논 문 요 약
한국어 준말 교육 방안 연구
신 은 아
부산교육대학교 교육대학원
한국어교육전공
(지도교수 이 동 혁)
우리는 매일 준말 형태의 새로운 단어를 접하고 있으며, 이러한 새로운 단어들로 일상생활 속에서 가끔은 의사소통에 어려움을 겪을 때가 발생한다. 새로운 준말로 모국어 화자가 의사소통에 어려움을 겪듯이 한국어 학습자 또한 의사소통 및 실생활에서 많은 어려움을 느낄 것이라 생각한다. 한국어 준말 교육은 한국어 학습자의 보다 효...
논 문 요 약
한국어 준말 교육 방안 연구
신 은 아
부산교육대학교 교육대학원
한국어교육전공
(지도교수 이 동 혁)
우리는 매일 준말 형태의 새로운 단어를 접하고 있으며, 이러한 새로운 단어들로 일상생활 속에서 가끔은 의사소통에 어려움을 겪을 때가 발생한다. 새로운 준말로 모국어 화자가 의사소통에 어려움을 겪듯이 한국어 학습자 또한 의사소통 및 실생활에서 많은 어려움을 느낄 것이라 생각한다. 한국어 준말 교육은 한국어 학습자의 보다 효과적인 의사소통 능력 향상과 모국어 화자가 사용하는 실제적인 어휘를 학습하여 한국어 학습자의 유창성을 높이는 데 그 의의가 있다.
본 연구에서의 준말은 빠른 의사소통을 위해 또는 일상생활 속에서 의사소통을 더욱 더 원활하게 하고자 음절을 줄여서 만들거나 또는 문장을 줄여 만든 말이라고 정의한다.
준말 교육을 위해 『국제 통용 한국어 표준 교육과정(2017)』 어휘와 『한국어 교육 어휘 내용 개발(4단계)』 어휘, 한국어 교재, 선행 연구, 지속 신어, 2017 신어 자료에서 음절이 줄어든 형태의 준말을 대상으로 ①두 단어 이상의 단어에서 각 단어 또는 어근의 일부만으로 만들어진 준말, ②두 단어 이상의 단어에서 한 단어는 전체를, 다른 한 단어는 단어 또는 어근의 일부만으로 만들어진 준말, ③두 단어 이상의 단어에서 각 단어의 첫 음절로 만들어진 준말, ④통사 구성이던 것을 한 단어로 만든 준말로 분류하고 이를 다시 세분화하여 형태론적, 통사론적 준말 유형을 제시하였다.
준말 선정을 위해 『국제 통용 한국어 표준 교육과정(2017)』 어휘와 『한국어 교육 어휘 내용 개발(4단계)』 어휘에서 1개의 준말을 선정하고 한국어 교재에서 28개의 준말을, 선행 연구 준말 중 114개의 준말을 선정하였다. 현재 모국어 화자가 실생활에서 사용하는 준말을 교육 목록에 추가하기 위해 국립국어원에서 발표한 신어 조사 자료 중 지속적으로 사용된 신어에서 111개의 준말을, 2017년 신어에서 97개의 준말을 선정하였다. 이 중 한국어 교재 준말과 선행 연구 준말에서 중복되는 준말 21개를 제외하고 총 230개의 준말을 선정하였다. 또한 각각의 준말은 부록을 통해 준말 목록을 제시하였다.
한국어 준말 교육의 효율성을 높이기 위해 준말과 본말, 뜻풀이, 용례, 결합 규칙, 동일 유형 단어등과 같은 교육 내용과 규칙 찾기, 용례 찾아보기, 본말을 사전에서 찾아보기, 유추하기, 새로운 준말 만들기, 준말을 사용하여 이야기하기와 같은 준말 교육 방법을 제시하였다.
한국어 학습자를 대상으로 규칙 찾기, 용례 찾기, 본말 찾기, 유추하기, 새로운 준말 만들기, 이야기하기 등 다양한 교육 방법의 활용은 준말 생성의 원리에서부터 준말의 실제 사용 단계에 이르기까지 한국어 학습자라는 상황에 맞는 적합한 교육 방법이 될 것이라 생각한다.
* 핵심어: 한국어, 준말, 준말 교육, 형태론·통사론, 준말 유형, 교육 방안.
* 이 논문은 2020년 2월 부산교육대학교 교육대학원 위원회에 제출된
교육학석사학위 논문임.
논 문 요 약
한국어 준말 교육 방안 연구
신 은 아
부산교육대학교 교육대학원
한국어교육전공
(지도교수 이 동 혁)
우리는 매일 준말 형태의 새로운 단어를 접하고 있으며, 이러한 새로운 단어들로 일상생활 속에서 가끔은 의사소통에 어려움을 겪을 때가 발생한다. 새로운 준말로 모국어 화자가 의사소통에 어려움을 겪듯이 한국어 학습자 또한 의사소통 및 실생활에서 많은 어려움을 느낄 것이라 생각한다. 한국어 준말 교육은 한국어 학습자의 보다 효과적인 의사소통 능력 향상과 모국어 화자가 사용하는 실제적인 어휘를 학습하여 한국어 학습자의 유창성을 높이는 데 그 의의가 있다.
본 연구에서의 준말은 빠른 의사소통을 위해 또는 일상생활 속에서 의사소통을 더욱 더 원활하게 하고자 음절을 줄여서 만들거나 또는 문장을 줄여 만든 말이라고 정의한다.
준말 교육을 위해 『국제 통용 한국어 표준 교육과정(2017)』 어휘와 『한국어 교육 어휘 내용 개발(4단계)』 어휘, 한국어 교재, 선행 연구, 지속 신어, 2017 신어 자료에서 음절이 줄어든 형태의 준말을 대상으로 ①두 단어 이상의 단어에서 각 단어 또는 어근의 일부만으로 만들어진 준말, ②두 단어 이상의 단어에서 한 단어는 전체를, 다른 한 단어는 단어 또는 어근의 일부만으로 만들어진 준말, ③두 단어 이상의 단어에서 각 단어의 첫 음절로 만들어진 준말, ④통사 구성이던 것을 한 단어로 만든 준말로 분류하고 이를 다시 세분화하여 형태론적, 통사론적 준말 유형을 제시하였다.
준말 선정을 위해 『국제 통용 한국어 표준 교육과정(2017)』 어휘와 『한국어 교육 어휘 내용 개발(4단계)』 어휘에서 1개의 준말을 선정하고 한국어 교재에서 28개의 준말을, 선행 연구 준말 중 114개의 준말을 선정하였다. 현재 모국어 화자가 실생활에서 사용하는 준말을 교육 목록에 추가하기 위해 국립국어원에서 발표한 신어 조사 자료 중 지속적으로 사용된 신어에서 111개의 준말을, 2017년 신어에서 97개의 준말을 선정하였다. 이 중 한국어 교재 준말과 선행 연구 준말에서 중복되는 준말 21개를 제외하고 총 230개의 준말을 선정하였다. 또한 각각의 준말은 부록을 통해 준말 목록을 제시하였다.
한국어 준말 교육의 효율성을 높이기 위해 준말과 본말, 뜻풀이, 용례, 결합 규칙, 동일 유형 단어등과 같은 교육 내용과 규칙 찾기, 용례 찾아보기, 본말을 사전에서 찾아보기, 유추하기, 새로운 준말 만들기, 준말을 사용하여 이야기하기와 같은 준말 교육 방법을 제시하였다.
한국어 학습자를 대상으로 규칙 찾기, 용례 찾기, 본말 찾기, 유추하기, 새로운 준말 만들기, 이야기하기 등 다양한 교육 방법의 활용은 준말 생성의 원리에서부터 준말의 실제 사용 단계에 이르기까지 한국어 학습자라는 상황에 맞는 적합한 교육 방법이 될 것이라 생각한다.
* 핵심어: 한국어, 준말, 준말 교육, 형태론·통사론, 준말 유형, 교육 방안.
* 이 논문은 2020년 2월 부산교육대학교 교육대학원 위원회에 제출된
교육학석사학위 논문임.
ABSTRACT
A Study on the Teaching Methods of Abbreviation
in Korean Language
Shin, Eun A
Major in Korean Language Education as a Foreign Language
Graduate School of Education
Busan National University of Education
Supervised by Professor : Lee, Dong H...
ABSTRACT
A Study on the Teaching Methods of Abbreviation
in Korean Language
Shin, Eun A
Major in Korean Language Education as a Foreign Language
Graduate School of Education
Busan National University of Education
Supervised by Professor : Lee, Dong Hyeok
We see new words in abbreviation form every day, and these new words sometimes cause difficulties in communication in everyday life. As native speakers will have difficulty communicating because of a new reduced word, I think Korean learners will also experience many difficulties in communication and real life. Korean abbreviation education is meaningful to improve the communication ability of Korean language learners and to improve the fluency of Korean language learners by learning the actual vocabulary used by native speakers.
In this study, the term abbreviation is defined as a shortened syllable or a shortened sentence for quick communication or facilitate communication in daily life.
For abbreviation education, abbreviation was classified into 4 types using International Standard Korean Curriculum(2017) Vocabulary and Korean Language Education Vocabulary Content Development(Step 4) Vocabulary, abbreviation with reduced syllables of Korean textbooks, previous studies, continuous new words, and 2017 new source materials ① A term made up of only a portion of each word or root in two or more words ② In words of two or more words, a word is made up of whole words and the other word is made up of only part of a word or root ③ a word made from the first syllable of each word in more than one word ④ A word made of a syntactic composition. These are further subdivided to suggest morphological and syntactic abbreviation form.
For abbreviation selection, a reduced word was selected from International Standard Korean Curriculum(2017) Vocabulary and Korean Educational Vocabulary Content Development(4 levels), and 28 reduced words were selected from Korean textbook, 114 reduced words were selected from previous studies. Also In order to add current words used in real life by the native speaker to the education list 111 reduced words were selected from the newly used words among the new survey data published by the National Institute of the Korean Language, 97 words were selected from newly used words in 2017. Among them, a total of 230 words were selected except 21 words that were duplicated in the Korean textbook and the previous study.
In order to improve the efficiency of Korean language instruction, we suggest follow methods. finding educational contents and rules such as abbreviation and original words, meanings, usages, combination rules, and same-type words, finding usage examples, finding the main words in a dictionary, inferring the words, making new words, and talking using abbreviation.
The use of a variety of teaching methods, such as finding rules, finding examples, finding original words, inferring, making new words, and talking using abbreviation to Korean language learners, is suitable for the situation of Korean language learners from the principles of generating abbreviation to the actual stages of their use.
* keyword : Korean, abbreviation, abbreviation Education, Morphology / Syntax, abbreviation Type, education plan
* A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education.
ABSTRACT
A Study on the Teaching Methods of Abbreviation
in Korean Language
Shin, Eun A
Major in Korean Language Education as a Foreign Language
Graduate School of Education
Busan National University of Education
Supervised by Professor : Lee, Dong Hyeok
We see new words in abbreviation form every day, and these new words sometimes cause difficulties in communication in everyday life. As native speakers will have difficulty communicating because of a new reduced word, I think Korean learners will also experience many difficulties in communication and real life. Korean abbreviation education is meaningful to improve the communication ability of Korean language learners and to improve the fluency of Korean language learners by learning the actual vocabulary used by native speakers.
In this study, the term abbreviation is defined as a shortened syllable or a shortened sentence for quick communication or facilitate communication in daily life.
For abbreviation education, abbreviation was classified into 4 types using International Standard Korean Curriculum(2017) Vocabulary and Korean Language Education Vocabulary Content Development(Step 4) Vocabulary, abbreviation with reduced syllables of Korean textbooks, previous studies, continuous new words, and 2017 new source materials ① A term made up of only a portion of each word or root in two or more words ② In words of two or more words, a word is made up of whole words and the other word is made up of only part of a word or root ③ a word made from the first syllable of each word in more than one word ④ A word made of a syntactic composition. These are further subdivided to suggest morphological and syntactic abbreviation form.
For abbreviation selection, a reduced word was selected from International Standard Korean Curriculum(2017) Vocabulary and Korean Educational Vocabulary Content Development(4 levels), and 28 reduced words were selected from Korean textbook, 114 reduced words were selected from previous studies. Also In order to add current words used in real life by the native speaker to the education list 111 reduced words were selected from the newly used words among the new survey data published by the National Institute of the Korean Language, 97 words were selected from newly used words in 2017. Among them, a total of 230 words were selected except 21 words that were duplicated in the Korean textbook and the previous study.
In order to improve the efficiency of Korean language instruction, we suggest follow methods. finding educational contents and rules such as abbreviation and original words, meanings, usages, combination rules, and same-type words, finding usage examples, finding the main words in a dictionary, inferring the words, making new words, and talking using abbreviation.
The use of a variety of teaching methods, such as finding rules, finding examples, finding original words, inferring, making new words, and talking using abbreviation to Korean language learners, is suitable for the situation of Korean language learners from the principles of generating abbreviation to the actual stages of their use.
* keyword : Korean, abbreviation, abbreviation Education, Morphology / Syntax, abbreviation Type, education plan
* A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.