기 때문에 사회불안이 감소하면 SNS 중독경향성이 감소됨을 확인하였다. 대학생의 SNS 사용률은 타 연령에 비해 가장 높고 스마트폰의 보급으로 SNS의 접근성은 더 높아졌기 때문에 SNS 중독되는 기제를 밝힐 필요가 있었다. 본 연구는 대학생의 SNS 중독경향성의 기제에 대한 이해를 더 넓혔다는 점과 효과적인 예방과 치료적 개입 방안을 마련에 활용할 수 있다는 점에 의의가 있다.
With the recent rapid increase of SNS(Social Networking Service) use in undergraduate students, the excessive use of SNS caused them to experience withdrawal and resistance symptoms. During the undergraduate years when they form intimacy with others, the excessive use of SNS reduces their satisfacti...
With the recent rapid increase of SNS(Social Networking Service) use in undergraduate students, the excessive use of SNS caused them to experience withdrawal and resistance symptoms. During the undergraduate years when they form intimacy with others, the excessive use of SNS reduces their satisfaction with the interpersonal relationship and causes maladaptive emotions including depression, anxiety, and deteriorated emotion regulation and even lower satisfaction with life. Therefore, the mechanism for SNS addiction proneness among undergraduate students needs to be identified. Based on the previous studies that perfectionistic self-presentation is an important variable for predicting SNS addiction proneness, this study aims to identify if the relationship between perfectionistic self-presentation and SNS addiction proneness is mediated by experiential avoidance and the indirect effect is the moderated mediating effect that depends on the level of social anxiety. To this end, this study conducted a self-report questionnaire survey in 408 undergraduate students aged 18-26 years in Korean age attending a 4-year university and using SNS. Based on the collected data, descriptive statistics and correlation analysis for each variable were analyzed, and the relationship with variables was identified with hierarchical retrospective analysis and SPSS PROCESS Macro. From the relationship between perfectionistic self-presentation and SNS addiction proneness, the significance of the mediating effect of experiential avoidance and the moderated mediating effect of social anxiety was verified. The findings from this study are as follows: First, as a result of correlation between variables, it was found that there was a significant correlation in all variables of perfectionistic self-presentation, experiential avoidance, SNS addiction proneness, and social anxiety. Positive relationship was shown between perfectionistic self-presentation, experiential avoidance, SNS addiction proneness, and social anxiety. Second,, as a result of testing the mediating effect, it was found that there was a significant partial mediating effect of experiential avoidance in the relationship between perfectionistic self-presentation and SNS addiction proneness. In other words, the mediating route that perfectionistic self-presentation affected the experiential avoidance, which in turn affected the SNS addiction proneness was found. Third, as a result of testing the moderating effect, it was found that the moderating effect of social anxiety was significant in the relationship between perfectionistic self-presentation and experiential avoidance. In other words, it was suggested that if perfectionistic self-presentation and social anxiety were low, the experiential avoidance decreased, and if perfectionistic self-presentation and social anxiety were high, the experiential avoidance increased. Fourth, in the influence of perfectionistic self-presentation and experiential avoidance on SNS addiction proneness, the moderated mediating effect of social anxiety was statistically significant. In other words, it was found that SNS addiction proneness was determined by way of experiential avoidance depending on the level of perfectionistic self-presentation and social anxiety. Taken together, it was found that undergraduate students’ perfectionistic self-presentation not only predicted SNS addiction proneness but also affected the experiential avoidance, which in turn led to SNS addiction proneness. In addition, as the relationship between perfectionistic self-presentation and experiential avoidance was moderated by social anxiety, it was found that when the social anxiety was reduced, the SNS addiction proneness was also reduced. Undergraduate students’ SNS use was the highest compared to other age groups and the spread of smart phone further increased the access to SNS. Thus the mechanism for SNS addiction needs to be revealed. This study is significant in that it broadened the understanding of the mechanism for undergraduate students’ SNS addiction proneness and could be used for drawing up effective preventive and therapeutic intervention measures.
With the recent rapid increase of SNS(Social Networking Service) use in undergraduate students, the excessive use of SNS caused them to experience withdrawal and resistance symptoms. During the undergraduate years when they form intimacy with others, the excessive use of SNS reduces their satisfaction with the interpersonal relationship and causes maladaptive emotions including depression, anxiety, and deteriorated emotion regulation and even lower satisfaction with life. Therefore, the mechanism for SNS addiction proneness among undergraduate students needs to be identified. Based on the previous studies that perfectionistic self-presentation is an important variable for predicting SNS addiction proneness, this study aims to identify if the relationship between perfectionistic self-presentation and SNS addiction proneness is mediated by experiential avoidance and the indirect effect is the moderated mediating effect that depends on the level of social anxiety. To this end, this study conducted a self-report questionnaire survey in 408 undergraduate students aged 18-26 years in Korean age attending a 4-year university and using SNS. Based on the collected data, descriptive statistics and correlation analysis for each variable were analyzed, and the relationship with variables was identified with hierarchical retrospective analysis and SPSS PROCESS Macro. From the relationship between perfectionistic self-presentation and SNS addiction proneness, the significance of the mediating effect of experiential avoidance and the moderated mediating effect of social anxiety was verified. The findings from this study are as follows: First, as a result of correlation between variables, it was found that there was a significant correlation in all variables of perfectionistic self-presentation, experiential avoidance, SNS addiction proneness, and social anxiety. Positive relationship was shown between perfectionistic self-presentation, experiential avoidance, SNS addiction proneness, and social anxiety. Second,, as a result of testing the mediating effect, it was found that there was a significant partial mediating effect of experiential avoidance in the relationship between perfectionistic self-presentation and SNS addiction proneness. In other words, the mediating route that perfectionistic self-presentation affected the experiential avoidance, which in turn affected the SNS addiction proneness was found. Third, as a result of testing the moderating effect, it was found that the moderating effect of social anxiety was significant in the relationship between perfectionistic self-presentation and experiential avoidance. In other words, it was suggested that if perfectionistic self-presentation and social anxiety were low, the experiential avoidance decreased, and if perfectionistic self-presentation and social anxiety were high, the experiential avoidance increased. Fourth, in the influence of perfectionistic self-presentation and experiential avoidance on SNS addiction proneness, the moderated mediating effect of social anxiety was statistically significant. In other words, it was found that SNS addiction proneness was determined by way of experiential avoidance depending on the level of perfectionistic self-presentation and social anxiety. Taken together, it was found that undergraduate students’ perfectionistic self-presentation not only predicted SNS addiction proneness but also affected the experiential avoidance, which in turn led to SNS addiction proneness. In addition, as the relationship between perfectionistic self-presentation and experiential avoidance was moderated by social anxiety, it was found that when the social anxiety was reduced, the SNS addiction proneness was also reduced. Undergraduate students’ SNS use was the highest compared to other age groups and the spread of smart phone further increased the access to SNS. Thus the mechanism for SNS addiction needs to be revealed. This study is significant in that it broadened the understanding of the mechanism for undergraduate students’ SNS addiction proneness and could be used for drawing up effective preventive and therapeutic intervention measures.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.