대한민국의 당면한 여러 교육 문제를 해결하기 위해서는 끊임없는 교육개혁이 필요하며, 교육 개혁이 성공하려면 교육 주체들의 노력과 주도가 필수적이다. 교육 전문가들인 교사가 개혁의 주체로 나설 때 교육 개혁이 가능하다고 믿으며, 따라서 학교 교육 목표 달성에 가장 중요한 영향을 미치는 교장뿐만 아니라 모든 교사의 리더십이 중요하다. 특히, 부장 교사의 리더십이 필요한 이유는 사회적으로 학교에 대한 요구가 다양해지고, 복잡한 입시 제도에 대비하기 위해서는 한두 명의 학교 관리자가 학교 운영 전반을 책임지는 중앙 집권식 체제로는 효과적으로 대응하기가 힘들기 때문이다. 또한 최근 요구가 증가하고 있는 학부모와 학생의 다양한 의견을 수합하고, 교사들의 전문성을 발휘시키면서 다양한 학교의 목표를 달성하는 등 학교를 운영하기에는 중앙 집권식 체계에 한계가 있기 때문이다. 특히, 학년 부서를 담당하는 학년 부장 교사에게는 다수의 담임교사들과 학생들을 지도하며, 부서의 리더로서 업무 수행을 하게 된다. 고등학교 학년 부장 교사가 담임 교사와 더불어 어떻게 대학 입시와 관련된 학생의 학력지도, 창체 활동 지도, 대입 지도를 하느냐에 따라 대학 입시 실적이 달라지게 되고, 학부모 만족에 영향을 미치게 된다. 따라서 이런 목표 달성을 위해 부장 교사에게는 리더십이 더욱 요구된다. 그러나 이들이 고등학교라는 실제 현장에서 어떻게 부장 교사로서 역할을 수행하고 있으며, 영향력을 행사하고 있는지, 또한 그런 모습에는 어떤 요인들이 작용하고 있는지에 대한 연구는 거의 없는 실정이다. 따라서 실제 현장에서 부장 교사로서 어떻게 역할 수행하고 있으며, 영향력을 행사하고 있는지, 또한 그런 모습에는 어떤 요인들이 작용하고 있는지에 대한 연구는 매우 중요하면서도 시급한 주제라고 할 수 있다. 이에 고등학교 현장에서 학년 부장 교사들은 어떤 역할을 하고, 어떻게 영향력을 발휘하고 있는지 실제로 탐색하고 파악해 보고자 하였다. 연구 문제를 세 가지로 정리하면 다음과 같다.
첫째, A고등학교 학년 부장 교사들은 어떻게 영향력을 발휘하고 있는가? 둘째, 학년 부장 교사 리더십에 영향을 주는 요인에는 어떤 것들이 있는가? 셋째, 학년 부장 교사 리더십의 발휘 과정, 발휘 유형, 상황모형은 어떠한가?
연구 목적과 연구 질문에 대한 해결을 위하여 ...
대한민국의 당면한 여러 교육 문제를 해결하기 위해서는 끊임없는 교육개혁이 필요하며, 교육 개혁이 성공하려면 교육 주체들의 노력과 주도가 필수적이다. 교육 전문가들인 교사가 개혁의 주체로 나설 때 교육 개혁이 가능하다고 믿으며, 따라서 학교 교육 목표 달성에 가장 중요한 영향을 미치는 교장뿐만 아니라 모든 교사의 리더십이 중요하다. 특히, 부장 교사의 리더십이 필요한 이유는 사회적으로 학교에 대한 요구가 다양해지고, 복잡한 입시 제도에 대비하기 위해서는 한두 명의 학교 관리자가 학교 운영 전반을 책임지는 중앙 집권식 체제로는 효과적으로 대응하기가 힘들기 때문이다. 또한 최근 요구가 증가하고 있는 학부모와 학생의 다양한 의견을 수합하고, 교사들의 전문성을 발휘시키면서 다양한 학교의 목표를 달성하는 등 학교를 운영하기에는 중앙 집권식 체계에 한계가 있기 때문이다. 특히, 학년 부서를 담당하는 학년 부장 교사에게는 다수의 담임교사들과 학생들을 지도하며, 부서의 리더로서 업무 수행을 하게 된다. 고등학교 학년 부장 교사가 담임 교사와 더불어 어떻게 대학 입시와 관련된 학생의 학력지도, 창체 활동 지도, 대입 지도를 하느냐에 따라 대학 입시 실적이 달라지게 되고, 학부모 만족에 영향을 미치게 된다. 따라서 이런 목표 달성을 위해 부장 교사에게는 리더십이 더욱 요구된다. 그러나 이들이 고등학교라는 실제 현장에서 어떻게 부장 교사로서 역할을 수행하고 있으며, 영향력을 행사하고 있는지, 또한 그런 모습에는 어떤 요인들이 작용하고 있는지에 대한 연구는 거의 없는 실정이다. 따라서 실제 현장에서 부장 교사로서 어떻게 역할 수행하고 있으며, 영향력을 행사하고 있는지, 또한 그런 모습에는 어떤 요인들이 작용하고 있는지에 대한 연구는 매우 중요하면서도 시급한 주제라고 할 수 있다. 이에 고등학교 현장에서 학년 부장 교사들은 어떤 역할을 하고, 어떻게 영향력을 발휘하고 있는지 실제로 탐색하고 파악해 보고자 하였다. 연구 문제를 세 가지로 정리하면 다음과 같다.
첫째, A고등학교 학년 부장 교사들은 어떻게 영향력을 발휘하고 있는가? 둘째, 학년 부장 교사 리더십에 영향을 주는 요인에는 어떤 것들이 있는가? 셋째, 학년 부장 교사 리더십의 발휘 과정, 발휘 유형, 상황모형은 어떠한가?
연구 목적과 연구 질문에 대한 해결을 위하여 질적 연구 방법 중에 Strauss & Corbin의 근거이론 방법으로 연구를 수행하였다. 자료 수집 및 분석은 주제별 약호화를 통해 개념을 생성하고, 범주화하였으며, 개방 코딩 결과 최종적으로 59개의 개념, 30개의 하위 범주, 그리고 19개의 범주가 도출되었고, 이를 근거이론에 따라 패러다임 모형으로 구성하였다. 축 코딩 결과, 사립 일반계 고등학교 학년 부장 교사 리더십 모습의 중심 현상은 ‘독박’으로 나타났는데, 이는 부장 교사가 학년의 업무와 역할을 수행하면서 혼자, 희생하는 모습으로 담임 교사들에게 영향력을 미치고 있다는 의미이다. ‘독박’이라는 중심 현상의 원인이 되는 인과적 조건은 ‘누군가는 해야 될 일이라는 인식’, ‘지시하기 부담스러움’, ‘적시성 과업’으로 나타났다. 맥락적 조건은 ‘부장 교사의 역할 모호’, ‘약한 권한’, ‘협력하기 힘든 구조’, ‘평등주의’의 4가지 요인이 나타났다. 중재적 조건은 ‘기독교 학교 정신’, ‘관리자의 묵인’, ‘고연령층 교사’, ‘부장 교사 개인 성향’의 4가지 요인이 나타났다. 작용/상호작용 전략은 ‘알아서 충성하기’, ‘대신 해주기’, ‘못 본 척하기’의 3가지가 나타났으며, 결과는 ‘마음이 떠나는 부장 교사’, ‘계속 맡기는 교장’, ‘방관하는 교사’, ‘그래도 모델이 되는 부장 교사’의 4가지가 도출되었다. 선택 코딩 결과, 핵심 범주는 ‘학년 부장 교사로서 약한 권한, 협력하기 힘든 구조, 평등주의, 섬김을 강조하는 학교 문화 속에서 다수의 고연령층 교사를 대상으로 책임감을 갖고, 혼자서 희생하며 리더십 발휘하기’로 결정했으며, 리더십 발휘 유형을 적응형, 주도형, 희생형 등 세 가지 유형으로 분석하였고, 상황모형은 각 수준에 따른 상황적 조건과 전략, 과정 및 결과 간의 관계를 나타내며, 개인, 학교, 제도 수준에서 평가하고 제시하였다.
연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, A고 학년 부장 교사는 독박의 리더십을 발휘하고 있다. 학교 현장의 최일선에서 혼자, 희생하면서 책임감을 갖고 담임 교사들과 학생들에게 영향력을 미치고 있다. 둘째, 학년 부장 교사의 독박 리더십은 개인의 문제가 아닌, 학교 상황이 만들어 낸 결과이다. 학교의 여러 가지 상황이 배경 요인으로 작용하여 학년 부장 교사는 독박의 리더십을 발휘하고 있다. 셋째, 학년 부장 교사의 독박 리더십은 개인과 학교의 차원을 넘어, 교육조직 문화와 사회문화가 만들어 낸 결과이다. 이 결과는 교육 조직 문화를 통해 학년 부장 교사가 권한이 없이 진학 지도의 총대를 메는 것을 설명할 수 있다. 대표적인 조직 문화는 평등주의이고, 이에 학교의 학년 부장 교사는 교사들과 전문성을 서로 인정하며, 교사들끼리 상호 존중하는 분위기 속에 생활하기에 담임 교사들에게 지시하기보다는 본인이 스스로 처리하는 조직 문화로 설명할 수 있다. 연구 결과의 교육행정학적 의의는 다음과 같다. 첫째, 학교 조직에 대한 이해를 증진시켰다는 점이다. 전통적인 학교 조직은 교장 중심의 학교 조직이다. 부장 교사는 교장의 참모 교사로서 주어진 역할을 충실히 수행하는 자리이기에 리더십의 발휘와는 거리가 멀어 보였으나, 본 연구 결과 학년 부장 교사는 담임 교사들이 학급 경영과 운영을 잘 할 수 있도록 돕는 역할을 하고 있음이 드러났다. 또한 담임 교사들을 위해 섬기고, 희생하는 모습으로 영향력을 발휘하고 있다는 점에서 전통적인 학년 부장 교사의 모습과 다른 새로운 학년 부장 교사의 모습을 보여주었다. 둘째, 교육 리더십 이론에 주는 시사점과 의의는 학년 부장 교사 리더십에 관한 중요성을 제시한 것이다. 지금까지 교육 행정학에서 교육 리더십을 이야기 할 때는 일반적으로 교장 리더십이나 교사 리더십에 대해서 논의되어 왔다. 교장 리더십과 교사 리더십에 더불어 이제는 부장 교사의 리더십에 대하여 연구할 필요가 있음을 제시하였다는 데 본 연구의 의의가 있다. 마지막으로, 학년 부장 교사 리더십을 근거이론을 통해 연구했다는 점에서 의의가 있다. 근거이론은 질적 연구 방법의 하나로, 자료에 근거하여 이론을 연구하는 것이다. 한국에서 부장 교사 리더십의 연구가 제한된 상황에서 학년 부장 교사의 리더십과 관련된 다양한 배경 요인들을 개방 코딩과 축 코딩을 통해 제시하였고, 이에 대한 결과를 제시하여 학년 부장 교사의 리더십과 관련된 이론을 생성했다는 점에서 의의가 있을 것이다. 본 연구를 통해 일반계 고등학교 학년 부장 교사 리더십의 모습이 드러나고, 학년 부장 교사 리더십에 관한 연구와 실천을 통해 학년 조직이 살아나서, 학교 조직이 제 기능을 발휘하여 대한민국의 교육 발전이 이루어지길 기대한다.
대한민국의 당면한 여러 교육 문제를 해결하기 위해서는 끊임없는 교육개혁이 필요하며, 교육 개혁이 성공하려면 교육 주체들의 노력과 주도가 필수적이다. 교육 전문가들인 교사가 개혁의 주체로 나설 때 교육 개혁이 가능하다고 믿으며, 따라서 학교 교육 목표 달성에 가장 중요한 영향을 미치는 교장뿐만 아니라 모든 교사의 리더십이 중요하다. 특히, 부장 교사의 리더십이 필요한 이유는 사회적으로 학교에 대한 요구가 다양해지고, 복잡한 입시 제도에 대비하기 위해서는 한두 명의 학교 관리자가 학교 운영 전반을 책임지는 중앙 집권식 체제로는 효과적으로 대응하기가 힘들기 때문이다. 또한 최근 요구가 증가하고 있는 학부모와 학생의 다양한 의견을 수합하고, 교사들의 전문성을 발휘시키면서 다양한 학교의 목표를 달성하는 등 학교를 운영하기에는 중앙 집권식 체계에 한계가 있기 때문이다. 특히, 학년 부서를 담당하는 학년 부장 교사에게는 다수의 담임교사들과 학생들을 지도하며, 부서의 리더로서 업무 수행을 하게 된다. 고등학교 학년 부장 교사가 담임 교사와 더불어 어떻게 대학 입시와 관련된 학생의 학력지도, 창체 활동 지도, 대입 지도를 하느냐에 따라 대학 입시 실적이 달라지게 되고, 학부모 만족에 영향을 미치게 된다. 따라서 이런 목표 달성을 위해 부장 교사에게는 리더십이 더욱 요구된다. 그러나 이들이 고등학교라는 실제 현장에서 어떻게 부장 교사로서 역할을 수행하고 있으며, 영향력을 행사하고 있는지, 또한 그런 모습에는 어떤 요인들이 작용하고 있는지에 대한 연구는 거의 없는 실정이다. 따라서 실제 현장에서 부장 교사로서 어떻게 역할 수행하고 있으며, 영향력을 행사하고 있는지, 또한 그런 모습에는 어떤 요인들이 작용하고 있는지에 대한 연구는 매우 중요하면서도 시급한 주제라고 할 수 있다. 이에 고등학교 현장에서 학년 부장 교사들은 어떤 역할을 하고, 어떻게 영향력을 발휘하고 있는지 실제로 탐색하고 파악해 보고자 하였다. 연구 문제를 세 가지로 정리하면 다음과 같다.
첫째, A고등학교 학년 부장 교사들은 어떻게 영향력을 발휘하고 있는가? 둘째, 학년 부장 교사 리더십에 영향을 주는 요인에는 어떤 것들이 있는가? 셋째, 학년 부장 교사 리더십의 발휘 과정, 발휘 유형, 상황모형은 어떠한가?
연구 목적과 연구 질문에 대한 해결을 위하여 질적 연구 방법 중에 Strauss & Corbin의 근거이론 방법으로 연구를 수행하였다. 자료 수집 및 분석은 주제별 약호화를 통해 개념을 생성하고, 범주화하였으며, 개방 코딩 결과 최종적으로 59개의 개념, 30개의 하위 범주, 그리고 19개의 범주가 도출되었고, 이를 근거이론에 따라 패러다임 모형으로 구성하였다. 축 코딩 결과, 사립 일반계 고등학교 학년 부장 교사 리더십 모습의 중심 현상은 ‘독박’으로 나타났는데, 이는 부장 교사가 학년의 업무와 역할을 수행하면서 혼자, 희생하는 모습으로 담임 교사들에게 영향력을 미치고 있다는 의미이다. ‘독박’이라는 중심 현상의 원인이 되는 인과적 조건은 ‘누군가는 해야 될 일이라는 인식’, ‘지시하기 부담스러움’, ‘적시성 과업’으로 나타났다. 맥락적 조건은 ‘부장 교사의 역할 모호’, ‘약한 권한’, ‘협력하기 힘든 구조’, ‘평등주의’의 4가지 요인이 나타났다. 중재적 조건은 ‘기독교 학교 정신’, ‘관리자의 묵인’, ‘고연령층 교사’, ‘부장 교사 개인 성향’의 4가지 요인이 나타났다. 작용/상호작용 전략은 ‘알아서 충성하기’, ‘대신 해주기’, ‘못 본 척하기’의 3가지가 나타났으며, 결과는 ‘마음이 떠나는 부장 교사’, ‘계속 맡기는 교장’, ‘방관하는 교사’, ‘그래도 모델이 되는 부장 교사’의 4가지가 도출되었다. 선택 코딩 결과, 핵심 범주는 ‘학년 부장 교사로서 약한 권한, 협력하기 힘든 구조, 평등주의, 섬김을 강조하는 학교 문화 속에서 다수의 고연령층 교사를 대상으로 책임감을 갖고, 혼자서 희생하며 리더십 발휘하기’로 결정했으며, 리더십 발휘 유형을 적응형, 주도형, 희생형 등 세 가지 유형으로 분석하였고, 상황모형은 각 수준에 따른 상황적 조건과 전략, 과정 및 결과 간의 관계를 나타내며, 개인, 학교, 제도 수준에서 평가하고 제시하였다.
연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, A고 학년 부장 교사는 독박의 리더십을 발휘하고 있다. 학교 현장의 최일선에서 혼자, 희생하면서 책임감을 갖고 담임 교사들과 학생들에게 영향력을 미치고 있다. 둘째, 학년 부장 교사의 독박 리더십은 개인의 문제가 아닌, 학교 상황이 만들어 낸 결과이다. 학교의 여러 가지 상황이 배경 요인으로 작용하여 학년 부장 교사는 독박의 리더십을 발휘하고 있다. 셋째, 학년 부장 교사의 독박 리더십은 개인과 학교의 차원을 넘어, 교육조직 문화와 사회문화가 만들어 낸 결과이다. 이 결과는 교육 조직 문화를 통해 학년 부장 교사가 권한이 없이 진학 지도의 총대를 메는 것을 설명할 수 있다. 대표적인 조직 문화는 평등주의이고, 이에 학교의 학년 부장 교사는 교사들과 전문성을 서로 인정하며, 교사들끼리 상호 존중하는 분위기 속에 생활하기에 담임 교사들에게 지시하기보다는 본인이 스스로 처리하는 조직 문화로 설명할 수 있다. 연구 결과의 교육행정학적 의의는 다음과 같다. 첫째, 학교 조직에 대한 이해를 증진시켰다는 점이다. 전통적인 학교 조직은 교장 중심의 학교 조직이다. 부장 교사는 교장의 참모 교사로서 주어진 역할을 충실히 수행하는 자리이기에 리더십의 발휘와는 거리가 멀어 보였으나, 본 연구 결과 학년 부장 교사는 담임 교사들이 학급 경영과 운영을 잘 할 수 있도록 돕는 역할을 하고 있음이 드러났다. 또한 담임 교사들을 위해 섬기고, 희생하는 모습으로 영향력을 발휘하고 있다는 점에서 전통적인 학년 부장 교사의 모습과 다른 새로운 학년 부장 교사의 모습을 보여주었다. 둘째, 교육 리더십 이론에 주는 시사점과 의의는 학년 부장 교사 리더십에 관한 중요성을 제시한 것이다. 지금까지 교육 행정학에서 교육 리더십을 이야기 할 때는 일반적으로 교장 리더십이나 교사 리더십에 대해서 논의되어 왔다. 교장 리더십과 교사 리더십에 더불어 이제는 부장 교사의 리더십에 대하여 연구할 필요가 있음을 제시하였다는 데 본 연구의 의의가 있다. 마지막으로, 학년 부장 교사 리더십을 근거이론을 통해 연구했다는 점에서 의의가 있다. 근거이론은 질적 연구 방법의 하나로, 자료에 근거하여 이론을 연구하는 것이다. 한국에서 부장 교사 리더십의 연구가 제한된 상황에서 학년 부장 교사의 리더십과 관련된 다양한 배경 요인들을 개방 코딩과 축 코딩을 통해 제시하였고, 이에 대한 결과를 제시하여 학년 부장 교사의 리더십과 관련된 이론을 생성했다는 점에서 의의가 있을 것이다. 본 연구를 통해 일반계 고등학교 학년 부장 교사 리더십의 모습이 드러나고, 학년 부장 교사 리더십에 관한 연구와 실천을 통해 학년 조직이 살아나서, 학교 조직이 제 기능을 발휘하여 대한민국의 교육 발전이 이루어지길 기대한다.
In order to solve various education problems faced in the Republic of Korea, ceaseless education reforms are necessary. It is efforts and guidances by education players that achieve these educational reforms. I believe that it is possible to succeed in reforming education when teachers as experts in...
In order to solve various education problems faced in the Republic of Korea, ceaseless education reforms are necessary. It is efforts and guidances by education players that achieve these educational reforms. I believe that it is possible to succeed in reforming education when teachers as experts in education are the subjects of reforms. Therefore, not only the role of a principal who has the most important influence over schools is important in accomplishing school goals of education, but also the leadership of teachers is important as well. The reason why school teachers need leadership is that there is a wide variety of concepts of “demands” in schools including socially diverse requirements over schools and complicated admission systems. It increases administrative efficiency using a central governing system in which one or two school administrators are responsible for the overall operation of schools in the situation of straightforward school systems. However, when a school faces burdens of challenges like collecting various opinions of parents and students in today’s increasing demand including accomplishments of various school goals with successful exertion of teachers’ expertise, a head teacher’s leadership as an intermediate leader is essential to overcome the limitations to manage the school. It is a critical and urgent subject to research how a teacher is playing a role on the spot of teaching, and exerting his or her influence, including the issue of what factors trigger these behaviors. In this respect, I wanted to research and find out a grade head teacher’s role and effectiveness on the spot of teaching. Three research findings are as follows : First, how do grade head teachers exert their influence on their high schools ? Second, which background factors allow a grade head teacher to have successful leadership ? Third, what kinds of style, exertion process, and situational model of leadership does a grade head teacher have ? This is a qualitative study that tries to understand, in depth, how a grade head teacher is interacting on the spot of school, how he or she exerts leadership in the community and what background factors have an influence on him or her. This research was carried out using a grounded theory method, which is one of qualitative research methods, for discussing research purposes and research questions, In this study, Strauss & Corbin's Grounded Theory method was used. The reason why Strauss & Corbin's Grounded Theory method was used is that this research mainly focused on social interactions. I surveyed the research on the assumption that the subject of this study would reveal the leadership of a grade head teacher well through social interactions in a school community. That is to say, Strauss & Corbin's Grounded Theory method fits the reality of educational situation for checking how a grade head teacher exerts his or her leadership through the interaction with homeroom teachers, students, a vice-principal, and a principal. Meanwhile, in regard to the subject of this research on a grade head teacher's leadership, there was no research fitting the context of high schools in Korea. Considering such a context, it is necessary to develop a theory based on the current field experience data. Therefore, I will conduct a research on the leadership of a grade head teacher using a Grounded Theory method. Using subject-specific coding, I created concepts and categorized them. As a result of open coding, 59 concepts, 30 subcategories, and 19 categories were finally derived, and a paradigm model of grounded theory was constructed. As a result of Axial coding, the central phenomenon in the leadership of grade head teachers at private senior high schools is ‘Dokbak’ : a solitary confinement. This term ‘Dokbak’ means that a grade head teacher is doing his or her job and doing it alone, resulting in self-sacrifice. It suggests that he or she is having an influence on the homeroom teachers, showing the image of self-sacrifice. The hypotheses that derived from using the central phenomenon are as follows. Causal conditions consist of events or circumstances that lead to the occurrence or development of a phenomenon. Based on the analysis of the evidence in this study, causal conditions that contribute to the central phenomenon appeared as ‘the perception that someone has to do something’, ‘the burden of command’, and ‘timely task’. Contextual conditions are specific conditions that create conditions or problems that affect a phenomenon. It is a specific condition that is taken to address, adjust, and perform action/interactional strategies and to respond to certain specific phenomena. In this study, four factors were found: 'the ambiguous role of a grade head teacher,' 'weak authority', 'non-cooperative structure' and 'egalitarianism'. Intervening conditions are the structural conditions bearing on action/interactional strategies that pertain to a phenomenon and facilitate or constrain the strategies taken within a specific context. They affect the action/interactional strategies in a stronger and more direct manner than the contextual conditions. In other words, the phenomenon of “Dokbak’ at this school means a more prominent condition. In this study, four factors emerged: ‘the christian school spirit’, ‘the manager's insensitivity’, ‘the aging teachers’ and ‘the director's personal character’. Action or interaction strategies are directed towards the phenomenon, to handle or to overcome it, to perform it, or to react to it. The phenomenon always appears in a certain context or under specific circumstances, and it is a deliberate action taken to cope with or deal with a phenomenon. In this study, three factors were 'being loyal to your boss ', 'being instead of doing' and 'ignoring'. The results are based on the action/interactional strategies taken to cope with or address a phenomenon, and in this study, four factors were found : 'a grade head teacher doing in a half-hearted way', ‘a principal forcing tasks’ ‘a looker-on teacher’, and ‘an exemplary head teacher’. The process analysis was composed of 5 stages ; responsibility recognition, environmental interaction, strategy establishment, exercise of Dokbak, and reflection. After these 5 stages, there were two possibilities. The stage of ‘completion’ would be added to finish the whole process, or the first 5 stages would repeat again, and the stage of ‘completion’ would appeared afterwards. As a result of the selective coding, the core category was decided to 'take responsibility under difficult circumstances, do self-sacrifice, and demonstrate leadership'. Three types of demonstrating leadership are ‘adaptive leadership’, ‘driving leadership’ and ‘sacrificial leadership’. The context model represents the relationship among contextual conditions, strategies, processes and outcomes at each level, and is assessed and presented at the individual, school, and institutional levels. The conclusion of this study is as follows. First, the grade head teacher of a senior high school is showing leadership of ‘Dokbak’, which means a solitary confinement. On the front lines at the scene of schools, he/she sacrifices himself/herself for his/her school, and exerts great influence on students and homeroom teachers in charge of classes. So far, research on the leadership of a grade head teacher at senior high school has not been addressed for various reasons despite its importance. As a result, it is discovered that there is a significant grade head teachers’ influence on schools, which is related to the work of university admission. Second, Dokbak’, a solitary confinement leadership, of a grade head teacher results not from an individual problem, but from the scene of schools. As a grade head teacher, it is essential to give him or her appropriate authority to carry out the department's work, but the reality is quite different. Also, it is not easy to control homeroom teachers as a grade head teacher due to some aged homeroom teachers. In addition, an education administarator such as a principal or a vice principal, who was a former senior teacher, also praises the grade head teacher for making a sacrifice alone, and acknowledges his or her efforts. As a result, the school's various circumstances serve as a background factor, and a grade head teacher cannot help but show the leadership of Dokbak, a solitary confinement leadership. Third, Dokbak, a solitary confinement leadership, of a grade head teachers goes beyond the level of individuals and schools, and results from educational organization culture and social culture in Korea. On the basis of the culture of educational organization, we can explain how grade head teachers carry out their duties without appropriate authority. A typical organizational culture at school is egalitarian, so a grade head teacher has to acknowledge other teachers’ expertise. In such school culture, a grade head teacher had better make sacrifice alone rather than ask a favor to colleague homeroom teachers. The very end of the educational administration organization is the class organization that directly teaches, directs, and coaches the students who will lead the future society, and the school year organization. No amount of effort and emphasis on reforming education at the national level will achieve the originally intended educational reform if it loses its original meaning in the lowest-level of class and grade organizations. The role of a homeroom teachers in charge of such classes and a grade head teacher supporting, serving, and leading them cannot be overemphasized. Through this study, I hope that the senior high school grade-head teachers will show their leadership, that the senior organization will be revived through research and practice on senior high school teachers' leadership, and that the school organization will perform its functions more properly, thereby developing education in Korea.
In order to solve various education problems faced in the Republic of Korea, ceaseless education reforms are necessary. It is efforts and guidances by education players that achieve these educational reforms. I believe that it is possible to succeed in reforming education when teachers as experts in education are the subjects of reforms. Therefore, not only the role of a principal who has the most important influence over schools is important in accomplishing school goals of education, but also the leadership of teachers is important as well. The reason why school teachers need leadership is that there is a wide variety of concepts of “demands” in schools including socially diverse requirements over schools and complicated admission systems. It increases administrative efficiency using a central governing system in which one or two school administrators are responsible for the overall operation of schools in the situation of straightforward school systems. However, when a school faces burdens of challenges like collecting various opinions of parents and students in today’s increasing demand including accomplishments of various school goals with successful exertion of teachers’ expertise, a head teacher’s leadership as an intermediate leader is essential to overcome the limitations to manage the school. It is a critical and urgent subject to research how a teacher is playing a role on the spot of teaching, and exerting his or her influence, including the issue of what factors trigger these behaviors. In this respect, I wanted to research and find out a grade head teacher’s role and effectiveness on the spot of teaching. Three research findings are as follows : First, how do grade head teachers exert their influence on their high schools ? Second, which background factors allow a grade head teacher to have successful leadership ? Third, what kinds of style, exertion process, and situational model of leadership does a grade head teacher have ? This is a qualitative study that tries to understand, in depth, how a grade head teacher is interacting on the spot of school, how he or she exerts leadership in the community and what background factors have an influence on him or her. This research was carried out using a grounded theory method, which is one of qualitative research methods, for discussing research purposes and research questions, In this study, Strauss & Corbin's Grounded Theory method was used. The reason why Strauss & Corbin's Grounded Theory method was used is that this research mainly focused on social interactions. I surveyed the research on the assumption that the subject of this study would reveal the leadership of a grade head teacher well through social interactions in a school community. That is to say, Strauss & Corbin's Grounded Theory method fits the reality of educational situation for checking how a grade head teacher exerts his or her leadership through the interaction with homeroom teachers, students, a vice-principal, and a principal. Meanwhile, in regard to the subject of this research on a grade head teacher's leadership, there was no research fitting the context of high schools in Korea. Considering such a context, it is necessary to develop a theory based on the current field experience data. Therefore, I will conduct a research on the leadership of a grade head teacher using a Grounded Theory method. Using subject-specific coding, I created concepts and categorized them. As a result of open coding, 59 concepts, 30 subcategories, and 19 categories were finally derived, and a paradigm model of grounded theory was constructed. As a result of Axial coding, the central phenomenon in the leadership of grade head teachers at private senior high schools is ‘Dokbak’ : a solitary confinement. This term ‘Dokbak’ means that a grade head teacher is doing his or her job and doing it alone, resulting in self-sacrifice. It suggests that he or she is having an influence on the homeroom teachers, showing the image of self-sacrifice. The hypotheses that derived from using the central phenomenon are as follows. Causal conditions consist of events or circumstances that lead to the occurrence or development of a phenomenon. Based on the analysis of the evidence in this study, causal conditions that contribute to the central phenomenon appeared as ‘the perception that someone has to do something’, ‘the burden of command’, and ‘timely task’. Contextual conditions are specific conditions that create conditions or problems that affect a phenomenon. It is a specific condition that is taken to address, adjust, and perform action/interactional strategies and to respond to certain specific phenomena. In this study, four factors were found: 'the ambiguous role of a grade head teacher,' 'weak authority', 'non-cooperative structure' and 'egalitarianism'. Intervening conditions are the structural conditions bearing on action/interactional strategies that pertain to a phenomenon and facilitate or constrain the strategies taken within a specific context. They affect the action/interactional strategies in a stronger and more direct manner than the contextual conditions. In other words, the phenomenon of “Dokbak’ at this school means a more prominent condition. In this study, four factors emerged: ‘the christian school spirit’, ‘the manager's insensitivity’, ‘the aging teachers’ and ‘the director's personal character’. Action or interaction strategies are directed towards the phenomenon, to handle or to overcome it, to perform it, or to react to it. The phenomenon always appears in a certain context or under specific circumstances, and it is a deliberate action taken to cope with or deal with a phenomenon. In this study, three factors were 'being loyal to your boss ', 'being instead of doing' and 'ignoring'. The results are based on the action/interactional strategies taken to cope with or address a phenomenon, and in this study, four factors were found : 'a grade head teacher doing in a half-hearted way', ‘a principal forcing tasks’ ‘a looker-on teacher’, and ‘an exemplary head teacher’. The process analysis was composed of 5 stages ; responsibility recognition, environmental interaction, strategy establishment, exercise of Dokbak, and reflection. After these 5 stages, there were two possibilities. The stage of ‘completion’ would be added to finish the whole process, or the first 5 stages would repeat again, and the stage of ‘completion’ would appeared afterwards. As a result of the selective coding, the core category was decided to 'take responsibility under difficult circumstances, do self-sacrifice, and demonstrate leadership'. Three types of demonstrating leadership are ‘adaptive leadership’, ‘driving leadership’ and ‘sacrificial leadership’. The context model represents the relationship among contextual conditions, strategies, processes and outcomes at each level, and is assessed and presented at the individual, school, and institutional levels. The conclusion of this study is as follows. First, the grade head teacher of a senior high school is showing leadership of ‘Dokbak’, which means a solitary confinement. On the front lines at the scene of schools, he/she sacrifices himself/herself for his/her school, and exerts great influence on students and homeroom teachers in charge of classes. So far, research on the leadership of a grade head teacher at senior high school has not been addressed for various reasons despite its importance. As a result, it is discovered that there is a significant grade head teachers’ influence on schools, which is related to the work of university admission. Second, Dokbak’, a solitary confinement leadership, of a grade head teacher results not from an individual problem, but from the scene of schools. As a grade head teacher, it is essential to give him or her appropriate authority to carry out the department's work, but the reality is quite different. Also, it is not easy to control homeroom teachers as a grade head teacher due to some aged homeroom teachers. In addition, an education administarator such as a principal or a vice principal, who was a former senior teacher, also praises the grade head teacher for making a sacrifice alone, and acknowledges his or her efforts. As a result, the school's various circumstances serve as a background factor, and a grade head teacher cannot help but show the leadership of Dokbak, a solitary confinement leadership. Third, Dokbak, a solitary confinement leadership, of a grade head teachers goes beyond the level of individuals and schools, and results from educational organization culture and social culture in Korea. On the basis of the culture of educational organization, we can explain how grade head teachers carry out their duties without appropriate authority. A typical organizational culture at school is egalitarian, so a grade head teacher has to acknowledge other teachers’ expertise. In such school culture, a grade head teacher had better make sacrifice alone rather than ask a favor to colleague homeroom teachers. The very end of the educational administration organization is the class organization that directly teaches, directs, and coaches the students who will lead the future society, and the school year organization. No amount of effort and emphasis on reforming education at the national level will achieve the originally intended educational reform if it loses its original meaning in the lowest-level of class and grade organizations. The role of a homeroom teachers in charge of such classes and a grade head teacher supporting, serving, and leading them cannot be overemphasized. Through this study, I hope that the senior high school grade-head teachers will show their leadership, that the senior organization will be revived through research and practice on senior high school teachers' leadership, and that the school organization will perform its functions more properly, thereby developing education in Korea.
주제어
#학년 부장 교사 리더십, 교사 리더십, 근거이론, 근거이론 연구, 독박 리더십, grade head teacher’s leadership, teacher’s leadership, Grounded Theory
학위논문 정보
저자
고삼곤
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
교육학과 교육행정전공
지도교수
김병찬
발행연도
2020
총페이지
ⅷ, 208 p.
키워드
학년 부장 교사 리더십, 교사 리더십, 근거이론, 근거이론 연구, 독박 리더십, grade head teacher’s leadership, teacher’s leadership, Grounded Theory
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.