금년 7월 장애등급제가 폐지됨에 따라 특별교통수단 이용대상자 및 법정 운행대수가 크게 증가할 것으로 전망되었다. 이에 따라 특별교통수단 수급 불균형 및 대기시간 등의 불편이 다소 해소될 것으로 기대되는 반면, 재정자립도가 낮은 기초자치단체가 특별교통수단의 공급을 확대하는 것은 과도한 부담이 될 수 있다. 지역에 따라 관련 예산에 한계가 있어 법정 운행 대수를 충족하기까지 많은 시간이 소요되어 차량 수급 불균형 악화로 인한 대기시간 증가, 서비스질 하락 등 이용자 민원을 초래할 수 있다. 따라서 장애등급제 폐지에 따른 교통약자의 불편 최소화를 위하여 특별교통수단의 증차와 함께 기존 특별교통수단의 안정적이고 효율적인 운영을 위한 개선 방안을 수립하는 것은 중요한 과제라고 할 수 있다. 본 연구에서는 특별교통수단의 효율적인 운영을 위하여 특별교통수단 서비스의 접수부터 하차까지 소요되는 총 시간인 ‘서비스시간’의 단축을 통한 운영효율화 방안을 수립하는 데 큰 목적을 두고 있다. 이를 위하여 준특별교통수단을 도입하여 운영하고 있으며 자료의 구득이 가능한 11개 지자체를 중심으로 교통약자 이동지원센터 일반 현황 및 특별교통수단 운행 현황을 분석하였다. 이후 유사한 특성을 가진 지역끼리 그룹핑(Grouping)한 후 ...
금년 7월 장애등급제가 폐지됨에 따라 특별교통수단 이용대상자 및 법정 운행대수가 크게 증가할 것으로 전망되었다. 이에 따라 특별교통수단 수급 불균형 및 대기시간 등의 불편이 다소 해소될 것으로 기대되는 반면, 재정자립도가 낮은 기초자치단체가 특별교통수단의 공급을 확대하는 것은 과도한 부담이 될 수 있다. 지역에 따라 관련 예산에 한계가 있어 법정 운행 대수를 충족하기까지 많은 시간이 소요되어 차량 수급 불균형 악화로 인한 대기시간 증가, 서비스질 하락 등 이용자 민원을 초래할 수 있다. 따라서 장애등급제 폐지에 따른 교통약자의 불편 최소화를 위하여 특별교통수단의 증차와 함께 기존 특별교통수단의 안정적이고 효율적인 운영을 위한 개선 방안을 수립하는 것은 중요한 과제라고 할 수 있다. 본 연구에서는 특별교통수단의 효율적인 운영을 위하여 특별교통수단 서비스의 접수부터 하차까지 소요되는 총 시간인 ‘서비스시간’의 단축을 통한 운영효율화 방안을 수립하는 데 큰 목적을 두고 있다. 이를 위하여 준특별교통수단을 도입하여 운영하고 있으며 자료의 구득이 가능한 11개 지자체를 중심으로 교통약자 이동지원센터 일반 현황 및 특별교통수단 운행 현황을 분석하였다. 이후 유사한 특성을 가진 지역끼리 그룹핑(Grouping)한 후 Pearson 상관계수를 이용하여 유의한 독립변수를 선택하고, 다중회귀분석을 통해 서비스시간에 미치는 영향 요인을 계량적으로 확인하였다. 마지막으로 영향 요인 분석 결과를 통하여 특별교통수단 서비스시간 단축을 위한 개선 방향을 도출하고, 개선 방향에 따른 개선 방안 및 기대효과를 제시함으로써 향후 정책결정자가 정책을 결정하는 데 반영될 수 있도록 하였다.
금년 7월 장애등급제가 폐지됨에 따라 특별교통수단 이용대상자 및 법정 운행대수가 크게 증가할 것으로 전망되었다. 이에 따라 특별교통수단 수급 불균형 및 대기시간 등의 불편이 다소 해소될 것으로 기대되는 반면, 재정자립도가 낮은 기초자치단체가 특별교통수단의 공급을 확대하는 것은 과도한 부담이 될 수 있다. 지역에 따라 관련 예산에 한계가 있어 법정 운행 대수를 충족하기까지 많은 시간이 소요되어 차량 수급 불균형 악화로 인한 대기시간 증가, 서비스질 하락 등 이용자 민원을 초래할 수 있다. 따라서 장애등급제 폐지에 따른 교통약자의 불편 최소화를 위하여 특별교통수단의 증차와 함께 기존 특별교통수단의 안정적이고 효율적인 운영을 위한 개선 방안을 수립하는 것은 중요한 과제라고 할 수 있다. 본 연구에서는 특별교통수단의 효율적인 운영을 위하여 특별교통수단 서비스의 접수부터 하차까지 소요되는 총 시간인 ‘서비스시간’의 단축을 통한 운영효율화 방안을 수립하는 데 큰 목적을 두고 있다. 이를 위하여 준특별교통수단을 도입하여 운영하고 있으며 자료의 구득이 가능한 11개 지자체를 중심으로 교통약자 이동지원센터 일반 현황 및 특별교통수단 운행 현황을 분석하였다. 이후 유사한 특성을 가진 지역끼리 그룹핑(Grouping)한 후 Pearson 상관계수를 이용하여 유의한 독립변수를 선택하고, 다중회귀분석을 통해 서비스시간에 미치는 영향 요인을 계량적으로 확인하였다. 마지막으로 영향 요인 분석 결과를 통하여 특별교통수단 서비스시간 단축을 위한 개선 방향을 도출하고, 개선 방향에 따른 개선 방안 및 기대효과를 제시함으로써 향후 정책결정자가 정책을 결정하는 데 반영될 수 있도록 하였다.
With the abolition of the disability rating system in July this year, it was predicted that the number of people using special transport services and the number of legal operating vehicles will increase significantly. While the imbalance in the supply and demand of special transport services and the...
With the abolition of the disability rating system in July this year, it was predicted that the number of people using special transport services and the number of legal operating vehicles will increase significantly. While the imbalance in the supply and demand of special transport services and the waiting time are expected to be resolved somewhat, it may be too burdensome for local governments with low fiscal self-reliance to expand the supply of special transport vehicles. Due to the limitations of the relevant budget depending on the region, it takes a long time to satisfy the number of legal vehicles, which can lead to user complaints such as increased waiting time due to the worsening imbalance in vehicle supply and demand. Therefore, it is an important task to establish improvement measures for the stable and efficient operation of existing special transport services along with the increase of special transport vehicles to minimize inconvenience to the vulnerable due to the abolition of the disability rating system. In this study, the purpose of the project is to establish a plan for efficient operation of special transport services by reducing the total time required from receipt of the special transport service to the departure of the vehicle. To this end, 11 local governments that have introduced and operated sub-special transport services analyzed the general status of the operation of call center and special transport services. Later, after grouping regions with similar characteristics, significant independent variables were selected using Pearson correlation, and multiple regression analysis was used to quantify the impact factors on service time. Finally, the impact factors analysis result led to improvement directions for reducing the service time of special transport services, and suggested improvement measures and expected effects based on the improvement direction, so that future policy-makers could be reflected in deciding policies.
With the abolition of the disability rating system in July this year, it was predicted that the number of people using special transport services and the number of legal operating vehicles will increase significantly. While the imbalance in the supply and demand of special transport services and the waiting time are expected to be resolved somewhat, it may be too burdensome for local governments with low fiscal self-reliance to expand the supply of special transport vehicles. Due to the limitations of the relevant budget depending on the region, it takes a long time to satisfy the number of legal vehicles, which can lead to user complaints such as increased waiting time due to the worsening imbalance in vehicle supply and demand. Therefore, it is an important task to establish improvement measures for the stable and efficient operation of existing special transport services along with the increase of special transport vehicles to minimize inconvenience to the vulnerable due to the abolition of the disability rating system. In this study, the purpose of the project is to establish a plan for efficient operation of special transport services by reducing the total time required from receipt of the special transport service to the departure of the vehicle. To this end, 11 local governments that have introduced and operated sub-special transport services analyzed the general status of the operation of call center and special transport services. Later, after grouping regions with similar characteristics, significant independent variables were selected using Pearson correlation, and multiple regression analysis was used to quantify the impact factors on service time. Finally, the impact factors analysis result led to improvement directions for reducing the service time of special transport services, and suggested improvement measures and expected effects based on the improvement direction, so that future policy-makers could be reflected in deciding policies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.