본 연구는 상사신뢰와 변화지향 조직시민행동의 관계에서 학습민첩성의 매개효과와 개인-조직적합성과 개인-직무적합성을 포함하는 조절된 매개효과를 실증적으로 검증하고자 하였다. 이를 통해 조직 구성원의 변화지향 조직시민행동을 증가시키기 위한 동기 요인을 밝히는데 연구의 의의가 있다. 이와 같은 연구의 목적에 근거하여 수립한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 상사신뢰는 변화지향 조직시민행동에 영향을 미치는가? 둘째, 상사신뢰와 변화지향 조직시민행동 관계에서 학습민첩성은 매개효과를 갖는가? 셋째, 상사신뢰와 학습민첩성 사이에서 개인-조직적합성과 개인-직무적합성의 ...
본 연구는 상사신뢰와 변화지향 조직시민행동의 관계에서 학습민첩성의 매개효과와 개인-조직적합성과 개인-직무적합성을 포함하는 조절된 매개효과를 실증적으로 검증하고자 하였다. 이를 통해 조직 구성원의 변화지향 조직시민행동을 증가시키기 위한 동기 요인을 밝히는데 연구의 의의가 있다. 이와 같은 연구의 목적에 근거하여 수립한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 상사신뢰는 변화지향 조직시민행동에 영향을 미치는가? 둘째, 상사신뢰와 변화지향 조직시민행동 관계에서 학습민첩성은 매개효과를 갖는가? 셋째, 상사신뢰와 학습민첩성 사이에서 개인-조직적합성과 개인-직무적합성의 조절효과는 어떠한가? 넷째, 상사신뢰가 학습민첩성을 매개로하여 변화지향 조직시민행동에 미치는 영향은 개인-조직적합성과 개인-직무적합성에 따라 조절된 매개효과를 보이는가? 이러한 연구문제의 검증을 위해 국내 기업에 근무하는 구성원을 대상으로 2019년 10월 14일부터 10월 28일까지 약 2주간, 온라인 및 오프라인 조사를 실시하였다. 총 291개의 응답을 최종 분석에 활용하였으며, 연구분석을 위해 SPSS 23.0과 AMOS 23.0을 사용하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 상사신뢰는 변화지향 조직시민행동에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하위변인별로는 인지적 신뢰는 부적 영향을 미쳤으나, 정서적 신뢰는 유의한 정적 영향을 미쳤다. 둘째, 학습민첩성은 상사신뢰와 변화지향 조직시민행동의 영향관계에서 매개효과를 가지는 것으로 확인되었다. 셋째, 개인-조직적합성과 개인-직무적합성은 상사신뢰와 학습민첩성의 관계에서 조절효과를 가지는 것으로 확인되었다. 넷째 상사신뢰가 학습민첩성을 매개하여 변화지향 조직시민행동에 미치는 간접효과는 개인-조직적합성, 개인-직무적합성에 따라 조절된 매개효과를 가지는 것으로 확인되었다. 이러한 연구의 결과를 바탕으로 한 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 상사신뢰를 인지적 신뢰와 정서적 신뢰로 구분하여 변화지향 조직시민행 간 관계를 확인함으로써 변인을 확장하였다. 둘째, 개인 차원의 학습민첩성과 변화지향 조직시민행동의 유효성을 검증하였다. 이를 통해 상사의 정서적 신뢰를 향상시키기 위한 코칭, 멘토링, 리더십 등을 육성 할 필요가 있다. 셋째, 각 기업에서 직원을 채용할 때 개인-조직적합성과 개인-직무적합성을 측정 할 수 있는 도구 개발의 필요성을 제시하였다. 이를 통해 조직에서는 개인-조직적합성과 개인-직무적합성이 높은 구성원으로 효율적인 인사관리를 할 수 있을 것이다.
본 연구는 상사신뢰와 변화지향 조직시민행동의 관계에서 학습민첩성의 매개효과와 개인-조직적합성과 개인-직무적합성을 포함하는 조절된 매개효과를 실증적으로 검증하고자 하였다. 이를 통해 조직 구성원의 변화지향 조직시민행동을 증가시키기 위한 동기 요인을 밝히는데 연구의 의의가 있다. 이와 같은 연구의 목적에 근거하여 수립한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 상사신뢰는 변화지향 조직시민행동에 영향을 미치는가? 둘째, 상사신뢰와 변화지향 조직시민행동 관계에서 학습민첩성은 매개효과를 갖는가? 셋째, 상사신뢰와 학습민첩성 사이에서 개인-조직적합성과 개인-직무적합성의 조절효과는 어떠한가? 넷째, 상사신뢰가 학습민첩성을 매개로하여 변화지향 조직시민행동에 미치는 영향은 개인-조직적합성과 개인-직무적합성에 따라 조절된 매개효과를 보이는가? 이러한 연구문제의 검증을 위해 국내 기업에 근무하는 구성원을 대상으로 2019년 10월 14일부터 10월 28일까지 약 2주간, 온라인 및 오프라인 조사를 실시하였다. 총 291개의 응답을 최종 분석에 활용하였으며, 연구분석을 위해 SPSS 23.0과 AMOS 23.0을 사용하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 상사신뢰는 변화지향 조직시민행동에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하위변인별로는 인지적 신뢰는 부적 영향을 미쳤으나, 정서적 신뢰는 유의한 정적 영향을 미쳤다. 둘째, 학습민첩성은 상사신뢰와 변화지향 조직시민행동의 영향관계에서 매개효과를 가지는 것으로 확인되었다. 셋째, 개인-조직적합성과 개인-직무적합성은 상사신뢰와 학습민첩성의 관계에서 조절효과를 가지는 것으로 확인되었다. 넷째 상사신뢰가 학습민첩성을 매개하여 변화지향 조직시민행동에 미치는 간접효과는 개인-조직적합성, 개인-직무적합성에 따라 조절된 매개효과를 가지는 것으로 확인되었다. 이러한 연구의 결과를 바탕으로 한 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 상사신뢰를 인지적 신뢰와 정서적 신뢰로 구분하여 변화지향 조직시민행 간 관계를 확인함으로써 변인을 확장하였다. 둘째, 개인 차원의 학습민첩성과 변화지향 조직시민행동의 유효성을 검증하였다. 이를 통해 상사의 정서적 신뢰를 향상시키기 위한 코칭, 멘토링, 리더십 등을 육성 할 필요가 있다. 셋째, 각 기업에서 직원을 채용할 때 개인-조직적합성과 개인-직무적합성을 측정 할 수 있는 도구 개발의 필요성을 제시하였다. 이를 통해 조직에서는 개인-조직적합성과 개인-직무적합성이 높은 구성원으로 효율적인 인사관리를 할 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to verify the effects of mediating effect of learning agility and moderating effect of person-organization fit and person-job fit in the relationship between trust in supervisor and change-oriented organizational citizenship behavior. With this, the significance of the s...
The purpose of this study is to verify the effects of mediating effect of learning agility and moderating effect of person-organization fit and person-job fit in the relationship between trust in supervisor and change-oriented organizational citizenship behavior. With this, the significance of the study is to identify the motivational factors for increasing organizational citizenship behavior of employees. The research aims that have been established based on the purpose of this research are as follows. First, does trust in supervisor affect change-oriented organizational citizenship behavior? Second, does learning agility have a mediating effect on the relationship between trust in supervisor and change-oriented organizational citizenship behavior? Third, does person-organization fit and person-job fit have a moderating effect on the between trust in supervisor and learning agility? Fifth, do the effects of trust in supervisor on change-oriented organizational citizenship behavior through the mediation of learning agility have moderated effects according to person-organization fit and person-job fit? In order to verify these research problems, online and offline surveys for about two weeks from October 14 to October 28, 2019 for the employees of companies in Korea. Total 291 data analyes were used and the data collected were analyzed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0. The analysis results are as follows. First, trust in supervisor has a positive effect on change-oriented organizational citizenship behavior. In subvariable, cognition based trust had a negative effect, but affect based trust had a significant positive effect. Second, learning agility was found to have a mediating effect on the relationship between trust in supervisor and change-oriented organizational citizenship behavior. Third, person-organization fit and person-job fit have a moderating effect on the relationship between trust in supervisor and learning agility. Fourth, the indirect effect of trust in supervisor on change-oriented organizational citizenship through learning agility was found to have mediating effects adjusted according to person-organization fit and person-job fit. Based on these results, the implications of this study are as the follows. First, trust in supervisor was divided into cognitive trust and emotional trust and expanded the variables by confirming the relationship between change-oriented organizational citizenship activities. Second, the effectiveness of learning agility and change-oriented organizational citizenship behavior was verified. Through this, coaching, mentoring, and leadership are needed to improve the supervisor's affect based trust. Third, the necessity of developing tools to measure person-organization fit and person-job fit when hiring employees in each company was suggested. Through this, the organization will be able to efficiently manage personnel with person-organization fit and person-job fit.
The purpose of this study is to verify the effects of mediating effect of learning agility and moderating effect of person-organization fit and person-job fit in the relationship between trust in supervisor and change-oriented organizational citizenship behavior. With this, the significance of the study is to identify the motivational factors for increasing organizational citizenship behavior of employees. The research aims that have been established based on the purpose of this research are as follows. First, does trust in supervisor affect change-oriented organizational citizenship behavior? Second, does learning agility have a mediating effect on the relationship between trust in supervisor and change-oriented organizational citizenship behavior? Third, does person-organization fit and person-job fit have a moderating effect on the between trust in supervisor and learning agility? Fifth, do the effects of trust in supervisor on change-oriented organizational citizenship behavior through the mediation of learning agility have moderated effects according to person-organization fit and person-job fit? In order to verify these research problems, online and offline surveys for about two weeks from October 14 to October 28, 2019 for the employees of companies in Korea. Total 291 data analyes were used and the data collected were analyzed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0. The analysis results are as follows. First, trust in supervisor has a positive effect on change-oriented organizational citizenship behavior. In subvariable, cognition based trust had a negative effect, but affect based trust had a significant positive effect. Second, learning agility was found to have a mediating effect on the relationship between trust in supervisor and change-oriented organizational citizenship behavior. Third, person-organization fit and person-job fit have a moderating effect on the relationship between trust in supervisor and learning agility. Fourth, the indirect effect of trust in supervisor on change-oriented organizational citizenship through learning agility was found to have mediating effects adjusted according to person-organization fit and person-job fit. Based on these results, the implications of this study are as the follows. First, trust in supervisor was divided into cognitive trust and emotional trust and expanded the variables by confirming the relationship between change-oriented organizational citizenship activities. Second, the effectiveness of learning agility and change-oriented organizational citizenship behavior was verified. Through this, coaching, mentoring, and leadership are needed to improve the supervisor's affect based trust. Third, the necessity of developing tools to measure person-organization fit and person-job fit when hiring employees in each company was suggested. Through this, the organization will be able to efficiently manage personnel with person-organization fit and person-job fit.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.