신체 감각기관중 대부분의 정보습득을 관장하는 시각이 손상된 시각장애인은 앞을 보기위해 잔존시력이나 공감각 및 경험으로 그려지는 심상 정보로 앞을 보게 된다. 하지만 시각이 손상된 시각장애인은 정보의 인지가 어렵고 상호작용이 어색하여 생활에 어려움이 따를 뿐 아니라 산업발달이 가속화되며 쏟아지는 새로운 정보들 속에서 시각장애인은 의도하지 않게 뒤처지고 있다. 그럼에도 불구하고 시각장애인은 새로운 정보를 습득하고자 하는 의지가 높고 비시각장애인과의 차별은 원하지 않는다. 이에 정보화 시대 중심에 자리하고 있는 스마트폰 앱에서 시각장애인의 사용성 향상을 위해 사용성 평가를 진행하였다. 이는 디자인 구성의 기초를 시각장애인의 관점에서 바라보고 겪고 있는 취약한 정보 인지의 상황을 고려하고자 ...
신체 감각기관중 대부분의 정보습득을 관장하는 시각이 손상된 시각장애인은 앞을 보기위해 잔존시력이나 공감각 및 경험으로 그려지는 심상 정보로 앞을 보게 된다. 하지만 시각이 손상된 시각장애인은 정보의 인지가 어렵고 상호작용이 어색하여 생활에 어려움이 따를 뿐 아니라 산업발달이 가속화되며 쏟아지는 새로운 정보들 속에서 시각장애인은 의도하지 않게 뒤처지고 있다. 그럼에도 불구하고 시각장애인은 새로운 정보를 습득하고자 하는 의지가 높고 비시각장애인과의 차별은 원하지 않는다. 이에 정보화 시대 중심에 자리하고 있는 스마트폰 앱에서 시각장애인의 사용성 향상을 위해 사용성 평가를 진행하였다. 이는 디자인 구성의 기초를 시각장애인의 관점에서 바라보고 겪고 있는 취약한 정보 인지의 상황을 고려하고자 GUI 디자인의 5개 요소로 으로 사용성 평가를 진행하였다. GUI 디자인에 관한 선행연구를 통해 색상&이미지, 레이아웃, 텍스트, 아이콘&버튼, 인터랙션 5가지의 분석요소를 마련하고, 어포던스 이론을 바탕으로 사용성 평가에 대한 설문항목을 구성하였다. 또한 앱 현황파악을 위해 다운로드 수가 가장 많은 5개 앱에 대한 GUI 디자인 분석을 진행하고 시각장애인을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문은 일반적 특성, 스마트폰 사용현황, GUI 디자인 요소로 구분하고 수집한 자료는 SPSS Statistics 프로그램을 이용하여 분석하였다. 사용성 평가 결과는 시각장애인의 성별, 연령별, 시각장애 정도별, 시각장애 시기별로 색상&이미지, 레이아웃, 텍스트, 아이콘&버튼, 인터랙션의 5가지 GUI 디자인 요소 간의 유의미한 차이가 나타났다. 분석에 요구되는 다양한 요인을 적용한 결과, 앱에서 시각장애인이 습득할 수 있는 정보 환경이 뚜렷하게 마련되지 않고 일부 배제된 채 기능실행에만 집중되어있었다. 또한 색상&이미지에 대한 정보는 은닉되어 시각장애인으로부터 소외되고 있었고 시각장애인의 정보 인지를 위한 GUI 디자인은 열악하여 전체적인 GUI 디자인 변경이나 설정이 미비한 것으로 나타났다. 정보화 사회에서 앱은 인간의 편의와 이로움을 위해 다양하게 개발되고 있지만 정작 시각장애인을 고려한 앱의 디자인은 소극적인 태도로 차별을 불러일으키며 과거로 회귀하는 듯하였다. 우리는 그 누구도 장애로부터 자유로울 수 없기 때문에 장애인에 대한 공공적인 사고를 가지고 장애인이 평등한 권리를 누릴 수 있도록 바라보며 사회전반의 관심과 장애인의 잠재된 가능성을 열어야할 것이다.
신체 감각기관중 대부분의 정보습득을 관장하는 시각이 손상된 시각장애인은 앞을 보기위해 잔존시력이나 공감각 및 경험으로 그려지는 심상 정보로 앞을 보게 된다. 하지만 시각이 손상된 시각장애인은 정보의 인지가 어렵고 상호작용이 어색하여 생활에 어려움이 따를 뿐 아니라 산업발달이 가속화되며 쏟아지는 새로운 정보들 속에서 시각장애인은 의도하지 않게 뒤처지고 있다. 그럼에도 불구하고 시각장애인은 새로운 정보를 습득하고자 하는 의지가 높고 비시각장애인과의 차별은 원하지 않는다. 이에 정보화 시대 중심에 자리하고 있는 스마트폰 앱에서 시각장애인의 사용성 향상을 위해 사용성 평가를 진행하였다. 이는 디자인 구성의 기초를 시각장애인의 관점에서 바라보고 겪고 있는 취약한 정보 인지의 상황을 고려하고자 GUI 디자인의 5개 요소로 으로 사용성 평가를 진행하였다. GUI 디자인에 관한 선행연구를 통해 색상&이미지, 레이아웃, 텍스트, 아이콘&버튼, 인터랙션 5가지의 분석요소를 마련하고, 어포던스 이론을 바탕으로 사용성 평가에 대한 설문항목을 구성하였다. 또한 앱 현황파악을 위해 다운로드 수가 가장 많은 5개 앱에 대한 GUI 디자인 분석을 진행하고 시각장애인을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문은 일반적 특성, 스마트폰 사용현황, GUI 디자인 요소로 구분하고 수집한 자료는 SPSS Statistics 프로그램을 이용하여 분석하였다. 사용성 평가 결과는 시각장애인의 성별, 연령별, 시각장애 정도별, 시각장애 시기별로 색상&이미지, 레이아웃, 텍스트, 아이콘&버튼, 인터랙션의 5가지 GUI 디자인 요소 간의 유의미한 차이가 나타났다. 분석에 요구되는 다양한 요인을 적용한 결과, 앱에서 시각장애인이 습득할 수 있는 정보 환경이 뚜렷하게 마련되지 않고 일부 배제된 채 기능실행에만 집중되어있었다. 또한 색상&이미지에 대한 정보는 은닉되어 시각장애인으로부터 소외되고 있었고 시각장애인의 정보 인지를 위한 GUI 디자인은 열악하여 전체적인 GUI 디자인 변경이나 설정이 미비한 것으로 나타났다. 정보화 사회에서 앱은 인간의 편의와 이로움을 위해 다양하게 개발되고 있지만 정작 시각장애인을 고려한 앱의 디자인은 소극적인 태도로 차별을 불러일으키며 과거로 회귀하는 듯하였다. 우리는 그 누구도 장애로부터 자유로울 수 없기 때문에 장애인에 대한 공공적인 사고를 가지고 장애인이 평등한 권리를 누릴 수 있도록 바라보며 사회전반의 관심과 장애인의 잠재된 가능성을 열어야할 것이다.
Visuals control most sensory organs and obtain information. However, visually impaired people with impaired visual functions are portrayed as visual information that can be viewed through residual vision, synesthesia and experience. However, the visually impaired people are not only finding it diffi...
Visuals control most sensory organs and obtain information. However, visually impaired people with impaired visual functions are portrayed as visual information that can be viewed through residual vision, synesthesia and experience. However, the visually impaired people are not only finding it difficult to recognize and interact with each other awkwardly, but they are also falling behind unintentionally amid new information being poured out by accelerating industrial development. Nevertheless, visually impaired people are more willing to acquire new information and do not want to discriminate against non-visually impaired people. Thus, the usability assessment was conducted to improve the usability of people who are visually impaired people in smart phone applications, which are located at the center of the information age. This design was conducted with five elements of GUI design to take into account the situation of the weak information perception that the basis of the design composition is being viewed from the perspective of the non-visually impaired people. Five elements of analysis were prepared for color& image, layout, text, icon& buttons, and interaction through prior study on GUI design, and questionnaire items for usability evaluation were organized based on the affordance theory of the apposition. In addition, to break the current status of apps, the five apps with the highest number of downloads were analyzed and the survey was conducted on the visually impaired. The survey was divided into general characteristics, smartphone use status and GUI design elements, and the collected data were analyzed using the SPS Statistics program. The usability assessment results showed significant differences between the five GUI design elements As a result of applying various factors required for analysis, the information environment that the visually impaired people could acquire in the app was not clearly provided, but was concentrated only on the execution of the functions with some exclusion. In addition, information on colors and images was hidden and alienated from the visually impaired people, and the GUI design for information recognition by the visually impaired people was poor, resulting in insufficient overall GUI design changes or settings. In the information society, apps are being developed in a variety of ways for convenience and benefits for humans, but the design of apps considering the visually impaired people seemed to revert to the past, creating discrimination in a passive manner. Since no one can be free from disability, we will have to have public thoughts about the disabled and open the whole society's interest and potential for the disabled to enjoy equal rights.
Visuals control most sensory organs and obtain information. However, visually impaired people with impaired visual functions are portrayed as visual information that can be viewed through residual vision, synesthesia and experience. However, the visually impaired people are not only finding it difficult to recognize and interact with each other awkwardly, but they are also falling behind unintentionally amid new information being poured out by accelerating industrial development. Nevertheless, visually impaired people are more willing to acquire new information and do not want to discriminate against non-visually impaired people. Thus, the usability assessment was conducted to improve the usability of people who are visually impaired people in smart phone applications, which are located at the center of the information age. This design was conducted with five elements of GUI design to take into account the situation of the weak information perception that the basis of the design composition is being viewed from the perspective of the non-visually impaired people. Five elements of analysis were prepared for color& image, layout, text, icon& buttons, and interaction through prior study on GUI design, and questionnaire items for usability evaluation were organized based on the affordance theory of the apposition. In addition, to break the current status of apps, the five apps with the highest number of downloads were analyzed and the survey was conducted on the visually impaired. The survey was divided into general characteristics, smartphone use status and GUI design elements, and the collected data were analyzed using the SPS Statistics program. The usability assessment results showed significant differences between the five GUI design elements As a result of applying various factors required for analysis, the information environment that the visually impaired people could acquire in the app was not clearly provided, but was concentrated only on the execution of the functions with some exclusion. In addition, information on colors and images was hidden and alienated from the visually impaired people, and the GUI design for information recognition by the visually impaired people was poor, resulting in insufficient overall GUI design changes or settings. In the information society, apps are being developed in a variety of ways for convenience and benefits for humans, but the design of apps considering the visually impaired people seemed to revert to the past, creating discrimination in a passive manner. Since no one can be free from disability, we will have to have public thoughts about the disabled and open the whole society's interest and potential for the disabled to enjoy equal rights.
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