중국에서 온라인 동영상 플랫폼이 빠르게 발전되고 있으며 동영상 플랫폼들이 동영상 제공해 주는 것에 그치지 않고 이용자들의 수를 확보하고 증가시키기 위해 다양한 기능을 적극적으로 개발하고 있다. 여러 동영상 플랫폼 주에 Bilibili가 요즘 인기를 끌고 있고 이용자 수도 급상승세가 보인다. 다른 동영상 플랫폼과 달리, Bilibili는 동영상 플랫폼인 동시에 ACG 중심의 커뮤니티를 제공한다. 사용자들이 대부분 다 ACG에 대한 관심이 있는 사람이고 Bilibili로 동영상을 즐기는 동시에 탄막이나 댓글 등 온라인 커뮤니티의 기능으로 의견이나 ...
중국에서 온라인 동영상 플랫폼이 빠르게 발전되고 있으며 동영상 플랫폼들이 동영상 제공해 주는 것에 그치지 않고 이용자들의 수를 확보하고 증가시키기 위해 다양한 기능을 적극적으로 개발하고 있다. 여러 동영상 플랫폼 주에 Bilibili가 요즘 인기를 끌고 있고 이용자 수도 급상승세가 보인다. 다른 동영상 플랫폼과 달리, Bilibili는 동영상 플랫폼인 동시에 ACG 중심의 커뮤니티를 제공한다. 사용자들이 대부분 다 ACG에 대한 관심이 있는 사람이고 Bilibili로 동영상을 즐기는 동시에 탄막이나 댓글 등 온라인 커뮤니티의 기능으로 의견이나 감장을 서로 주고받는 모습이 보인다. 이에 본 연구에서는 Bilibili라는 온라인 동영상 플랫폼을 중심으로 진행되는 커뮤니티의 충성도에 영향을 미치는 요인들에 대한 탐구를 진행하고자 하였다. 선행 연구들을 참고하여 본 연구는 인지된 즐거움, 사회적 실재감, 인지된 매체 풍요도를 요인으로 선정하고 연구하고자 하였다. 따라서 본 연구는 Bilibili를 연구대상으로 선정하였고 이를 사용해 본 적이 있는 중국인 이용자를 조사대상으로 뽑았다. 설문지를 온라인을 통하여 수집하였고 마지막 총 225개의 유효 데이터를 연구에 이용하였다. 구체적인 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 인지된 즐거움, 사회적 실재감, 인지된 매체 풍요도 이 새 가지 요인들은 다 충성도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 충성도가 지속사용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 통제 변인으로 투입된 성별과 연령이 충성도와 지속사용의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
중국에서 온라인 동영상 플랫폼이 빠르게 발전되고 있으며 동영상 플랫폼들이 동영상 제공해 주는 것에 그치지 않고 이용자들의 수를 확보하고 증가시키기 위해 다양한 기능을 적극적으로 개발하고 있다. 여러 동영상 플랫폼 주에 Bilibili가 요즘 인기를 끌고 있고 이용자 수도 급상승세가 보인다. 다른 동영상 플랫폼과 달리, Bilibili는 동영상 플랫폼인 동시에 ACG 중심의 커뮤니티를 제공한다. 사용자들이 대부분 다 ACG에 대한 관심이 있는 사람이고 Bilibili로 동영상을 즐기는 동시에 탄막이나 댓글 등 온라인 커뮤니티의 기능으로 의견이나 감장을 서로 주고받는 모습이 보인다. 이에 본 연구에서는 Bilibili라는 온라인 동영상 플랫폼을 중심으로 진행되는 커뮤니티의 충성도에 영향을 미치는 요인들에 대한 탐구를 진행하고자 하였다. 선행 연구들을 참고하여 본 연구는 인지된 즐거움, 사회적 실재감, 인지된 매체 풍요도를 요인으로 선정하고 연구하고자 하였다. 따라서 본 연구는 Bilibili를 연구대상으로 선정하였고 이를 사용해 본 적이 있는 중국인 이용자를 조사대상으로 뽑았다. 설문지를 온라인을 통하여 수집하였고 마지막 총 225개의 유효 데이터를 연구에 이용하였다. 구체적인 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 인지된 즐거움, 사회적 실재감, 인지된 매체 풍요도 이 새 가지 요인들은 다 충성도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 충성도가 지속사용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 통제 변인으로 투입된 성별과 연령이 충성도와 지속사용의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
Online video platforms in China had entered fast-growth stage, and these video platforms are actively developing various functions to increase user stickiness. For an example, “Bilibili”is not only a famed online video platform in China, but also a sounded Chinese ACG community, which user-generated...
Online video platforms in China had entered fast-growth stage, and these video platforms are actively developing various functions to increase user stickiness. For an example, “Bilibili”is not only a famed online video platform in China, but also a sounded Chinese ACG community, which user-generated content is literally focusing on any derivatives of Anime, Comics and Games. Based on an enormous amount of ACG fans in China, “Bilibili” is gaining more and more popularity in this particular group of users. Moreover, “Bilibili” has its unique online community function, users can exchange their feelings and opinions when they watch online videos by ‘bullet screen’. Therefore, this study aims to explore the factors that may affect the loyalty to the community, which is focusing on the online video platform called “Bilibili”. In addition, factors such as perceived enjoyment, social presence and perceived media richness have been selected to achieve the research object above. Furthermore, selected Chinese “Bilibili” users are the survey target. Questionnaires were collected online and a total of 225 valid data were used in this study. Specific research results are included as follows. First, perceived enjoyment, social presence, perceived media richness were found to have a positive effect on loyalty. Second, loyalty had a positive effect on intention to use. Third, control variables such as gender and age did not affect loyalty and intention to use.
Online video platforms in China had entered fast-growth stage, and these video platforms are actively developing various functions to increase user stickiness. For an example, “Bilibili”is not only a famed online video platform in China, but also a sounded Chinese ACG community, which user-generated content is literally focusing on any derivatives of Anime, Comics and Games. Based on an enormous amount of ACG fans in China, “Bilibili” is gaining more and more popularity in this particular group of users. Moreover, “Bilibili” has its unique online community function, users can exchange their feelings and opinions when they watch online videos by ‘bullet screen’. Therefore, this study aims to explore the factors that may affect the loyalty to the community, which is focusing on the online video platform called “Bilibili”. In addition, factors such as perceived enjoyment, social presence and perceived media richness have been selected to achieve the research object above. Furthermore, selected Chinese “Bilibili” users are the survey target. Questionnaires were collected online and a total of 225 valid data were used in this study. Specific research results are included as follows. First, perceived enjoyment, social presence, perceived media richness were found to have a positive effect on loyalty. Second, loyalty had a positive effect on intention to use. Third, control variables such as gender and age did not affect loyalty and intention to use.
주제어
#즐거움 사회적 실재감 매체 풍요도 충성도 Bilibili enjoyment social presence media richness loyalty
학위논문 정보
저자
고언붕
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
미디어커뮤니케이션학과 미디어커뮤니케이션전공
지도교수
이재신
발행연도
2020
총페이지
iv, 42장
키워드
즐거움 사회적 실재감 매체 풍요도 충성도 Bilibili enjoyment social presence media richness loyalty
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