정보통신기술이 발전하면서 스마트폰 이용이 대중화되는 등 인터넷 접근성이 향상되었다. 이에 온라인을 통한 상품 구매가 증가하고 있다. 특히 최근 급증하고 있는 1인 가구와 맞벌이 가정을 중심으로 온라인 식품 구매가 큰 호응을 얻으며 시장이 확대되고 있다. 소비자들은 배송의 편의성을 온라인을 통한 식품 구매의 가장 큰 이유로 꼽았으며, 배송 서비스의 품질 향상은 이러한 소비자의 기대를 충족시킬 방법일 것이다. 식품은 배송 과정의 온도와 소요 시간 관리 등 신선도 유지를 위한 배송 서비스가 요구되어 타 상품과 차별화된 분석이 필요하다. 본 연구는 구조방정식 모형(...
정보통신기술이 발전하면서 스마트폰 이용이 대중화되는 등 인터넷 접근성이 향상되었다. 이에 온라인을 통한 상품 구매가 증가하고 있다. 특히 최근 급증하고 있는 1인 가구와 맞벌이 가정을 중심으로 온라인 식품 구매가 큰 호응을 얻으며 시장이 확대되고 있다. 소비자들은 배송의 편의성을 온라인을 통한 식품 구매의 가장 큰 이유로 꼽았으며, 배송 서비스의 품질 향상은 이러한 소비자의 기대를 충족시킬 방법일 것이다. 식품은 배송 과정의 온도와 소요 시간 관리 등 신선도 유지를 위한 배송 서비스가 요구되어 타 상품과 차별화된 분석이 필요하다. 본 연구는 구조방정식 모형(structural equation modeling)을 활용하여 온라인을 통한 식품 구매 시 배송 서비스 품질 요소가 고객 만족도와 온라인 식품 구매 재이용 의도에 미치는 영향을 분석하는 것을 목적으로 한다. 분석을 위해 온라인 쇼핑을 통해 식품을 구매한 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 180부의 응답 중 유효한 166부를 분석에 투입했다. 수집된 자료는 빈도 분석을 통해 온라인을 통한 식품 구매에 대한 일반적인 경향을 파악하였으며, 확인적 요인분석과 신뢰도 분석을 통해 자료의 타당성과 신뢰성을 검토하였다. 또한 구조방정식 모형 분석을 활용하여 가설을 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 온라인을 통한 식품 구매의 배송 서비스 품질 중 시간 속성, 경제성, 안정성, 거래 후 지원은 각각 고객 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 온라인을 통한 식품 구매의 배송 서비스 품질 중 정확성, 포장 적합성, 물류 정보는 각각 고객 만족도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 온라인을 통한 식품 구매의 고객 만족도는 온라인 식품 구매 재이용 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 온라인을 통한 식품 구매 시 배송 서비스 품질에 대한 고객 만족도와 재이용 의도의 소비자 거주 지역 별 차이는 없는 것으로 나타났다. 본 분석을 통해 온라인을 통한 식품 구매 시 배송 서비스의 품질 요소 별 고객 만족도에 미치는 영향을 분석하고, 이에 따른 재이용 의도를 분석하였다. 이를 통해 온라인을 통한 식품 구매의 배송 서비스의 품질을 효과적으로 개선하여 고객 만족도와 재이용 의도를 제고할 수 있는 방안을 수립하는 데에 도움이 되고자 하였다.
정보통신기술이 발전하면서 스마트폰 이용이 대중화되는 등 인터넷 접근성이 향상되었다. 이에 온라인을 통한 상품 구매가 증가하고 있다. 특히 최근 급증하고 있는 1인 가구와 맞벌이 가정을 중심으로 온라인 식품 구매가 큰 호응을 얻으며 시장이 확대되고 있다. 소비자들은 배송의 편의성을 온라인을 통한 식품 구매의 가장 큰 이유로 꼽았으며, 배송 서비스의 품질 향상은 이러한 소비자의 기대를 충족시킬 방법일 것이다. 식품은 배송 과정의 온도와 소요 시간 관리 등 신선도 유지를 위한 배송 서비스가 요구되어 타 상품과 차별화된 분석이 필요하다. 본 연구는 구조방정식 모형(structural equation modeling)을 활용하여 온라인을 통한 식품 구매 시 배송 서비스 품질 요소가 고객 만족도와 온라인 식품 구매 재이용 의도에 미치는 영향을 분석하는 것을 목적으로 한다. 분석을 위해 온라인 쇼핑을 통해 식품을 구매한 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 180부의 응답 중 유효한 166부를 분석에 투입했다. 수집된 자료는 빈도 분석을 통해 온라인을 통한 식품 구매에 대한 일반적인 경향을 파악하였으며, 확인적 요인분석과 신뢰도 분석을 통해 자료의 타당성과 신뢰성을 검토하였다. 또한 구조방정식 모형 분석을 활용하여 가설을 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 온라인을 통한 식품 구매의 배송 서비스 품질 중 시간 속성, 경제성, 안정성, 거래 후 지원은 각각 고객 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 온라인을 통한 식품 구매의 배송 서비스 품질 중 정확성, 포장 적합성, 물류 정보는 각각 고객 만족도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 온라인을 통한 식품 구매의 고객 만족도는 온라인 식품 구매 재이용 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 온라인을 통한 식품 구매 시 배송 서비스 품질에 대한 고객 만족도와 재이용 의도의 소비자 거주 지역 별 차이는 없는 것으로 나타났다. 본 분석을 통해 온라인을 통한 식품 구매 시 배송 서비스의 품질 요소 별 고객 만족도에 미치는 영향을 분석하고, 이에 따른 재이용 의도를 분석하였다. 이를 통해 온라인을 통한 식품 구매의 배송 서비스의 품질을 효과적으로 개선하여 고객 만족도와 재이용 의도를 제고할 수 있는 방안을 수립하는 데에 도움이 되고자 하였다.
As ICT advanced, the access to the Internet is improved such as using smartphone becomes more popular than before. Hence buying product through online is increasing. In particular, the market has been expanding as online food purchase has gained positive response by single-person households and dual...
As ICT advanced, the access to the Internet is improved such as using smartphone becomes more popular than before. Hence buying product through online is increasing. In particular, the market has been expanding as online food purchase has gained positive response by single-person households and dual-income families, which have been surging recently. The consumers point out the convenience in delivery as the main reason for online food purchases, therefore improving delivery service quality would be a way to satisfy the consumers. As food is required to be handled in suitable temperature and lead time during delivery, it needs to be investigated in differentiated method. The purpose of this study is to analyze the influence of the quality factors of delivery service on customer satisfaction and the reuse intention when purchasing food through online using Structural Equation Modeling. For the analysis, the survey was conducted on consumers who have purchased food through online shopping, and 166 of the 180 responses in total were put into the analysis. The collected questionnaires were examined by frequency analysis to figure out the general trend of food purchase through online, and the validity and reliability of the data were reviewed through Confirmatory Factor Analysis and reliability analysis. In addition, the hypothesis were verified by using Structural Equation Modeling. The results of this study are summarized as follows. First, the time properties, economic properties, stability and post-sales support factors of the quality of delivery service of food purchases through online were shown to have a significant influence on customer satisfaction. Second, the accuracy, packaging suitability and logistics information of the quality of delivery service of food purchases through online were shown to have no significant influence on customer satisfaction. Third, the customer satisfaction of online food purchases has a significant influence on the reuse intention. Lastly, it is found that the customer satisfaction from the quality of delivery service and reuse intention when purchasing food through online were not different depending on the consumers' residential area. Through this study, the influence of each factors of delivery service quality on the customer satisfaction when purchasing food through online was analyzed, and the reuse intention was analyzed accordingly. I hope that this study can help to set up the measures to enhance customer satisfaction and reuse intention by improving delivery service quality effectively.
As ICT advanced, the access to the Internet is improved such as using smartphone becomes more popular than before. Hence buying product through online is increasing. In particular, the market has been expanding as online food purchase has gained positive response by single-person households and dual-income families, which have been surging recently. The consumers point out the convenience in delivery as the main reason for online food purchases, therefore improving delivery service quality would be a way to satisfy the consumers. As food is required to be handled in suitable temperature and lead time during delivery, it needs to be investigated in differentiated method. The purpose of this study is to analyze the influence of the quality factors of delivery service on customer satisfaction and the reuse intention when purchasing food through online using Structural Equation Modeling. For the analysis, the survey was conducted on consumers who have purchased food through online shopping, and 166 of the 180 responses in total were put into the analysis. The collected questionnaires were examined by frequency analysis to figure out the general trend of food purchase through online, and the validity and reliability of the data were reviewed through Confirmatory Factor Analysis and reliability analysis. In addition, the hypothesis were verified by using Structural Equation Modeling. The results of this study are summarized as follows. First, the time properties, economic properties, stability and post-sales support factors of the quality of delivery service of food purchases through online were shown to have a significant influence on customer satisfaction. Second, the accuracy, packaging suitability and logistics information of the quality of delivery service of food purchases through online were shown to have no significant influence on customer satisfaction. Third, the customer satisfaction of online food purchases has a significant influence on the reuse intention. Lastly, it is found that the customer satisfaction from the quality of delivery service and reuse intention when purchasing food through online were not different depending on the consumers' residential area. Through this study, the influence of each factors of delivery service quality on the customer satisfaction when purchasing food through online was analyzed, and the reuse intention was analyzed accordingly. I hope that this study can help to set up the measures to enhance customer satisfaction and reuse intention by improving delivery service quality effectively.
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