본 논문은 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)의 피아노 곡《크라이슬레리아나 op. 16》(Kreisleriana Op. 16, 1838)에 관한 연구이다. 이 작품은 호프만(Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, 1776-1822) 의 소설인 『수고양이 무어의 인생관』(Lebens-Ansicht des Katers Murr, 1819-1821)에서 영감을 받아 작곡하였으며 자신의 이중자아인 플로레스탄과(Florestan) 오이제비우스(Eusebius)의 성격을 소설의 주인공인...
본 논문은 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)의 피아노 곡《크라이슬레리아나 op. 16》(Kreisleriana Op. 16, 1838)에 관한 연구이다. 이 작품은 호프만(Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, 1776-1822) 의 소설인 『수고양이 무어의 인생관』(Lebens-Ansicht des Katers Murr, 1819-1821)에서 영감을 받아 작곡하였으며 자신의 이중자아인 플로레스탄과(Florestan) 오이제비우스(Eusebius)의 성격을 소설의 주인공인 크라이슬러(Kreisler)의 이중성을 통해 묘사하였다.
슈만의 《크라이슬레리아나》는 개인의 감정과 특정한 분위기를 표현한 성격소품으로 여덟 곡으로 구성되었으며 피아노 싸이클의 형식을 갖는다. 슈만의 이중자아인 플로레스탄은 열정적인 성격으로 빠른 템포의 지시어, 16분음표, 붓점리듬, 반음계적인 진행을 하며, 악상은 포르테와 불규칙한 스포르잔도, 스타카토, 당김음 등을 통해 나타난다. 그와 반대인 섬세한 오이제비우스의 성격은 느린 템포의 지시어와 여린 셈여림, 서정적인 선율, 리타르단도와 루바토를 사용하며 내면적인 분위기로 나타난다. 이러한 대조적인 성격은 음악에 동시적으로 나타나며 혼합적인 성격으로 공존을 이룬다. 조성은 B♭장조와 g단조가 중심조가 되며 중심조성을 토대로 각 곡에는 관계조성이 나타나 여덟 개의 곡들은 조성적으로 연결되고, 유기적으로 전개된다. 또한 선율적으로는 제 1곡의 주제선율을 각 곡에 나타내 통일성을 부여하고, 그로인해 여덟 개의 곡은 선율적으로도 순환한다.
슈만의《크라이슬레리아나》는 연결된 조성, 각 곡에 내포한 주제선율을 통해 여덟 개의 곡을 통합하였으며, 이러한 통합장치로 인해 각 곡들은 순환하며 피아노 싸이클의 구조를 갖는다. 이러한 유기적인 싸이클의 형식 속에서 나타나는 슈만의 가상의 인물들은 성격의 대립이 아닌 동시성을 갖으며 작품에서 공존하고 있음을 알 수 있다.
본 논문은 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)의 피아노 곡《크라이슬레리아나 op. 16》(Kreisleriana Op. 16, 1838)에 관한 연구이다. 이 작품은 호프만(Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, 1776-1822) 의 소설인 『수고양이 무어의 인생관』(Lebens-Ansicht des Katers Murr, 1819-1821)에서 영감을 받아 작곡하였으며 자신의 이중자아인 플로레스탄과(Florestan) 오이제비우스(Eusebius)의 성격을 소설의 주인공인 크라이슬러(Kreisler)의 이중성을 통해 묘사하였다.
슈만의 《크라이슬레리아나》는 개인의 감정과 특정한 분위기를 표현한 성격소품으로 여덟 곡으로 구성되었으며 피아노 싸이클의 형식을 갖는다. 슈만의 이중자아인 플로레스탄은 열정적인 성격으로 빠른 템포의 지시어, 16분음표, 붓점리듬, 반음계적인 진행을 하며, 악상은 포르테와 불규칙한 스포르잔도, 스타카토, 당김음 등을 통해 나타난다. 그와 반대인 섬세한 오이제비우스의 성격은 느린 템포의 지시어와 여린 셈여림, 서정적인 선율, 리타르단도와 루바토를 사용하며 내면적인 분위기로 나타난다. 이러한 대조적인 성격은 음악에 동시적으로 나타나며 혼합적인 성격으로 공존을 이룬다. 조성은 B♭장조와 g단조가 중심조가 되며 중심조성을 토대로 각 곡에는 관계조성이 나타나 여덟 개의 곡들은 조성적으로 연결되고, 유기적으로 전개된다. 또한 선율적으로는 제 1곡의 주제선율을 각 곡에 나타내 통일성을 부여하고, 그로인해 여덟 개의 곡은 선율적으로도 순환한다.
슈만의《크라이슬레리아나》는 연결된 조성, 각 곡에 내포한 주제선율을 통해 여덟 개의 곡을 통합하였으며, 이러한 통합장치로 인해 각 곡들은 순환하며 피아노 싸이클의 구조를 갖는다. 이러한 유기적인 싸이클의 형식 속에서 나타나는 슈만의 가상의 인물들은 성격의 대립이 아닌 동시성을 갖으며 작품에서 공존하고 있음을 알 수 있다.
This thesis is a study of《Kreisleriana Op. 16》by Robert Alexander Schumann(1810-1856).
The work was inspired by Hoffmann(1776-1822)'s novel 『Lebens-Ansicht des Katers Murr』and described the characteristics of Schumann's double ego, Florestan and Eusebius into duplicity of a main character Krdisl...
This thesis is a study of《Kreisleriana Op. 16》by Robert Alexander Schumann(1810-1856).
The work was inspired by Hoffmann(1776-1822)'s novel 『Lebens-Ansicht des Katers Murr』and described the characteristics of Schumann's double ego, Florestan and Eusebius into duplicity of a main character Krdisler.
Schumann's 《Kreisleriana》is the character piece that expresses individual feelings and peculiar atmosphere, which was composed of eight pieces and had a form of piano cycle. The passionate character of Florestan, Schumann’s double ego, is expressed by using indication of fast tempo, sixteenth notes, dotted rhythm, chromatic scale, forte and irregular appearance of sforzando, staccato and syncopation. On the contrary, Eusebius's meditative character is expressed by using indication of slow tempo and weak dynamic, lyrical melody, ritardando and rubato with internal mood. These contrastive personalities are simultaneously
shown in Schumann's music and appear as a mixture of personalities that receives coexistence. In case of tonality, both B♭ major and G minor are to be main scale and each piece has a related key within an
overall tonality and systematic. which gives unity and indicates that eight pieces circulates systematically. As the theme melody of piece No.1 appears in each song, which gives unity and indicates that eight pieces
also circulate in melody.
Schumann's Kreisleriana integrated eight pieces through connected tonality and theme melody of each pieces, which makes each piece circulate and have a structure of piano cycle. Schumann's fictional
characters in cyclic structure are shown as synchronism, not contrast of characters in a work.
This thesis is a study of《Kreisleriana Op. 16》by Robert Alexander Schumann(1810-1856).
The work was inspired by Hoffmann(1776-1822)'s novel 『Lebens-Ansicht des Katers Murr』and described the characteristics of Schumann's double ego, Florestan and Eusebius into duplicity of a main character Krdisler.
Schumann's 《Kreisleriana》is the character piece that expresses individual feelings and peculiar atmosphere, which was composed of eight pieces and had a form of piano cycle. The passionate character of Florestan, Schumann’s double ego, is expressed by using indication of fast tempo, sixteenth notes, dotted rhythm, chromatic scale, forte and irregular appearance of sforzando, staccato and syncopation. On the contrary, Eusebius's meditative character is expressed by using indication of slow tempo and weak dynamic, lyrical melody, ritardando and rubato with internal mood. These contrastive personalities are simultaneously
shown in Schumann's music and appear as a mixture of personalities that receives coexistence. In case of tonality, both B♭ major and G minor are to be main scale and each piece has a related key within an
overall tonality and systematic. which gives unity and indicates that eight pieces circulates systematically. As the theme melody of piece No.1 appears in each song, which gives unity and indicates that eight pieces
also circulate in melody.
Schumann's Kreisleriana integrated eight pieces through connected tonality and theme melody of each pieces, which makes each piece circulate and have a structure of piano cycle. Schumann's fictional
characters in cyclic structure are shown as synchronism, not contrast of characters in a work.
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#슈만 크라이슬레리아나 호프만 성격소품 플로레스탄 오이제비우스
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