사회적인 분위기와 시대적인 유행 속에서 외식산업은 과거부터 현재까지 끊임없는 변화를 거쳐 소비자의 니즈와 욕구를 위한 다양한 시도를 거듭하고 있다. 최근 우리가 외식산업에서 주목할 만한 부분으로 키오스크를 언급할 수 있다. 과거에는 종업원과 소비자 사이에서 다양한 인적 서비스를 중요시 하였지만, 현재에는 소비자가 스스로 모든 서비스를 생산하고 이용할 수 있는 무인 서비스가 대세로 부각되고 있다. 이러한 추세를 반영하듯 많은 외식기업에서 키오스크 도입을 활성화하고 있으며 실제로 여러 외식업체에서 상용화하고 있다. 이밖에도 ...
사회적인 분위기와 시대적인 유행 속에서 외식산업은 과거부터 현재까지 끊임없는 변화를 거쳐 소비자의 니즈와 욕구를 위한 다양한 시도를 거듭하고 있다. 최근 우리가 외식산업에서 주목할 만한 부분으로 키오스크를 언급할 수 있다. 과거에는 종업원과 소비자 사이에서 다양한 인적 서비스를 중요시 하였지만, 현재에는 소비자가 스스로 모든 서비스를 생산하고 이용할 수 있는 무인 서비스가 대세로 부각되고 있다. 이러한 추세를 반영하듯 많은 외식기업에서 키오스크 도입을 활성화하고 있으며 실제로 여러 외식업체에서 상용화하고 있다. 이밖에도 ATM, 공항, 병원, 공공기업, 주유소, 도서관, 주차장 등 다양한 분야에서 키오스크의 이용이 이루어지고 있다는 것을 알 수 있으며, 특히 외식산업 분야에서 키오스크는 머지않아 새로운 소비 형태로 자리 잡을 것이다. 키오스크 도입으로 인한 효과를 두 가지 측면에서 살펴볼 수 있는데 기업적인 측면에서는 인건비 절감과 일관성 있는 서비스 제공, 전반적인 관리 용이성을 장점으로 들 수 있고, 소비자의 측면에서는 편리한 이용, 자율적인 이용, 대기시간의 감소효과 등을 이점으로 언급할 수 있다. 이러한 키오스크에 대한 내용들이 현 사회적인 추세에 부합한 시의적절한 주제라고 사료된다. 이에 본 연구에서는 혁신확산이론을 적용하여 지각된 혁신특성을 상대적 이익, 복잡성, 시도 가능성, 관찰 가능성으로 구성하였다. 동시에 이용충족이론을 적용하여 이용 동기를 정보성, 흥미, 친밀감으로 구분하였다. 본 연구에서 적용한 두 종류의 이론과 태도, 신뢰, 재사용의도에 미치는 영향관계를 알아보았다. 또한 태도와 재사용의도간의 관계와, 신뢰와 재사용의도간의 관계를 알아보았다. 최근 3개월 이내에 패스트 푸드점(맥도날드, 버거킹, 롯데리아, KFC, MOM’S TOUCH)의 키오스크를 이용한 경험이 있는 소비자를 대상으로 전국적으로 진행하였고, 연구수행은 2019년 3월 예비조사를 거쳐 2019년 7월 본 조사를 실시하였다. 총 500부의 설문지를 통한 자기기입법 조사를 수행하였고 부적합한 응답 55부를 제외한 455부의 설문응답을 최종분석에 이용하였다. 의미 있는 이론적, 실무적 연구결과를 도출하고자 한다.
표본의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 상대적 이익은 태도에 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈고, 신뢰에도 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈다. 둘째, 복잡성은 태도에 유의하지 않았고, 신뢰에도 유의한 영향관계를 나타내지 않았다. 셋째, 시도가능성은 태도에 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈고, 신뢰에는 유의한 영향관계를 나타내지 않았다. 넷째, 관찰가능성은 태도에 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈고, 신뢰에는 유의한 영향관계를 나타내지 않았다. 다섯 번째, 정보성은 태도에 유의한 영향관계를 나타내지 않았고, 신뢰에는 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈다. 여섯 번째, 흥미는 태도에 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈고, 신뢰에도 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈다. 일곱 번째, 친밀감은 태도에 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈고, 신뢰에도 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈다. 여덟 번째, 태도는 재사용의도에 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈다. 아홉 번째, 신뢰는 재사용의도에 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈다. 열 번째, 성별은 흥미와 태도의 관계에서 조절효과를 나타냈고, 친밀감과 태도의 관계에서 조절효과를 나타냈다.
본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 외식산업에서 급성장하고 있는 키오스크의 도입과 상용화 추세에 맞추어 외식시장의 한 부분이라고 할 수 있는 패스트푸드점에서 키오스크 이용 소비자를 이해하는 논리적인 근거를 마련하였다. 둘째, 패스트푸드점에서 키오스크를 이용하는 소비자의 소비행동을 혁신확산이론과 이용충족이론에 적용하여 제시하였으며, 두 가지 이론을 근거로 실증분석을 통한 결과를 설명하였다. 셋째, 본 연구의 결과를 바탕으로 외식산업의 한 부분인 패스트푸드점의 키오스크를 이용하는 소비행동을 알아보고 소비자와 운영자의 측면에서 다양한 시사점을 제시하였다.
사회적인 분위기와 시대적인 유행 속에서 외식산업은 과거부터 현재까지 끊임없는 변화를 거쳐 소비자의 니즈와 욕구를 위한 다양한 시도를 거듭하고 있다. 최근 우리가 외식산업에서 주목할 만한 부분으로 키오스크를 언급할 수 있다. 과거에는 종업원과 소비자 사이에서 다양한 인적 서비스를 중요시 하였지만, 현재에는 소비자가 스스로 모든 서비스를 생산하고 이용할 수 있는 무인 서비스가 대세로 부각되고 있다. 이러한 추세를 반영하듯 많은 외식기업에서 키오스크 도입을 활성화하고 있으며 실제로 여러 외식업체에서 상용화하고 있다. 이밖에도 ATM, 공항, 병원, 공공기업, 주유소, 도서관, 주차장 등 다양한 분야에서 키오스크의 이용이 이루어지고 있다는 것을 알 수 있으며, 특히 외식산업 분야에서 키오스크는 머지않아 새로운 소비 형태로 자리 잡을 것이다. 키오스크 도입으로 인한 효과를 두 가지 측면에서 살펴볼 수 있는데 기업적인 측면에서는 인건비 절감과 일관성 있는 서비스 제공, 전반적인 관리 용이성을 장점으로 들 수 있고, 소비자의 측면에서는 편리한 이용, 자율적인 이용, 대기시간의 감소효과 등을 이점으로 언급할 수 있다. 이러한 키오스크에 대한 내용들이 현 사회적인 추세에 부합한 시의적절한 주제라고 사료된다. 이에 본 연구에서는 혁신확산이론을 적용하여 지각된 혁신특성을 상대적 이익, 복잡성, 시도 가능성, 관찰 가능성으로 구성하였다. 동시에 이용충족이론을 적용하여 이용 동기를 정보성, 흥미, 친밀감으로 구분하였다. 본 연구에서 적용한 두 종류의 이론과 태도, 신뢰, 재사용의도에 미치는 영향관계를 알아보았다. 또한 태도와 재사용의도간의 관계와, 신뢰와 재사용의도간의 관계를 알아보았다. 최근 3개월 이내에 패스트 푸드점(맥도날드, 버거킹, 롯데리아, KFC, MOM’S TOUCH)의 키오스크를 이용한 경험이 있는 소비자를 대상으로 전국적으로 진행하였고, 연구수행은 2019년 3월 예비조사를 거쳐 2019년 7월 본 조사를 실시하였다. 총 500부의 설문지를 통한 자기기입법 조사를 수행하였고 부적합한 응답 55부를 제외한 455부의 설문응답을 최종분석에 이용하였다. 의미 있는 이론적, 실무적 연구결과를 도출하고자 한다.
표본의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 상대적 이익은 태도에 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈고, 신뢰에도 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈다. 둘째, 복잡성은 태도에 유의하지 않았고, 신뢰에도 유의한 영향관계를 나타내지 않았다. 셋째, 시도가능성은 태도에 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈고, 신뢰에는 유의한 영향관계를 나타내지 않았다. 넷째, 관찰가능성은 태도에 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈고, 신뢰에는 유의한 영향관계를 나타내지 않았다. 다섯 번째, 정보성은 태도에 유의한 영향관계를 나타내지 않았고, 신뢰에는 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈다. 여섯 번째, 흥미는 태도에 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈고, 신뢰에도 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈다. 일곱 번째, 친밀감은 태도에 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈고, 신뢰에도 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈다. 여덟 번째, 태도는 재사용의도에 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈다. 아홉 번째, 신뢰는 재사용의도에 유의한 정(+)의 영향관계를 나타냈다. 열 번째, 성별은 흥미와 태도의 관계에서 조절효과를 나타냈고, 친밀감과 태도의 관계에서 조절효과를 나타냈다.
본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 외식산업에서 급성장하고 있는 키오스크의 도입과 상용화 추세에 맞추어 외식시장의 한 부분이라고 할 수 있는 패스트푸드점에서 키오스크 이용 소비자를 이해하는 논리적인 근거를 마련하였다. 둘째, 패스트푸드점에서 키오스크를 이용하는 소비자의 소비행동을 혁신확산이론과 이용충족이론에 적용하여 제시하였으며, 두 가지 이론을 근거로 실증분석을 통한 결과를 설명하였다. 셋째, 본 연구의 결과를 바탕으로 외식산업의 한 부분인 패스트푸드점의 키오스크를 이용하는 소비행동을 알아보고 소비자와 운영자의 측면에서 다양한 시사점을 제시하였다.
In the social atmosphere and the trends of the times, the restaurant industry has undergone various changes from the past to the present, and is making various attempts for consumer needs and desires. Kiosk can be mentioned as a remarkable part of the recent restaurant industry. In the past, various...
In the social atmosphere and the trends of the times, the restaurant industry has undergone various changes from the past to the present, and is making various attempts for consumer needs and desires. Kiosk can be mentioned as a remarkable part of the recent restaurant industry. In the past, various human services between employees and consumers were important, but nowadays self services, in which consumers can produce and use all services themselves, are gaining popularity. Reflecting this trend, many restaurant industry are activating the introduction of kiosks and are actually commercializing them. In addition, kiosks are being used in various fields such as ATMs, airports, hospitals, public enterprises, gas stations, libraries, and parking lots. Especially in the restaurant industry, kiosks will soon become a new form of consumption. The effects of the kiosk can be seen in two aspects: in terms of companies, labor cost reduction, consistent service provision, and overall manageability are advantages; in terms of consumers, convenience use, self usage and reduce waiting time are mentioned as advantages. The contents of these kiosks are considered to be timely topics that are in line with current social trends. In this study, innovation diffusion theory was applied to construct the perceived innovation characteristics into relative advantage, complexity, trialability and observability. At the same time, uses and gratifications theory was applied to construct the use motivation into informativeness, interest, and intimacy. The two kinds of theories applied in this study were examined the relationship between attitude, trust, and reuse intention. In addition, relationship between attitude and reuse intention was examined. Also, relationship between trust and reuse intention was examined. This study was conducted nationwide for consumers who have used kiosks in fast food restaurants(McDonald's, Burger King, Lotteria, KFC, MOM'S TOUCH) within the last three months. The survey was conducted in July 2019. A total of 500 questionnaires were used for self-reported surveys, and 455 questionnaires except 55 unsuitable responses were used for the final analysis. The purpose of this study is to derive meaningful theoretical and practical research results.
The analysis results of the samples are as follows. First, relative advantage had a positive effect on attitude and had a positive effect on trust. Second, complexity had not effect on attitude and had not effect on trust. Third, trialablility had a positive effect on attitude, but had not effect on trust. Fourth, observability had a positive effect on attitude, but had not effect on trust. Fifth, informativeness had not effect on attitude, but had a positive effect on trust. Sixth, interest had a positive effect on attitude and had a positive effect on trust. Seventh, intimacy had a positive effect on attitude and had a positive effect on trust. Eighth, attitudes had a positive effect on reuse intention. Ninth, trust had a positive effect on reuse intention. Tenth, gender had a moderating effect on the relationship between interest and attitude, and a moderating effect on the relationship between intimacy and attitude.
The implications of this study are as follows. First, in line with the introduction and commercialization of kiosks, which are growing rapidly in the food service industry, the fast food restaurant, which is a part of the food service market, prepared a logical basis for understanding the consumers of kiosks. Second, the consumption behavior of consumers using kiosks in fast food restaurants was applied to the theory of innovation diffusion with uses and gratifications. The results of empirical analysis were explained based on two theories. Lastly, based on the results of this study, we investigated the consumption behaviors of kiosks in fast food restaurants, which are part of the food service industry, and suggested various implications in terms of consumers and operators.
In the social atmosphere and the trends of the times, the restaurant industry has undergone various changes from the past to the present, and is making various attempts for consumer needs and desires. Kiosk can be mentioned as a remarkable part of the recent restaurant industry. In the past, various human services between employees and consumers were important, but nowadays self services, in which consumers can produce and use all services themselves, are gaining popularity. Reflecting this trend, many restaurant industry are activating the introduction of kiosks and are actually commercializing them. In addition, kiosks are being used in various fields such as ATMs, airports, hospitals, public enterprises, gas stations, libraries, and parking lots. Especially in the restaurant industry, kiosks will soon become a new form of consumption. The effects of the kiosk can be seen in two aspects: in terms of companies, labor cost reduction, consistent service provision, and overall manageability are advantages; in terms of consumers, convenience use, self usage and reduce waiting time are mentioned as advantages. The contents of these kiosks are considered to be timely topics that are in line with current social trends. In this study, innovation diffusion theory was applied to construct the perceived innovation characteristics into relative advantage, complexity, trialability and observability. At the same time, uses and gratifications theory was applied to construct the use motivation into informativeness, interest, and intimacy. The two kinds of theories applied in this study were examined the relationship between attitude, trust, and reuse intention. In addition, relationship between attitude and reuse intention was examined. Also, relationship between trust and reuse intention was examined. This study was conducted nationwide for consumers who have used kiosks in fast food restaurants(McDonald's, Burger King, Lotteria, KFC, MOM'S TOUCH) within the last three months. The survey was conducted in July 2019. A total of 500 questionnaires were used for self-reported surveys, and 455 questionnaires except 55 unsuitable responses were used for the final analysis. The purpose of this study is to derive meaningful theoretical and practical research results.
The analysis results of the samples are as follows. First, relative advantage had a positive effect on attitude and had a positive effect on trust. Second, complexity had not effect on attitude and had not effect on trust. Third, trialablility had a positive effect on attitude, but had not effect on trust. Fourth, observability had a positive effect on attitude, but had not effect on trust. Fifth, informativeness had not effect on attitude, but had a positive effect on trust. Sixth, interest had a positive effect on attitude and had a positive effect on trust. Seventh, intimacy had a positive effect on attitude and had a positive effect on trust. Eighth, attitudes had a positive effect on reuse intention. Ninth, trust had a positive effect on reuse intention. Tenth, gender had a moderating effect on the relationship between interest and attitude, and a moderating effect on the relationship between intimacy and attitude.
The implications of this study are as follows. First, in line with the introduction and commercialization of kiosks, which are growing rapidly in the food service industry, the fast food restaurant, which is a part of the food service market, prepared a logical basis for understanding the consumers of kiosks. Second, the consumption behavior of consumers using kiosks in fast food restaurants was applied to the theory of innovation diffusion with uses and gratifications. The results of empirical analysis were explained based on two theories. Lastly, based on the results of this study, we investigated the consumption behaviors of kiosks in fast food restaurants, which are part of the food service industry, and suggested various implications in terms of consumers and operators.
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