본 연구자는 점차 길어지는 노년기의 삶과 노인의 정신건강에 대한 근본적 고민을 하게 되면서 본 연구를 시작하게 되었다. 이에 행복한 노년기 삶을 영위하기 위해서는 참자기(True self)의 삶으로 사는 것이 중요하다는 생각에 도달했다. 본 연구는 Winnicott의 참자기 개념을 바탕으로, 노인을 대상으로 하는 집단 프로그램의 개발과 제언을 목적으로 하였다. 본 집단 프로그램을 개발하기 위한 방법으로 인간의 성숙을 위한 지표가 되는 Winnicott의 이론들과 한국문화에서 노인의 한(恨), 노년기 상실과 애도 등의 문헌을 연구한 후 도출된 내용을 각각의 회기로 구성하였다. 본 집단 프로그램은 집단의 구성원들에게 안전한 환경을 제공하고, 한을 풀어낼 수 있도록 충분한 애도의 과정을 거치며, 진실된 자신의 모습을 발견하고, 노년기의 삶을 창조적인 삶으로 나아갈 수 있는 방향을 제시하고자 개발하였다. 본 집단 프로그램의 개발 과정에서 연구자는 다음과 같은 내용의 연구 결과에 도달하였다. 첫째, 노년기의 참자기 발현 과정은 노인의 거짓자기 정도에 따라 다르게 나타날 것으로 보인다. 거짓자기 정도가 극단적일 경우, 참자기가 발현되려면 안아주는 환경의 반복적 경험이 필요하며 이는 많은 시간과 노력이 필요하다. 덜 극단적인 경우, 잠재된 참자기를 보호하기 위한 증상들이 나타나는데 회상을 통한 애도의 과정을 거치게 되면 증상에서 벗어날 수 있으며 참자기가 발현될 수 있다. 건강을 향해 있는 경우, 참자기의 역량을 강화할 수 있는 경험이 필요한데 이는 놀이를 통한 창조적 활동을 통해 스스로가 살아있고 깨어있음을 느낄 때 가능하다. 거짓자기 정도가 약간 건강한 경우, 순응적 자기에서 벗어나 자신이 진정 원하는 것이 무엇인지 탐색하고 감정을 발산하는 통찰의 과정을 통해 참자기가 발현될 수 있다. 거짓자기 정도가 건강한 노인의 경우, 이미 참자기의 상태로 타인을 이해하고 삶의 지혜를 추구하며 집단을 창조적으로 이끌어나간다. 둘째, 노년기에 참자기가 발현되었을 때 나타나는 변화로는 창조적 활동을 할 수 있는 능력과 진정한 관계 유지의 능력, 그리고 유기 불안에서 벗어나 홀로 있을 수 있는 능력이 있다. 셋째, 노인을 대상으로 하는 집단 프로그램에서 놀이는 노인에게 치유의 역할을 하며 창조적 삶으로 이끌어 참자기 발현을 돕는다. 놀이는 자발적인 행동이 허용되며 예측이 불가능하기에 상상력을 촉진시키는 하나의 경험으로 이해되어야 한다. 이 경험은 Winnicott이 놀이를 치료요법이라 하였듯이 당사자에게 치유의 경험이 된다. 노인은 집단 프로그램 참여로 인해 자발적인 활동과 몰입하는 경험을 하게 되면서 창조성을 발휘하게 되며 이 과정에서 참된 자신의 모습을 발견하게 된다. 본 연구의 결과들을 종합해볼 때 창조적이고 생생한 노년기의 삶을 위해서는 참자기 발현이 중요함을 알 수 있었다. 또한 본 연구는 집단 프로그램을 실행하지 못한 한계점을 가지고 있으며 이에 효과성을 검증하는 후속연구를 제안한다. 본 집단 프로그램이 노인의 ...
본 연구자는 점차 길어지는 노년기의 삶과 노인의 정신건강에 대한 근본적 고민을 하게 되면서 본 연구를 시작하게 되었다. 이에 행복한 노년기 삶을 영위하기 위해서는 참자기(True self)의 삶으로 사는 것이 중요하다는 생각에 도달했다. 본 연구는 Winnicott의 참자기 개념을 바탕으로, 노인을 대상으로 하는 집단 프로그램의 개발과 제언을 목적으로 하였다. 본 집단 프로그램을 개발하기 위한 방법으로 인간의 성숙을 위한 지표가 되는 Winnicott의 이론들과 한국문화에서 노인의 한(恨), 노년기 상실과 애도 등의 문헌을 연구한 후 도출된 내용을 각각의 회기로 구성하였다. 본 집단 프로그램은 집단의 구성원들에게 안전한 환경을 제공하고, 한을 풀어낼 수 있도록 충분한 애도의 과정을 거치며, 진실된 자신의 모습을 발견하고, 노년기의 삶을 창조적인 삶으로 나아갈 수 있는 방향을 제시하고자 개발하였다. 본 집단 프로그램의 개발 과정에서 연구자는 다음과 같은 내용의 연구 결과에 도달하였다. 첫째, 노년기의 참자기 발현 과정은 노인의 거짓자기 정도에 따라 다르게 나타날 것으로 보인다. 거짓자기 정도가 극단적일 경우, 참자기가 발현되려면 안아주는 환경의 반복적 경험이 필요하며 이는 많은 시간과 노력이 필요하다. 덜 극단적인 경우, 잠재된 참자기를 보호하기 위한 증상들이 나타나는데 회상을 통한 애도의 과정을 거치게 되면 증상에서 벗어날 수 있으며 참자기가 발현될 수 있다. 건강을 향해 있는 경우, 참자기의 역량을 강화할 수 있는 경험이 필요한데 이는 놀이를 통한 창조적 활동을 통해 스스로가 살아있고 깨어있음을 느낄 때 가능하다. 거짓자기 정도가 약간 건강한 경우, 순응적 자기에서 벗어나 자신이 진정 원하는 것이 무엇인지 탐색하고 감정을 발산하는 통찰의 과정을 통해 참자기가 발현될 수 있다. 거짓자기 정도가 건강한 노인의 경우, 이미 참자기의 상태로 타인을 이해하고 삶의 지혜를 추구하며 집단을 창조적으로 이끌어나간다. 둘째, 노년기에 참자기가 발현되었을 때 나타나는 변화로는 창조적 활동을 할 수 있는 능력과 진정한 관계 유지의 능력, 그리고 유기 불안에서 벗어나 홀로 있을 수 있는 능력이 있다. 셋째, 노인을 대상으로 하는 집단 프로그램에서 놀이는 노인에게 치유의 역할을 하며 창조적 삶으로 이끌어 참자기 발현을 돕는다. 놀이는 자발적인 행동이 허용되며 예측이 불가능하기에 상상력을 촉진시키는 하나의 경험으로 이해되어야 한다. 이 경험은 Winnicott이 놀이를 치료요법이라 하였듯이 당사자에게 치유의 경험이 된다. 노인은 집단 프로그램 참여로 인해 자발적인 활동과 몰입하는 경험을 하게 되면서 창조성을 발휘하게 되며 이 과정에서 참된 자신의 모습을 발견하게 된다. 본 연구의 결과들을 종합해볼 때 창조적이고 생생한 노년기의 삶을 위해서는 참자기 발현이 중요함을 알 수 있었다. 또한 본 연구는 집단 프로그램을 실행하지 못한 한계점을 가지고 있으며 이에 효과성을 검증하는 후속연구를 제안한다. 본 집단 프로그램이 노인의 심리치료를 위한 현장에서 활용되어지기를 기대한다.
본 연구자는 점차 길어지는 노년기의 삶과 노인의 정신건강에 대한 근본적 고민을 하게 되면서 본 연구를 시작하게 되었다. 이에 행복한 노년기 삶을 영위하기 위해서는 참자기(True self)의 삶으로 사는 것이 중요하다는 생각에 도달했다. 본 연구는 Winnicott의 참자기 개념을 바탕으로, 노인을 대상으로 하는 집단 프로그램의 개발과 제언을 목적으로 하였다. 본 집단 프로그램을 개발하기 위한 방법으로 인간의 성숙을 위한 지표가 되는 Winnicott의 이론들과 한국문화에서 노인의 한(恨), 노년기 상실과 애도 등의 문헌을 연구한 후 도출된 내용을 각각의 회기로 구성하였다. 본 집단 프로그램은 집단의 구성원들에게 안전한 환경을 제공하고, 한을 풀어낼 수 있도록 충분한 애도의 과정을 거치며, 진실된 자신의 모습을 발견하고, 노년기의 삶을 창조적인 삶으로 나아갈 수 있는 방향을 제시하고자 개발하였다. 본 집단 프로그램의 개발 과정에서 연구자는 다음과 같은 내용의 연구 결과에 도달하였다. 첫째, 노년기의 참자기 발현 과정은 노인의 거짓자기 정도에 따라 다르게 나타날 것으로 보인다. 거짓자기 정도가 극단적일 경우, 참자기가 발현되려면 안아주는 환경의 반복적 경험이 필요하며 이는 많은 시간과 노력이 필요하다. 덜 극단적인 경우, 잠재된 참자기를 보호하기 위한 증상들이 나타나는데 회상을 통한 애도의 과정을 거치게 되면 증상에서 벗어날 수 있으며 참자기가 발현될 수 있다. 건강을 향해 있는 경우, 참자기의 역량을 강화할 수 있는 경험이 필요한데 이는 놀이를 통한 창조적 활동을 통해 스스로가 살아있고 깨어있음을 느낄 때 가능하다. 거짓자기 정도가 약간 건강한 경우, 순응적 자기에서 벗어나 자신이 진정 원하는 것이 무엇인지 탐색하고 감정을 발산하는 통찰의 과정을 통해 참자기가 발현될 수 있다. 거짓자기 정도가 건강한 노인의 경우, 이미 참자기의 상태로 타인을 이해하고 삶의 지혜를 추구하며 집단을 창조적으로 이끌어나간다. 둘째, 노년기에 참자기가 발현되었을 때 나타나는 변화로는 창조적 활동을 할 수 있는 능력과 진정한 관계 유지의 능력, 그리고 유기 불안에서 벗어나 홀로 있을 수 있는 능력이 있다. 셋째, 노인을 대상으로 하는 집단 프로그램에서 놀이는 노인에게 치유의 역할을 하며 창조적 삶으로 이끌어 참자기 발현을 돕는다. 놀이는 자발적인 행동이 허용되며 예측이 불가능하기에 상상력을 촉진시키는 하나의 경험으로 이해되어야 한다. 이 경험은 Winnicott이 놀이를 치료요법이라 하였듯이 당사자에게 치유의 경험이 된다. 노인은 집단 프로그램 참여로 인해 자발적인 활동과 몰입하는 경험을 하게 되면서 창조성을 발휘하게 되며 이 과정에서 참된 자신의 모습을 발견하게 된다. 본 연구의 결과들을 종합해볼 때 창조적이고 생생한 노년기의 삶을 위해서는 참자기 발현이 중요함을 알 수 있었다. 또한 본 연구는 집단 프로그램을 실행하지 못한 한계점을 가지고 있으며 이에 효과성을 검증하는 후속연구를 제안한다. 본 집단 프로그램이 노인의 심리치료를 위한 현장에서 활용되어지기를 기대한다.
This study is conducted based on a fundamental concern about the growing old age and the mental health of the elderly. The concern has reached to the idea that it is important to live a life of True self for a happy elderly life. The study aims at the proposal and development of a group program for ...
This study is conducted based on a fundamental concern about the growing old age and the mental health of the elderly. The concern has reached to the idea that it is important to live a life of True self for a happy elderly life. The study aims at the proposal and development of a group program for the elderly based on Winnicott's concept of True self. To develop this group program, I studied Winnicott's theory which is the index for the maturity of human beings and Korean literature about the 'Han' of old age and loss and mourning of old age; the derived contents from the study were composed of each session. The group program was developed to provide a safe environment for members of the group to have a sufficient time to look back to resolve their 'Han' in life, to discover their True self, and to provide a direction to move forward the life in a creative way. In the course of the development of this group program, I reached the following findings. First, it seems that the manifestation of True self in the elderly will vary depending on the degree of false self in the elderly. If the degree of falsehood is extreme, it takes a lot of time and effort to have multiple experiences of Holding(hugging the environment) for a manifestation of True self. In a less extreme case, symptoms to protect True self appear. These symptoms are relieved by the process of mourning through recollection, and True self can be manifested. When pursuing the elements of health, experience that can enhance the ability of True self is needed; This is possible when a oneself feels alive and awake through play for creative activities. When the degree of False self is slightly healthy, True self can be revealed through a process of insight that breaks away from passive self, explores what one wants and expresses emotion. In the case of an elderly subject with a healthy level of False self, the subject already understands others, pursues wisdom in life and creatively leads the group in True self state. Second, the changes that occur in manifestation of True self in old age include the ability to engage in creative activities, the ability to maintain true relationships, and the ability to stay alone overcoming with abandonment anxiety. Third, in the group program targeting the elderly, the play works as treatment; they lead the elderly to creative life to help them manifestation True self. The play allows voluntary actions, which don't allow the prediction of behaviors. Hence, we should consider the activity as one of experience. This experience is a treatment experience for the subjects, as Winnicott called the play as a therapy. Older people become creative as they experience voluntary activity and immersion through the participation of the group program; they get to find their True self in the process. Through the results of this study, I could find the importance to manifestation of True self to have a creative and lively old age life. This study has a limitation of failing to implement the group program; therefore, I suggest for follow-up research. to prove the effectiveness of the program. I expect the use of this group program in the field of psychotherapy for the elderly.
This study is conducted based on a fundamental concern about the growing old age and the mental health of the elderly. The concern has reached to the idea that it is important to live a life of True self for a happy elderly life. The study aims at the proposal and development of a group program for the elderly based on Winnicott's concept of True self. To develop this group program, I studied Winnicott's theory which is the index for the maturity of human beings and Korean literature about the 'Han' of old age and loss and mourning of old age; the derived contents from the study were composed of each session. The group program was developed to provide a safe environment for members of the group to have a sufficient time to look back to resolve their 'Han' in life, to discover their True self, and to provide a direction to move forward the life in a creative way. In the course of the development of this group program, I reached the following findings. First, it seems that the manifestation of True self in the elderly will vary depending on the degree of false self in the elderly. If the degree of falsehood is extreme, it takes a lot of time and effort to have multiple experiences of Holding(hugging the environment) for a manifestation of True self. In a less extreme case, symptoms to protect True self appear. These symptoms are relieved by the process of mourning through recollection, and True self can be manifested. When pursuing the elements of health, experience that can enhance the ability of True self is needed; This is possible when a oneself feels alive and awake through play for creative activities. When the degree of False self is slightly healthy, True self can be revealed through a process of insight that breaks away from passive self, explores what one wants and expresses emotion. In the case of an elderly subject with a healthy level of False self, the subject already understands others, pursues wisdom in life and creatively leads the group in True self state. Second, the changes that occur in manifestation of True self in old age include the ability to engage in creative activities, the ability to maintain true relationships, and the ability to stay alone overcoming with abandonment anxiety. Third, in the group program targeting the elderly, the play works as treatment; they lead the elderly to creative life to help them manifestation True self. The play allows voluntary actions, which don't allow the prediction of behaviors. Hence, we should consider the activity as one of experience. This experience is a treatment experience for the subjects, as Winnicott called the play as a therapy. Older people become creative as they experience voluntary activity and immersion through the participation of the group program; they get to find their True self in the process. Through the results of this study, I could find the importance to manifestation of True self to have a creative and lively old age life. This study has a limitation of failing to implement the group program; therefore, I suggest for follow-up research. to prove the effectiveness of the program. I expect the use of this group program in the field of psychotherapy for the elderly.
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