In this study, this paper found the deficiency of intent contents that are focused on the content event in utilizing architectural aspects of Gunsan’s modern cultural heritages. Therefore, the purpose of this study is to propose contents that players can ...
In this study, this paper found the deficiency of intent contents that are focused on the content event in utilizing architectural aspects of Gunsan’s modern cultural heritages. Therefore, the purpose of this study is to propose contents that players can experience various situations related to Gunsan’s modern cultural heritages. The main focusing of this study is intended to organize the experience contents through intangible events of modern cultural heritages. In this study, the educational drama content is included that the players could have an experience which is a main character in the historical events, acquire the historical culture information about modern cultural heritages. Finally, this study attempted to find out the empirical modern cultural heritages usage according to the properties of the educational drama’s dramatic structure. Based on this judgment, in Chapter 2, it is conducted about a theoretical review of John Dewey’s empirical theory and the educational drama. This chapter suggested the instructional model for the educational drama that can be applied in modern cultural heritages based on that model of various existing educational drama. In Chapter 3, the cases of native and foreign experience programs were applied to the proposed model to confirm how the educational drama could be applied to the modern cultural heritages based on the proposed model. Based on this implication from this, Chapter 4 examined the existing content of Gunsan’s modern cultural heritages and offered the new content. Through this process, the study focused on the ‘rice’ in the Gunsan area history and remaining modern cultural heritages features. As the material, “낙합정미소 매가리공 연대파업”, the first labor movement in Gunsan in 1924, the Japanese colonial era, was selected. To extract the educational drama’s element (i.e., the role of the players, the dramatic structure) from the event, the conception was derived using related articles and works. Players can experience “the life of a Korean saw-mill worker at the time”, performing the educational drama. The story was constructed with materials and concepts. The fitting outfit, the role of a guiding teacher, the movement of players were presented and applied to the previously proposed model of the educational drama. In summary, this study offered educational drama content about modern cultural heritages in Gunsan which people can experience the inherent events through the process-centered instructional model. If the proposed educational drama content is incorporated into Gunsan’s modern cultural heritages, the audiences will become the main character of historical events and easily access the content aspects which the place has. Also, the content will help players understand their interests, learning effects and location through action. Furthermore, This study could contribute to suggest a new direction of the contents based on modern cultural heritages.본 연구는 군산 근대문화유산의 건축적 측면을 활용한 콘텐츠 중 내용적 사건에 주목한 콘텐츠가 부족하다는 점에 주목하여 시작되었다. 이에 군산 근대문화유산과 관련한 다양한 상황을 경험할 수 있는 콘텐츠를 제안하는 것을 목적으로 본 연구를 수행하였다. 해당 연구는 근대문화유산이 가진 무형적 사건을 활용하여 체험콘텐츠를 구성하고자 하였다. 본 논문에서 제시하고자 하는 교육연극 콘텐츠는 참여자가 역사적 사건 속에서 주인공이 되어 경험하는 과정을 포함하며, 근대문화유산과 관련된 역사문화 정보를 학습할 수 있다. 본 논문에서는 이러한 점을 교육연극의 극적구조라는 특성을 통해 경험적인 근대문화유산 활용에 대해 보여주고자 하였다. 이러한 전제를 바탕으로 2장에서는 존 듀이(John Dewey)의 경험이론과 교육연극에 대한 이론적 고찰을 진행하였다. 해당 장에서는 기존의 여러 가지 교육연극의 수업모형을 토대로 근대문화유산에서 활용 가능한 교육연극 수업모형을 제안하였다. 제안한 모형을 바탕으로 근대문화유산으로의 적용 가능성을 살펴보기 위하여 3장에서는 제안한 모형에 국내외 체험 프로그램 사례를 적용하여 교육연극적 요소를 분석하였다. 이를 통해 발견한 시사점을 바탕으로 4장에서는 군산 근대문화유산을 활용한 기존 콘텐츠를 살펴보고, 교육연극을 활용한 새로운 콘텐츠를 제안하였다. 근대문화유산에 교육연극 모형을 활용하는 과정에서 해당 연구는 군산 근대문화유산에서 두드러지는 소재인 ‘쌀’에 주목하였다. 그 중에서도 일제강점기 군산에서 전개된 최초 노동운동인 ‘낙합정미소 매가리공 연대파업’을 주요 사건으로 선정하였다. 사건에서 교육연극적 요소, 즉 참여자의 역할과 극적 구조를 추출하기 위하여 관련 기사와 작품을 통해 개념을 도출하였다. 여기서 참여자는 ‘당시 조선인 정미소 인부’라는 주인공이 되어 그의 삶을 토대로 ‘낙합정미소 매가리 직공 파업사건’을 경험할 수 있다. 참여자는 역할에 걸맞은 복장을 착용하고 교사의 안내를 따라 문제를 해결하며, 연출된 동선을 따라 이동하게 된다. 이러한 과정을 교육연극모형을 통해 제안하였다. 이상 본 연구는 과정-중심 활동인 교육연극의 모형을 통하여 해당 공간에 내재된 사건을 경험하는 군산 근대문화유산 교육연극 콘텐츠를 제안하였다. 제안한 교육연극 콘텐츠 활용모형은 참여자가 역사적 사건의 주인공이 되어 장소가 가진 내용적 측면에 쉽게 다가갈 수 있을 것이다. 따라서 제안한 교육연극 수업모형을 활용하였을 때, 교육연극 과정에서 참여자의 흥미를 통해 장소에 대한 이해도를 높일 수 있을 것이다. 또한 해당 근대문화유산 콘텐츠 기획론에 있어서 해당 연구의 핵심인 교육연극 콘텐츠가 새로운 방향성을 제시하기를 바란다.
In this study, this paper found the deficiency of intent contents that are focused on the content event in utilizing architectural aspects of Gunsan’s modern cultural heritages. Therefore, the purpose of this study is to propose contents that players can experience various situations related to Gunsan’s modern cultural heritages. The main focusing of this study is intended to organize the experience contents through intangible events of modern cultural heritages. In this study, the educational drama content is included that the players could have an experience which is a main character in the historical events, acquire the historical culture information about modern cultural heritages. Finally, this study attempted to find out the empirical modern cultural heritages usage according to the properties of the educational drama’s dramatic structure. Based on this judgment, in Chapter 2, it is conducted about a theoretical review of John Dewey’s empirical theory and the educational drama. This chapter suggested the instructional model for the educational drama that can be applied in modern cultural heritages based on that model of various existing educational drama. In Chapter 3, the cases of native and foreign experience programs were applied to the proposed model to confirm how the educational drama could be applied to the modern cultural heritages based on the proposed model. Based on this implication from this, Chapter 4 examined the existing content of Gunsan’s modern cultural heritages and offered the new content. Through this process, the study focused on the ‘rice’ in the Gunsan area history and remaining modern cultural heritages features. As the material, “낙합정미소 매가리공 연대파업”, the first labor movement in Gunsan in 1924, the Japanese colonial era, was selected. To extract the educational drama’s element (i.e., the role of the players, the dramatic structure) from the event, the conception was derived using related articles and works. Players can experience “the life of a Korean saw-mill worker at the time”, performing the educational drama. The story was constructed with materials and concepts. The fitting outfit, the role of a guiding teacher, the movement of players were presented and applied to the previously proposed model of the educational drama. In summary, this study offered educational drama content about modern cultural heritages in Gunsan which people can experience the inherent events through the process-centered instructional model. If the proposed educational drama content is incorporated into Gunsan’s modern cultural heritages, the audiences will become the main character of historical events and easily access the content aspects which the place has. Also, the content will help players understand their interests, learning effects and location through action. Furthermore, This study could contribute to suggest a new direction of the contents based on modern cultural heritages.본 연구는 군산 근대문화유산의 건축적 측면을 활용한 콘텐츠 중 내용적 사건에 주목한 콘텐츠가 부족하다는 점에 주목하여 시작되었다. 이에 군산 근대문화유산과 관련한 다양한 상황을 경험할 수 있는 콘텐츠를 제안하는 것을 목적으로 본 연구를 수행하였다. 해당 연구는 근대문화유산이 가진 무형적 사건을 활용하여 체험콘텐츠를 구성하고자 하였다. 본 논문에서 제시하고자 하는 교육연극 콘텐츠는 참여자가 역사적 사건 속에서 주인공이 되어 경험하는 과정을 포함하며, 근대문화유산과 관련된 역사문화 정보를 학습할 수 있다. 본 논문에서는 이러한 점을 교육연극의 극적구조라는 특성을 통해 경험적인 근대문화유산 활용에 대해 보여주고자 하였다. 이러한 전제를 바탕으로 2장에서는 존 듀이(John Dewey)의 경험이론과 교육연극에 대한 이론적 고찰을 진행하였다. 해당 장에서는 기존의 여러 가지 교육연극의 수업모형을 토대로 근대문화유산에서 활용 가능한 교육연극 수업모형을 제안하였다. 제안한 모형을 바탕으로 근대문화유산으로의 적용 가능성을 살펴보기 위하여 3장에서는 제안한 모형에 국내외 체험 프로그램 사례를 적용하여 교육연극적 요소를 분석하였다. 이를 통해 발견한 시사점을 바탕으로 4장에서는 군산 근대문화유산을 활용한 기존 콘텐츠를 살펴보고, 교육연극을 활용한 새로운 콘텐츠를 제안하였다. 근대문화유산에 교육연극 모형을 활용하는 과정에서 해당 연구는 군산 근대문화유산에서 두드러지는 소재인 ‘쌀’에 주목하였다. 그 중에서도 일제강점기 군산에서 전개된 최초 노동운동인 ‘낙합정미소 매가리공 연대파업’을 주요 사건으로 선정하였다. 사건에서 교육연극적 요소, 즉 참여자의 역할과 극적 구조를 추출하기 위하여 관련 기사와 작품을 통해 개념을 도출하였다. 여기서 참여자는 ‘당시 조선인 정미소 인부’라는 주인공이 되어 그의 삶을 토대로 ‘낙합정미소 매가리 직공 파업사건’을 경험할 수 있다. 참여자는 역할에 걸맞은 복장을 착용하고 교사의 안내를 따라 문제를 해결하며, 연출된 동선을 따라 이동하게 된다. 이러한 과정을 교육연극모형을 통해 제안하였다. 이상 본 연구는 과정-중심 활동인 교육연극의 모형을 통하여 해당 공간에 내재된 사건을 경험하는 군산 근대문화유산 교육연극 콘텐츠를 제안하였다. 제안한 교육연극 콘텐츠 활용모형은 참여자가 역사적 사건의 주인공이 되어 장소가 가진 내용적 측면에 쉽게 다가갈 수 있을 것이다. 따라서 제안한 교육연극 수업모형을 활용하였을 때, 교육연극 과정에서 참여자의 흥미를 통해 장소에 대한 이해도를 높일 수 있을 것이다. 또한 해당 근대문화유산 콘텐츠 기획론에 있어서 해당 연구의 핵심인 교육연극 콘텐츠가 새로운 방향성을 제시하기를 바란다.
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