본 연구는 테니스 지도자의 코칭리더십과 스포츠 동기 및 자기관리능력을 규명하기 위한 목적으로 진행되었다. 이러한 목적에 따라 전국의 테니스 선수를 모집단으로 설정한 다음 편의표집법(convenience sampling)을 이용하여 자료를 수집하였다. 총 235부의 자료가 수집되어 연구에 활용되었으며 수집된 자료의 정규성과 측정도구의 ...
본 연구는 테니스 지도자의 코칭리더십과 스포츠 동기 및 자기관리능력을 규명하기 위한 목적으로 진행되었다. 이러한 목적에 따라 전국의 테니스 선수를 모집단으로 설정한 다음 편의표집법(convenience sampling)을 이용하여 자료를 수집하였다. 총 235부의 자료가 수집되어 연구에 활용되었으며 수집된 자료의 정규성과 측정도구의 타당도를 검증하기 위하여 SPSS 21.0 및 Amos21.0을 이용한 기술통계분석과 신뢰도분석(reliability analysis) 및 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis)과 확인적 요인분석(confirmatory factor analysis)을 실시하였다. 그리고 연구목적에 따른 테니스 선수의 성별과 운동경력에 따른 스포츠 동기와 자기관리 수준차이를 규명하기 위해서 독립표본 t검증(Independent t-test), 상관분석(Correlation Analysis) 및 공분산구조분석(Analysis of Structural Equation Model)을 실시하였다. 이러한 절차에 따라 결과는 다음과 같이 도출되었다. 첫째, 테니스 선수의 운동경력에 따른 스포츠 동기 및 자기관리의 차이에서는 스포츠 동기의 경우 내적동기에서 차이가 나타났으며 자기관리에서는 대인관리에서 차이가 나타났다. 둘째, 테니스 선수의 성별에 따른 스포츠 동기 및 자기관리의 차이에서는 스포츠 동기의 경우 내적동기에서 차이가 나타났으며 자기관리에서는 몸관리와 대인관리, 정신관리에서 차이가 나타났다. 셋째, 테니스 지도자의 코칭리더십과 스포츠 동기의 관계에서는 코칭리더십이 스포츠 동기 형성을 촉진하는 것으로 나타났다. 넷째, 테니스 지도자의 코칭리더십과 자기관리의 관계에서는 코칭리더십이 자기관리능력을 향상시키는 것으로 나타났다. 다섯째, 테니스 선수의 스포츠 동기와 자기관리의 관계에서는 스포츠 동기가 자기관리능력에 정적영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 테니스 지도자의 코칭리더십과 스포츠 동기 및 자기관리능력을 규명하기 위한 목적으로 진행되었다. 이러한 목적에 따라 전국의 테니스 선수를 모집단으로 설정한 다음 편의표집법(convenience sampling)을 이용하여 자료를 수집하였다. 총 235부의 자료가 수집되어 연구에 활용되었으며 수집된 자료의 정규성과 측정도구의 타당도를 검증하기 위하여 SPSS 21.0 및 Amos21.0을 이용한 기술통계분석과 신뢰도분석(reliability analysis) 및 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis)과 확인적 요인분석(confirmatory factor analysis)을 실시하였다. 그리고 연구목적에 따른 테니스 선수의 성별과 운동경력에 따른 스포츠 동기와 자기관리 수준차이를 규명하기 위해서 독립표본 t검증(Independent t-test), 상관분석(Correlation Analysis) 및 공분산구조분석(Analysis of Structural Equation Model)을 실시하였다. 이러한 절차에 따라 결과는 다음과 같이 도출되었다. 첫째, 테니스 선수의 운동경력에 따른 스포츠 동기 및 자기관리의 차이에서는 스포츠 동기의 경우 내적동기에서 차이가 나타났으며 자기관리에서는 대인관리에서 차이가 나타났다. 둘째, 테니스 선수의 성별에 따른 스포츠 동기 및 자기관리의 차이에서는 스포츠 동기의 경우 내적동기에서 차이가 나타났으며 자기관리에서는 몸관리와 대인관리, 정신관리에서 차이가 나타났다. 셋째, 테니스 지도자의 코칭리더십과 스포츠 동기의 관계에서는 코칭리더십이 스포츠 동기 형성을 촉진하는 것으로 나타났다. 넷째, 테니스 지도자의 코칭리더십과 자기관리의 관계에서는 코칭리더십이 자기관리능력을 향상시키는 것으로 나타났다. 다섯째, 테니스 선수의 스포츠 동기와 자기관리의 관계에서는 스포츠 동기가 자기관리능력에 정적영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to verify the relationship among Coaching leadership, Sport motivation and Self management on Tennis players. In compliance with the purpose, the nationwide Tennis club members were set as population, and 235 copies of data were collected utilized in study, using of ran...
The purpose of this study was to verify the relationship among Coaching leadership, Sport motivation and Self management on Tennis players. In compliance with the purpose, the nationwide Tennis club members were set as population, and 235 copies of data were collected utilized in study, using of random sampling method. To comply with the purpose, the construct validity and the reliability of measured data were verified by using of SPSS 21.0 & AMOS 21.0 program. In addition, for the relationship among Coaching leadership, Sport motivation and Self management according to the character of Tennis players and the level of participation were analyzed by Independent T test and One way ANOVA with SPSS 21.0 program, and the relationships among the related factors were analyzed by covariance structure analysis. The results were as follows: First, for the difference among sex and career of Tennis players, according to the level of Sport motivation and Self management. Second, for the relationship between Coaching leadership and Sport motivation of Tennis players, Coaching leadership had positive effect on Sport motivation. Third, for the relationship between Coaching leadership and Self management of Tennis players, Coaching leadership had positive effect on Self management, for the relationship between Sport motivation and Self management of Tennis players, Sport motivation had positive effect on Self management.
The purpose of this study was to verify the relationship among Coaching leadership, Sport motivation and Self management on Tennis players. In compliance with the purpose, the nationwide Tennis club members were set as population, and 235 copies of data were collected utilized in study, using of random sampling method. To comply with the purpose, the construct validity and the reliability of measured data were verified by using of SPSS 21.0 & AMOS 21.0 program. In addition, for the relationship among Coaching leadership, Sport motivation and Self management according to the character of Tennis players and the level of participation were analyzed by Independent T test and One way ANOVA with SPSS 21.0 program, and the relationships among the related factors were analyzed by covariance structure analysis. The results were as follows: First, for the difference among sex and career of Tennis players, according to the level of Sport motivation and Self management. Second, for the relationship between Coaching leadership and Sport motivation of Tennis players, Coaching leadership had positive effect on Sport motivation. Third, for the relationship between Coaching leadership and Self management of Tennis players, Coaching leadership had positive effect on Self management, for the relationship between Sport motivation and Self management of Tennis players, Sport motivation had positive effect on Self management.
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