본 연구는 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 [연구문제 1]과 [연구문제 2]로 나누어 연구를 수행하였으며 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램의 교육내용은 어떠한가? 1-3. 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램의 교수·학습 방법은 어떠한가? 1-4. 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램의 평가는 어떠한가?
[연구문제 2] 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램이 유아의 배려적사고에 미치는 효과는 어떠한가? 위의 연구문제에 따라 다음과 같은 절차로 연구가 진행되었다.
[연구문제1]에서는 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램을 개발하기 위하여 자연물 및 창의인성교육에 관련된 국내·외 관련 선행연구 및 문헌고찰을 토대로 창의인성교육 프로그램의 목적 및 목표를 선정하고, 내용, 교수·학습 방법을 구성하였으며, 교사 역할, 평가 방법을 선정한 후, 프로그램의 현장 적합성에 대한 검토 및 수정·보완의 과정을 거쳐 최종 프로그램을 개발하였다.
[연구문제2]에서는 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램이 유아교육 현장 적용 타당성을 검증하기 위하여 유아의 창의성, 배려적사고에 미치는 효과를 분석하였다. 연구대상은 G시에 위치한 B 어린이집 만 5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)이다. 연구도구로는 전경원(2006)의 유아 창의성 도구인 유아용 도형창의성 검사(K-FCTYC)도구를 사용하였다. 유아의 배려적사고를 측정하기 위한 도구로는 Lipman(2003)이 제시한 배려적사고 특성과 유형을 기초로 이춘희(2009)가 개발한 교사용 유아의 배려적사고 관찰척도를 사용하였다. 실험처치는 2019년 2월 25일부터 2019년 4월 19일까지 1주에 3회씩, 8주간 총 24회를 실시하였다. 어린이집 일과 중 대·소집단 활동 시간에 실험집단은 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램을 실시하고, 비교집단은 일반적인 창의인성교육 활동을 실시하도록 하였다. 자료의 분석은 ...
(국문초록)
본 연구는 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 [연구문제 1]과 [연구문제 2]로 나누어 연구를 수행하였으며 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램의 교육내용은 어떠한가? 1-3. 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램의 교수·학습 방법은 어떠한가? 1-4. 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램의 평가는 어떠한가?
[연구문제 2] 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램이 유아의 배려적사고에 미치는 효과는 어떠한가? 위의 연구문제에 따라 다음과 같은 절차로 연구가 진행되었다.
[연구문제1]에서는 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램을 개발하기 위하여 자연물 및 창의인성교육에 관련된 국내·외 관련 선행연구 및 문헌고찰을 토대로 창의인성교육 프로그램의 목적 및 목표를 선정하고, 내용, 교수·학습 방법을 구성하였으며, 교사 역할, 평가 방법을 선정한 후, 프로그램의 현장 적합성에 대한 검토 및 수정·보완의 과정을 거쳐 최종 프로그램을 개발하였다.
[연구문제2]에서는 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램이 유아교육 현장 적용 타당성을 검증하기 위하여 유아의 창의성, 배려적사고에 미치는 효과를 분석하였다. 연구대상은 G시에 위치한 B 어린이집 만 5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)이다. 연구도구로는 전경원(2006)의 유아 창의성 도구인 유아용 도형창의성 검사(K-FCTYC)도구를 사용하였다. 유아의 배려적사고를 측정하기 위한 도구로는 Lipman(2003)이 제시한 배려적사고 특성과 유형을 기초로 이춘희(2009)가 개발한 교사용 유아의 배려적사고 관찰척도를 사용하였다. 실험처치는 2019년 2월 25일부터 2019년 4월 19일까지 1주에 3회씩, 8주간 총 24회를 실시하였다. 어린이집 일과 중 대·소집단 활동 시간에 실험집단은 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램을 실시하고, 비교집단은 일반적인 창의인성교육 활동을 실시하도록 하였다. 자료의 분석은 SPSS 21.0 Program을 이용하여 집단 간 각 사전검사 점수를 공변인으로 하여 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구문제 1의 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램을 개발한 결과, ‘자연물에 대한 탐색과 표현을 기초로 생명존중과 사람의 소중함을 인식하는 창의인성의 기본소양을 기른다.’로 프로그램의 목적을 선정하였다. 목적을 이루기 위한 목표는 ‘첫째, 다양한 사물과 자연현상에 대하여 호기심을 가지고 능동적으로 탐색하는 태도를 기른다. 둘째, 자연물을 활용한 다양한 표현을 통해 개방적이며 창의적 문제해결력을 기른다. 셋째, 다른 사람과 더불어 살아가기 위한 의사소통능력과 도덕적 판단력을 기른다. 넷째, 타인을 존중하고 배려하며 협력하는 태도를 기른다.’로 설정하였다. 교육내용은 ‘호기심과 독창성’, ‘다양성과 개방성’, ‘배려와 존중’, ‘자기이해’, ‘협동심’의 5가지로 선정하였으며 교수·학습단계는 도입으로 ‘관심갖고 탐색하기’, 전개에서 ‘공감하며 표현하기’, ‘함께 구성하기’, 마무리는 ‘공유하며 평가하기’로 구성하였다. 교사의 역할은 안전한 환경 제공자의 역할, 적극적인 상호작용자의 역할, 자연에 대한 좋은 선입견을 갖는 촉진자의 역할, 개방적인 질문자의 역할, 평가자로서의 역할을 제시하였으며 평가는 교사평가와 유아평가로 나누어 교사는 교수·학습방법 평가, 유아평가로 구성하였으며 유아는 자기평가가 이루어지도록 하였다.
둘째, 연구문제 2의 프로그램의 효과 검증을 위해 실험집단은 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램을 실시하였고, 비교집단은 일반적인 창의인성교육 활동을 실시한 후, 유아의 창의성, 배려적사고를 검사하였다. 분석결과 유아의 창의성, 배려적사고 사전검사에서는 실험집단과 비교집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았으나 사후검사에서는 전체 창의성 및 유창성, 독창성, 개방성, 민감성에서 실험집단이 비교집단에 비해 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 배려적사고에서는 전체 배려적사고 및 가치부여적사고, 규범적사고, 정서적사고, 감정이입적사고, 행동적사고, 배려적사고에서 통계적으로 유의하게 높은 것으로 나타났다.
결론적으로 본 연구에서 개발한 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램은 유아의 창의성과 배려적사고 증진에 효과적이며, 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램이 유아교육현장에서 효과적인 교수·학습 방법으로서 활용될 수 있는 이론적 근거와 교육적 가치가 있음을 시사해주고 있다.
(국문초록)
본 연구는 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 [연구문제 1]과 [연구문제 2]로 나누어 연구를 수행하였으며 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램의 교육내용은 어떠한가? 1-3. 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램의 교수·학습 방법은 어떠한가? 1-4. 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램의 평가는 어떠한가?
[연구문제 2] 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램이 유아의 배려적사고에 미치는 효과는 어떠한가? 위의 연구문제에 따라 다음과 같은 절차로 연구가 진행되었다.
[연구문제1]에서는 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램을 개발하기 위하여 자연물 및 창의인성교육에 관련된 국내·외 관련 선행연구 및 문헌고찰을 토대로 창의인성교육 프로그램의 목적 및 목표를 선정하고, 내용, 교수·학습 방법을 구성하였으며, 교사 역할, 평가 방법을 선정한 후, 프로그램의 현장 적합성에 대한 검토 및 수정·보완의 과정을 거쳐 최종 프로그램을 개발하였다.
[연구문제2]에서는 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램이 유아교육 현장 적용 타당성을 검증하기 위하여 유아의 창의성, 배려적사고에 미치는 효과를 분석하였다. 연구대상은 G시에 위치한 B 어린이집 만 5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)이다. 연구도구로는 전경원(2006)의 유아 창의성 도구인 유아용 도형창의성 검사(K-FCTYC)도구를 사용하였다. 유아의 배려적사고를 측정하기 위한 도구로는 Lipman(2003)이 제시한 배려적사고 특성과 유형을 기초로 이춘희(2009)가 개발한 교사용 유아의 배려적사고 관찰척도를 사용하였다. 실험처치는 2019년 2월 25일부터 2019년 4월 19일까지 1주에 3회씩, 8주간 총 24회를 실시하였다. 어린이집 일과 중 대·소집단 활동 시간에 실험집단은 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램을 실시하고, 비교집단은 일반적인 창의인성교육 활동을 실시하도록 하였다. 자료의 분석은 SPSS 21.0 Program을 이용하여 집단 간 각 사전검사 점수를 공변인으로 하여 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구문제 1의 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램을 개발한 결과, ‘자연물에 대한 탐색과 표현을 기초로 생명존중과 사람의 소중함을 인식하는 창의인성의 기본소양을 기른다.’로 프로그램의 목적을 선정하였다. 목적을 이루기 위한 목표는 ‘첫째, 다양한 사물과 자연현상에 대하여 호기심을 가지고 능동적으로 탐색하는 태도를 기른다. 둘째, 자연물을 활용한 다양한 표현을 통해 개방적이며 창의적 문제해결력을 기른다. 셋째, 다른 사람과 더불어 살아가기 위한 의사소통능력과 도덕적 판단력을 기른다. 넷째, 타인을 존중하고 배려하며 협력하는 태도를 기른다.’로 설정하였다. 교육내용은 ‘호기심과 독창성’, ‘다양성과 개방성’, ‘배려와 존중’, ‘자기이해’, ‘협동심’의 5가지로 선정하였으며 교수·학습단계는 도입으로 ‘관심갖고 탐색하기’, 전개에서 ‘공감하며 표현하기’, ‘함께 구성하기’, 마무리는 ‘공유하며 평가하기’로 구성하였다. 교사의 역할은 안전한 환경 제공자의 역할, 적극적인 상호작용자의 역할, 자연에 대한 좋은 선입견을 갖는 촉진자의 역할, 개방적인 질문자의 역할, 평가자로서의 역할을 제시하였으며 평가는 교사평가와 유아평가로 나누어 교사는 교수·학습방법 평가, 유아평가로 구성하였으며 유아는 자기평가가 이루어지도록 하였다.
둘째, 연구문제 2의 프로그램의 효과 검증을 위해 실험집단은 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램을 실시하였고, 비교집단은 일반적인 창의인성교육 활동을 실시한 후, 유아의 창의성, 배려적사고를 검사하였다. 분석결과 유아의 창의성, 배려적사고 사전검사에서는 실험집단과 비교집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았으나 사후검사에서는 전체 창의성 및 유창성, 독창성, 개방성, 민감성에서 실험집단이 비교집단에 비해 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 배려적사고에서는 전체 배려적사고 및 가치부여적사고, 규범적사고, 정서적사고, 감정이입적사고, 행동적사고, 배려적사고에서 통계적으로 유의하게 높은 것으로 나타났다.
결론적으로 본 연구에서 개발한 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램은 유아의 창의성과 배려적사고 증진에 효과적이며, 자연물을 활용한 창의인성교육 프로그램이 유아교육현장에서 효과적인 교수·학습 방법으로서 활용될 수 있는 이론적 근거와 교육적 가치가 있음을 시사해주고 있다.
The purposes of this study are to develop the creativity-character educational programs and to verify the effects of it using natural materials. The research questions of this study have been divided into two parts, and those are as follows.
[Research Question 1] What ar...
(Abstract)
The purposes of this study are to develop the creativity-character educational programs and to verify the effects of it using natural materials. The research questions of this study have been divided into two parts, and those are as follows.
[Research Question 1] What are the compositions of the creativity-character educational programs using the natural materials? 1-1. What are the purpose and the object of the creativity-character educational program using the natural materials? 1-2. What are the contents of the creativity-character educational programs using the natural materials? 1-3. What are the teaching-learning methods of the creativity-character educational programs using the natural materials? 1-4. How are the creativity-character educational programs using the natural materials evaluated? [Research Question 2] What are the effects of the creativity-character educational programs using the natural materials? 2-1. What are the effects of the creativity-character educational programs using the natural materials on young children ́s creativity? 2-2. What are the effects of the creativity-character educational programs using the natural materials on young children ́s considerations? For the above topics, the research was carried out using the following process.
In research [Question 1], the creativity-character educational programs using the natural materials were based on the creativity-character education related to previous studies and literature reviews in South Korea and abroad, The program consist of the purposes and the objectives, contents, and teaching-learning methods. After deciding the roles of the teacher, and the ways of evaluation and the programs’ fitness for applicability with the sites, the final programs were eventually completed through examination, modification, and supplementation.
In research [Question 2], the effects on the children’s creativity and caring thoughts for the validation of the creativity-character educational programs using natural materials were analyzed in relation to the early children’s education sites, The subjects were forty 5-year-old-children(experimental group: 20, comparative group: 20) from kindergarten B located in city G. As the study instrument of creativity, the K-FCTYC of Jeon, Kyoung won(2000) was used. As the tool for measuring children's considerations Lee Chun hee(2009) the teacher's version of the scale of observation on children's consideration was the basis. To assess the types and characteristics of “caring thinking”, a prior study by Lipman(2003) was used. The experiment was implemented from 25th February, 2019 to 19th April, 2019, 3 times a week, for a total of 24 times in 8 weeks. During the kindergarten's schedule, the experimental groups had the creativity-character programs using the natural materials in big or small group activity time and the comparative group undertook normal creativity-character activities. The SPSS 21.0 program was used for verifying the effect of creativity-personality programs. Furthermore, the data both before and after the experiment's average scores of each groups' independence samples was analyzed by t-verification.
The results of this study are summarized as follows. First, as the result of developing the creativity-character educational programs using the natural materials, the goal of the programs as ‘we educate the basic fundamentals of the creativity-character to the young children who recognize the importance of life and people on the basis of searching and expressing the natural materials’ was set. The specific objects to achieve this goal are set as follows: ‘First, to develop the attitudes of active researching about various factors and phenomena with curiosity’, ‘second, to develop the creative and various problem-solving ability using various expressions using the natural materials’, ‘third, to develop the communication ability and moral judgment for living altogether’, and ‘fourth, to develop the attitudes of cooperating, caring, and respecting others.’ The contents are ‘curiosity and originality’, ‘openness’, ‘care and respect’, ‘self-understanding’ and ‘cooperation.’ The teaching-learning methods were divided into an introduction, the development, and a conclusion. The introduction step is to researched with interest, the development step is to expressed with sympathy and the conclusion step is to experience the sharing and evaluating. The roles of the teacher is as the safe environment provider, an active facilitator and a promoter to make them have a good image about the natural materials, while also being an open questioner and ultimately an assessor. The evaluations is done on both teachers and children. The teachers evaluation was composed of program appraisal, teaching-learning methods appraisal, and the children's appraisal. The children's evaluation was simply conducted by self-appraisal. Second, to prove the effect of using natural materials in a creativity-personality education program in the second area of research the experimental group used the program, and the comparative group had the ordinary creativity-personality education activity. and After that, the children’s creativity and “caring thinking” were examined. As the results of the analysis show, there were not significant differences statistically in the pre-inspection of the children's creativity and the “caring thinking” between the experimental group and the comparative group. However, the differences between “caring thinking”, valuation thinking, normative thinking, empathetic behavioral thinking showed very significant differences in after the post-inspection. At the end, it was found that the program was effective for improving the creativity and “caring thinking” of children. These results imply that the creative-personality educational programs using the natural materials has a solid theoretical base and that the educational value that can be used in the child education field is undoubtedly an effective teaching-learning methods.
.
(Abstract)
The purposes of this study are to develop the creativity-character educational programs and to verify the effects of it using natural materials. The research questions of this study have been divided into two parts, and those are as follows.
[Research Question 1] What are the compositions of the creativity-character educational programs using the natural materials? 1-1. What are the purpose and the object of the creativity-character educational program using the natural materials? 1-2. What are the contents of the creativity-character educational programs using the natural materials? 1-3. What are the teaching-learning methods of the creativity-character educational programs using the natural materials? 1-4. How are the creativity-character educational programs using the natural materials evaluated? [Research Question 2] What are the effects of the creativity-character educational programs using the natural materials? 2-1. What are the effects of the creativity-character educational programs using the natural materials on young children ́s creativity? 2-2. What are the effects of the creativity-character educational programs using the natural materials on young children ́s considerations? For the above topics, the research was carried out using the following process.
In research [Question 1], the creativity-character educational programs using the natural materials were based on the creativity-character education related to previous studies and literature reviews in South Korea and abroad, The program consist of the purposes and the objectives, contents, and teaching-learning methods. After deciding the roles of the teacher, and the ways of evaluation and the programs’ fitness for applicability with the sites, the final programs were eventually completed through examination, modification, and supplementation.
In research [Question 2], the effects on the children’s creativity and caring thoughts for the validation of the creativity-character educational programs using natural materials were analyzed in relation to the early children’s education sites, The subjects were forty 5-year-old-children(experimental group: 20, comparative group: 20) from kindergarten B located in city G. As the study instrument of creativity, the K-FCTYC of Jeon, Kyoung won(2000) was used. As the tool for measuring children's considerations Lee Chun hee(2009) the teacher's version of the scale of observation on children's consideration was the basis. To assess the types and characteristics of “caring thinking”, a prior study by Lipman(2003) was used. The experiment was implemented from 25th February, 2019 to 19th April, 2019, 3 times a week, for a total of 24 times in 8 weeks. During the kindergarten's schedule, the experimental groups had the creativity-character programs using the natural materials in big or small group activity time and the comparative group undertook normal creativity-character activities. The SPSS 21.0 program was used for verifying the effect of creativity-personality programs. Furthermore, the data both before and after the experiment's average scores of each groups' independence samples was analyzed by t-verification.
The results of this study are summarized as follows. First, as the result of developing the creativity-character educational programs using the natural materials, the goal of the programs as ‘we educate the basic fundamentals of the creativity-character to the young children who recognize the importance of life and people on the basis of searching and expressing the natural materials’ was set. The specific objects to achieve this goal are set as follows: ‘First, to develop the attitudes of active researching about various factors and phenomena with curiosity’, ‘second, to develop the creative and various problem-solving ability using various expressions using the natural materials’, ‘third, to develop the communication ability and moral judgment for living altogether’, and ‘fourth, to develop the attitudes of cooperating, caring, and respecting others.’ The contents are ‘curiosity and originality’, ‘openness’, ‘care and respect’, ‘self-understanding’ and ‘cooperation.’ The teaching-learning methods were divided into an introduction, the development, and a conclusion. The introduction step is to researched with interest, the development step is to expressed with sympathy and the conclusion step is to experience the sharing and evaluating. The roles of the teacher is as the safe environment provider, an active facilitator and a promoter to make them have a good image about the natural materials, while also being an open questioner and ultimately an assessor. The evaluations is done on both teachers and children. The teachers evaluation was composed of program appraisal, teaching-learning methods appraisal, and the children's appraisal. The children's evaluation was simply conducted by self-appraisal. Second, to prove the effect of using natural materials in a creativity-personality education program in the second area of research the experimental group used the program, and the comparative group had the ordinary creativity-personality education activity. and After that, the children’s creativity and “caring thinking” were examined. As the results of the analysis show, there were not significant differences statistically in the pre-inspection of the children's creativity and the “caring thinking” between the experimental group and the comparative group. However, the differences between “caring thinking”, valuation thinking, normative thinking, empathetic behavioral thinking showed very significant differences in after the post-inspection. At the end, it was found that the program was effective for improving the creativity and “caring thinking” of children. These results imply that the creative-personality educational programs using the natural materials has a solid theoretical base and that the educational value that can be used in the child education field is undoubtedly an effective teaching-learning methods.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.