최근 전세계적으로 창업에 대한 필요성이 증대되면서 창업을 성공적으로 이끌 수 있도록 돕는 역량과 지원제도에 대한 관심 역시 증대되고 있다. 이에 국가의 경쟁력 및 성장성을 판단할 수 있는 주요 요소로 창업이 부각되면서 유럽 및 선진국들을 위주로 창업 성과를 극대화하기 위한 노력이 지속되고 있다. 이처럼 창업 필요성이 높아짐에 따라 창업가적 자질을 개발하거나 성공적인 창업이 이루어질 수 있도록 돕는 창업교육에 대한 필요성 역시 높아지고 있다. 창업교육을 경험한 예비 창업자 혹은 기창업자일수록 창업과 관련된 지식들이 축적되어 창업에 대한 관심이나 의지가 증대되며, 주체적인 창업가로 성장할 수 있는 기회 역시 높아지게 된다. 이에 창업교육의 체계화 및 효과성 증대를 위한 방안으로 다각도의 교육과정개발에 초점을 맞추어 다양한 연구가 시도되고 있다. 그러나 교육목적에 맞는 교육과정을 설계하기 위해서는 프로그램 설계 이전, 미흡한 성과의 원인 파악 및 진단 등이 선행되어야 한다. 이에 본 연구에서는 창업교육 서비스 품질이 창업성취욕구와 창업기회탐색, 창업활동으로 이어지는 일련의 프로세스를 검증하면서 창업교육유형과 몰입도에 대한 ...
최근 전세계적으로 창업에 대한 필요성이 증대되면서 창업을 성공적으로 이끌 수 있도록 돕는 역량과 지원제도에 대한 관심 역시 증대되고 있다. 이에 국가의 경쟁력 및 성장성을 판단할 수 있는 주요 요소로 창업이 부각되면서 유럽 및 선진국들을 위주로 창업 성과를 극대화하기 위한 노력이 지속되고 있다. 이처럼 창업 필요성이 높아짐에 따라 창업가적 자질을 개발하거나 성공적인 창업이 이루어질 수 있도록 돕는 창업교육에 대한 필요성 역시 높아지고 있다. 창업교육을 경험한 예비 창업자 혹은 기창업자일수록 창업과 관련된 지식들이 축적되어 창업에 대한 관심이나 의지가 증대되며, 주체적인 창업가로 성장할 수 있는 기회 역시 높아지게 된다. 이에 창업교육의 체계화 및 효과성 증대를 위한 방안으로 다각도의 교육과정개발에 초점을 맞추어 다양한 연구가 시도되고 있다. 그러나 교육목적에 맞는 교육과정을 설계하기 위해서는 프로그램 설계 이전, 미흡한 성과의 원인 파악 및 진단 등이 선행되어야 한다. 이에 본 연구에서는 창업교육 서비스 품질이 창업성취욕구와 창업기회탐색, 창업활동으로 이어지는 일련의 프로세스를 검증하면서 창업교육유형과 몰입도에 대한 조절효과를 검증하고자 한다. 이와 같은 분석은 창업교육 서비스 품질이 교육과정에 대한 몰입과 태도로 볼 수 있는 창업기회탐색 및 창업활동에 미치는 영향 관계를 규명하고, 창업교육 서비스품질의 하위요인의 개별 중요도를 확인할 수 있기에 매우 중요하다고 볼 수 있다. 또한 이론 위주의 교수자 중심 교수법과 실전위주의 학습자 중심 교수법의 두 집단의 차이를 확인하여 창업교육 효과성 분석의 검증을 시도했다. 본 연구를 위해 창업교육을 이수한 경험이 있는 사람들을 대상으로 데이터를 수집하였으며, 이에 대한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 창업교육 서비스 품질이 창업성취욕구에 미치는 영향을 분석 하였다. 창업교육 서비스 품질의 경우 다수의 선행연구들에 기반해 수업 콘텐츠와 교수자의 태도, 지원시스템으로 구분해 창업성취욕구에 미치는 영향을 분석하였으며, 교수자의 태도를 제외한 두 변수 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 창업성취욕구가 창업기회탐색에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 결과, 창업성취욕구가 창업기회탐색에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 셋째, 창업기회탐색이 창업활동에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 결과, 창업기회탐색이 창업활동에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 넷째, 창업교육 서비스 품질과 창업성취욕구 간 관계에 대한 몰입도의 조절효과를 분석한 결과 수업콘텐츠와 교수자의 태도, 지원 시스템이 각각 창업성취욕구에 미치는 영향 관계에 대한 몰입도의 조절효과가 존재하는 것으로 확인되었다. 특히 세 가지의 영향관계에 대해 모두 고집단의 영향력이 높게 나타나 높은 몰입도를 가진 집단들의 경우 수업콘텐츠와 교수자의 태도, 지원시스템이 창업성취욕구에 미치는 영향을 조절하는 것으로 확인되었다. 다섯째, 창업교육 서비스 품질과 창업성취욕구 간 관계에 대한 창업교육유형의 조절효과를 분석하였다. 분석 결과 수업콘텐츠와 교수자의 태도의 경우 각각 창업성취욕구에 미치는 영향 관계에 대한 창업교육 유형의 조절효과가 존재하는 것으로 나타났다. 두 가지의 영향관계에 대해 모두 학습자 중심의 교수법에 대한 영향력이 보다 높게 나타나 보다 자발적인 학습과정을 거치는 교수법을 추구하는 경우 수업콘텐츠와 교수자의 태도가 창업성취욕구에 미치는 영향을 조절하는 것으로 확인되었다.
최근 전세계적으로 창업에 대한 필요성이 증대되면서 창업을 성공적으로 이끌 수 있도록 돕는 역량과 지원제도에 대한 관심 역시 증대되고 있다. 이에 국가의 경쟁력 및 성장성을 판단할 수 있는 주요 요소로 창업이 부각되면서 유럽 및 선진국들을 위주로 창업 성과를 극대화하기 위한 노력이 지속되고 있다. 이처럼 창업 필요성이 높아짐에 따라 창업가적 자질을 개발하거나 성공적인 창업이 이루어질 수 있도록 돕는 창업교육에 대한 필요성 역시 높아지고 있다. 창업교육을 경험한 예비 창업자 혹은 기창업자일수록 창업과 관련된 지식들이 축적되어 창업에 대한 관심이나 의지가 증대되며, 주체적인 창업가로 성장할 수 있는 기회 역시 높아지게 된다. 이에 창업교육의 체계화 및 효과성 증대를 위한 방안으로 다각도의 교육과정개발에 초점을 맞추어 다양한 연구가 시도되고 있다. 그러나 교육목적에 맞는 교육과정을 설계하기 위해서는 프로그램 설계 이전, 미흡한 성과의 원인 파악 및 진단 등이 선행되어야 한다. 이에 본 연구에서는 창업교육 서비스 품질이 창업성취욕구와 창업기회탐색, 창업활동으로 이어지는 일련의 프로세스를 검증하면서 창업교육유형과 몰입도에 대한 조절효과를 검증하고자 한다. 이와 같은 분석은 창업교육 서비스 품질이 교육과정에 대한 몰입과 태도로 볼 수 있는 창업기회탐색 및 창업활동에 미치는 영향 관계를 규명하고, 창업교육 서비스품질의 하위요인의 개별 중요도를 확인할 수 있기에 매우 중요하다고 볼 수 있다. 또한 이론 위주의 교수자 중심 교수법과 실전위주의 학습자 중심 교수법의 두 집단의 차이를 확인하여 창업교육 효과성 분석의 검증을 시도했다. 본 연구를 위해 창업교육을 이수한 경험이 있는 사람들을 대상으로 데이터를 수집하였으며, 이에 대한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 창업교육 서비스 품질이 창업성취욕구에 미치는 영향을 분석 하였다. 창업교육 서비스 품질의 경우 다수의 선행연구들에 기반해 수업 콘텐츠와 교수자의 태도, 지원시스템으로 구분해 창업성취욕구에 미치는 영향을 분석하였으며, 교수자의 태도를 제외한 두 변수 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 창업성취욕구가 창업기회탐색에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 결과, 창업성취욕구가 창업기회탐색에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 셋째, 창업기회탐색이 창업활동에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 결과, 창업기회탐색이 창업활동에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 넷째, 창업교육 서비스 품질과 창업성취욕구 간 관계에 대한 몰입도의 조절효과를 분석한 결과 수업콘텐츠와 교수자의 태도, 지원 시스템이 각각 창업성취욕구에 미치는 영향 관계에 대한 몰입도의 조절효과가 존재하는 것으로 확인되었다. 특히 세 가지의 영향관계에 대해 모두 고집단의 영향력이 높게 나타나 높은 몰입도를 가진 집단들의 경우 수업콘텐츠와 교수자의 태도, 지원시스템이 창업성취욕구에 미치는 영향을 조절하는 것으로 확인되었다. 다섯째, 창업교육 서비스 품질과 창업성취욕구 간 관계에 대한 창업교육유형의 조절효과를 분석하였다. 분석 결과 수업콘텐츠와 교수자의 태도의 경우 각각 창업성취욕구에 미치는 영향 관계에 대한 창업교육 유형의 조절효과가 존재하는 것으로 나타났다. 두 가지의 영향관계에 대해 모두 학습자 중심의 교수법에 대한 영향력이 보다 높게 나타나 보다 자발적인 학습과정을 거치는 교수법을 추구하는 경우 수업콘텐츠와 교수자의 태도가 창업성취욕구에 미치는 영향을 조절하는 것으로 확인되었다.
With the growing need for start-ups around the world recently, there has also been a growing interest in the ability and support system to help them successfully lead startups. As start-ups have emerged as a major factor to judge the nation's competitiveness and growth, efforts have continued to max...
With the growing need for start-ups around the world recently, there has also been a growing interest in the ability and support system to help them successfully lead startups. As start-ups have emerged as a major factor to judge the nation's competitiveness and growth, efforts have continued to maximize their performance mainly in Europe and advanced countries. Such a growing need for start-ups is also increasing the need for start-up education, which helps develop start-up qualities or help successful start-ups. The more prospective or flag-bearer who has experienced start-up education, the more knowledge he or she has, the more interested or willing he or she will be, and the more opportunities he or she will have to grow into an independent start-up. Therefore, diverse research has been attempted, focusing on diverse curriculum development, as a way to systematize start-up education and increase effectiveness. However, in order to design a curriculum suitable for educational purposes, first of program design, identification of the causes of poor performance and diagnosis must be preceded. In this study, the quality of service for start-up education is to verify the effect of adjustment on the type of start-up education and the degree of immersion, while verifying a series of processes leading to the desire for entrepreneurship and opportunity exploration and start-up activities. This analysis can be seen as critical because it can identify the relationship between the quality of start-up education services and their impact on start-up opportunities and start-up activities that can be viewed as immersion and attitude in the curriculum, and the individual importance of the quality of service for start-up education. It also attempted to verify the effectiveness analysis of start-up education by checking the difference between the two groups of theory-oriented and practical-oriented learner-centered teaching methods. For this study, the data were collected from people who have completed the start-up education and the analysis results are as follows. First, the effect of the quality of service for start-up education on the drive for start-up achievement was analyzed. In the case of quality of service for start-up education, the impact on the desire for business start-up was analyzed based on a number of preceding studies, divided into class contents, professors' attitude and support system, and both variables except professors' attitude were found to have positive effects. Second, the effect of the desire for entrepreneurship on exploring opportunities for start-ups was analyzed. According to the analysis, it was confirmed that the desire for entrepreneurship has a positive effect on the search for opportunities for start-ups. Third, the effect of exploring opportunities for start-ups was analyzed. As a result of the analysis, the search for opportunities for start-ups has a positive effect on start-up activities. Fourth, the analysis of the adjustment effect of immersion on the relationship between the quality of start-up education service and the desire for start-up achievement confirmed that there exists the adjustment effect of immersion in relation of the class contents, the attitude of professors and the supporting system on the desire for start-up success respectively. In particular, it has been confirmed that groups with high levels of immersion are controlling the impact of class contents, professors' attitudes and support systems on the desire to start a business, as the influence of stubbornness appears to be high on all three influences. Fifth, the effect of the adjustment of the start-up education type on the quality of the service for start-up education and the relationship between the desire to achieve start-up. The analysis found that in the case of class contents and professors' attitudes, there exists a modulating effect of the type of start-up education on the relationship of influence on the drive for entrepreneurship, respectively. It was found that if the influence on the learner-centered teaching method appears to be higher for both influences, and the teaching method is pursued through a more voluntary learning process, the impact of the class content and the professor's attitude on the desire to start a business was controlled.
With the growing need for start-ups around the world recently, there has also been a growing interest in the ability and support system to help them successfully lead startups. As start-ups have emerged as a major factor to judge the nation's competitiveness and growth, efforts have continued to maximize their performance mainly in Europe and advanced countries. Such a growing need for start-ups is also increasing the need for start-up education, which helps develop start-up qualities or help successful start-ups. The more prospective or flag-bearer who has experienced start-up education, the more knowledge he or she has, the more interested or willing he or she will be, and the more opportunities he or she will have to grow into an independent start-up. Therefore, diverse research has been attempted, focusing on diverse curriculum development, as a way to systematize start-up education and increase effectiveness. However, in order to design a curriculum suitable for educational purposes, first of program design, identification of the causes of poor performance and diagnosis must be preceded. In this study, the quality of service for start-up education is to verify the effect of adjustment on the type of start-up education and the degree of immersion, while verifying a series of processes leading to the desire for entrepreneurship and opportunity exploration and start-up activities. This analysis can be seen as critical because it can identify the relationship between the quality of start-up education services and their impact on start-up opportunities and start-up activities that can be viewed as immersion and attitude in the curriculum, and the individual importance of the quality of service for start-up education. It also attempted to verify the effectiveness analysis of start-up education by checking the difference between the two groups of theory-oriented and practical-oriented learner-centered teaching methods. For this study, the data were collected from people who have completed the start-up education and the analysis results are as follows. First, the effect of the quality of service for start-up education on the drive for start-up achievement was analyzed. In the case of quality of service for start-up education, the impact on the desire for business start-up was analyzed based on a number of preceding studies, divided into class contents, professors' attitude and support system, and both variables except professors' attitude were found to have positive effects. Second, the effect of the desire for entrepreneurship on exploring opportunities for start-ups was analyzed. According to the analysis, it was confirmed that the desire for entrepreneurship has a positive effect on the search for opportunities for start-ups. Third, the effect of exploring opportunities for start-ups was analyzed. As a result of the analysis, the search for opportunities for start-ups has a positive effect on start-up activities. Fourth, the analysis of the adjustment effect of immersion on the relationship between the quality of start-up education service and the desire for start-up achievement confirmed that there exists the adjustment effect of immersion in relation of the class contents, the attitude of professors and the supporting system on the desire for start-up success respectively. In particular, it has been confirmed that groups with high levels of immersion are controlling the impact of class contents, professors' attitudes and support systems on the desire to start a business, as the influence of stubbornness appears to be high on all three influences. Fifth, the effect of the adjustment of the start-up education type on the quality of the service for start-up education and the relationship between the desire to achieve start-up. The analysis found that in the case of class contents and professors' attitudes, there exists a modulating effect of the type of start-up education on the relationship of influence on the drive for entrepreneurship, respectively. It was found that if the influence on the learner-centered teaching method appears to be higher for both influences, and the teaching method is pursued through a more voluntary learning process, the impact of the class content and the professor's attitude on the desire to start a business was controlled.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.