이 연구의 목적은 성인문해학습자의 중학학력인정과정 참여경험과 참여이전의 생애경험을 통해 참여자의 변화와 그 의미를 탐색하는 것이다. 연구의 주된 관심은 중학학력인정과정에 참여중인 성인문해학습자들이 겪은 이전 생애경험이 현재의 교육과 이후 학습진로에 어떤 영향을 미치는지 밝히는 것이다. 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 성인문해학습자의 문해교육 참여전 생애경험과 초등학력인정과정 진입배경은 무엇인가? 둘째, 성인문해학습자가 중학학력인정과정에 참여하는 동기는 무엇이며 학습참여경험을 통한 인식변화는 무엇인가? 셋째, 성인문해학습자에게 중학학력인정은 어떤 의미가 있으며 그 의미는 이후 학습 진로에 어떤 영향을 주는가? 이를 위해 2019년 10월 30일부터 12월 20일까지 G시에 소재한 중학학력인정과정인 A기관에서 학습에 참여하는 학습자 중 초등학력인정과정 프로그램을 통해 초등학력을 취득한 성인문해학습자 3명(60대, 70대, 80대)에게 심층면담과 참여관찰을 토대로 질적 ...
이 연구의 목적은 성인문해학습자의 중학학력인정과정 참여경험과 참여이전의 생애경험을 통해 참여자의 변화와 그 의미를 탐색하는 것이다. 연구의 주된 관심은 중학학력인정과정에 참여중인 성인문해학습자들이 겪은 이전 생애경험이 현재의 교육과 이후 학습진로에 어떤 영향을 미치는지 밝히는 것이다. 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 성인문해학습자의 문해교육 참여전 생애경험과 초등학력인정과정 진입배경은 무엇인가? 둘째, 성인문해학습자가 중학학력인정과정에 참여하는 동기는 무엇이며 학습참여경험을 통한 인식변화는 무엇인가? 셋째, 성인문해학습자에게 중학학력인정은 어떤 의미가 있으며 그 의미는 이후 학습 진로에 어떤 영향을 주는가? 이를 위해 2019년 10월 30일부터 12월 20일까지 G시에 소재한 중학학력인정과정인 A기관에서 학습에 참여하는 학습자 중 초등학력인정과정 프로그램을 통해 초등학력을 취득한 성인문해학습자 3명(60대, 70대, 80대)에게 심층면담과 참여관찰을 토대로 질적 사례연구를 추진하였다. 이에 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 성인문해학습자의 경험세계는 생존을 위한 몸부림으로 학습사회에 중요한 의미가 있다. 학습참여 이전에는 가장 가까운 부모로부터 남녀차별에 대한 불평등과 불이익을 경험하는 것으로 나타났다. 이러한 경험의 불안감은 자기 삶을 개선해보려는 의지로 나타나며 글을 깨우쳐주는 곳을 스스로 찾아 나서는 적극성을 보였다. 학습과정에 참여하는 성인문해학습자는 직업이 학생뿐만 아니라 다양한 역할을 소화해야하는 일인다역의 생활인으로서 학습은 2~3순위가 되기도 하였다. 학습기회를 양보해야 하는 현상은 어린 시절에는 남자형제들에게, 결혼 후에는 자녀들에게, 노년에는 손주들을 돌보는 것으로 계속 이어진다는 것을 알 수 있다. 이러한 결과로서 자기역할이 가지는 의미를 자녀의 성공에서 확인함으로써 희생과 양보의 시간을 보상받는 것으로 나타났다. 그러므로 학습참여과정에서 학습자 스스로 자기존재를 확인할 수 있는 역할의 장이 요구된다. 둘째, 문해교육 참여를 통한 경험세계는 자기성장에 대한 긍정적 예측을 가능하게 함으로써 일상관계망에 영향을 미친다. 미래예측의 긍정성은 ‘관계망의 중요성’을 인식하는 것으로 나타났다. 이것은 문해학습 참여경험이 자기성장을 위한 동력으로 작용하여 문해학습 공간 내에서 동급생, 선후배 학습자와 교사와의 관계개선으로 나타났다. 또한 문해학습 참여경험은 ‘성장’을 위한 기회를 제공해주며 이를 통한 역할수행은 자신이 속한 학교 공동체와 정서적 친밀감을 다지는 계기가 된다. 이런 측면에서 문해학습 참여경험과 학습진로에 대한 연구는 학습자의 역할을 개선하고 확장하는 것이라는 것에 주목할 필요가 있다. 셋째, 문해교육 참여과정은 학습을 통한 성장경험으로 자기역할에 대한 관점을 전환하여 더 나은 세상으로 나아가는 계기를 만든다. 중학학력인정과정의 참여는 성장경험의 기회이다. 이것은 향후 자신의 역할이 확대되어 성숙한 삶을 살 수 있다는 의미로 해석될 수 있다. 성인들의 인식변화는 자발적 의지와 자율적 선택에 의해 가능해지는 것으로 이러한 참여경험의 기저에는 최소한 자기활동에 대해 공감해주는 타자들의 인정을 받을 때 더 나은 내면적 성숙을 경험한다. 이것은 낯선 세계의 두려움을 극복하고 새로운 세상으로 진입하는 출발선이 된다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 성인문해학습자들의 중학학력인정 참여경험과 진로에 대한 사례를 추적하여 그 의미를 실증적으로 분석하였다는데 의의가 있다. 또한 이를 바탕으로 성인문해교육 학력인정에 대한 이해와 학습자의 이면에 내재된 경험이 학습참여과정에 영향을 미치며 성장해 가는 과정을 ‘역할변화’로 해석했다는 점에서 시사점과 의의를 찾을 수 있다. 그러므로 성인문해학습자들이 늦은 나이에 교육에 참여하는 의미는 그동안 축적된 경험을 긍정적으로 재구성하는 과정이라는 점에서 평생학습사회의 다양한 담론과 해석이 가능해질 것이다.
이 연구의 목적은 성인문해학습자의 중학학력인정과정 참여경험과 참여이전의 생애경험을 통해 참여자의 변화와 그 의미를 탐색하는 것이다. 연구의 주된 관심은 중학학력인정과정에 참여중인 성인문해학습자들이 겪은 이전 생애경험이 현재의 교육과 이후 학습진로에 어떤 영향을 미치는지 밝히는 것이다. 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 성인문해학습자의 문해교육 참여전 생애경험과 초등학력인정과정 진입배경은 무엇인가? 둘째, 성인문해학습자가 중학학력인정과정에 참여하는 동기는 무엇이며 학습참여경험을 통한 인식변화는 무엇인가? 셋째, 성인문해학습자에게 중학학력인정은 어떤 의미가 있으며 그 의미는 이후 학습 진로에 어떤 영향을 주는가? 이를 위해 2019년 10월 30일부터 12월 20일까지 G시에 소재한 중학학력인정과정인 A기관에서 학습에 참여하는 학습자 중 초등학력인정과정 프로그램을 통해 초등학력을 취득한 성인문해학습자 3명(60대, 70대, 80대)에게 심층면담과 참여관찰을 토대로 질적 사례연구를 추진하였다. 이에 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 성인문해학습자의 경험세계는 생존을 위한 몸부림으로 학습사회에 중요한 의미가 있다. 학습참여 이전에는 가장 가까운 부모로부터 남녀차별에 대한 불평등과 불이익을 경험하는 것으로 나타났다. 이러한 경험의 불안감은 자기 삶을 개선해보려는 의지로 나타나며 글을 깨우쳐주는 곳을 스스로 찾아 나서는 적극성을 보였다. 학습과정에 참여하는 성인문해학습자는 직업이 학생뿐만 아니라 다양한 역할을 소화해야하는 일인다역의 생활인으로서 학습은 2~3순위가 되기도 하였다. 학습기회를 양보해야 하는 현상은 어린 시절에는 남자형제들에게, 결혼 후에는 자녀들에게, 노년에는 손주들을 돌보는 것으로 계속 이어진다는 것을 알 수 있다. 이러한 결과로서 자기역할이 가지는 의미를 자녀의 성공에서 확인함으로써 희생과 양보의 시간을 보상받는 것으로 나타났다. 그러므로 학습참여과정에서 학습자 스스로 자기존재를 확인할 수 있는 역할의 장이 요구된다. 둘째, 문해교육 참여를 통한 경험세계는 자기성장에 대한 긍정적 예측을 가능하게 함으로써 일상관계망에 영향을 미친다. 미래예측의 긍정성은 ‘관계망의 중요성’을 인식하는 것으로 나타났다. 이것은 문해학습 참여경험이 자기성장을 위한 동력으로 작용하여 문해학습 공간 내에서 동급생, 선후배 학습자와 교사와의 관계개선으로 나타났다. 또한 문해학습 참여경험은 ‘성장’을 위한 기회를 제공해주며 이를 통한 역할수행은 자신이 속한 학교 공동체와 정서적 친밀감을 다지는 계기가 된다. 이런 측면에서 문해학습 참여경험과 학습진로에 대한 연구는 학습자의 역할을 개선하고 확장하는 것이라는 것에 주목할 필요가 있다. 셋째, 문해교육 참여과정은 학습을 통한 성장경험으로 자기역할에 대한 관점을 전환하여 더 나은 세상으로 나아가는 계기를 만든다. 중학학력인정과정의 참여는 성장경험의 기회이다. 이것은 향후 자신의 역할이 확대되어 성숙한 삶을 살 수 있다는 의미로 해석될 수 있다. 성인들의 인식변화는 자발적 의지와 자율적 선택에 의해 가능해지는 것으로 이러한 참여경험의 기저에는 최소한 자기활동에 대해 공감해주는 타자들의 인정을 받을 때 더 나은 내면적 성숙을 경험한다. 이것은 낯선 세계의 두려움을 극복하고 새로운 세상으로 진입하는 출발선이 된다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 성인문해학습자들의 중학학력인정 참여경험과 진로에 대한 사례를 추적하여 그 의미를 실증적으로 분석하였다는데 의의가 있다. 또한 이를 바탕으로 성인문해교육 학력인정에 대한 이해와 학습자의 이면에 내재된 경험이 학습참여과정에 영향을 미치며 성장해 가는 과정을 ‘역할변화’로 해석했다는 점에서 시사점과 의의를 찾을 수 있다. 그러므로 성인문해학습자들이 늦은 나이에 교육에 참여하는 의미는 그동안 축적된 경험을 긍정적으로 재구성하는 과정이라는 점에서 평생학습사회의 다양한 담론과 해석이 가능해질 것이다.
The purpose of this study is to explore the change and significance of participant through an adult literacy learner’s participating experience in the accredited middle school education course and life experience before it. The main focus of this study is to reveal how the previous life experience o...
The purpose of this study is to explore the change and significance of participant through an adult literacy learner’s participating experience in the accredited middle school education course and life experience before it. The main focus of this study is to reveal how the previous life experience of the adult literacy learners participating in the accredited middle school education course affect the current education and the subsequent learning career. The questionary was set to achieve its purpose as follows. First, what is an adult literacy learner’s life experience before participating in and the background for entering the accredited primary school education course? Second, what is the motivation for an adult literacy learner to participate in the accredited middle school course and what is the change of attitude through the learning participation experience? Third, what is the meaning of the accredited middle school course to the adult literacy learners and how does its meaning influence on learning career after that? To this end, the qualitative case studies were conducted on basis of in-depth interviews and participants observation with three adult literacy learners (60s, 70s, 80s) who obtained the primary education through the accredited primary school education course program among the learners who participating in the accredited middle school course at A institute in G city from October 30 to December 20, 2019. The results derived are as follows. First, the experience world of the adult literacy learners has an importance significance in the learning society as a struggle for survival. Before learning participation, it showed they experienced inequality and disadvantages against gender discrimination from their closest parents. The anxiety of such experiences was expressed as willingness to improve their lives and they showed their initiative to find a place to enlighten by themselves. Adult literacy learners who participate in the learning course are people who have to play various roles as well as students, so their learning has become second to third place in their lives. It found that the situation they conceded their leaning opportunities continued to lead to brothers in childhood, to children after marriage, and to take care of grandchildren in old age. As a result, it showed that they were compensated for the time of sacrifice and concession by confirming the significance of their role in their children’s success. Therefore, it is necessary to establish the place in which a learner can confirm their self-existence by themselves in the process of learning participant Second, the experience world through participation in literacy education affects the networks of daily relationships by enabling positive predictions of self-growth. Positive predictions for the future were found that they recognized ‘the importance of the network’. It showed that the participation experience in literacy education improved the relationship between classmates, senior students and teachers in the space of literacy by acting as a driving force for self-growth. In addition, the participation experience in literacy learning provides opportunity for ‘growth’ and, through this, the role performance can be an opportunity to foster emotional closeness with the school community where they belong. In this respect, it needs to pay attention to that the study on participation experience in literacy learning and learning career is to improve and expand the role of learners. Third, the participating process of literacy education changes the viewpoint on one’s role by growth experience through the learning and makes a chance to bound for a better world. The participating in the accredited middle school course is an opportunity for a growth experience. It can be interpreted as a meaning that one’s role will be expand and live a mature life in the future. A change of adults’ perception is possible by one’s voluntary will and autonomous choice, so one can experience a better internal maturity when gaining recognition from others sympathizing one’s minimum activity in a basis of this participation experience. It can seen as overcoming one’s fear of a strange world and starting line entering a new world. The study has a significance that it traced the participation experiences and learning career of adult literacy learners in the accredited middle school course and analyzed the meaning empirically. Based on this, the implications and significance can be found in that it interpreted the process as a ‘role change’, which the understanding of the accreditation of adult literacy education and the experience in learner’s other side affecting the process of learning participation and growing. So, the meaning of adult literacy learners' participation in education at one’s later age will be possible to have various discourse and interpretation of a lifelong learning society in that it is a process of positively reconstructing the experience accumulated so far.
The purpose of this study is to explore the change and significance of participant through an adult literacy learner’s participating experience in the accredited middle school education course and life experience before it. The main focus of this study is to reveal how the previous life experience of the adult literacy learners participating in the accredited middle school education course affect the current education and the subsequent learning career. The questionary was set to achieve its purpose as follows. First, what is an adult literacy learner’s life experience before participating in and the background for entering the accredited primary school education course? Second, what is the motivation for an adult literacy learner to participate in the accredited middle school course and what is the change of attitude through the learning participation experience? Third, what is the meaning of the accredited middle school course to the adult literacy learners and how does its meaning influence on learning career after that? To this end, the qualitative case studies were conducted on basis of in-depth interviews and participants observation with three adult literacy learners (60s, 70s, 80s) who obtained the primary education through the accredited primary school education course program among the learners who participating in the accredited middle school course at A institute in G city from October 30 to December 20, 2019. The results derived are as follows. First, the experience world of the adult literacy learners has an importance significance in the learning society as a struggle for survival. Before learning participation, it showed they experienced inequality and disadvantages against gender discrimination from their closest parents. The anxiety of such experiences was expressed as willingness to improve their lives and they showed their initiative to find a place to enlighten by themselves. Adult literacy learners who participate in the learning course are people who have to play various roles as well as students, so their learning has become second to third place in their lives. It found that the situation they conceded their leaning opportunities continued to lead to brothers in childhood, to children after marriage, and to take care of grandchildren in old age. As a result, it showed that they were compensated for the time of sacrifice and concession by confirming the significance of their role in their children’s success. Therefore, it is necessary to establish the place in which a learner can confirm their self-existence by themselves in the process of learning participant Second, the experience world through participation in literacy education affects the networks of daily relationships by enabling positive predictions of self-growth. Positive predictions for the future were found that they recognized ‘the importance of the network’. It showed that the participation experience in literacy education improved the relationship between classmates, senior students and teachers in the space of literacy by acting as a driving force for self-growth. In addition, the participation experience in literacy learning provides opportunity for ‘growth’ and, through this, the role performance can be an opportunity to foster emotional closeness with the school community where they belong. In this respect, it needs to pay attention to that the study on participation experience in literacy learning and learning career is to improve and expand the role of learners. Third, the participating process of literacy education changes the viewpoint on one’s role by growth experience through the learning and makes a chance to bound for a better world. The participating in the accredited middle school course is an opportunity for a growth experience. It can be interpreted as a meaning that one’s role will be expand and live a mature life in the future. A change of adults’ perception is possible by one’s voluntary will and autonomous choice, so one can experience a better internal maturity when gaining recognition from others sympathizing one’s minimum activity in a basis of this participation experience. It can seen as overcoming one’s fear of a strange world and starting line entering a new world. The study has a significance that it traced the participation experiences and learning career of adult literacy learners in the accredited middle school course and analyzed the meaning empirically. Based on this, the implications and significance can be found in that it interpreted the process as a ‘role change’, which the understanding of the accreditation of adult literacy education and the experience in learner’s other side affecting the process of learning participation and growing. So, the meaning of adult literacy learners' participation in education at one’s later age will be possible to have various discourse and interpretation of a lifelong learning society in that it is a process of positively reconstructing the experience accumulated so far.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.