스피치는 단순히 표현하는 것뿐만 아니라 통합적인 능력을 말한다. 스피치 능력은 다른 사람과 소통하는 중요한 수단이기도 하지만 자신을 나타내는 수단이기도 하다. 치열한 경쟁사회인 현대사회에서 스피치 능력은 하나의 중요한 경쟁력으로 인식되고 있다. 그동안 아동 스피치 교육은 주목받지 못하였다. 초등학교 정규 과정보다는 사설 교육 기관에 맡겨져 스피치 교육이 진행되고 있다. 이에 아동 스피치 교육에 대한 연구도 미비하고 효과적인 교육 프로그램도 미비한 상황이다. 따라서 본 연구는 학습자의 스피치 능력, 몰입, 자기효능감이 스피치 교육성과에 미치는 영향을 확인하고 학습전이의 ...
스피치는 단순히 표현하는 것뿐만 아니라 통합적인 능력을 말한다. 스피치 능력은 다른 사람과 소통하는 중요한 수단이기도 하지만 자신을 나타내는 수단이기도 하다. 치열한 경쟁사회인 현대사회에서 스피치 능력은 하나의 중요한 경쟁력으로 인식되고 있다. 그동안 아동 스피치 교육은 주목받지 못하였다. 초등학교 정규 과정보다는 사설 교육 기관에 맡겨져 스피치 교육이 진행되고 있다. 이에 아동 스피치 교육에 대한 연구도 미비하고 효과적인 교육 프로그램도 미비한 상황이다. 따라서 본 연구는 학습자의 스피치 능력, 몰입, 자기효능감이 스피치 교육성과에 미치는 영향을 확인하고 학습전이의 조절효과를 확인하는 것을 통해 효과적인 교육 프로그램을 만들 수 있는 방법을 찾기 위하여 노력하였다. 즉, 어린이 학습자의 특성을 반영하여 교육성과를 바라보는 것에 초점을 맞추었고, 각 학습자의 특성이 스피치 교육성과에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 과정을 살펴보고자 하였다. 분석 방법으로는 SPSS 23.0을 사용하여 요인분석, 기술통계분석, 신뢰도분석, 상관관계분석을 진행하였다. 연구모형은 단순회귀분석, 다중회귀분석, 위계적회귀분석을 통해 내용을 검증하였다. 주요 변수인 스피치 능력, 몰입, 자기효능감과 스피치 교육성과에 대한 인과관계를 규명하였고, 스피치 능력의 하위 변인은 ‘내용적’, ‘시각적’, ‘음성적’을 활용하였고, 몰입의 하위 변인으로는 ‘인지적 몰입’, ‘행동적 몰입’을 활용하였다. 조절변인으로는 학습전이 특성을 활용하였고, 종속변수는 스피치 교육성과로 총 8가지로 요인을 활용하여 분석을 진행하였다. 첫째, 스피치 능력과 스피치 교육성과에 미치는 영향에 대한 결과는 일부 요인에서 유의미한 정(+)의 영향이 있었으며, 그 하위 요인 중에서는 음성적 측면이 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 몰입이 스피치 교육성과에 미치는 영향에 대한 결과는 유의미인 정(+)의 영향이 있었으며, 그중 인지적 몰입이 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 자기효능감이 스피치 교육성과에 미치는 영향에 대한 결과는 유의미한 정(+)의 영향이 있었다. 넷째, 스피치 능력과 스피치 교육성과에 대한 학습전이의 조절 효과는 유의미한 정(+)의 영향이 있었다. 그중 하위 요인에서는 시각적인 측면과 음성적인 측면이 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 다섯째, 몰입과 스피치 교육성과에 대한 학습전이 조절 효과는 조절효과가 없는 것으로 나타났다. 여섯째, 자기효능감과 스피치 교육성과에 대한 관계에서 학습전이의 조절효과는 효과가 없는 것으로 나타났다. 분석된 연구를 통해 얻은 시사점은 다음과 같다. 첫째, 스피치 능력은 스피치 교육성과에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 개인의 능력이 확대될 수 있게 전사적으로 지원이 필요하다는 것을 확인할 수 있다. 후천적인 역량을 키울 수 있게 학교, 가정, 친구 차원에서 도움이 필요하고, 많은 반복 작업을 통해 얻을 수 있는 음성적 차원과 시각적인 차원의 스피치 능력이 추후 다양한 스피치 교육성과에 영향을 미친다는 것을 입증하였다. 둘째, 스피치 능력이 뛰어난 학생들은 자기효능감이 높고, 아동기에 해당 능력을 끌어낼 수 있는 교육 프로그램 및 교육 모형이 필요하다는 점을 확인하였다. 셋째, 몰입도가 스피치 교육성과에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 아동기의 수강생의 경우 집중도가 다소 떨어질 수 있기 때문에 참여형 프로그램으로 수강생의 관심과 집중을 끌어낼 수 있는 프로그램을 구성하는 것이 중요하다는 것을 확인하였다.
스피치는 단순히 표현하는 것뿐만 아니라 통합적인 능력을 말한다. 스피치 능력은 다른 사람과 소통하는 중요한 수단이기도 하지만 자신을 나타내는 수단이기도 하다. 치열한 경쟁사회인 현대사회에서 스피치 능력은 하나의 중요한 경쟁력으로 인식되고 있다. 그동안 아동 스피치 교육은 주목받지 못하였다. 초등학교 정규 과정보다는 사설 교육 기관에 맡겨져 스피치 교육이 진행되고 있다. 이에 아동 스피치 교육에 대한 연구도 미비하고 효과적인 교육 프로그램도 미비한 상황이다. 따라서 본 연구는 학습자의 스피치 능력, 몰입, 자기효능감이 스피치 교육성과에 미치는 영향을 확인하고 학습전이의 조절효과를 확인하는 것을 통해 효과적인 교육 프로그램을 만들 수 있는 방법을 찾기 위하여 노력하였다. 즉, 어린이 학습자의 특성을 반영하여 교육성과를 바라보는 것에 초점을 맞추었고, 각 학습자의 특성이 스피치 교육성과에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 과정을 살펴보고자 하였다. 분석 방법으로는 SPSS 23.0을 사용하여 요인분석, 기술통계분석, 신뢰도분석, 상관관계분석을 진행하였다. 연구모형은 단순회귀분석, 다중회귀분석, 위계적회귀분석을 통해 내용을 검증하였다. 주요 변수인 스피치 능력, 몰입, 자기효능감과 스피치 교육성과에 대한 인과관계를 규명하였고, 스피치 능력의 하위 변인은 ‘내용적’, ‘시각적’, ‘음성적’을 활용하였고, 몰입의 하위 변인으로는 ‘인지적 몰입’, ‘행동적 몰입’을 활용하였다. 조절변인으로는 학습전이 특성을 활용하였고, 종속변수는 스피치 교육성과로 총 8가지로 요인을 활용하여 분석을 진행하였다. 첫째, 스피치 능력과 스피치 교육성과에 미치는 영향에 대한 결과는 일부 요인에서 유의미한 정(+)의 영향이 있었으며, 그 하위 요인 중에서는 음성적 측면이 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 몰입이 스피치 교육성과에 미치는 영향에 대한 결과는 유의미인 정(+)의 영향이 있었으며, 그중 인지적 몰입이 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 자기효능감이 스피치 교육성과에 미치는 영향에 대한 결과는 유의미한 정(+)의 영향이 있었다. 넷째, 스피치 능력과 스피치 교육성과에 대한 학습전이의 조절 효과는 유의미한 정(+)의 영향이 있었다. 그중 하위 요인에서는 시각적인 측면과 음성적인 측면이 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 다섯째, 몰입과 스피치 교육성과에 대한 학습전이 조절 효과는 조절효과가 없는 것으로 나타났다. 여섯째, 자기효능감과 스피치 교육성과에 대한 관계에서 학습전이의 조절효과는 효과가 없는 것으로 나타났다. 분석된 연구를 통해 얻은 시사점은 다음과 같다. 첫째, 스피치 능력은 스피치 교육성과에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 개인의 능력이 확대될 수 있게 전사적으로 지원이 필요하다는 것을 확인할 수 있다. 후천적인 역량을 키울 수 있게 학교, 가정, 친구 차원에서 도움이 필요하고, 많은 반복 작업을 통해 얻을 수 있는 음성적 차원과 시각적인 차원의 스피치 능력이 추후 다양한 스피치 교육성과에 영향을 미친다는 것을 입증하였다. 둘째, 스피치 능력이 뛰어난 학생들은 자기효능감이 높고, 아동기에 해당 능력을 끌어낼 수 있는 교육 프로그램 및 교육 모형이 필요하다는 점을 확인하였다. 셋째, 몰입도가 스피치 교육성과에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 아동기의 수강생의 경우 집중도가 다소 떨어질 수 있기 때문에 참여형 프로그램으로 수강생의 관심과 집중을 끌어낼 수 있는 프로그램을 구성하는 것이 중요하다는 것을 확인하였다.
Speech is not simply expression, but refers to an integrated ability. Speech ability is an important way of communicating with other people, but is also a method to show oneself. In the modern society of competitive competition, speech ability is being recognized as an important competitiveness. Thu...
Speech is not simply expression, but refers to an integrated ability. Speech ability is an important way of communicating with other people, but is also a method to show oneself. In the modern society of competitive competition, speech ability is being recognized as an important competitiveness. Thus far, child speech education has not received attention. Speech education is being proceeded through private education institutions rather than regular curriculum at elementary schools. Therefore, child speech education is insufficient and effective education program is also lacking. Hence, this study seeks to confirm the effects of speech ability, immersion and self-efficacy of the learner on educational achievement and confirm the moderating effect of learning transfer to find a way to make an effective education program. Therefore, by reflecting the characteristics of the child learners, it focused on looking at educational achievement and the process regarding what the characteristics of each learner will have on speech educational achievement will be examined. Regarding the analysis method, SPSS 23.0 was used to conduct, factor analysis, descriptive statistics analysis, reliability analysis and correlation analysis. The research model verified its content through simple regression, multiple regression and hierarchical regression analysis. The causal relationship between speech ability, immersion, self-efficacy and speech education achievements were identified, the sub-variables of speech ability, ‘content’, ‘visual’ and ‘vocal’ were used and as the sub-variables of immersion, 'cognitive immersion’ and 'behavioral immersion' were used. First, the result regarding the effect on speech ability and speech educational achievement had a significant positive effect on some factors and of those sub-factors, the negative aspect gave positive effects. Second, the result regarding the effect of immersion on speech educational achievement had a significant positive effect and of these, cognitive immersion had a positive effect. Third, the effect of self-efficacy on speech educational achievement had a significant positive effect. Fourth, the moderating effect of learning transfer regarding speech ability and speech educational achievement had a significant positive effect. Of the sub-factors, visual aspect and negative aspect had a positive effect. Fifth, the learning transfer moderating effect regarding immersion and speech educational achievement did not have moderating effect. Sixth, in the relationship between self-efficacy and speech educational achievement, the moderating effect of learning transfer had no effect. The implications gained through the analyzed research are as follows. First, speech ability was found to have a significant effect on speech educational achievements. This results confirms that total support is required to expand the individual's ability. Help at school, home and friend level is required to develop acquired skills, and the study has substantiated that speech and visual skills, which can be achieved through many repetitive tasks, will affect various speech educational achievements. Second, students with excellent speech ability had high self-efficacy and it was confirmed that education program and education model to induce such ability during childhood was required. Third, immersion had a significant effect on speech educational achievement. In the case of trainees during childhood, it is important to compose programs that can bring out interest and concentration of trainees through participatory programs as concentration levels may decrease.
Speech is not simply expression, but refers to an integrated ability. Speech ability is an important way of communicating with other people, but is also a method to show oneself. In the modern society of competitive competition, speech ability is being recognized as an important competitiveness. Thus far, child speech education has not received attention. Speech education is being proceeded through private education institutions rather than regular curriculum at elementary schools. Therefore, child speech education is insufficient and effective education program is also lacking. Hence, this study seeks to confirm the effects of speech ability, immersion and self-efficacy of the learner on educational achievement and confirm the moderating effect of learning transfer to find a way to make an effective education program. Therefore, by reflecting the characteristics of the child learners, it focused on looking at educational achievement and the process regarding what the characteristics of each learner will have on speech educational achievement will be examined. Regarding the analysis method, SPSS 23.0 was used to conduct, factor analysis, descriptive statistics analysis, reliability analysis and correlation analysis. The research model verified its content through simple regression, multiple regression and hierarchical regression analysis. The causal relationship between speech ability, immersion, self-efficacy and speech education achievements were identified, the sub-variables of speech ability, ‘content’, ‘visual’ and ‘vocal’ were used and as the sub-variables of immersion, 'cognitive immersion’ and 'behavioral immersion' were used. First, the result regarding the effect on speech ability and speech educational achievement had a significant positive effect on some factors and of those sub-factors, the negative aspect gave positive effects. Second, the result regarding the effect of immersion on speech educational achievement had a significant positive effect and of these, cognitive immersion had a positive effect. Third, the effect of self-efficacy on speech educational achievement had a significant positive effect. Fourth, the moderating effect of learning transfer regarding speech ability and speech educational achievement had a significant positive effect. Of the sub-factors, visual aspect and negative aspect had a positive effect. Fifth, the learning transfer moderating effect regarding immersion and speech educational achievement did not have moderating effect. Sixth, in the relationship between self-efficacy and speech educational achievement, the moderating effect of learning transfer had no effect. The implications gained through the analyzed research are as follows. First, speech ability was found to have a significant effect on speech educational achievements. This results confirms that total support is required to expand the individual's ability. Help at school, home and friend level is required to develop acquired skills, and the study has substantiated that speech and visual skills, which can be achieved through many repetitive tasks, will affect various speech educational achievements. Second, students with excellent speech ability had high self-efficacy and it was confirmed that education program and education model to induce such ability during childhood was required. Third, immersion had a significant effect on speech educational achievement. In the case of trainees during childhood, it is important to compose programs that can bring out interest and concentration of trainees through participatory programs as concentration levels may decrease.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.