본 연구는 자연물을 활용한 유아 수학교육을 활성화를 목적으로 교사인 연구자가 직접 학급 유아들을 대상으로 수학교육활성화를 도모하기 위한 실행연구(Action Research)이다. 이러한 실행연구를 통해 현장에서의 실행연구 과정과 교육적 의미 를 알아봄으로써 이러한 실행연구를 통해 자연물을 활용한 수학교육을 보다 활성화 함으로써 유아의 수학적 능력을 신장시키고 교사의 수학교육에 전문성을 증진하는데 그 목적이 있다. 이에 근거하여 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 자연물을 활용한 유아 수학교육 활성화를 위한 실행연구 과정은 어떻게 이루어지는가? 둘째, 자연물을 활용한 유아 수학교육 활성화를 위한 실행연구를 통해 나타난 유아의 변화는 무엇인가? 셋째, 자연물을 활용한 유아 수학교육 활성화를 위한 실행연구를 통해 나타난 교사의 변화는 무엇인가? 이러한 연구문제를 설정하고 연구는 2019년 3월 11일부터 8월 28일 까지 실시하였다. 연구 참여자는 경기도 Y시에 있는 K어린이집 꽃여울반 통합반 만4,5유아이다. 자연물을 활용한 유아 수학교육활성화에 대한 실행연구를 위해 연구자료는 참여관찰과 교사의 반성적 저널쓰기, 사진촬영 및 비디오 녹화, 유아 개별 면담, 수학교육활동 수업계획안 작성 등의 방법을 통해 수집하였다. 이러한 자료수집과 분석을 통한 연구 결과는 1차~4차에 걸쳐 실시한 실행연구 과정과 그 과정에서 나타 난 교사의 변화와 유아의 변화로 기술하였다. 이에 본 연구의 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 자연물을 활용한 유아 수학교육을 실시하는 과정에서 나타나는 어려움과 문제점을 진단하고 이를 개선하기 위한 ...
본 연구는 자연물을 활용한 유아 수학교육을 활성화를 목적으로 교사인 연구자가 직접 학급 유아들을 대상으로 수학교육활성화를 도모하기 위한 실행연구(Action Research)이다. 이러한 실행연구를 통해 현장에서의 실행연구 과정과 교육적 의미 를 알아봄으로써 이러한 실행연구를 통해 자연물을 활용한 수학교육을 보다 활성화 함으로써 유아의 수학적 능력을 신장시키고 교사의 수학교육에 전문성을 증진하는데 그 목적이 있다. 이에 근거하여 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 자연물을 활용한 유아 수학교육 활성화를 위한 실행연구 과정은 어떻게 이루어지는가? 둘째, 자연물을 활용한 유아 수학교육 활성화를 위한 실행연구를 통해 나타난 유아의 변화는 무엇인가? 셋째, 자연물을 활용한 유아 수학교육 활성화를 위한 실행연구를 통해 나타난 교사의 변화는 무엇인가? 이러한 연구문제를 설정하고 연구는 2019년 3월 11일부터 8월 28일 까지 실시하였다. 연구 참여자는 경기도 Y시에 있는 K어린이집 꽃여울반 통합반 만4,5유아이다. 자연물을 활용한 유아 수학교육활성화에 대한 실행연구를 위해 연구자료는 참여관찰과 교사의 반성적 저널쓰기, 사진촬영 및 비디오 녹화, 유아 개별 면담, 수학교육활동 수업계획안 작성 등의 방법을 통해 수집하였다. 이러한 자료수집과 분석을 통한 연구 결과는 1차~4차에 걸쳐 실시한 실행연구 과정과 그 과정에서 나타 난 교사의 변화와 유아의 변화로 기술하였다. 이에 본 연구의 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 자연물을 활용한 유아 수학교육을 실시하는 과정에서 나타나는 어려움과 문제점을 진단하고 이를 개선하기 위한 해결방안을 모색하고 이를 적용하며 관찰, 평가하여 다음 실행을 위한 계획을 세우는 순환전인 실행연구를 실시하였다. 1차 부터 4차까지의 실행연구는 자연물을 활용한 수학교육을 보다 활성화하기 위한 실행방안으로 교사의 수학교육 수업개선과 유아의 수학적 능력 신장에 긍정적인 변화를 발견할 수 있었다. 둘째, 유아는 자유로운 탐구활동을 통해 호기심을 갖게 되고 자연물이 가진 고유의 규칙성을 발견하여 찾아낸 규칙에 대한 수학적 토론과정을 경험할 수 있었다. 또한 또래 간이나 교사와의 상호작용을 살펴보면 놀이 맥락에서의 활발한 수학적 어휘의 표현이 나타났다. 유아의 직접적인 수학적 경험을 통해 수학의 개념이 확장 되었고 자신들만의 새로운 수학적 범주를 만들어가는 모습을 발견할 수 있었다. 셋째, 교사는 수학교육 실행연구를 통해서 수학교육에 대한 연구과정을 민감하게 관찰하고 지원하는 교사로 변화되었다. 수학교육에 대한 교사의 전문적인 수업 역 량의 변화를 이끌어 냈다. 교사의 예상과 계획이 아닌 유아가 주도하는 자발적인 수학활동을 장려하기 위해 유아의 무한한 잠재력에 대해 신뢰하는 마음가짐을 갖고 효과적인 상호작용을 위한 체계적인 원칙을 세워 수학적인 감각을 높이기 위해 노력하였다. 이처럼 수학교육에 대한 교육적 고민을 통해 수업을 점차 개선해 나가면서 교수효능감을 이끌어내고 유아수학교육에 대한 교사의 전문적인 역량을 발휘하였다.
본 연구는 자연물을 활용한 유아 수학교육을 활성화를 목적으로 교사인 연구자가 직접 학급 유아들을 대상으로 수학교육활성화를 도모하기 위한 실행연구(Action Research)이다. 이러한 실행연구를 통해 현장에서의 실행연구 과정과 교육적 의미 를 알아봄으로써 이러한 실행연구를 통해 자연물을 활용한 수학교육을 보다 활성화 함으로써 유아의 수학적 능력을 신장시키고 교사의 수학교육에 전문성을 증진하는데 그 목적이 있다. 이에 근거하여 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 자연물을 활용한 유아 수학교육 활성화를 위한 실행연구 과정은 어떻게 이루어지는가? 둘째, 자연물을 활용한 유아 수학교육 활성화를 위한 실행연구를 통해 나타난 유아의 변화는 무엇인가? 셋째, 자연물을 활용한 유아 수학교육 활성화를 위한 실행연구를 통해 나타난 교사의 변화는 무엇인가? 이러한 연구문제를 설정하고 연구는 2019년 3월 11일부터 8월 28일 까지 실시하였다. 연구 참여자는 경기도 Y시에 있는 K어린이집 꽃여울반 통합반 만4,5유아이다. 자연물을 활용한 유아 수학교육활성화에 대한 실행연구를 위해 연구자료는 참여관찰과 교사의 반성적 저널쓰기, 사진촬영 및 비디오 녹화, 유아 개별 면담, 수학교육활동 수업계획안 작성 등의 방법을 통해 수집하였다. 이러한 자료수집과 분석을 통한 연구 결과는 1차~4차에 걸쳐 실시한 실행연구 과정과 그 과정에서 나타 난 교사의 변화와 유아의 변화로 기술하였다. 이에 본 연구의 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 자연물을 활용한 유아 수학교육을 실시하는 과정에서 나타나는 어려움과 문제점을 진단하고 이를 개선하기 위한 해결방안을 모색하고 이를 적용하며 관찰, 평가하여 다음 실행을 위한 계획을 세우는 순환전인 실행연구를 실시하였다. 1차 부터 4차까지의 실행연구는 자연물을 활용한 수학교육을 보다 활성화하기 위한 실행방안으로 교사의 수학교육 수업개선과 유아의 수학적 능력 신장에 긍정적인 변화를 발견할 수 있었다. 둘째, 유아는 자유로운 탐구활동을 통해 호기심을 갖게 되고 자연물이 가진 고유의 규칙성을 발견하여 찾아낸 규칙에 대한 수학적 토론과정을 경험할 수 있었다. 또한 또래 간이나 교사와의 상호작용을 살펴보면 놀이 맥락에서의 활발한 수학적 어휘의 표현이 나타났다. 유아의 직접적인 수학적 경험을 통해 수학의 개념이 확장 되었고 자신들만의 새로운 수학적 범주를 만들어가는 모습을 발견할 수 있었다. 셋째, 교사는 수학교육 실행연구를 통해서 수학교육에 대한 연구과정을 민감하게 관찰하고 지원하는 교사로 변화되었다. 수학교육에 대한 교사의 전문적인 수업 역 량의 변화를 이끌어 냈다. 교사의 예상과 계획이 아닌 유아가 주도하는 자발적인 수학활동을 장려하기 위해 유아의 무한한 잠재력에 대해 신뢰하는 마음가짐을 갖고 효과적인 상호작용을 위한 체계적인 원칙을 세워 수학적인 감각을 높이기 위해 노력하였다. 이처럼 수학교육에 대한 교육적 고민을 통해 수업을 점차 개선해 나가면서 교수효능감을 이끌어내고 유아수학교육에 대한 교사의 전문적인 역량을 발휘하였다.
The purpose of this research is to activate the early childhood mathematics educations by using the natural materials, teacher as a researcher puts the kindergartens asa subject to promote activation of early childhood mathematics educations with in the action research. Through this action research,...
The purpose of this research is to activate the early childhood mathematics educations by using the natural materials, teacher as a researcher puts the kindergartens asa subject to promote activation of early childhood mathematics educations with in the action research. Through this action research, to find out the action research process from the field and to learn the meaning of the education and the purpose of this action research process by activating more of the mathematics education using the natural materials is to increase the level of the early childhood mathematics as well as for the teachers to enhance the professionalism on the mathematics education. Based on this information, the research questions are as follows. First, how is the process of the action research for vitalizing early childhood mathematics education using natural materials? Second, what changes do children present with the action research on the activation of early childhood mathematics education using natural materials? Third, what is the change of the teacher through the action research of activating early childhood mathematics education using natural materials? Based on the questions above, the research was carried out for around 5 months period from March 11th, 2019 to August 28th, 2019. The study subjects were 4 to 5 years old pre-schooler who belong to ‘Kkoch-yeol’ class of a K pre-kindergarten from Kyeonggi-Do Y city. To carry out the action research on the activation of early childhood mathematics education using natural materials, the author has collected data for qualitative research by using such techniques that include participatory observation, wrting the teacher’s self-reflective journals, taking photos or video recordings, individual interview of the children and making the mathematics education lesson plans etc. The results from research data collection and analysis were described by the process of action research in 1st to 4th sessions and the changes of the teachers and the children presented in the process of the action research. The results of this study are as follows. First, a cyclic research was performed to diagnose difficulties and problems during the process of implementing the early childhood mathematics educations by using the natural materials and finding the solution plans for improvement and applying these to observe and to evaluate and then work out next plans for practice. The action research from 1st to 4th sessions carried out for vitalizing the mathematics educations by using the natural materials and as a result, the positives changes in the teacher’s teaching improvement of mathematics education, as well as the same result has been found from the children’s mathematics ability imporvement. Second, through free inquiry-based learning, children become curious and they experienced mathematical discussions about the rules found by discovering the inherent regularities of natural materials. In addition, to examine interactions between the same age groups or interactions with the teachers, active mathematical vocabularies expressions in the context of play have been revealed. Through the children’s direct mathematical experiences, they expanded the mathematical concept and found their own new mathematical categories. Third, teacher has been changed to a teacher who sensitively observes and supports the research process through mathematical education action research. Moreover, this research had led to a change in teacher’s professional teaching skills in mathematical education. In order to encourage children’s voluntary mathematics activities, rather than teacher’s expectations and plans, they tried to increase their mathematical sense by establishing the systematic rules for effective interaction with the trust in their infinite potential. As above, through the educational worries about mathematics education, the class gradually impoved, which led to the teaching efficacy and the teacher’s professional ability in early childhood mathematics educations.
The purpose of this research is to activate the early childhood mathematics educations by using the natural materials, teacher as a researcher puts the kindergartens asa subject to promote activation of early childhood mathematics educations with in the action research. Through this action research, to find out the action research process from the field and to learn the meaning of the education and the purpose of this action research process by activating more of the mathematics education using the natural materials is to increase the level of the early childhood mathematics as well as for the teachers to enhance the professionalism on the mathematics education. Based on this information, the research questions are as follows. First, how is the process of the action research for vitalizing early childhood mathematics education using natural materials? Second, what changes do children present with the action research on the activation of early childhood mathematics education using natural materials? Third, what is the change of the teacher through the action research of activating early childhood mathematics education using natural materials? Based on the questions above, the research was carried out for around 5 months period from March 11th, 2019 to August 28th, 2019. The study subjects were 4 to 5 years old pre-schooler who belong to ‘Kkoch-yeol’ class of a K pre-kindergarten from Kyeonggi-Do Y city. To carry out the action research on the activation of early childhood mathematics education using natural materials, the author has collected data for qualitative research by using such techniques that include participatory observation, wrting the teacher’s self-reflective journals, taking photos or video recordings, individual interview of the children and making the mathematics education lesson plans etc. The results from research data collection and analysis were described by the process of action research in 1st to 4th sessions and the changes of the teachers and the children presented in the process of the action research. The results of this study are as follows. First, a cyclic research was performed to diagnose difficulties and problems during the process of implementing the early childhood mathematics educations by using the natural materials and finding the solution plans for improvement and applying these to observe and to evaluate and then work out next plans for practice. The action research from 1st to 4th sessions carried out for vitalizing the mathematics educations by using the natural materials and as a result, the positives changes in the teacher’s teaching improvement of mathematics education, as well as the same result has been found from the children’s mathematics ability imporvement. Second, through free inquiry-based learning, children become curious and they experienced mathematical discussions about the rules found by discovering the inherent regularities of natural materials. In addition, to examine interactions between the same age groups or interactions with the teachers, active mathematical vocabularies expressions in the context of play have been revealed. Through the children’s direct mathematical experiences, they expanded the mathematical concept and found their own new mathematical categories. Third, teacher has been changed to a teacher who sensitively observes and supports the research process through mathematical education action research. Moreover, this research had led to a change in teacher’s professional teaching skills in mathematical education. In order to encourage children’s voluntary mathematics activities, rather than teacher’s expectations and plans, they tried to increase their mathematical sense by establishing the systematic rules for effective interaction with the trust in their infinite potential. As above, through the educational worries about mathematics education, the class gradually impoved, which led to the teaching efficacy and the teacher’s professional ability in early childhood mathematics educations.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.