소셜미디어를 활용한 미술교육의 가능성 : 다변화 시대의 시각문화와 패러디를 중심으로 A Study on the Development of Art Education Program Using Social Media : Focusing on Visual Culture and Parody in the Age of Diversification원문보기
오늘날 소셜미디어는 변화하는 시대에 발맞추어 여러 가지 기능과 색다른 모습으로 우리의 삶 깊숙하게 자리하고 있다. 개개인의 생활에서 컴퓨터 또는 작은 스마트폰 하나로 전 세계의 사회·문화 등 다양한 소식을 쉬운 방법으로 경험할 수 있고 상호작용성과 실시간 전달 및 소통이라는 기존의 미디어 매체와는 다른 특징을 가지고 있다. 이러한 소셜미디어를 사용하는 행위는 현재 하나의 새로운 문화로 자리 잡게 되었다. 또한 우리의 삶 속에서 예술에 대한 정의와 범주가 넓어지면서 과거부터 현재에 이르기까지 새롭게 등장하는 작품들이 다양한 소셜미디어를 통해 쉽고 빠르게 접할 수 있게 되었고, 새로운 시각적 능력을 자극할 수 있는 다양한 시각이미지들이 생산되고 있으며 이것은 새로운 시각문화 생산의 장이 되고 있다. 본 연구는 고등학교 학생들을 대상으로 한 ‘소셜미디어를 활용한 시각문화 미술교육 프로그램’으로 2015 개정 미술과 교육과정의 고등학교 체험 영역에 근거하여 개발한 것이다. 첨단 디지털 사회의 소셜미디어는 시각문화 생산의 장이며 소셜미디어의 시각문화를 이해하고 비판적으로 수용하는 방법을 탐구하며, 더 나아가 자신의 목적에 따라 효과적으로 재구성하여 활용할 수 있는 능력과 안목을 통해 새로운 시각문화의 주체적 생산자로서 창의적이며 타인과의 상호작용을 통해 더 나은 인간다운 삶을 영위할 수 있도록 하는 것에 목적이 있다. 학생들이 빠르게 변화하는 디지털 시대 속에서 다양한 시각문화를 이해하고 비판적 ...
오늘날 소셜미디어는 변화하는 시대에 발맞추어 여러 가지 기능과 색다른 모습으로 우리의 삶 깊숙하게 자리하고 있다. 개개인의 생활에서 컴퓨터 또는 작은 스마트폰 하나로 전 세계의 사회·문화 등 다양한 소식을 쉬운 방법으로 경험할 수 있고 상호작용성과 실시간 전달 및 소통이라는 기존의 미디어 매체와는 다른 특징을 가지고 있다. 이러한 소셜미디어를 사용하는 행위는 현재 하나의 새로운 문화로 자리 잡게 되었다. 또한 우리의 삶 속에서 예술에 대한 정의와 범주가 넓어지면서 과거부터 현재에 이르기까지 새롭게 등장하는 작품들이 다양한 소셜미디어를 통해 쉽고 빠르게 접할 수 있게 되었고, 새로운 시각적 능력을 자극할 수 있는 다양한 시각이미지들이 생산되고 있으며 이것은 새로운 시각문화 생산의 장이 되고 있다. 본 연구는 고등학교 학생들을 대상으로 한 ‘소셜미디어를 활용한 시각문화 미술교육 프로그램’으로 2015 개정 미술과 교육과정의 고등학교 체험 영역에 근거하여 개발한 것이다. 첨단 디지털 사회의 소셜미디어는 시각문화 생산의 장이며 소셜미디어의 시각문화를 이해하고 비판적으로 수용하는 방법을 탐구하며, 더 나아가 자신의 목적에 따라 효과적으로 재구성하여 활용할 수 있는 능력과 안목을 통해 새로운 시각문화의 주체적 생산자로서 창의적이며 타인과의 상호작용을 통해 더 나은 인간다운 삶을 영위할 수 있도록 하는 것에 목적이 있다. 학생들이 빠르게 변화하는 디지털 시대 속에서 다양한 시각문화를 이해하고 비판적 수용 능력을 기르고 더 나아가 타인과 상호작용을 통해 사회현상과 문화를 이해하고 문제를 개선하고 스스로 탐구하는 것을 실천할 수 있도록 기여 하는 것에 의의를 둔다. 그리고 미술교육이 단순하게 미술실에서 표현활동 하는 것에 그치지 않고 다양한 표현방법과 재료, 수업 환경개선으로 소셜미디어와 같은 다양한 미디어 매체를 활용한 수업들이 많이 개발되는 것에 대하여 작은 보탬이 되기를 기대해본다.
오늘날 소셜미디어는 변화하는 시대에 발맞추어 여러 가지 기능과 색다른 모습으로 우리의 삶 깊숙하게 자리하고 있다. 개개인의 생활에서 컴퓨터 또는 작은 스마트폰 하나로 전 세계의 사회·문화 등 다양한 소식을 쉬운 방법으로 경험할 수 있고 상호작용성과 실시간 전달 및 소통이라는 기존의 미디어 매체와는 다른 특징을 가지고 있다. 이러한 소셜미디어를 사용하는 행위는 현재 하나의 새로운 문화로 자리 잡게 되었다. 또한 우리의 삶 속에서 예술에 대한 정의와 범주가 넓어지면서 과거부터 현재에 이르기까지 새롭게 등장하는 작품들이 다양한 소셜미디어를 통해 쉽고 빠르게 접할 수 있게 되었고, 새로운 시각적 능력을 자극할 수 있는 다양한 시각이미지들이 생산되고 있으며 이것은 새로운 시각문화 생산의 장이 되고 있다. 본 연구는 고등학교 학생들을 대상으로 한 ‘소셜미디어를 활용한 시각문화 미술교육 프로그램’으로 2015 개정 미술과 교육과정의 고등학교 체험 영역에 근거하여 개발한 것이다. 첨단 디지털 사회의 소셜미디어는 시각문화 생산의 장이며 소셜미디어의 시각문화를 이해하고 비판적으로 수용하는 방법을 탐구하며, 더 나아가 자신의 목적에 따라 효과적으로 재구성하여 활용할 수 있는 능력과 안목을 통해 새로운 시각문화의 주체적 생산자로서 창의적이며 타인과의 상호작용을 통해 더 나은 인간다운 삶을 영위할 수 있도록 하는 것에 목적이 있다. 학생들이 빠르게 변화하는 디지털 시대 속에서 다양한 시각문화를 이해하고 비판적 수용 능력을 기르고 더 나아가 타인과 상호작용을 통해 사회현상과 문화를 이해하고 문제를 개선하고 스스로 탐구하는 것을 실천할 수 있도록 기여 하는 것에 의의를 둔다. 그리고 미술교육이 단순하게 미술실에서 표현활동 하는 것에 그치지 않고 다양한 표현방법과 재료, 수업 환경개선으로 소셜미디어와 같은 다양한 미디어 매체를 활용한 수업들이 많이 개발되는 것에 대하여 작은 보탬이 되기를 기대해본다.
IT devices; Mobile phone, PC and Tablets has been popularized to the public at present. In the meanwhile, the internet occupies a massive part of people’s lives. The public has been preferred to discuss or deliver information using the internet since it is possible to interactive communicate in real...
IT devices; Mobile phone, PC and Tablets has been popularized to the public at present. In the meanwhile, the internet occupies a massive part of people’s lives. The public has been preferred to discuss or deliver information using the internet since it is possible to interactive communicate in real-time. Accordingly, the social media is created to satisfy a desire of user to share data in a stabilized and categorized space depends on individual interests. The social media provides a field to exchange information but each social media is also personalised to interests or a main purpose. In the field, The data is commonly two-ways transmitted by peers to the world with diverse method : photos, opinions and events, etc. As a drastic growth of the social media, it has exerted a massive influence over the whole modern society. As a result, It creates the most remarkable new culture of the twenty-first century. The art is also under the influential; People is able to easily approach to innumerable artworks which has been mentioned throughout the art history. As the public are continuously exposed by a huge number of images, it has gradually focused to make stimulating diverse visual arts which are composed of incendiary colours, images or contents. It becomes a new field to produce optical and cultural contents. This research is a art education program of South Korea with Social Media for high school students, it is studied based on an experience area of high school as a curriculum of department of art education in 2015. The social media in the high technology period, it is an field of creating visual arts. The goal of this program is to indwell comprehension and improvement critical sight to receive proper information from the social media. Furthermore, it guides to have a ability to efficiently utilize the data depends on individual aim. As a result, it predicts that the target contains ability to understand diversity of social and cultural phenomenon, they are available to solve conflicts between different tendencies. The art education is expected to graft onto different concepts such as social media with improvement of environment of education rather than being settled as a instrument of expression.
IT devices; Mobile phone, PC and Tablets has been popularized to the public at present. In the meanwhile, the internet occupies a massive part of people’s lives. The public has been preferred to discuss or deliver information using the internet since it is possible to interactive communicate in real-time. Accordingly, the social media is created to satisfy a desire of user to share data in a stabilized and categorized space depends on individual interests. The social media provides a field to exchange information but each social media is also personalised to interests or a main purpose. In the field, The data is commonly two-ways transmitted by peers to the world with diverse method : photos, opinions and events, etc. As a drastic growth of the social media, it has exerted a massive influence over the whole modern society. As a result, It creates the most remarkable new culture of the twenty-first century. The art is also under the influential; People is able to easily approach to innumerable artworks which has been mentioned throughout the art history. As the public are continuously exposed by a huge number of images, it has gradually focused to make stimulating diverse visual arts which are composed of incendiary colours, images or contents. It becomes a new field to produce optical and cultural contents. This research is a art education program of South Korea with Social Media for high school students, it is studied based on an experience area of high school as a curriculum of department of art education in 2015. The social media in the high technology period, it is an field of creating visual arts. The goal of this program is to indwell comprehension and improvement critical sight to receive proper information from the social media. Furthermore, it guides to have a ability to efficiently utilize the data depends on individual aim. As a result, it predicts that the target contains ability to understand diversity of social and cultural phenomenon, they are available to solve conflicts between different tendencies. The art education is expected to graft onto different concepts such as social media with improvement of environment of education rather than being settled as a instrument of expression.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.