본 연구는 다문화가정아동을 지도하는 아동복지시설 사회복지사의 경험을 Giorgi의 현상학적 연구 방법으로 분석하여 다문화가정아동을 지도하는 사회복지사의 경험은 어떠한지 알아보고자 하는 목적으로 수행되었다. 연구참여자는 서울시에 소재한 아동복지시설에서 다문화가정아동을 지도한 경험이 있는 사회복지사 6명을 대상으로 2019년 8월 예비면담을 시작으로 2019년 11월까지 4개월 동안 심층 개별 면담을 통해 자료를 수집하여 분석하였다. Giorgi의 현상학적 연구 방법을 바탕으로 자료를 분석한 결과, 91개의 의미 있는 진술을 통해 6개의 범주와 15개의 하위주제를 도출할 수 있었다. 6개의 범주 내용은 다문화가정 아동에 대한 편견과 걱정, 다문화가정 아동 지도의 실제적인 어려움, 어려움을 극복할 수 있는 힘, 다문화가정 아동과 긍정적인 상호작용, 다문화가정 아동 지도를 위한 사회복지사의 자세, 다문화가정 아동에게 필요한 자원으로 구성하였다. 본 연구는 아동복지시설에서 다문화가정 아동을 지도하는 사회복지사의 경험을 분석하여 다문화가정 아동에 대한 인식과 편견, 지도 과정에서 어려움, 다문화가정 아동과의 상호작용, 어려움을 극복하는 방법과 필요한 자원이 무엇인지 확인할 수 있었다. 이러한 연구 결과를 통해 다문화 사회복지를 실천하는 사회복지사에게 실천적인 도움을 제공할 수 있고 추후 사회복지사의 ...
본 연구는 다문화가정아동을 지도하는 아동복지시설 사회복지사의 경험을 Giorgi의 현상학적 연구 방법으로 분석하여 다문화가정아동을 지도하는 사회복지사의 경험은 어떠한지 알아보고자 하는 목적으로 수행되었다. 연구참여자는 서울시에 소재한 아동복지시설에서 다문화가정아동을 지도한 경험이 있는 사회복지사 6명을 대상으로 2019년 8월 예비면담을 시작으로 2019년 11월까지 4개월 동안 심층 개별 면담을 통해 자료를 수집하여 분석하였다. Giorgi의 현상학적 연구 방법을 바탕으로 자료를 분석한 결과, 91개의 의미 있는 진술을 통해 6개의 범주와 15개의 하위주제를 도출할 수 있었다. 6개의 범주 내용은 다문화가정 아동에 대한 편견과 걱정, 다문화가정 아동 지도의 실제적인 어려움, 어려움을 극복할 수 있는 힘, 다문화가정 아동과 긍정적인 상호작용, 다문화가정 아동 지도를 위한 사회복지사의 자세, 다문화가정 아동에게 필요한 자원으로 구성하였다. 본 연구는 아동복지시설에서 다문화가정 아동을 지도하는 사회복지사의 경험을 분석하여 다문화가정 아동에 대한 인식과 편견, 지도 과정에서 어려움, 다문화가정 아동과의 상호작용, 어려움을 극복하는 방법과 필요한 자원이 무엇인지 확인할 수 있었다. 이러한 연구 결과를 통해 다문화 사회복지를 실천하는 사회복지사에게 실천적인 도움을 제공할 수 있고 추후 사회복지사의 다문화 교육에 대한 이론과 프로그램에 개발을 위한 연구의 토대로 사용할 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구는 다문화가정아동을 지도하는 아동복지시설 사회복지사의 경험을 Giorgi의 현상학적 연구 방법으로 분석하여 다문화가정아동을 지도하는 사회복지사의 경험은 어떠한지 알아보고자 하는 목적으로 수행되었다. 연구참여자는 서울시에 소재한 아동복지시설에서 다문화가정아동을 지도한 경험이 있는 사회복지사 6명을 대상으로 2019년 8월 예비면담을 시작으로 2019년 11월까지 4개월 동안 심층 개별 면담을 통해 자료를 수집하여 분석하였다. Giorgi의 현상학적 연구 방법을 바탕으로 자료를 분석한 결과, 91개의 의미 있는 진술을 통해 6개의 범주와 15개의 하위주제를 도출할 수 있었다. 6개의 범주 내용은 다문화가정 아동에 대한 편견과 걱정, 다문화가정 아동 지도의 실제적인 어려움, 어려움을 극복할 수 있는 힘, 다문화가정 아동과 긍정적인 상호작용, 다문화가정 아동 지도를 위한 사회복지사의 자세, 다문화가정 아동에게 필요한 자원으로 구성하였다. 본 연구는 아동복지시설에서 다문화가정 아동을 지도하는 사회복지사의 경험을 분석하여 다문화가정 아동에 대한 인식과 편견, 지도 과정에서 어려움, 다문화가정 아동과의 상호작용, 어려움을 극복하는 방법과 필요한 자원이 무엇인지 확인할 수 있었다. 이러한 연구 결과를 통해 다문화 사회복지를 실천하는 사회복지사에게 실천적인 도움을 제공할 수 있고 추후 사회복지사의 다문화 교육에 대한 이론과 프로그램에 개발을 위한 연구의 토대로 사용할 수 있을 것으로 기대한다.
The purpose of this study was analyzed Giorgi's phenomenological study method to examine the experiences of social workers in child welfare facilities teaching multicultural children. The research participants were six social workers who has experience teaching multicultural children at a child...
The purpose of this study was analyzed Giorgi's phenomenological study method to examine the experiences of social workers in child welfare facilities teaching multicultural children. The research participants were six social workers who has experience teaching multicultural children at a child welfare facilities in Seoul. The data was collected and analyzed through in-depth individual interviews for four months from August 2019 to November 2019. Based on Giorgi's phenomenological study method, the analysis of the data resulted in the derivation of six categories and 15 subtopics through 91 meaningful statements. The content of the six categories consisted of prejudice and concern for children from multicultural families, actual difficulties in teaching children from multicultural families, the power to overcome difficulties, positive interaction with children from multicultural families, social worker's attitude for teaching children from multicultural children, and the resources for multicultural children. This study analyzed the experiences of social workers teaching multicultural children in child welfare facilities to identify the perception and prejudice of children from multicultural families, difficulties in the course of teaching, interaction with multicultural children, how to overcome difficulties and what resources. Through these findings, This study expect to provide practical support to social workers who practice multicultural social welfare and use it as a basis for research for development in theories and programs on multicultural education for social workers in the future.
The purpose of this study was analyzed Giorgi's phenomenological study method to examine the experiences of social workers in child welfare facilities teaching multicultural children. The research participants were six social workers who has experience teaching multicultural children at a child welfare facilities in Seoul. The data was collected and analyzed through in-depth individual interviews for four months from August 2019 to November 2019. Based on Giorgi's phenomenological study method, the analysis of the data resulted in the derivation of six categories and 15 subtopics through 91 meaningful statements. The content of the six categories consisted of prejudice and concern for children from multicultural families, actual difficulties in teaching children from multicultural families, the power to overcome difficulties, positive interaction with children from multicultural families, social worker's attitude for teaching children from multicultural children, and the resources for multicultural children. This study analyzed the experiences of social workers teaching multicultural children in child welfare facilities to identify the perception and prejudice of children from multicultural families, difficulties in the course of teaching, interaction with multicultural children, how to overcome difficulties and what resources. Through these findings, This study expect to provide practical support to social workers who practice multicultural social welfare and use it as a basis for research for development in theories and programs on multicultural education for social workers in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.