통합적 전문성을 강조하고 창의융합역량과 문제해결 능력, 자기 주도적 학습능력을 요구하는 시대다. 2015년 교육과정의 개정으로 소프트웨어 교육을 의무화하면서 태블릿PC, 스마트 토이, 3D 프린터 등의 기술을 융합한 교육 방식이 등장하고 있다. 그중 한국과학기술연구원에서는 스마트 블록을 개발하여 학생들을 대상으로 코딩교육을 하고 있다. 본 연구에서는 기존의 스마트 블록 코딩교육의 문제점을 개선하면서 스마트 블록과 ...
통합적 전문성을 강조하고 창의융합역량과 문제해결 능력, 자기 주도적 학습능력을 요구하는 시대다. 2015년 교육과정의 개정으로 소프트웨어 교육을 의무화하면서 태블릿PC, 스마트 토이, 3D 프린터 등의 기술을 융합한 교육 방식이 등장하고 있다. 그중 한국과학기술연구원에서는 스마트 블록을 개발하여 학생들을 대상으로 코딩교육을 하고 있다. 본 연구에서는 기존의 스마트 블록 코딩교육의 문제점을 개선하면서 스마트 블록과 3D 프린팅을 융합한 문제해결 중심의 교육 프로그램을 개발하는 것을 목표로 하였다. 교육 프로그램 개발을 위해 소프트웨어 교육에 관한 배경 및 현황, 창의적 문제해결(CPS) 모형, 3D 프린팅을 활용한 교육 선행연구, 기존에 진행하던 스마트 블록 코딩교육을 탐구하였다. 이를 바탕으로 전문가들을 상대로 인식조사와 전문가집단토론을 진행하고 개발에 필요한 고려사항을 도출하여 교육 프로그램을 개발하였다. 현장연구는 서울 소재 M 중학교 1학년 자유학기제 활동시간에 세 학급(총 63명)을 대상으로 2019년 8월 20일부터 10월 1일까지 진행하였다. 프로그램 종료 후, 수업 과정 자료, 학생들의 만족도 평가와 자기 평가지, 선생님들의 의견자료를 수집, 분석하여 결론을 도출하였다. 3D 프린팅을 활용한 스마트 블록 교육 프로그램은 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 본 교육 프로그램은 학생들의 창의력과 연결되는 협동심, 의사소통, 자신감 등의 역량을 자극하는 것을 알 수 있었다. 둘째, 본 교육 프로그램은 이전 진행했던 스마트 블록 코딩교육 프로그램보다 전반적으로 만족도가 높았다. 셋째, 본 교육 프로그램에서 사용한 3D 프린팅은 학생들의 작품제작과정에 긍정적인 효과를 보였으며 작품 결과물도 이전보다 더 기발하고 독창적이었다. 넷째, 본 교육 프로그램을 통해 학생들의 3D 프린팅에 대한 흥미가 높아졌다. 본 연구는 향후 3D 프린터, 스마트 토이, VR과 같은 첨단 기술을 활용한 융합 교육의 사례로 활용할 수 있고, 자유학기제뿐만 아니라 다양한 교육기관에서 창의 교육 프로그램을 기획할 때 응용할 수 있을 것으로 기대한다. 본 연구와 같은 교육이 정착되어 체계적이고 지속적인 교육과정이 마련되기를 기대한다.
통합적 전문성을 강조하고 창의융합역량과 문제해결 능력, 자기 주도적 학습능력을 요구하는 시대다. 2015년 교육과정의 개정으로 소프트웨어 교육을 의무화하면서 태블릿PC, 스마트 토이, 3D 프린터 등의 기술을 융합한 교육 방식이 등장하고 있다. 그중 한국과학기술연구원에서는 스마트 블록을 개발하여 학생들을 대상으로 코딩교육을 하고 있다. 본 연구에서는 기존의 스마트 블록 코딩교육의 문제점을 개선하면서 스마트 블록과 3D 프린팅을 융합한 문제해결 중심의 교육 프로그램을 개발하는 것을 목표로 하였다. 교육 프로그램 개발을 위해 소프트웨어 교육에 관한 배경 및 현황, 창의적 문제해결(CPS) 모형, 3D 프린팅을 활용한 교육 선행연구, 기존에 진행하던 스마트 블록 코딩교육을 탐구하였다. 이를 바탕으로 전문가들을 상대로 인식조사와 전문가집단토론을 진행하고 개발에 필요한 고려사항을 도출하여 교육 프로그램을 개발하였다. 현장연구는 서울 소재 M 중학교 1학년 자유학기제 활동시간에 세 학급(총 63명)을 대상으로 2019년 8월 20일부터 10월 1일까지 진행하였다. 프로그램 종료 후, 수업 과정 자료, 학생들의 만족도 평가와 자기 평가지, 선생님들의 의견자료를 수집, 분석하여 결론을 도출하였다. 3D 프린팅을 활용한 스마트 블록 교육 프로그램은 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 본 교육 프로그램은 학생들의 창의력과 연결되는 협동심, 의사소통, 자신감 등의 역량을 자극하는 것을 알 수 있었다. 둘째, 본 교육 프로그램은 이전 진행했던 스마트 블록 코딩교육 프로그램보다 전반적으로 만족도가 높았다. 셋째, 본 교육 프로그램에서 사용한 3D 프린팅은 학생들의 작품제작과정에 긍정적인 효과를 보였으며 작품 결과물도 이전보다 더 기발하고 독창적이었다. 넷째, 본 교육 프로그램을 통해 학생들의 3D 프린팅에 대한 흥미가 높아졌다. 본 연구는 향후 3D 프린터, 스마트 토이, VR과 같은 첨단 기술을 활용한 융합 교육의 사례로 활용할 수 있고, 자유학기제뿐만 아니라 다양한 교육기관에서 창의 교육 프로그램을 기획할 때 응용할 수 있을 것으로 기대한다. 본 연구와 같은 교육이 정착되어 체계적이고 지속적인 교육과정이 마련되기를 기대한다.
It is an age that requires integrated expertise, creative convergence and problem solving skills, and self-directed learning. In 2015, with the revision of the curriculum, mandatory software education is creating an education method that combines technologies such as tablet PCs, smart toys, and 3D p...
It is an age that requires integrated expertise, creative convergence and problem solving skills, and self-directed learning. In 2015, with the revision of the curriculum, mandatory software education is creating an education method that combines technologies such as tablet PCs, smart toys, and 3D printers. Among them, the Korea Institute of Science and Technology(KIST) develops smart blocks and conducts coding education. This study aimed to develop a problem-solving education program that combines smart block and 3D printing. In order to develop the education program, the researcher explored the background and current status of software education, creative problem solving (CPS) model, previous research on education using 3D printing, and existing smart block coding education. Based on this, the researchers conducted perception surveys and Focus Group discussions with experts, and developed the education program based on the considerations derived from the research. The field study was conducted three times from August 20 to October 1, 2019 for three classes (63 students in total) during the free-semester of M Middle School in Seoul. After the end of the program, the curriculum data, students 'satisfaction evaluations and self-assessment sheets, and teachers' opinion data were collected and analyzed to draw conclusions. The smart block education program using 3D printing has the following results. First, it was found that this education program stimulates the ability of students to cooperate with creativity, communication, confidence and so on. Second, this education program had higher overall satisfaction than the smart block coding education program. Third, the 3D printing used in this education program had a positive effect on the students' production process, and the result of the work was more novel and original than before. Fourth, students' interest in 3D printing increased through this education program. This study can be used as an example of convergence education using advanced technologies such as 3D printer, smart toy, and VR in the future. And it is expected that it can be used when planning creative education programs in various educational institutions as well as free-semesters. It is expected that education like this research will be settled and a systematic and continuous curriculum will be prepared.
It is an age that requires integrated expertise, creative convergence and problem solving skills, and self-directed learning. In 2015, with the revision of the curriculum, mandatory software education is creating an education method that combines technologies such as tablet PCs, smart toys, and 3D printers. Among them, the Korea Institute of Science and Technology(KIST) develops smart blocks and conducts coding education. This study aimed to develop a problem-solving education program that combines smart block and 3D printing. In order to develop the education program, the researcher explored the background and current status of software education, creative problem solving (CPS) model, previous research on education using 3D printing, and existing smart block coding education. Based on this, the researchers conducted perception surveys and Focus Group discussions with experts, and developed the education program based on the considerations derived from the research. The field study was conducted three times from August 20 to October 1, 2019 for three classes (63 students in total) during the free-semester of M Middle School in Seoul. After the end of the program, the curriculum data, students 'satisfaction evaluations and self-assessment sheets, and teachers' opinion data were collected and analyzed to draw conclusions. The smart block education program using 3D printing has the following results. First, it was found that this education program stimulates the ability of students to cooperate with creativity, communication, confidence and so on. Second, this education program had higher overall satisfaction than the smart block coding education program. Third, the 3D printing used in this education program had a positive effect on the students' production process, and the result of the work was more novel and original than before. Fourth, students' interest in 3D printing increased through this education program. This study can be used as an example of convergence education using advanced technologies such as 3D printer, smart toy, and VR in the future. And it is expected that it can be used when planning creative education programs in various educational institutions as well as free-semesters. It is expected that education like this research will be settled and a systematic and continuous curriculum will be prepared.
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