본 연구논문은 2017년 8월부터 2018년 2월까지 제작된 단편영화 <나머지공부>의 제작 보고서이다. <나머지공부>은 ‘환웅’이라는 아이의 시선을 통해 강압적인 교육방식에 대해 비판한 영화로, 전반적인 제작과정을 필자는 연출자로서, 연출 중심으로 서술했다. 본 논문은 영화 제작과정인 프리 프로덕션(Pre-Production), 프로덕션(Production), 포스 트 프로덕션(Post-Production) 순서로 서술했으며, 영화를 제작한 계기부터 완성되기까지 의 과정들을 단계별로 기록했다. 본 작품의 기획 의도와 작품 개요, 시나리오의 변화 과정에 관해 기술했으며, 연출컨셉 및 방향, 로케이션 ...
본 연구논문은 2017년 8월부터 2018년 2월까지 제작된 단편영화 <나머지공부>의 제작 보고서이다. <나머지공부>은 ‘환웅’이라는 아이의 시선을 통해 강압적인 교육방식에 대해 비판한 영화로, 전반적인 제작과정을 필자는 연출자로서, 연출 중심으로 서술했다. 본 논문은 영화 제작과정인 프리 프로덕션(Pre-Production), 프로덕션(Production), 포스 트 프로덕션(Post-Production) 순서로 서술했으며, 영화를 제작한 계기부터 완성되기까지 의 과정들을 단계별로 기록했다. 본 작품의 기획 의도와 작품 개요, 시나리오의 변화 과정에 관해 기술했으며, 연출컨셉 및 방향, 로케이션 헌팅, 의상, 미장센을 결정했던 프리프로덕션(Pre-Production) 과정과 회차 별 계획 순서, 각 장면 연출 방향이 담긴 프로덕션(Production) 과정, 편집과 색 보정, 사 운드디자인 방향이 담긴 포스트 프로덕션 (Post-Production) 과정을 구체적으로 기술했다. <나머지 공부>는 10살 소년 환웅의 중심 영화로 촬영단계부터 환웅을 통해 영화를 표현하 기 위해 많은 시행착오를 겪었고, 현실적으로 적은 예산으로 많은 어려움이 있었지만, 문제 점을 해결하기 위해 노력하고 영화를 최대한 심도 깊게 보여주기 위해 했던 많은 방안을 기록했다. 또한, 아역 영화를 3편을 제작해 온 연출가로서 실수를 통해 얻은 깨달음으로 자기반성 과 함께 영화를 제작해야 할 자세와 아역배우에게 연출하는 방법들을 솔직하게 담았다. 마지막으로 <나머지공부>의 각 파트에 열정적이고 최선을 다해준 모든 배우와 스태프분 들에게 감사함을 표하고, 독립영화를 제작하는 많은 분이 도움이 되었으면 하는 바람으로 논문을 작성했다.
본 연구논문은 2017년 8월부터 2018년 2월까지 제작된 단편영화 <나머지공부>의 제작 보고서이다. <나머지공부>은 ‘환웅’이라는 아이의 시선을 통해 강압적인 교육방식에 대해 비판한 영화로, 전반적인 제작과정을 필자는 연출자로서, 연출 중심으로 서술했다. 본 논문은 영화 제작과정인 프리 프로덕션(Pre-Production), 프로덕션(Production), 포스 트 프로덕션(Post-Production) 순서로 서술했으며, 영화를 제작한 계기부터 완성되기까지 의 과정들을 단계별로 기록했다. 본 작품의 기획 의도와 작품 개요, 시나리오의 변화 과정에 관해 기술했으며, 연출컨셉 및 방향, 로케이션 헌팅, 의상, 미장센을 결정했던 프리프로덕션(Pre-Production) 과정과 회차 별 계획 순서, 각 장면 연출 방향이 담긴 프로덕션(Production) 과정, 편집과 색 보정, 사 운드디자인 방향이 담긴 포스트 프로덕션 (Post-Production) 과정을 구체적으로 기술했다. <나머지 공부>는 10살 소년 환웅의 중심 영화로 촬영단계부터 환웅을 통해 영화를 표현하 기 위해 많은 시행착오를 겪었고, 현실적으로 적은 예산으로 많은 어려움이 있었지만, 문제 점을 해결하기 위해 노력하고 영화를 최대한 심도 깊게 보여주기 위해 했던 많은 방안을 기록했다. 또한, 아역 영화를 3편을 제작해 온 연출가로서 실수를 통해 얻은 깨달음으로 자기반성 과 함께 영화를 제작해야 할 자세와 아역배우에게 연출하는 방법들을 솔직하게 담았다. 마지막으로 <나머지공부>의 각 파트에 열정적이고 최선을 다해준 모든 배우와 스태프분 들에게 감사함을 표하고, 독립영화를 제작하는 많은 분이 도움이 되었으면 하는 바람으로 논문을 작성했다.
This paper is a report on the production of a short film , which was produced from August 2017 to February 2018. The movie criticizes the coercive method of education through the eyes of ‘Hwanwoong’. I focused on directing the entire production process. This paper is presented in the order of pre-pr...
This paper is a report on the production of a short film , which was produced from August 2017 to February 2018. The movie criticizes the coercive method of education through the eyes of ‘Hwanwoong’. I focused on directing the entire production process. This paper is presented in the order of pre-production, production, and Post-Production, which are the movie-making processes. And the steps from when the movie was made to completion are documented step by step. It describes the planning intent, the work overview, and the process of changing the scenario. It specifically described pre-production process that decided on production concept and direction, location hunting, costumes, and mising-sense, production process with direction of each scene production, editing and color correction, and post-production process that contains direction of sound design. is the central film of a 10-year-old boy named ‘Hwanwoong’ and has gone through a lot of trial and error since the filming stage to express the film through Hwanwoong. Although there were many difficulties with the small budget, I tried to solve the problem. And the movie as in-depth as possible to show ways he used to. As a director who has produced three children's films, he wrote about the realization that he gained from his mistakes. It contains self-reflecting, the attitude to produce a film, and how to direct a child actor. Finally, I would like to thank all the actors and staff for their passionate and dedicated efforts in each part of . And many people who make independent films wrote their papers in hopes of being helpful.
This paper is a report on the production of a short film , which was produced from August 2017 to February 2018. The movie criticizes the coercive method of education through the eyes of ‘Hwanwoong’. I focused on directing the entire production process. This paper is presented in the order of pre-production, production, and Post-Production, which are the movie-making processes. And the steps from when the movie was made to completion are documented step by step. It describes the planning intent, the work overview, and the process of changing the scenario. It specifically described pre-production process that decided on production concept and direction, location hunting, costumes, and mising-sense, production process with direction of each scene production, editing and color correction, and post-production process that contains direction of sound design. is the central film of a 10-year-old boy named ‘Hwanwoong’ and has gone through a lot of trial and error since the filming stage to express the film through Hwanwoong. Although there were many difficulties with the small budget, I tried to solve the problem. And the movie as in-depth as possible to show ways he used to. As a director who has produced three children's films, he wrote about the realization that he gained from his mistakes. It contains self-reflecting, the attitude to produce a film, and how to direct a child actor. Finally, I would like to thank all the actors and staff for their passionate and dedicated efforts in each part of . And many people who make independent films wrote their papers in hopes of being helpful.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.