지식산업센터 분양가격 결정요인에 관한 연구 : 미사, 광교, 동탄을 중심으로 A study on the price determinants of knowledge industry center : focusing on the Misa, Gwanggyo, Dongtan원문보기
본 연구는 일부 2기 신도시 및 택지개발지구의 지식산업센터의 분양가격을 결정하는 요인들에 관하여 분석한 것이다. 분석에 활용된 자료는 2014년부터 2019년까지 분양된 지시산업센터 6,372건의 분양가격을 활용하였다. LN 전용면적(평)당 분양가격을 종속변수로 하여 다중회귀분석인 헤도닉가격모형을 사용하였다. 본 연구에서는 서울특별시 내 지식산업센터, 서울디지털산업단지가 아닌 신도시에 입지하는 지식산업센터가 전자와의 차이점 및 분양가격에 영향을 미치는 영향요인들을 검토하였다. 신도시에 입지하는 지식산업센터의 경우 토지계획 당시 입주할 수 있는 토지계획을 우선으로 하여 개발하기에 차별성이 있을 것으로 판단하였고 2기 신도시부터 지식산업센터가 다수 공급되었기에 실거래가격이 아닌 분양가격을 사용하여 선행연구와의 차별성을 두고자 하였다. 분석결과 종속변수에 대한 ...
본 연구는 일부 2기 신도시 및 택지개발지구의 지식산업센터의 분양가격을 결정하는 요인들에 관하여 분석한 것이다. 분석에 활용된 자료는 2014년부터 2019년까지 분양된 지시산업센터 6,372건의 분양가격을 활용하였다. LN 전용면적(평)당 분양가격을 종속변수로 하여 다중회귀분석인 헤도닉가격모형을 사용하였다. 본 연구에서는 서울특별시 내 지식산업센터, 서울디지털산업단지가 아닌 신도시에 입지하는 지식산업센터가 전자와의 차이점 및 분양가격에 영향을 미치는 영향요인들을 검토하였다. 신도시에 입지하는 지식산업센터의 경우 토지계획 당시 입주할 수 있는 토지계획을 우선으로 하여 개발하기에 차별성이 있을 것으로 판단하였고 2기 신도시부터 지식산업센터가 다수 공급되었기에 실거래가격이 아닌 분양가격을 사용하여 선행연구와의 차별성을 두고자 하였다. 분석결과 종속변수에 대한 독립 변수의 영향력은 광교, 코너입지 여부, 전용률, 경과연수, 시공사, 입지 층, 발코니 접면 수, 호실별 향의 경우 긍정적인 영향을 미쳤으며, 동탄, 접면도로의 폭, 철도·지하철역과의 거리, 버스정류장과의 거리, 쇼핑센터와의 거리, 연면적/주차대수의 경우 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 선행연구와 차이가 있는 독립변수는 접면도로의 폭이 있었으며, 선행연구의 결과가 대립적인 입지 층 변수는 층이 높을수록 분양가격에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
본 연구는 일부 2기 신도시 및 택지개발지구의 지식산업센터의 분양가격을 결정하는 요인들에 관하여 분석한 것이다. 분석에 활용된 자료는 2014년부터 2019년까지 분양된 지시산업센터 6,372건의 분양가격을 활용하였다. LN 전용면적(평)당 분양가격을 종속변수로 하여 다중회귀분석인 헤도닉가격모형을 사용하였다. 본 연구에서는 서울특별시 내 지식산업센터, 서울디지털산업단지가 아닌 신도시에 입지하는 지식산업센터가 전자와의 차이점 및 분양가격에 영향을 미치는 영향요인들을 검토하였다. 신도시에 입지하는 지식산업센터의 경우 토지계획 당시 입주할 수 있는 토지계획을 우선으로 하여 개발하기에 차별성이 있을 것으로 판단하였고 2기 신도시부터 지식산업센터가 다수 공급되었기에 실거래가격이 아닌 분양가격을 사용하여 선행연구와의 차별성을 두고자 하였다. 분석결과 종속변수에 대한 독립 변수의 영향력은 광교, 코너입지 여부, 전용률, 경과연수, 시공사, 입지 층, 발코니 접면 수, 호실별 향의 경우 긍정적인 영향을 미쳤으며, 동탄, 접면도로의 폭, 철도·지하철역과의 거리, 버스정류장과의 거리, 쇼핑센터와의 거리, 연면적/주차대수의 경우 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 선행연구와 차이가 있는 독립변수는 접면도로의 폭이 있었으며, 선행연구의 결과가 대립적인 입지 층 변수는 층이 높을수록 분양가격에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
This study analyzes the factors that determine the sale price of the knowledge industry centers in partial 2nd new towns and Housing site development districts. The data was based on 6,372 sale price of Knowledge Industry Centers from 2014 to 2019. The sale price per LN area for exclusive use(pyeong...
This study analyzes the factors that determine the sale price of the knowledge industry centers in partial 2nd new towns and Housing site development districts. The data was based on 6,372 sale price of Knowledge Industry Centers from 2014 to 2019. The sale price per LN area for exclusive use(pyeong) was used as a dependent variable and analyzed using the hedonic price model, a multiple regression analysis. In this study, the differences between the knowledge industry centers in new cities and the knowledge industry centers & the digital industry complexes in Seoul and the factors that influence the sale price were examined. In the case of knowledge industrial centers located in new cities, it was considered that they have a value of research because they were developed with a plan that could be implemented immediately upon land planning. In addition, since a large number of knowledge industry centers have been supplied since the 2nd new city, we tried to differentiate it from previous studies by using the sale price instead of the actual transaction price. As a result, the influence of the independent variable on the dependent variable had a positive effect on Gwanggyo, corner location, lease rate, years of service, construction work, location, balcony number, and room-specific incense. In addition, Dongtan, the width of the street adjacency, the distance from the railway and subway stations, the distance from the bus station, the distance from the shopping center, and the total area / number of parking place were negatively affected. Independent variable, which differed from previous studies, was the width of the street adjacency. And the variable of building floor's height, in which the results of the previous studies were opposed, shows that the higher the floor, the more positive effect on the sale price.
This study analyzes the factors that determine the sale price of the knowledge industry centers in partial 2nd new towns and Housing site development districts. The data was based on 6,372 sale price of Knowledge Industry Centers from 2014 to 2019. The sale price per LN area for exclusive use(pyeong) was used as a dependent variable and analyzed using the hedonic price model, a multiple regression analysis. In this study, the differences between the knowledge industry centers in new cities and the knowledge industry centers & the digital industry complexes in Seoul and the factors that influence the sale price were examined. In the case of knowledge industrial centers located in new cities, it was considered that they have a value of research because they were developed with a plan that could be implemented immediately upon land planning. In addition, since a large number of knowledge industry centers have been supplied since the 2nd new city, we tried to differentiate it from previous studies by using the sale price instead of the actual transaction price. As a result, the influence of the independent variable on the dependent variable had a positive effect on Gwanggyo, corner location, lease rate, years of service, construction work, location, balcony number, and room-specific incense. In addition, Dongtan, the width of the street adjacency, the distance from the railway and subway stations, the distance from the bus station, the distance from the shopping center, and the total area / number of parking place were negatively affected. Independent variable, which differed from previous studies, was the width of the street adjacency. And the variable of building floor's height, in which the results of the previous studies were opposed, shows that the higher the floor, the more positive effect on the sale price.
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