본 연구는 훈련 현장에서 육상선수가 선호하는 지도자의 역할을 조사하기 위한 척도를 개발하고 타당도를 검증하는데 그 목적이 있었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 과정으로, 먼저, 육상선수가 선호하는 지도자의 역할 관련 구성요인을 탐색하기 위하여 전문체육 지도자의 역할과 관련된 선행연구를 고찰하였고, 고등학교, 대학교, 실업팀 육상지도자 50명을 대상으로 개방형 설문지를 배포하여 귀납적 범주분석을 실시하였다. 귀납적 범주분석을 통해 나타난 구성요인을 토대로 육상선수가 선호하는 지도자의 역할 예비문항 43문항을 구성하였다. 구성된 예비문항을 바탕으로 예비조사와 본 조사를 통해 수집된 자료로 기술통계 분석, ...
본 연구는 훈련 현장에서 육상선수가 선호하는 지도자의 역할을 조사하기 위한 척도를 개발하고 타당도를 검증하는데 그 목적이 있었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 과정으로, 먼저, 육상선수가 선호하는 지도자의 역할 관련 구성요인을 탐색하기 위하여 전문체육 지도자의 역할과 관련된 선행연구를 고찰하였고, 고등학교, 대학교, 실업팀 육상지도자 50명을 대상으로 개방형 설문지를 배포하여 귀납적 범주분석을 실시하였다. 귀납적 범주분석을 통해 나타난 구성요인을 토대로 육상선수가 선호하는 지도자의 역할 예비문항 43문항을 구성하였다. 구성된 예비문항을 바탕으로 예비조사와 본 조사를 통해 수집된 자료로 기술통계 분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 검증, 확인적 요인분석, 상관관계 분석을 실시하여, 척도 개발 및 타당도를 검증하였다. 이러한 연구과정을 통해 분석된 결과는 다음과 같다. 첫째, 육상선수가 선호하는 지도자의 역할 척도의 구성요인은 훈련지도 만족, 상호 존중, 헌신적인 지지, 훈련 가치 일치의 4요인으로 나타났다. 둘째, 육상선수가 선호하는 지도자의 역할 척도의 요인구조는 4개요인 총 17개 문항으로(훈련지도 만족 9문항, 상호 존중 3문항, 헌신적인 지지 2문항, 훈련 가치 일치 3문항) 개념화되었으며, 적합도 지수(RMR, SRMR, RMSEA, TLI, CFI, GFI, PNFI)는 모두 최적치 기준을 만족시켜, 통계적으로 양호한 구조적 타당도를 나타냈다. 셋째, 개발된 육상선수가 선호하는 지도자의 역할 척도의 타당화를 위해 판별타당도, 내적 구조 타당도 분석 결과 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다.
본 연구는 훈련 현장에서 육상선수가 선호하는 지도자의 역할을 조사하기 위한 척도를 개발하고 타당도를 검증하는데 그 목적이 있었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 과정으로, 먼저, 육상선수가 선호하는 지도자의 역할 관련 구성요인을 탐색하기 위하여 전문체육 지도자의 역할과 관련된 선행연구를 고찰하였고, 고등학교, 대학교, 실업팀 육상지도자 50명을 대상으로 개방형 설문지를 배포하여 귀납적 범주분석을 실시하였다. 귀납적 범주분석을 통해 나타난 구성요인을 토대로 육상선수가 선호하는 지도자의 역할 예비문항 43문항을 구성하였다. 구성된 예비문항을 바탕으로 예비조사와 본 조사를 통해 수집된 자료로 기술통계 분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 검증, 확인적 요인분석, 상관관계 분석을 실시하여, 척도 개발 및 타당도를 검증하였다. 이러한 연구과정을 통해 분석된 결과는 다음과 같다. 첫째, 육상선수가 선호하는 지도자의 역할 척도의 구성요인은 훈련지도 만족, 상호 존중, 헌신적인 지지, 훈련 가치 일치의 4요인으로 나타났다. 둘째, 육상선수가 선호하는 지도자의 역할 척도의 요인구조는 4개요인 총 17개 문항으로(훈련지도 만족 9문항, 상호 존중 3문항, 헌신적인 지지 2문항, 훈련 가치 일치 3문항) 개념화되었으며, 적합도 지수(RMR, SRMR, RMSEA, TLI, CFI, GFI, PNFI)는 모두 최적치 기준을 만족시켜, 통계적으로 양호한 구조적 타당도를 나타냈다. 셋째, 개발된 육상선수가 선호하는 지도자의 역할 척도의 타당화를 위해 판별타당도, 내적 구조 타당도 분석 결과 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to develop a scale for surveying the role of athletes' preferred coaches at sites of training and to assess the validity of this scale. First, a review of existing literature was conducted regarding the role of professional coaches to explore the components of the role o...
The purpose of this study is to develop a scale for surveying the role of athletes' preferred coaches at sites of training and to assess the validity of this scale. First, a review of existing literature was conducted regarding the role of professional coaches to explore the components of the role of athletes' preferred coaches. Then, an open questionnaire was distributed to 50 high school, university, and company team supervisors, followed by inductive category analysis. 43 preliminary questions were constructed regarding the role of athletes' preferred coaches based on the constitutive factors presented through the inductive category analysis. The data collected through the preliminary and main surveys were obtained using descriptive statistical analysis, exploratory factor analysis, reliability verification, confirmatory factor analysis, and correlation analysis based on the preliminary questions in order to verify scale development and validity. The analyzed results from this research process are as follows. First, the role of athletes' preferred coaches was found to be composed of four factors: coaching satisfaction, mutual respect, committed support, and training value alignment. Second, the factor structure of the scale for measuring the role of athletes' preferred coaches was conceptualized into four factors and seventeen questions(coaching satisfaction: 9 questions; mutual respect: 3 questions; committed support: 2 questions; training value alignment: 3 questions), and the fitness indices(RMR, SRMR, RMSEA, TLI, CFI, GFI, PNFI) all met the optimum criteria and showed statistically satisfactory structural validity. Third, discriminant validity and internal structural validity analysis were found to be statistically significant for the validity of the scale for measuring the role of athletes' preferred coaches.
The purpose of this study is to develop a scale for surveying the role of athletes' preferred coaches at sites of training and to assess the validity of this scale. First, a review of existing literature was conducted regarding the role of professional coaches to explore the components of the role of athletes' preferred coaches. Then, an open questionnaire was distributed to 50 high school, university, and company team supervisors, followed by inductive category analysis. 43 preliminary questions were constructed regarding the role of athletes' preferred coaches based on the constitutive factors presented through the inductive category analysis. The data collected through the preliminary and main surveys were obtained using descriptive statistical analysis, exploratory factor analysis, reliability verification, confirmatory factor analysis, and correlation analysis based on the preliminary questions in order to verify scale development and validity. The analyzed results from this research process are as follows. First, the role of athletes' preferred coaches was found to be composed of four factors: coaching satisfaction, mutual respect, committed support, and training value alignment. Second, the factor structure of the scale for measuring the role of athletes' preferred coaches was conceptualized into four factors and seventeen questions(coaching satisfaction: 9 questions; mutual respect: 3 questions; committed support: 2 questions; training value alignment: 3 questions), and the fitness indices(RMR, SRMR, RMSEA, TLI, CFI, GFI, PNFI) all met the optimum criteria and showed statistically satisfactory structural validity. Third, discriminant validity and internal structural validity analysis were found to be statistically significant for the validity of the scale for measuring the role of athletes' preferred coaches.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.