20세기 말, 인기리에 방영되었던 한국 드라마 <대장금>과 아이돌 산업의 탄생에 따라서 한국 문화는 중국, 일본에서 큰 관심을 받게 되었다. 일본에서는 자국의 본토 문화와 구분하기 위하여 먼저 한국 문화를 케이팝(K-pop)으로 일컬었고 중국에서는 한류(韩流)라고 지칭했다. 이후 대형 기획사를 필두로 한 아이돌 그룹의 활동이 활발해지면서 한국 대중문화의 중심은 점차 드라마에서 음악으로 이동하게 되었다. 아이돌 그룹의 빠른 댄스곡이 주류 반열에 오르게 되자 국내외에서는 이를 케이팝으로 통칭하고 있다. 케이팝은 주로 영미권 팝의 영향을 받으며 한국의 정서를 접목해 대중성과 보편성을 겸비한 음악 장르를 말한다. 빠른 템포, 칼로 잰 듯 대열을 맞춘 군무, 시각적인 효과를 중시하는 것이 케이팝의 주된 특징이다. 가요계에서 한 가수가 발매하는 앨범의 본질은 모든 수록곡으로 완성되는 것이며 앨범이 가지고 있는 의미와 음악의 깊이는 노래의 가사로 평가받게 된다. 해당 앨범의 성공 여부는 전체 음악에 따라 달라지며 ‘노래가 유행할지’, ‘오랫동안 사랑받을 수 있을지’는 멜로디뿐 아니라 가사도 중요한 역할을 차지한다. 1990년대 음악계를 주름잡았던 서태지는 현실적인 가사와 대담하고 전위적인 록 음악으로 한국 음악사에 큰 획을 그었다. 주입식 교육과 ...
20세기 말, 인기리에 방영되었던 한국 드라마 <대장금>과 아이돌 산업의 탄생에 따라서 한국 문화는 중국, 일본에서 큰 관심을 받게 되었다. 일본에서는 자국의 본토 문화와 구분하기 위하여 먼저 한국 문화를 케이팝(K-pop)으로 일컬었고 중국에서는 한류(韩流)라고 지칭했다. 이후 대형 기획사를 필두로 한 아이돌 그룹의 활동이 활발해지면서 한국 대중문화의 중심은 점차 드라마에서 음악으로 이동하게 되었다. 아이돌 그룹의 빠른 댄스곡이 주류 반열에 오르게 되자 국내외에서는 이를 케이팝으로 통칭하고 있다. 케이팝은 주로 영미권 팝의 영향을 받으며 한국의 정서를 접목해 대중성과 보편성을 겸비한 음악 장르를 말한다. 빠른 템포, 칼로 잰 듯 대열을 맞춘 군무, 시각적인 효과를 중시하는 것이 케이팝의 주된 특징이다. 가요계에서 한 가수가 발매하는 앨범의 본질은 모든 수록곡으로 완성되는 것이며 앨범이 가지고 있는 의미와 음악의 깊이는 노래의 가사로 평가받게 된다. 해당 앨범의 성공 여부는 전체 음악에 따라 달라지며 ‘노래가 유행할지’, ‘오랫동안 사랑받을 수 있을지’는 멜로디뿐 아니라 가사도 중요한 역할을 차지한다. 1990년대 음악계를 주름잡았던 서태지는 현실적인 가사와 대담하고 전위적인 록 음악으로 한국 음악사에 큰 획을 그었다. 주입식 교육과 학교폭력의 비판, 가출한 아이에게 귀가를 호소하는 내용 등 위주한 가사는 청춘들을 대변하고 그들의 이야기를 사회에 전달해주기 때문에 큰 호응을 얻었다. 서태지의 은퇴 이후 SM 엔터테인먼트에서 처음으로 선보였던 아이돌 그룹 H.O.T.는 학교 폭력에 반대하고 사회적인 이슈를 반영한 가사를 담은 곡으로 당시 세대의 공감을 얻으며 대성공을 거뒀다. 이어 등장한 GOD, 젝스키스, 신화 등 1세대 그룹 역시 대부분 비슷한 양상을 띄었다. 21세기에 접어든 후 과학기술이 발전하고 컬러TV와 인터넷이 보급되면서 음악 감상은 더 이상 청각적으로 그치지 않으며, 시각적인 효과의 중요성도 점차 늘어나게 되었다. 이에 따라 아이돌 그룹의 외모와 춤, 무대, 퍼포먼스 등에 대한 대중의 관심이 더욱 높아진 반면, 그들의 음악은 이전 시대의 음악에 비해 가사, 곡의 구성 등 음악성이 다소 떨어진다는 평가를 받게 되었다. 최근 몇 년간, 아이돌 노래의 90% 가량이 사랑과 이별의 주제를 다룬 곡이라는 조사 결과도 있다. 노래들은 멜로디만 다를 뿐 전체적인 주제와 가사는 크게 다르지 않은 것으로 나타났다. 게다가 외국 시장에 진출하기 위하여 영어나 외국어 가사를 혼용하는 것도 아이돌 음악의 특징이 되었다. 본 논문의 연구 대상인 방탄소년단(BTS)은 3세대 아이돌 그룹으로서 최근 3년 동안 미국, 유럽 등 해외 음악 시장에서 큰 인기를 끌고 있다. 그들의 성공에 많은 이유가 있겠지만 유행을 따르지 않는 멜로디와 공감을 불러 일으키는 가사도 큰 역할을 했다는 평을 받고 있다. 방탄소년단의 가사를 살펴보면 사랑과 이별에 관한 내용도 있지만 자신들의 이야기나 사회 이슈를 비판하며 또래를 대변하거나 위로해주는 내용도 많은 편이다. 한국어로 된 가사이지만 아시아를 넘어 영미권까지 팬덤을 형성하고 영향을 끼쳤다는 점으로 보아 그들의 음악은 연구 가치가 있다. 따라서 본 논문은 한국 케이팝과 아이돌의 변천사를 살펴보고, 아이돌의 가사에 대한 특성과 문제점, 또한 방탄소년단의 가사에 대한 특성을 다른 아이돌 가사와 비교하며 그 차별성에 대해 분석한다.
20세기 말, 인기리에 방영되었던 한국 드라마 <대장금>과 아이돌 산업의 탄생에 따라서 한국 문화는 중국, 일본에서 큰 관심을 받게 되었다. 일본에서는 자국의 본토 문화와 구분하기 위하여 먼저 한국 문화를 케이팝(K-pop)으로 일컬었고 중국에서는 한류(韩流)라고 지칭했다. 이후 대형 기획사를 필두로 한 아이돌 그룹의 활동이 활발해지면서 한국 대중문화의 중심은 점차 드라마에서 음악으로 이동하게 되었다. 아이돌 그룹의 빠른 댄스곡이 주류 반열에 오르게 되자 국내외에서는 이를 케이팝으로 통칭하고 있다. 케이팝은 주로 영미권 팝의 영향을 받으며 한국의 정서를 접목해 대중성과 보편성을 겸비한 음악 장르를 말한다. 빠른 템포, 칼로 잰 듯 대열을 맞춘 군무, 시각적인 효과를 중시하는 것이 케이팝의 주된 특징이다. 가요계에서 한 가수가 발매하는 앨범의 본질은 모든 수록곡으로 완성되는 것이며 앨범이 가지고 있는 의미와 음악의 깊이는 노래의 가사로 평가받게 된다. 해당 앨범의 성공 여부는 전체 음악에 따라 달라지며 ‘노래가 유행할지’, ‘오랫동안 사랑받을 수 있을지’는 멜로디뿐 아니라 가사도 중요한 역할을 차지한다. 1990년대 음악계를 주름잡았던 서태지는 현실적인 가사와 대담하고 전위적인 록 음악으로 한국 음악사에 큰 획을 그었다. 주입식 교육과 학교폭력의 비판, 가출한 아이에게 귀가를 호소하는 내용 등 위주한 가사는 청춘들을 대변하고 그들의 이야기를 사회에 전달해주기 때문에 큰 호응을 얻었다. 서태지의 은퇴 이후 SM 엔터테인먼트에서 처음으로 선보였던 아이돌 그룹 H.O.T.는 학교 폭력에 반대하고 사회적인 이슈를 반영한 가사를 담은 곡으로 당시 세대의 공감을 얻으며 대성공을 거뒀다. 이어 등장한 GOD, 젝스키스, 신화 등 1세대 그룹 역시 대부분 비슷한 양상을 띄었다. 21세기에 접어든 후 과학기술이 발전하고 컬러TV와 인터넷이 보급되면서 음악 감상은 더 이상 청각적으로 그치지 않으며, 시각적인 효과의 중요성도 점차 늘어나게 되었다. 이에 따라 아이돌 그룹의 외모와 춤, 무대, 퍼포먼스 등에 대한 대중의 관심이 더욱 높아진 반면, 그들의 음악은 이전 시대의 음악에 비해 가사, 곡의 구성 등 음악성이 다소 떨어진다는 평가를 받게 되었다. 최근 몇 년간, 아이돌 노래의 90% 가량이 사랑과 이별의 주제를 다룬 곡이라는 조사 결과도 있다. 노래들은 멜로디만 다를 뿐 전체적인 주제와 가사는 크게 다르지 않은 것으로 나타났다. 게다가 외국 시장에 진출하기 위하여 영어나 외국어 가사를 혼용하는 것도 아이돌 음악의 특징이 되었다. 본 논문의 연구 대상인 방탄소년단(BTS)은 3세대 아이돌 그룹으로서 최근 3년 동안 미국, 유럽 등 해외 음악 시장에서 큰 인기를 끌고 있다. 그들의 성공에 많은 이유가 있겠지만 유행을 따르지 않는 멜로디와 공감을 불러 일으키는 가사도 큰 역할을 했다는 평을 받고 있다. 방탄소년단의 가사를 살펴보면 사랑과 이별에 관한 내용도 있지만 자신들의 이야기나 사회 이슈를 비판하며 또래를 대변하거나 위로해주는 내용도 많은 편이다. 한국어로 된 가사이지만 아시아를 넘어 영미권까지 팬덤을 형성하고 영향을 끼쳤다는 점으로 보아 그들의 음악은 연구 가치가 있다. 따라서 본 논문은 한국 케이팝과 아이돌의 변천사를 살펴보고, 아이돌의 가사에 대한 특성과 문제점, 또한 방탄소년단의 가사에 대한 특성을 다른 아이돌 가사와 비교하며 그 차별성에 대해 분석한다.
20世纪末,随着韩国电视剧《大长今》的热播和偶像产业的诞生,韩国文化在中国和日本受到了极大的关注。在日本,为了区分自己的本土文化,将韩国文化称之为“K-pop”,之后中国则称之为“韩流”。之后随着偶像产业的活跃,韩国大众文化的重心逐渐从电视剧转向了音乐,韩国大众音乐也逐渐以偶像的快速舞曲为中心,被统称为K-pop。K-pop主要受英美地区流行音乐的影响,并结合了韩国的情绪,是兼具大众性和普遍性的音乐类型。快节奏、完美的刀群舞和注重视觉效果是K-pop的主要特点。 一位歌手发行的专辑的本质是通过收录的所有歌曲来体现的,专辑所蕴含的意义和深度是通过歌曲的歌词来评价的。专辑能否成功,将取决于歌曲本身。"歌曲是否流行"、"能否长久受人喜爱",评判这些的标准不仅是旋律,歌词也扮演着重要的角色。20世纪90年代在音乐界叱咤风云的徐太志,以现实的歌词和大胆前卫的摇滚音乐在韩国音乐史上留下了深刻一笔。歌词大部分都是讲述批判灌输式教育和学校暴力,呼吁离家出走的孩子回家等社会时事的内容为主。因为代表了青少年一代,将他们的故事传达给了社会,所以得到了社会热烈的响应。徐太志隐退之后,SM娱乐公司首次推出了偶像组合H.O.T.,他们也同样通过反对暴力和反映社会时事的歌曲获得了巨大的成功。之后出道的GOD、水晶男孩、神话等第一代组合也都类似延续了这个风格。进入21世纪后,随着科学技术的发展,彩电和互联网的普及,音乐的欣赏不再仅仅停留在听觉上,视觉效果的重要性也在逐渐增加。这导致偶像组合们越来越关注他们的外貌、舞蹈、舞台和表演等,同时也变得不那么重视音乐和歌词的深度,只在意如何容易引起大众的关注。近几年来,据调查,偶像歌曲中近90%是描写爱情和离别主题的歌曲,歌曲类似只有旋律不同,歌词内容上却大同小异。而且为了进军海外市场,英语等外语歌词的乱用现象也成为现在偶像歌词的一大特点。 本论文的研究对象防弹少年团(BTS)作为韩国偶像组合,最近3年间在美国,欧洲等音乐市场获得了很高的人气。他们的成功,紧随潮流的音乐固然是原因之一,但使人产生共鸣的歌词也起到了很大的作用。从歌词来看,虽然有关于爱情和离别的内容,但自身的真实故事和勇于批判社会热点,并代表同龄人或给予安慰的内容也经常出现。歌词依然是韩语,但是走出韩国,人气都火到了欧美圈,对于这一点本人认为值得研究。 本论文会对韩国K-pop和偶像的变迁史进行了解,并对偶像组合的歌词所包含的特性和问题点进行分析,同时研究防弹少年团歌词的特性和其他偶像的歌词间的差别。 At the end of the 20th century, Korean culture received great attention in China and Japan following the birth of the popular Korean drama and the idol industry. In Japan, Korean culture was first referred to as K-pop in order to distinguish one's mainland culture, and then in China, it was referred to as hallyu (Korean Wave). Since then, the center of Korean pop culture has gradually changed from drama to music as idol activities become active, and Korean pop music is also being collectively referred to as K-pop as it has become mainly focused on idol's fast dance songs. K-pop is mainly influenced by English-American pop and is a music genre that combines Korean sentiment with popularity and universality. Focusing on fast tempo, perfect sword dance and visual effects are the main characteristics of K-pop. Korean idol's advance to the US is mostly singing English lyrics to match the US market at first. However, with the spread of sns and the development of translation technology, language obstacles gradually disappear. In addition, the Korean idol has a distinctive ‘knife group dance’ and excellent appearance, it is very different from the American pop music market so the American public has been much interested in K-pop. The essence of a singer's album is to complete with all the songs on it, and the meaning and depth of the album will be evaluated as the lyrics of the song. The success of the album depends on the overall music, and not only the melody but also the lyrics play an important role. Seo Taeji, who dominated the music scene in the 1990s, made a big mark in Korean music history with realistic lyrics and bold and avant-garde rock music. The lyrics, such as infusion-style education, criticism of school violence, and appeals to runaway children to return home, were highly popular because they represent young people and tell their stories to society. Since then, the idol group H.O.T., which was first introduced by SM Entertainment when Seo Taeji retired, has also been a huge success with several songs that contain lyrics that oppose violence and reflect social lyrics. Most of the first-generation groups, including GOD, Sechs Kies and Shinhwa, were similar. As technology developed and color TV and Internet became available after entering the 21st century, listening to music is no longer just audible, and the importance of visual effects is gradually increasing. It is changing the way idol groups can attract public attention without placing importance on the depth of their music and lyrics, while interest in their appearance and dance, stage and performance is growing. In recent years, many research has found that nearly 90 percent of idol songs are about love and separation themes. Songs have only different melodies, and the lyrics have not changed much. In addition, the use of English or foreign language lyrics has become a feature of idol lyrics in order to enter foreign markets. BTS, the subject of research in this paper, is a Korean idol who has been hugely popular in music markets such as the United States and Europe in the past three years. Their success is one of many reasons for following the trend of melodies well, but their sympathetic lyrics also played a big role. Some of the lyrics are about love and separation, but others are often seen to criticize their stories, social issues, or to represent or console their peers. The lyrics are still in Korean, but there is research that has affected the English-American region beyond Korea. This paper examines the transformative history of Korean K-pop and idols, studies the characteristics and problems of the lyrics of idols, and also studies the characteristics of BTS' lyrics and its differentiation from other idol lyrics.
20世纪末,随着韩国电视剧《大长今》的热播和偶像产业的诞生,韩国文化在中国和日本受到了极大的关注。在日本,为了区分自己的本土文化,将韩国文化称之为“K-pop”,之后中国则称之为“韩流”。之后随着偶像产业的活跃,韩国大众文化的重心逐渐从电视剧转向了音乐,韩国大众音乐也逐渐以偶像的快速舞曲为中心,被统称为K-pop。K-pop主要受英美地区流行音乐的影响,并结合了韩国的情绪,是兼具大众性和普遍性的音乐类型。快节奏、完美的刀群舞和注重视觉效果是K-pop的主要特点。 一位歌手发行的专辑的本质是通过收录的所有歌曲来体现的,专辑所蕴含的意义和深度是通过歌曲的歌词来评价的。专辑能否成功,将取决于歌曲本身。"歌曲是否流行"、"能否长久受人喜爱",评判这些的标准不仅是旋律,歌词也扮演着重要的角色。20世纪90年代在音乐界叱咤风云的徐太志,以现实的歌词和大胆前卫的摇滚音乐在韩国音乐史上留下了深刻一笔。歌词大部分都是讲述批判灌输式教育和学校暴力,呼吁离家出走的孩子回家等社会时事的内容为主。因为代表了青少年一代,将他们的故事传达给了社会,所以得到了社会热烈的响应。徐太志隐退之后,SM娱乐公司首次推出了偶像组合H.O.T.,他们也同样通过反对暴力和反映社会时事的歌曲获得了巨大的成功。之后出道的GOD、水晶男孩、神话等第一代组合也都类似延续了这个风格。进入21世纪后,随着科学技术的发展,彩电和互联网的普及,音乐的欣赏不再仅仅停留在听觉上,视觉效果的重要性也在逐渐增加。这导致偶像组合们越来越关注他们的外貌、舞蹈、舞台和表演等,同时也变得不那么重视音乐和歌词的深度,只在意如何容易引起大众的关注。近几年来,据调查,偶像歌曲中近90%是描写爱情和离别主题的歌曲,歌曲类似只有旋律不同,歌词内容上却大同小异。而且为了进军海外市场,英语等外语歌词的乱用现象也成为现在偶像歌词的一大特点。 本论文的研究对象防弹少年团(BTS)作为韩国偶像组合,最近3年间在美国,欧洲等音乐市场获得了很高的人气。他们的成功,紧随潮流的音乐固然是原因之一,但使人产生共鸣的歌词也起到了很大的作用。从歌词来看,虽然有关于爱情和离别的内容,但自身的真实故事和勇于批判社会热点,并代表同龄人或给予安慰的内容也经常出现。歌词依然是韩语,但是走出韩国,人气都火到了欧美圈,对于这一点本人认为值得研究。 本论文会对韩国K-pop和偶像的变迁史进行了解,并对偶像组合的歌词所包含的特性和问题点进行分析,同时研究防弹少年团歌词的特性和其他偶像的歌词间的差别。 At the end of the 20th century, Korean culture received great attention in China and Japan following the birth of the popular Korean drama and the idol industry. In Japan, Korean culture was first referred to as K-pop in order to distinguish one's mainland culture, and then in China, it was referred to as hallyu (Korean Wave). Since then, the center of Korean pop culture has gradually changed from drama to music as idol activities become active, and Korean pop music is also being collectively referred to as K-pop as it has become mainly focused on idol's fast dance songs. K-pop is mainly influenced by English-American pop and is a music genre that combines Korean sentiment with popularity and universality. Focusing on fast tempo, perfect sword dance and visual effects are the main characteristics of K-pop. Korean idol's advance to the US is mostly singing English lyrics to match the US market at first. However, with the spread of sns and the development of translation technology, language obstacles gradually disappear. In addition, the Korean idol has a distinctive ‘knife group dance’ and excellent appearance, it is very different from the American pop music market so the American public has been much interested in K-pop. The essence of a singer's album is to complete with all the songs on it, and the meaning and depth of the album will be evaluated as the lyrics of the song. The success of the album depends on the overall music, and not only the melody but also the lyrics play an important role. Seo Taeji, who dominated the music scene in the 1990s, made a big mark in Korean music history with realistic lyrics and bold and avant-garde rock music. The lyrics, such as infusion-style education, criticism of school violence, and appeals to runaway children to return home, were highly popular because they represent young people and tell their stories to society. Since then, the idol group H.O.T., which was first introduced by SM Entertainment when Seo Taeji retired, has also been a huge success with several songs that contain lyrics that oppose violence and reflect social lyrics. Most of the first-generation groups, including GOD, Sechs Kies and Shinhwa, were similar. As technology developed and color TV and Internet became available after entering the 21st century, listening to music is no longer just audible, and the importance of visual effects is gradually increasing. It is changing the way idol groups can attract public attention without placing importance on the depth of their music and lyrics, while interest in their appearance and dance, stage and performance is growing. In recent years, many research has found that nearly 90 percent of idol songs are about love and separation themes. Songs have only different melodies, and the lyrics have not changed much. In addition, the use of English or foreign language lyrics has become a feature of idol lyrics in order to enter foreign markets. BTS, the subject of research in this paper, is a Korean idol who has been hugely popular in music markets such as the United States and Europe in the past three years. Their success is one of many reasons for following the trend of melodies well, but their sympathetic lyrics also played a big role. Some of the lyrics are about love and separation, but others are often seen to criticize their stories, social issues, or to represent or console their peers. The lyrics are still in Korean, but there is research that has affected the English-American region beyond Korea. This paper examines the transformative history of Korean K-pop and idols, studies the characteristics and problems of the lyrics of idols, and also studies the characteristics of BTS' lyrics and its differentiation from other idol lyrics.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.