인터넷 발전과 스마트폰 보급으로 인하여 온라인 시장은 빠른 성장을 하고 있다. 모바일 기술은 빠른 속도로 발전하였고 신선식품 새벽배송은 기존의 오프라인 유통시장과 온라인 유통시장이 결합된 새로운 형태의 온라인 유통시장으로 변화되고 있다. 식품을 판매하는 온라인 기반 업체들은 공급업체와 소비자 간의 매개적 역할을 하면서 2차적으로 파생할 수 있는 상품 또는 서비스를 만들어 낼 수 있는 가상의 공간 서비스와 새벽배송 서비스를 제공하면서 매출 증대에 박차를 가하고 있다. 그러나 고객을 유치하려는 기업들의 다양한 노력에도 불구하고 신선식품 새벽배송 서비스를 기반으로 운영되는 쇼핑몰에서 식품을 구매할 때에 소비자는 공급자가 제공하는 한정된 정보에만 의지하여 제품 구매를 결정해야하는 위험에 감수하게 된다. 따라서 온라인으로 식품을 판매하는 업체들은 식품의 선택에 있어 고객이 중점을 두는 다양한 품질 요인들에 대한 이해가 필요하다. 따라서 본 연구에서는 신선식품 새벽배송 서비스를 사용하는 국내 일반인 208명을 대상으로 가치기반수용모형(Value based Adoption Model: ...
인터넷 발전과 스마트폰 보급으로 인하여 온라인 시장은 빠른 성장을 하고 있다. 모바일 기술은 빠른 속도로 발전하였고 신선식품 새벽배송은 기존의 오프라인 유통시장과 온라인 유통시장이 결합된 새로운 형태의 온라인 유통시장으로 변화되고 있다. 식품을 판매하는 온라인 기반 업체들은 공급업체와 소비자 간의 매개적 역할을 하면서 2차적으로 파생할 수 있는 상품 또는 서비스를 만들어 낼 수 있는 가상의 공간 서비스와 새벽배송 서비스를 제공하면서 매출 증대에 박차를 가하고 있다. 그러나 고객을 유치하려는 기업들의 다양한 노력에도 불구하고 신선식품 새벽배송 서비스를 기반으로 운영되는 쇼핑몰에서 식품을 구매할 때에 소비자는 공급자가 제공하는 한정된 정보에만 의지하여 제품 구매를 결정해야하는 위험에 감수하게 된다. 따라서 온라인으로 식품을 판매하는 업체들은 식품의 선택에 있어 고객이 중점을 두는 다양한 품질 요인들에 대한 이해가 필요하다. 따라서 본 연구에서는 신선식품 새벽배송 서비스를 사용하는 국내 일반인 208명을 대상으로 가치기반수용모형(Value based Adoption Model: VAM)을 바탕으로 신선식품 새벽배송 서비스 이용자의 지속사용의도에 영향을 미치는 선행요인들을 도출하고, 검증해 보고자 한다. 구체적으로 가치기반수용모형을 통해 지속사용의도에 영향을 미치는 요인으로 지각된 가치를 제안하며, 지각된 가치에 영향을 미치는 선행요인으로 지각된 혜택요인(제품품질, 제품특화, 배송편리성)과 지각된 위험요인(배송위험, 보안위험, 제품이질성)을 각각 도출하고, 이런 과정을 통해서 도출된 요인들이 지속사용의도에 미치는 영향을 구조방정식의 모형을 적용하여 검증해보고자 한다. 또한 쇼핑몰에 대한 신뢰도를 조절변수로 설정하여 지각된 혜택과 지각된 위험이 신뢰도에 따라 지각된 가치에 유의한 영향을 미치는지를 검증하고자 한다. 본 연구의 기대되는 결과로는 지각된 가치는 지속사용의도에 정(+)의 영향을, 지각된 혜택은 지각된 가치에 정(+)의 영향을, 지각된 위험은 지각된 가치에 부(-)의 영향을 줄 것으로 예상된다. 쇼핑몰에 대한 신뢰는 지각된 혜택이 지각된 가치에 미치는 영향력을 강화시킬 것이며, 지각된 위험이 지각된 가치에 미치는 영향력은 약화시킬 것으로 예상된다. 본 연구는 신선식품 새벽배송 서비스 이용자의 지각된 가치가 지속사용의도에 영향을 미치는 요인을 가치기반수용모형을 이용하여 살펴 본 최초의 연구라는 점에서 이론적 의의를 가진다. 또한 신선식품 새벽배송 서비스를 제공하는 업체는 사용자가 인지하는 지각된 위험을 줄이기 위해 세부기준을 확인하고 제안함으로써 신선식품 새벽배송 서비스 시장 환경에서 경쟁 우위를 지속할 수 있다는 실무적 의의를 가진다.
인터넷 발전과 스마트폰 보급으로 인하여 온라인 시장은 빠른 성장을 하고 있다. 모바일 기술은 빠른 속도로 발전하였고 신선식품 새벽배송은 기존의 오프라인 유통시장과 온라인 유통시장이 결합된 새로운 형태의 온라인 유통시장으로 변화되고 있다. 식품을 판매하는 온라인 기반 업체들은 공급업체와 소비자 간의 매개적 역할을 하면서 2차적으로 파생할 수 있는 상품 또는 서비스를 만들어 낼 수 있는 가상의 공간 서비스와 새벽배송 서비스를 제공하면서 매출 증대에 박차를 가하고 있다. 그러나 고객을 유치하려는 기업들의 다양한 노력에도 불구하고 신선식품 새벽배송 서비스를 기반으로 운영되는 쇼핑몰에서 식품을 구매할 때에 소비자는 공급자가 제공하는 한정된 정보에만 의지하여 제품 구매를 결정해야하는 위험에 감수하게 된다. 따라서 온라인으로 식품을 판매하는 업체들은 식품의 선택에 있어 고객이 중점을 두는 다양한 품질 요인들에 대한 이해가 필요하다. 따라서 본 연구에서는 신선식품 새벽배송 서비스를 사용하는 국내 일반인 208명을 대상으로 가치기반수용모형(Value based Adoption Model: VAM)을 바탕으로 신선식품 새벽배송 서비스 이용자의 지속사용의도에 영향을 미치는 선행요인들을 도출하고, 검증해 보고자 한다. 구체적으로 가치기반수용모형을 통해 지속사용의도에 영향을 미치는 요인으로 지각된 가치를 제안하며, 지각된 가치에 영향을 미치는 선행요인으로 지각된 혜택요인(제품품질, 제품특화, 배송편리성)과 지각된 위험요인(배송위험, 보안위험, 제품이질성)을 각각 도출하고, 이런 과정을 통해서 도출된 요인들이 지속사용의도에 미치는 영향을 구조방정식의 모형을 적용하여 검증해보고자 한다. 또한 쇼핑몰에 대한 신뢰도를 조절변수로 설정하여 지각된 혜택과 지각된 위험이 신뢰도에 따라 지각된 가치에 유의한 영향을 미치는지를 검증하고자 한다. 본 연구의 기대되는 결과로는 지각된 가치는 지속사용의도에 정(+)의 영향을, 지각된 혜택은 지각된 가치에 정(+)의 영향을, 지각된 위험은 지각된 가치에 부(-)의 영향을 줄 것으로 예상된다. 쇼핑몰에 대한 신뢰는 지각된 혜택이 지각된 가치에 미치는 영향력을 강화시킬 것이며, 지각된 위험이 지각된 가치에 미치는 영향력은 약화시킬 것으로 예상된다. 본 연구는 신선식품 새벽배송 서비스 이용자의 지각된 가치가 지속사용의도에 영향을 미치는 요인을 가치기반수용모형을 이용하여 살펴 본 최초의 연구라는 점에서 이론적 의의를 가진다. 또한 신선식품 새벽배송 서비스를 제공하는 업체는 사용자가 인지하는 지각된 위험을 줄이기 위해 세부기준을 확인하고 제안함으로써 신선식품 새벽배송 서비스 시장 환경에서 경쟁 우위를 지속할 수 있다는 실무적 의의를 가진다.
Due to the development of the Internet and the spread of smartphones, the online market is growing rapidly. Mobile technology has developed rapidly, and the early morning delivery of fresh food is transforming into a new type of online distribution market that combines the existing offline and onlin...
Due to the development of the Internet and the spread of smartphones, the online market is growing rapidly. Mobile technology has developed rapidly, and the early morning delivery of fresh food is transforming into a new type of online distribution market that combines the existing offline and online distribution markets. Online-based companies that sell food have been stepping up sales growth by providing virtual space services and dawn delivery services that can create a secondary derivative of goods or services while serving as a carrier between suppliers and consumers. However, despite various efforts by companies to attract customers, when purchasing food from a shopping mall operated on the basis of a fresh food dawn delivery service, consumers are at risk of having to decide to purchase the product on the basis of limited information provided by the supplier. Therefore, companies that sell food online need to understand the various quality factors that customers focus on in choosing food. Therefore, in this study, 208 Koreans who use the early morning delivery service of fresh food are required to derive and verify the prerequisites that affect the users' intention to use the early morning delivery service based on the Value based Adoption Model (VAM). Specifically, a value-based acceptance model proposes perceived value as a factor affecting the intended use, draws perceived benefit factors (product quality, product characteristics, shipping convenience) and perceived risk factors (delivery risk, security risk, product quality) as the prior factors affecting perceived value, and applies the model to the effect of the factors derived through this process on the continuing use. It also wants to set the reliability of the shopping mall as a control variable to verify whether perceived benefits and perceived risks have a significant impact on perceived values depending on the reliability. The expected outcome of this study is that perceived value will have a positive impact on the intended use, perceived benefits will have a positive impact on perceived value, and perceived risk will have a negative impact on perceived value. Confidence in shopping malls will strengthen the influence of perceived benefits on perceived values, and perceived risks are expected to weaken their influence on perceived values. This study is of theoretical significance in that the perceived value of the early delivery service users of fresh food is the first study to look at factors affecting the intended use of the value-based acceptance model. In addition, companies that provide early morning delivery services of fresh food have practical significance to maintain a competitive edge in the market environment for fresh food delivery services by identifying and proposing detailed criteria in order to reduce perceived risks to users.
Due to the development of the Internet and the spread of smartphones, the online market is growing rapidly. Mobile technology has developed rapidly, and the early morning delivery of fresh food is transforming into a new type of online distribution market that combines the existing offline and online distribution markets. Online-based companies that sell food have been stepping up sales growth by providing virtual space services and dawn delivery services that can create a secondary derivative of goods or services while serving as a carrier between suppliers and consumers. However, despite various efforts by companies to attract customers, when purchasing food from a shopping mall operated on the basis of a fresh food dawn delivery service, consumers are at risk of having to decide to purchase the product on the basis of limited information provided by the supplier. Therefore, companies that sell food online need to understand the various quality factors that customers focus on in choosing food. Therefore, in this study, 208 Koreans who use the early morning delivery service of fresh food are required to derive and verify the prerequisites that affect the users' intention to use the early morning delivery service based on the Value based Adoption Model (VAM). Specifically, a value-based acceptance model proposes perceived value as a factor affecting the intended use, draws perceived benefit factors (product quality, product characteristics, shipping convenience) and perceived risk factors (delivery risk, security risk, product quality) as the prior factors affecting perceived value, and applies the model to the effect of the factors derived through this process on the continuing use. It also wants to set the reliability of the shopping mall as a control variable to verify whether perceived benefits and perceived risks have a significant impact on perceived values depending on the reliability. The expected outcome of this study is that perceived value will have a positive impact on the intended use, perceived benefits will have a positive impact on perceived value, and perceived risk will have a negative impact on perceived value. Confidence in shopping malls will strengthen the influence of perceived benefits on perceived values, and perceived risks are expected to weaken their influence on perceived values. This study is of theoretical significance in that the perceived value of the early delivery service users of fresh food is the first study to look at factors affecting the intended use of the value-based acceptance model. In addition, companies that provide early morning delivery services of fresh food have practical significance to maintain a competitive edge in the market environment for fresh food delivery services by identifying and proposing detailed criteria in order to reduce perceived risks to users.
주제어
#신선식품 새벽배송, 가치기반수용모형, 지각된 가치, 지각된 혜택, 지각된 위험, 지속사용 의도, Breakfast delivery of fresh food, value-based acceptance model, perceived value, perceived benefit, perceived risk, intended for continuous use
학위논문 정보
저자
황규형
학위수여기관
경희대학교 경영대학원
학위구분
국내석사
학과
경영학과
지도교수
양성병
발행연도
2020
총페이지
vi, 58 p.
키워드
신선식품 새벽배송, 가치기반수용모형, 지각된 가치, 지각된 혜택, 지각된 위험, 지속사용 의도, Breakfast delivery of fresh food, value-based acceptance model, perceived value, perceived benefit, perceived risk, intended for continuous use
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