본 연구는 유아 학급에서 흔히 나타날 수 있는 유아 문제 행동(신체적 공격성, 언어적 공격성, 주의력 결핍 과잉 행동)에 대한 교사의 대처 전략을 알아보는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 유아의 신체적 공격성에 대한 교사의 대처 전략은 어떠한가?
2. 유아의 언어적 공격성에 대한 교사의 대처 전략은 어떠한가?
3. 유아의 주의력 결핍 과잉 행동에 대한 교사의 대처 전략은 어떠한가?
본 연구의 대상은 광주광역시에 소재한 유치원과 어린이집의 만 3, 4, 5세 유아를 지도한 경력이 있는 교사 181명이었다. 각 문제 행동 유형에 대한 교사의 대처 전략을 조사하기 위하여 신체적 공격성, 언어적 공격성, 주의력 결핍 과잉 행동의 대표적 사례를 선정하였으며, 교사의 대처 전략 측정 도구는 김연하(2007)가 총 34문항으로 제작한 유아 문제행동 지도전략 척도-교사용(Teacher Strategy Questionnaire)의 문항 중 18문항을 선정하여 본 연구에 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 유아 학급에서 흔히 나타날 수 있는 유아 문제 행동(신체적 공격성, 언어적 공격성, 주의력 결핍 과잉 행동)에 대한 교사의 대처 전략을 알아보는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 유아의 신체적 공격성에 대한 교사의 대처 전략은 어떠한가?
2. 유아의 언어적 공격성에 대한 교사의 대처 전략은 어떠한가?
3. 유아의 주의력 결핍 과잉 행동에 대한 교사의 대처 전략은 어떠한가?
본 연구의 대상은 광주광역시에 소재한 유치원과 어린이집의 만 3, 4, 5세 유아를 지도한 경력이 있는 교사 181명이었다. 각 문제 행동 유형에 대한 교사의 대처 전략을 조사하기 위하여 신체적 공격성, 언어적 공격성, 주의력 결핍 과잉 행동의 대표적 사례를 선정하였으며, 교사의 대처 전략 측정 도구는 김연하(2007)가 총 34문항으로 제작한 유아 문제행동 지도전략 척도-교사용(Teacher Strategy Questionnaire)의 문항 중 18문항을 선정하여 본 연구에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 20.0 프로그램을 이용하여 분석하였다.
본 연구에서 얻어진 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 신체적 공격성에 대하여 어린이집 교사보다 유치원 교사가 긍정적 반응 전략과 부정적 반응 전략을 더 자주 사용하였고 주의력 결핍 과잉 행동에서는 어린이집 교사보다 유치원 교사가 명확한 일과 계획 및 기대 수준과 관련된 긍정적 예방 전략Ⅱ와 부정적 반응 전략을 더 자주 사용하였다.
둘째, 신체적 공격성에 대하여 4년제 대학교 졸업 이상의 교사들이 4년제 대학교 졸업 미만의 교사들보다 긍정적 예방 전략Ⅰ과 긍정적 예방 전략Ⅱ, 긍정적 반응 전략을 상대적으로 더 자주 사용하였다. 언어적 공격성과 주의력 결핍 과잉 행동에서도 4년제 대학교 졸업 이상의 교사들이 4년제 대학교 졸업 미만의 교사보다 긍정적 예방 전략Ⅱ와 긍정적 반응 전략을 더 자주 사용하는 것으로 나타났다.
셋째, 유아 지도 경력에 따른 교사의 대처 전략은 신체적 공격성과 언어적 공격성, 주의력 결핍 과잉 행동 모두 유의미한 차이가 나타나지는 않았다.
넷째, 유아가 신체적 공격성과 언어적 공격성, 주의력 결핍 과잉 행동을 보일 때 교사는 만 3세 유아보다 만 5세 유아에게 긍정적 예방전략Ⅱ와 부정적 반응전략을 상대적으로 더 자주 사용하는 것으로 나타났다.
즉, 문제 행동 유형별 교사가 사용하는 대처 전략은 교사의 근무기관의 유형과 학력, 유아의 연령에 따라 차이가 나타난다는 것을 알 수 있다. 따라서 유아 문제 행동 지도를 위한 교사 교육은 문제 행동 유형이 아닌 교사와 유아의 개인 변인에 초점을 맞추어 이루어져야 함을 시사한다.
본 연구는 유아 학급에서 흔히 나타날 수 있는 유아 문제 행동(신체적 공격성, 언어적 공격성, 주의력 결핍 과잉 행동)에 대한 교사의 대처 전략을 알아보는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 유아의 신체적 공격성에 대한 교사의 대처 전략은 어떠한가?
2. 유아의 언어적 공격성에 대한 교사의 대처 전략은 어떠한가?
3. 유아의 주의력 결핍 과잉 행동에 대한 교사의 대처 전략은 어떠한가?
본 연구의 대상은 광주광역시에 소재한 유치원과 어린이집의 만 3, 4, 5세 유아를 지도한 경력이 있는 교사 181명이었다. 각 문제 행동 유형에 대한 교사의 대처 전략을 조사하기 위하여 신체적 공격성, 언어적 공격성, 주의력 결핍 과잉 행동의 대표적 사례를 선정하였으며, 교사의 대처 전략 측정 도구는 김연하(2007)가 총 34문항으로 제작한 유아 문제행동 지도전략 척도-교사용(Teacher Strategy Questionnaire)의 문항 중 18문항을 선정하여 본 연구에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 20.0 프로그램을 이용하여 분석하였다.
본 연구에서 얻어진 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 신체적 공격성에 대하여 어린이집 교사보다 유치원 교사가 긍정적 반응 전략과 부정적 반응 전략을 더 자주 사용하였고 주의력 결핍 과잉 행동에서는 어린이집 교사보다 유치원 교사가 명확한 일과 계획 및 기대 수준과 관련된 긍정적 예방 전략Ⅱ와 부정적 반응 전략을 더 자주 사용하였다.
둘째, 신체적 공격성에 대하여 4년제 대학교 졸업 이상의 교사들이 4년제 대학교 졸업 미만의 교사들보다 긍정적 예방 전략Ⅰ과 긍정적 예방 전략Ⅱ, 긍정적 반응 전략을 상대적으로 더 자주 사용하였다. 언어적 공격성과 주의력 결핍 과잉 행동에서도 4년제 대학교 졸업 이상의 교사들이 4년제 대학교 졸업 미만의 교사보다 긍정적 예방 전략Ⅱ와 긍정적 반응 전략을 더 자주 사용하는 것으로 나타났다.
셋째, 유아 지도 경력에 따른 교사의 대처 전략은 신체적 공격성과 언어적 공격성, 주의력 결핍 과잉 행동 모두 유의미한 차이가 나타나지는 않았다.
넷째, 유아가 신체적 공격성과 언어적 공격성, 주의력 결핍 과잉 행동을 보일 때 교사는 만 3세 유아보다 만 5세 유아에게 긍정적 예방전략Ⅱ와 부정적 반응전략을 상대적으로 더 자주 사용하는 것으로 나타났다.
즉, 문제 행동 유형별 교사가 사용하는 대처 전략은 교사의 근무기관의 유형과 학력, 유아의 연령에 따라 차이가 나타난다는 것을 알 수 있다. 따라서 유아 문제 행동 지도를 위한 교사 교육은 문제 행동 유형이 아닌 교사와 유아의 개인 변인에 초점을 맞추어 이루어져야 함을 시사한다.
This study investigated teachers' strategies managing young children's problematic behaviors(physical aggressive behaviors, verbal aggressive behaviors, and attention deficit hyperactive behaviors). With this purpose, the study questions were set as follows :
1. What are the teachers' strategie...
This study investigated teachers' strategies managing young children's problematic behaviors(physical aggressive behaviors, verbal aggressive behaviors, and attention deficit hyperactive behaviors). With this purpose, the study questions were set as follows :
1. What are the teachers' strategies managing young children's physical aggressive behaviors?
2. What are the teachers' strategies managing young children's verbal aggressive behaviors?
3. What are the teachers' strategies managing young children's attention deficit hyperactive behaviors?
This study surveyed 181 teachers with careers teaching 3-5 years old children in kindergartens or daycare centers located in Gwangju Metropolitan City. To figure out teachers' strategies managing young children's problematic behaviors, typical cases for the thee types of problematic behaviors were selected by the investigator and teachers with careers teaching young children more than 3 years. Also, 18 questions out of 34 questions from Teacher Strategy Questionnaire developed by Yeon Ha, Kim were used to measure teachers' strategies managing young children's problematic behaviors. Collected data were analyzed by SPSS 20.0 program.
The results of this study could be summarized as follows :
First, kindergarten teachers used more frequently both positive and negative strategies to manage physical and verbal aggressive behaviors than teachers in daycare centers. Kindergarten teachers used more often positive proactive strategiesⅡ and negative strategies to manage attention deficit hyperactive behaviors than teachers in daycare centers.
Second, In regards to physical aggressive behaviors, teachers holding a bachelor's degree or a greater level of education more often used positive proactive strategiesⅠ, positive proactive strategiesⅡ, and positive strategies to manage physical aggressive behaviors than the teachers having lower level of education. Teachers with a bachelor's degree or a greater level of diplomacy more often used positive proactive strategies Ⅱ and positive strategies to manage verbal aggressive behaviors and attention deficit hyperactive behaviors than the teachers at lower level of education.
Third, based on teachers' teaching careers, there were no meaningful differences in strategies managing young children's physical aggressive behaviors, verbal aggressive behaviors, and attention deficit hyperactive behaviors.
Fourth, teachers used more frequently for 5 years old children positive proactive strategiesⅡ and negative strategies to manage physical aggressive behaviors, verbal aggressive behaviors, and attention deficit hyperactive behaviors than 3 years old children.
This study investigated teachers' strategies managing young children's problematic behaviors(physical aggressive behaviors, verbal aggressive behaviors, and attention deficit hyperactive behaviors). With this purpose, the study questions were set as follows :
1. What are the teachers' strategies managing young children's physical aggressive behaviors?
2. What are the teachers' strategies managing young children's verbal aggressive behaviors?
3. What are the teachers' strategies managing young children's attention deficit hyperactive behaviors?
This study surveyed 181 teachers with careers teaching 3-5 years old children in kindergartens or daycare centers located in Gwangju Metropolitan City. To figure out teachers' strategies managing young children's problematic behaviors, typical cases for the thee types of problematic behaviors were selected by the investigator and teachers with careers teaching young children more than 3 years. Also, 18 questions out of 34 questions from Teacher Strategy Questionnaire developed by Yeon Ha, Kim were used to measure teachers' strategies managing young children's problematic behaviors. Collected data were analyzed by SPSS 20.0 program.
The results of this study could be summarized as follows :
First, kindergarten teachers used more frequently both positive and negative strategies to manage physical and verbal aggressive behaviors than teachers in daycare centers. Kindergarten teachers used more often positive proactive strategiesⅡ and negative strategies to manage attention deficit hyperactive behaviors than teachers in daycare centers.
Second, In regards to physical aggressive behaviors, teachers holding a bachelor's degree or a greater level of education more often used positive proactive strategiesⅠ, positive proactive strategiesⅡ, and positive strategies to manage physical aggressive behaviors than the teachers having lower level of education. Teachers with a bachelor's degree or a greater level of diplomacy more often used positive proactive strategies Ⅱ and positive strategies to manage verbal aggressive behaviors and attention deficit hyperactive behaviors than the teachers at lower level of education.
Third, based on teachers' teaching careers, there were no meaningful differences in strategies managing young children's physical aggressive behaviors, verbal aggressive behaviors, and attention deficit hyperactive behaviors.
Fourth, teachers used more frequently for 5 years old children positive proactive strategiesⅡ and negative strategies to manage physical aggressive behaviors, verbal aggressive behaviors, and attention deficit hyperactive behaviors than 3 years old children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.