여행업계는 급변하는 환경변화와 삶의 질을 중요시하는 가치관의 변화로 급성장하였으며, 해외 여행객은 증가하였으나 패키지여행 보다는 개별여행을 선호하는 여행의 트렌드와 해외 글로벌 온라인여행사(OTA) 기업들의 여행업계 시장장악은 패키지 상품 판매에 주력하고 있는 여행업계에 변화를 가져오고 있다. 또한 항공사 및 여행사의 변화된 운영정책과 여행업 수익구조의 변화로 중소여행사는 경영의 어려움이 가중되고, 대형여행사는 과열경쟁으로 상품가격 인하, 저가상품 위주의 판매로 경영의 악순환을 거듭하고 있다. 이로 인한 고객 불만과 여행사 불신은 신뢰할 만한 대형여행사를 선호하는 소비자의 트렌드로 나타나고 있다. 이에 중소여행사는 경쟁력 확보와 안정적 사업 유지를 위하여 고객이 선호하는 브랜드의 대형 여행사와 계약을 통한 대리점 운영을 하고 있으며, 기존 대리점 운영을 하고 있는 대형여행사도 양적 확대보다는 충성도 높은 대리점을 관리 및 유치에 집중하는 질적 확대에 힘쓰고있다. 여행사 ...
여행업계는 급변하는 환경변화와 삶의 질을 중요시하는 가치관의 변화로 급성장하였으며, 해외 여행객은 증가하였으나 패키지여행 보다는 개별여행을 선호하는 여행의 트렌드와 해외 글로벌 온라인여행사(OTA) 기업들의 여행업계 시장장악은 패키지 상품 판매에 주력하고 있는 여행업계에 변화를 가져오고 있다. 또한 항공사 및 여행사의 변화된 운영정책과 여행업 수익구조의 변화로 중소여행사는 경영의 어려움이 가중되고, 대형여행사는 과열경쟁으로 상품가격 인하, 저가상품 위주의 판매로 경영의 악순환을 거듭하고 있다. 이로 인한 고객 불만과 여행사 불신은 신뢰할 만한 대형여행사를 선호하는 소비자의 트렌드로 나타나고 있다. 이에 중소여행사는 경쟁력 확보와 안정적 사업 유지를 위하여 고객이 선호하는 브랜드의 대형 여행사와 계약을 통한 대리점 운영을 하고 있으며, 기존 대리점 운영을 하고 있는 대형여행사도 양적 확대보다는 충성도 높은 대리점을 관리 및 유치에 집중하는 질적 확대에 힘쓰고있다. 여행사 프랜차이즈 대리점 운영은 본사와 대리점의 구조적 문제와 비효율적 운영으로 인한 문제점이 발생하고 있다. 여행업의 본사와 대리점 간의 상호 의존적·보완적인 관계 특성 을 고려하여 본사의 지원, 갈등관리와 결속을 통한 지속적인 관계유지를 위한 연구가 필요한 상황이다. 따라서 본 연구의 목적은 여행사 대리점에 대한 본사의 지원에 대한 요인들을 규명하여, 본사의 지원과 갈등관리의 영향 관계, 본사와 대리점의 결속과 관계지속의도를 강화하기 위한 차별화된 경영전략 방안을 제시하는데 있다. 본사와 대리점 간의 관계에서 본사의 지원인 마케팅지원, 커뮤니케이션지원, 책임자지원이 갈등관리, 결속 및 관계지속의도 구성개념들 간의 영향 관계를 분석하였다. 연구의 조사대상은 대표여행사인 롯데관광, 모두투어, 하나투어, 한진관광의 대리점(서울, 경기지역 소재)의 대표자 또는 실무자를 대상으로 실시하였으며, 총 323부가 연구의 실증분석 자료로 사용되었다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 프랜차이즈 여행사 본사와 대리점 간의 관계에서 본사의 지원(마케팅지원, 커뮤니케이션지원, 책임자지원)은 갈등관리에 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 본사의 지원에 대한 인식이 높을수록 갈등관리에 긍정적인 영향을 주는 것을 의미하는 것으로 본사는 대리점의 이윤 창출을 위한 정보전달, 신상품 개발, 교육훈련의 지원, 본사의 정책·운영과 관련된 의사소통과 정서적 유대관계와 업무전문성을 갖춘 책임자의 지원이 필요하다. 둘째, 프랜차이즈 여행사 본사와 대리점 간의 관계에서 본사의 지원 중 마케팅지원과 책임자지원은 결속에 영향 관계가 있으나, 커뮤니케이션지원은 결속에 영향관계가 없는 것으로 나타났다. 하지만 커뮤니케이션 지원은 갈등관리를 통해 간접적으로 결속에 영향을 주고 있으므로 본사의 의사소통은 단순한 의사소통의 빈도가 아닌 내용과 질이 높은 의사소통이 수 반되어야만 결속을 강화할 수 있다. 셋째, 프랜차이즈 여행사 본사와 대리점 간의 관계에서 갈등관리는 결속에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 본사의 협조적, 타협적인 갈등관리를 통하여 대리점과의 문제가 효율적으로 해결되었다고 높게 인식되어야 하는 것으로 상호 간의 입장을 고려한 해결책 모색의 갈등관리가 필요하다. 넷째, 프랜차이즈 여행사 본사와 대리점 간의 관계에서 결속은 관계지속의도에 영향 관계가 있음을 규명하였다. 이는 본사와 대리점의 우호적인 관계를 통한 강한 애착과 소속감으로 결속을 강화하는 장기적인 관계 유지를 위한 노력과 시각이 필요하다. 본 연구를 통하여 여행업의 본사와 대리점 간의 관계에 있어서 본사의 지원은 갈등관리, 결속과 관계지속의도에 영향 관계가 있음을 확인했다는 학술적 의미가 있고, 본사와 대리점 간의 관계에서 효율적인 대리점 운영을 위한 전략적인 방안으로 실무적 시사점을 제시하였다. 또한 기존의 본사 측면의 연구가 아닌 대리점 측면에서 지각하는 본사의 지원에 대한 갈등관리, 결속과 관계지속의도와의 영향 연구라는데 의미가 있다.
여행업계는 급변하는 환경변화와 삶의 질을 중요시하는 가치관의 변화로 급성장하였으며, 해외 여행객은 증가하였으나 패키지여행 보다는 개별여행을 선호하는 여행의 트렌드와 해외 글로벌 온라인여행사(OTA) 기업들의 여행업계 시장장악은 패키지 상품 판매에 주력하고 있는 여행업계에 변화를 가져오고 있다. 또한 항공사 및 여행사의 변화된 운영정책과 여행업 수익구조의 변화로 중소여행사는 경영의 어려움이 가중되고, 대형여행사는 과열경쟁으로 상품가격 인하, 저가상품 위주의 판매로 경영의 악순환을 거듭하고 있다. 이로 인한 고객 불만과 여행사 불신은 신뢰할 만한 대형여행사를 선호하는 소비자의 트렌드로 나타나고 있다. 이에 중소여행사는 경쟁력 확보와 안정적 사업 유지를 위하여 고객이 선호하는 브랜드의 대형 여행사와 계약을 통한 대리점 운영을 하고 있으며, 기존 대리점 운영을 하고 있는 대형여행사도 양적 확대보다는 충성도 높은 대리점을 관리 및 유치에 집중하는 질적 확대에 힘쓰고있다. 여행사 프랜차이즈 대리점 운영은 본사와 대리점의 구조적 문제와 비효율적 운영으로 인한 문제점이 발생하고 있다. 여행업의 본사와 대리점 간의 상호 의존적·보완적인 관계 특성 을 고려하여 본사의 지원, 갈등관리와 결속을 통한 지속적인 관계유지를 위한 연구가 필요한 상황이다. 따라서 본 연구의 목적은 여행사 대리점에 대한 본사의 지원에 대한 요인들을 규명하여, 본사의 지원과 갈등관리의 영향 관계, 본사와 대리점의 결속과 관계지속의도를 강화하기 위한 차별화된 경영전략 방안을 제시하는데 있다. 본사와 대리점 간의 관계에서 본사의 지원인 마케팅지원, 커뮤니케이션지원, 책임자지원이 갈등관리, 결속 및 관계지속의도 구성개념들 간의 영향 관계를 분석하였다. 연구의 조사대상은 대표여행사인 롯데관광, 모두투어, 하나투어, 한진관광의 대리점(서울, 경기지역 소재)의 대표자 또는 실무자를 대상으로 실시하였으며, 총 323부가 연구의 실증분석 자료로 사용되었다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 프랜차이즈 여행사 본사와 대리점 간의 관계에서 본사의 지원(마케팅지원, 커뮤니케이션지원, 책임자지원)은 갈등관리에 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 본사의 지원에 대한 인식이 높을수록 갈등관리에 긍정적인 영향을 주는 것을 의미하는 것으로 본사는 대리점의 이윤 창출을 위한 정보전달, 신상품 개발, 교육훈련의 지원, 본사의 정책·운영과 관련된 의사소통과 정서적 유대관계와 업무전문성을 갖춘 책임자의 지원이 필요하다. 둘째, 프랜차이즈 여행사 본사와 대리점 간의 관계에서 본사의 지원 중 마케팅지원과 책임자지원은 결속에 영향 관계가 있으나, 커뮤니케이션지원은 결속에 영향관계가 없는 것으로 나타났다. 하지만 커뮤니케이션 지원은 갈등관리를 통해 간접적으로 결속에 영향을 주고 있으므로 본사의 의사소통은 단순한 의사소통의 빈도가 아닌 내용과 질이 높은 의사소통이 수 반되어야만 결속을 강화할 수 있다. 셋째, 프랜차이즈 여행사 본사와 대리점 간의 관계에서 갈등관리는 결속에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 본사의 협조적, 타협적인 갈등관리를 통하여 대리점과의 문제가 효율적으로 해결되었다고 높게 인식되어야 하는 것으로 상호 간의 입장을 고려한 해결책 모색의 갈등관리가 필요하다. 넷째, 프랜차이즈 여행사 본사와 대리점 간의 관계에서 결속은 관계지속의도에 영향 관계가 있음을 규명하였다. 이는 본사와 대리점의 우호적인 관계를 통한 강한 애착과 소속감으로 결속을 강화하는 장기적인 관계 유지를 위한 노력과 시각이 필요하다. 본 연구를 통하여 여행업의 본사와 대리점 간의 관계에 있어서 본사의 지원은 갈등관리, 결속과 관계지속의도에 영향 관계가 있음을 확인했다는 학술적 의미가 있고, 본사와 대리점 간의 관계에서 효율적인 대리점 운영을 위한 전략적인 방안으로 실무적 시사점을 제시하였다. 또한 기존의 본사 측면의 연구가 아닌 대리점 측면에서 지각하는 본사의 지원에 대한 갈등관리, 결속과 관계지속의도와의 영향 연구라는데 의미가 있다.
Travel Industry has grown rapidly and outbound tourists has increased by rapidly changing circumstances and change of value that put a high value on quality of life, however, the travel trend which prefers independent travel to package travel and a market domination in travel industry by overseas gl...
Travel Industry has grown rapidly and outbound tourists has increased by rapidly changing circumstances and change of value that put a high value on quality of life, however, the travel trend which prefers independent travel to package travel and a market domination in travel industry by overseas global online travel agencies(OTA) are making difference on the travel industry that has focused on selling package tours. In addition, difficulty of management in small and medium agencies is increasing by the changed management policy of airlines and travel agencies and change in profit system of travel business, and big travel agencies are repeating vicious circle by product markdown because of over-heated competition and focusing on selling low-priced products. Customer's complaint and distrust about travel agencies by those problems has been emerging as the customer trend that prefers reliable big travel agencies. Thus, small and medium travel agencies are running agencies through a contract with big travel agencies of a brand that customers prefer for achievement of competitiveness and steadily staying in business, and the big travel agencies that has run agencies already are working for qualitative expansion which focuses on nurturing and pursuing loyal agencies rather than quantitative expansion. There are problems arising in running franchises of travel agencies by structural problems between a franchisor and agencies and ineffective operation. A study for maintaining a relationship continuously by franchisor's support, conflict management, and intention of relations in consideration of characteristics of relationship between a franchisor and agencies in travel business is necessary. Therefore, this study aims to determine factors of franchisor's support to travel agencies so that it can propose a differentiated management strategy to enhance franchisor's support, impact relation of conflict management, commitment, and intention of relations between franchisor and agencies. The study analyzed impact relations of conflict management, commitment, intention of relations, and marketing support, communication support, supervisor’s support which are franchisor's support in relationship between franchisor and agencies. The research was conducted on representatives or staffs of agencies(in Seoul, Gyeonggi) including Lotte Tour, Mode Tour, Hana Tour, Hanjin Travel which are representative travel agencies, and 323 in total were used as empirical analysis data of the study. The results of study are summarized as follows. First, in relationship between franchises and franchisor of travel agencies, franchisor's support(marketing support, communication support, supervisor’s support) was found to have a significant effect on conflict management. This means that higher awareness of franchisor's support has a positive effect on conflict management, so the franchisor requires information delivery to make profit of agencies, developing new products, education and training support, communication related to policy and operation of franchisor, emotional bonds, and supervisor's support who has professionality. Second, in relationship between a franchisor and agencies of franchise travel agency, marketing support and supervisor’s support of franchisor's support has impact relations with commitment, but communication support was found to have no impact relations about commitment. Communication support, however, is having an effect on commitment indirectly through conflict management, thus, communication of a franchisor should include high-quality and rich content rather than simple communication so that it can enhance commitment. Third, in relationship between a franchisor and agencies of franchise travel agency, conflict management was shown to have a significant effect on commitment. This indicates that awareness that the problems with agencies were solved by cooperative and compromising conflict management of a franchisor should be highly recognized, so conflict management of seeking a solution considering mutual situations is necessary. Fourth, in relationship between a franchisor and agencies of franchise travel agency, it was established that commitment had a impact relations with intention of relations. Therefore, effort and vision to manage long-term relationship which enhances commitment by sense of belonging and strong attachment through amicable relations between a franchisor and agencies. This study has academic significance that franchisor's support was found to have impact relations with conflict management, commitment, and intention of relations in the relationship between a franchisor and agencies in travel business, and it proposed practical implication by strategic method for effective operation of agencies in the relationship between a franchisor and agencies. In addition, the study has significance in that it is the study of conflict management, commitment, and intention of relations about franchisor's support that perceives in the aspect of agencies, not a franchisor in previous studies.
Travel Industry has grown rapidly and outbound tourists has increased by rapidly changing circumstances and change of value that put a high value on quality of life, however, the travel trend which prefers independent travel to package travel and a market domination in travel industry by overseas global online travel agencies(OTA) are making difference on the travel industry that has focused on selling package tours. In addition, difficulty of management in small and medium agencies is increasing by the changed management policy of airlines and travel agencies and change in profit system of travel business, and big travel agencies are repeating vicious circle by product markdown because of over-heated competition and focusing on selling low-priced products. Customer's complaint and distrust about travel agencies by those problems has been emerging as the customer trend that prefers reliable big travel agencies. Thus, small and medium travel agencies are running agencies through a contract with big travel agencies of a brand that customers prefer for achievement of competitiveness and steadily staying in business, and the big travel agencies that has run agencies already are working for qualitative expansion which focuses on nurturing and pursuing loyal agencies rather than quantitative expansion. There are problems arising in running franchises of travel agencies by structural problems between a franchisor and agencies and ineffective operation. A study for maintaining a relationship continuously by franchisor's support, conflict management, and intention of relations in consideration of characteristics of relationship between a franchisor and agencies in travel business is necessary. Therefore, this study aims to determine factors of franchisor's support to travel agencies so that it can propose a differentiated management strategy to enhance franchisor's support, impact relation of conflict management, commitment, and intention of relations between franchisor and agencies. The study analyzed impact relations of conflict management, commitment, intention of relations, and marketing support, communication support, supervisor’s support which are franchisor's support in relationship between franchisor and agencies. The research was conducted on representatives or staffs of agencies(in Seoul, Gyeonggi) including Lotte Tour, Mode Tour, Hana Tour, Hanjin Travel which are representative travel agencies, and 323 in total were used as empirical analysis data of the study. The results of study are summarized as follows. First, in relationship between franchises and franchisor of travel agencies, franchisor's support(marketing support, communication support, supervisor’s support) was found to have a significant effect on conflict management. This means that higher awareness of franchisor's support has a positive effect on conflict management, so the franchisor requires information delivery to make profit of agencies, developing new products, education and training support, communication related to policy and operation of franchisor, emotional bonds, and supervisor's support who has professionality. Second, in relationship between a franchisor and agencies of franchise travel agency, marketing support and supervisor’s support of franchisor's support has impact relations with commitment, but communication support was found to have no impact relations about commitment. Communication support, however, is having an effect on commitment indirectly through conflict management, thus, communication of a franchisor should include high-quality and rich content rather than simple communication so that it can enhance commitment. Third, in relationship between a franchisor and agencies of franchise travel agency, conflict management was shown to have a significant effect on commitment. This indicates that awareness that the problems with agencies were solved by cooperative and compromising conflict management of a franchisor should be highly recognized, so conflict management of seeking a solution considering mutual situations is necessary. Fourth, in relationship between a franchisor and agencies of franchise travel agency, it was established that commitment had a impact relations with intention of relations. Therefore, effort and vision to manage long-term relationship which enhances commitment by sense of belonging and strong attachment through amicable relations between a franchisor and agencies. This study has academic significance that franchisor's support was found to have impact relations with conflict management, commitment, and intention of relations in the relationship between a franchisor and agencies in travel business, and it proposed practical implication by strategic method for effective operation of agencies in the relationship between a franchisor and agencies. In addition, the study has significance in that it is the study of conflict management, commitment, and intention of relations about franchisor's support that perceives in the aspect of agencies, not a franchisor in previous studies.
주제어
#본사 지원(Franchisor’s support), 갈등관리(Conflict management), 결속(Commitment), 관계지속의도(Intention of relations)
학위논문 정보
저자
신영미
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
관광학과
지도교수
이승곤
발행연도
2020
총페이지
vii, 98 p.
키워드
본사 지원(Franchisor’s support), 갈등관리(Conflict management), 결속(Commitment), 관계지속의도(Intention of relations)
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.