현재 대한민국이 직면한 역사 왜곡·갈등은 일본과 관련된 것과, 중국과 관계되어 있는 것이 대표적이다. 매주 수요일 일본대사관 앞에서 진행되는 일본군 위안부 문제 해결을 위한 ‘수요 집회’에서 보이듯이 일본의 위안부, 독도 관련 문제는 관심의 크기가 굉장히 크고, 지금도 지속적인 관심을 받고 있다. 그에 반해 중국의 역사 왜곡 문제인 동북공정은 최초 중국이 ‘동북공정(東北工程)’이란 용어를 사용했을 때는 큰 반발을 일으켰지만, 현재 우리의 관심 ...
현재 대한민국이 직면한 역사 왜곡·갈등은 일본과 관련된 것과, 중국과 관계되어 있는 것이 대표적이다. 매주 수요일 일본대사관 앞에서 진행되는 일본군 위안부 문제 해결을 위한 ‘수요 집회’에서 보이듯이 일본의 위안부, 독도 관련 문제는 관심의 크기가 굉장히 크고, 지금도 지속적인 관심을 받고 있다. 그에 반해 중국의 역사 왜곡 문제인 동북공정은 최초 중국이 ‘동북공정(東北工程)’이란 용어를 사용했을 때는 큰 반발을 일으켰지만, 현재 우리의 관심 밖으로 밀려났고, 심지어 모르는 경우도 많다. 중국의 동북공정 문제 역시 충분한 논의와 관심이 필요하고, 지금도 해결되지 못한 상태로 남아있다. 중국은 중국의 현 영토 안에 있는 역사는 모두 중국 역사라고 주장하며 한국 고대사를 왜곡하고 있다. 문제는 이러한 역사 왜곡이 몇몇 학자, 지방 정부의 주장이 아니라 국가적 차원에서 진행되고 있음을 우리는 분명히 경계해야한다. 중국의 동북공정 역사 왜곡에 대한 정치·학계의 반박이 역사왜곡에 대한 당장의 대응이라면, 동북공정에 대한 교육은 미래의 대응 방법일 것이다. 따라서 학교 현장에서도 중국의 동북공정 역사 왜곡이라는 주제에 대해 위기의식과, 책임감을 가지고 가르쳐야 한다고 생각한다. 하지만 현재 대한민국 역사 교과서에 동북공정에 관한 서술은 평균 한 페이지에 불과하며, 그 마저도 서술상의 미흡함을 보인다. 따라서 서술상의 미흡함을 보이는 교과서를 수정·보완 하는 것이 동북공정 역사 왜곡의 대응의 시작이다. 따라서 본 고에서는 현재 고등학교 역사 교과서의 동북공정 서술을 검토하고, 서술상의 부족함을 추가·보완하고, 그에 걸맞은 수업 방안을 제시하고자 한다. 그리고 교육현장에서 교사는 중국의 한국 고대사 왜곡, 특히 고구려사 왜곡에 대해 심각성을 느끼고 이를 학생들에게 교육해야하며, 최종적으로 학생들이 동북공정 역사 왜곡에서의 중국의 논리를 비판, 대응 할 수 있어야 할 것이다. 따라서 먼저 중국의 동북공정 역사 왜곡을 분석해 그 심각성을 파악한 후, ‘사전적 대응’으로서 동북공정 역사 왜곡에 대응 할 수 있는 역사 교과서와 수업 방안을 만들어 보고자 한다.
현재 대한민국이 직면한 역사 왜곡·갈등은 일본과 관련된 것과, 중국과 관계되어 있는 것이 대표적이다. 매주 수요일 일본대사관 앞에서 진행되는 일본군 위안부 문제 해결을 위한 ‘수요 집회’에서 보이듯이 일본의 위안부, 독도 관련 문제는 관심의 크기가 굉장히 크고, 지금도 지속적인 관심을 받고 있다. 그에 반해 중국의 역사 왜곡 문제인 동북공정은 최초 중국이 ‘동북공정(東北工程)’이란 용어를 사용했을 때는 큰 반발을 일으켰지만, 현재 우리의 관심 밖으로 밀려났고, 심지어 모르는 경우도 많다. 중국의 동북공정 문제 역시 충분한 논의와 관심이 필요하고, 지금도 해결되지 못한 상태로 남아있다. 중국은 중국의 현 영토 안에 있는 역사는 모두 중국 역사라고 주장하며 한국 고대사를 왜곡하고 있다. 문제는 이러한 역사 왜곡이 몇몇 학자, 지방 정부의 주장이 아니라 국가적 차원에서 진행되고 있음을 우리는 분명히 경계해야한다. 중국의 동북공정 역사 왜곡에 대한 정치·학계의 반박이 역사왜곡에 대한 당장의 대응이라면, 동북공정에 대한 교육은 미래의 대응 방법일 것이다. 따라서 학교 현장에서도 중국의 동북공정 역사 왜곡이라는 주제에 대해 위기의식과, 책임감을 가지고 가르쳐야 한다고 생각한다. 하지만 현재 대한민국 역사 교과서에 동북공정에 관한 서술은 평균 한 페이지에 불과하며, 그 마저도 서술상의 미흡함을 보인다. 따라서 서술상의 미흡함을 보이는 교과서를 수정·보완 하는 것이 동북공정 역사 왜곡의 대응의 시작이다. 따라서 본 고에서는 현재 고등학교 역사 교과서의 동북공정 서술을 검토하고, 서술상의 부족함을 추가·보완하고, 그에 걸맞은 수업 방안을 제시하고자 한다. 그리고 교육현장에서 교사는 중국의 한국 고대사 왜곡, 특히 고구려사 왜곡에 대해 심각성을 느끼고 이를 학생들에게 교육해야하며, 최종적으로 학생들이 동북공정 역사 왜곡에서의 중국의 논리를 비판, 대응 할 수 있어야 할 것이다. 따라서 먼저 중국의 동북공정 역사 왜곡을 분석해 그 심각성을 파악한 후, ‘사전적 대응’으로서 동북공정 역사 왜곡에 대응 할 수 있는 역사 교과서와 수업 방안을 만들어 보고자 한다.
The distortion and conflict that Korea faces at present is related to Japan and related to China, But as seen in the “Demand Meeting” to resolve the comfort women issue in front of the Japanese Embassy every Wednesday, the issue of comfort women and Dokdo in Japan is very large and still receiving c...
The distortion and conflict that Korea faces at present is related to Japan and related to China, But as seen in the “Demand Meeting” to resolve the comfort women issue in front of the Japanese Embassy every Wednesday, the issue of comfort women and Dokdo in Japan is very large and still receiving constant attention. On the other hand, the Northeast Project, which is a history distortion problem with China, caused a great deal of opposition when China first used the term Northeast Project, but it is now out of our interest and often does not even know. China's Northeast Project issue also needs sufficient discussion and attention, and it remains unresolved. China is distorting Korean ancient history, claiming that all the history in China's current territory is Chinese history according to their national history, The problem is that we must be clear that these distortions of history are being implemented at a national level, not at the claims of some scholars and local governments. If the political and academic refutation of China's Northeast Project history distortion is a post-response to historical distortion, Northeast Project education will be a preliminary response. Therefore, in the education part, we think that we should teach the theme of distortion of history of Northeast Project in China with a sense of crisis and responsibility. However, the description of Northeast Project in the current history textbooks of Korea is only one page on average, and each textbook shows the difference of description and insufficient description. It should be treated with a great deal of weight to complement the insufficient textbook descriptions to criticize the logic of China and finally to expect the education on distortion of history of Northeast Project to protect the ancient history of Korea. As a history teacher, we will be able to feel serious about the distortion of Korean ancient history in China and inform students of it so that we can protect our ancient history from China. Therefore, the contents of the current history textbooks should be added and supplemented to counter the distortion of history in the Northeast Project. And if necessary, additional data should be presented to students to provide textbooks and education to respond to the distortion of history in the Northeast Project.
The distortion and conflict that Korea faces at present is related to Japan and related to China, But as seen in the “Demand Meeting” to resolve the comfort women issue in front of the Japanese Embassy every Wednesday, the issue of comfort women and Dokdo in Japan is very large and still receiving constant attention. On the other hand, the Northeast Project, which is a history distortion problem with China, caused a great deal of opposition when China first used the term Northeast Project, but it is now out of our interest and often does not even know. China's Northeast Project issue also needs sufficient discussion and attention, and it remains unresolved. China is distorting Korean ancient history, claiming that all the history in China's current territory is Chinese history according to their national history, The problem is that we must be clear that these distortions of history are being implemented at a national level, not at the claims of some scholars and local governments. If the political and academic refutation of China's Northeast Project history distortion is a post-response to historical distortion, Northeast Project education will be a preliminary response. Therefore, in the education part, we think that we should teach the theme of distortion of history of Northeast Project in China with a sense of crisis and responsibility. However, the description of Northeast Project in the current history textbooks of Korea is only one page on average, and each textbook shows the difference of description and insufficient description. It should be treated with a great deal of weight to complement the insufficient textbook descriptions to criticize the logic of China and finally to expect the education on distortion of history of Northeast Project to protect the ancient history of Korea. As a history teacher, we will be able to feel serious about the distortion of Korean ancient history in China and inform students of it so that we can protect our ancient history from China. Therefore, the contents of the current history textbooks should be added and supplemented to counter the distortion of history in the Northeast Project. And if necessary, additional data should be presented to students to provide textbooks and education to respond to the distortion of history in the Northeast Project.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.