국내에서 개최되는 전시회 수가 꾸준히 증가함에 따라 전시회 간 유치 경쟁이 더 심해졌고 자연스럽게 전시주최자들은 많은 전시회 참관객을 유치하고자 다양한 마케팅 전략을 필요로 하였다. 이러한 전시산업과 마찬가지로 학계 역시 전시회에 더 많은 참관객을 모으기 위한 참관객의 특성, 행동, 참가목적, 동기, 만족 등과 같은 연구가 주를 이루었다. 그렇지만 전시회에서는 참관객만큼이나 전시참가업체가 전시회의 중요한 성패 요소로 볼 수 있으며, 전시주최자는 전시회를 기획할 때 전시참가업체와의 장기적인 우호관계를 형성하고 발전시켜 전시참가업체가 전시회에 지속적으로 참가할 수 있도록 노력을 펼쳐왔다. 따라서 전시주최자가 참가업체를 전시회로 유인하기 위해 전시참가업체가 전시회에 참가하여 인지하는 편익과 비용을 알아보고 그에 따른 전략을 효과적으로 마련하기 위한 목적으로 본 연구가 필요하다고 판단되었다. 또한, 전시참가업체에 관한 기존연구는 주로 동기, 만족 등을 중심으로 이루어져 편익과 비용과 관련된 연구가 부족하며, 이와 관련해 참가업체의 편익과 비용에 대한 관계를 ...
국내에서 개최되는 전시회 수가 꾸준히 증가함에 따라 전시회 간 유치 경쟁이 더 심해졌고 자연스럽게 전시주최자들은 많은 전시회 참관객을 유치하고자 다양한 마케팅 전략을 필요로 하였다. 이러한 전시산업과 마찬가지로 학계 역시 전시회에 더 많은 참관객을 모으기 위한 참관객의 특성, 행동, 참가목적, 동기, 만족 등과 같은 연구가 주를 이루었다. 그렇지만 전시회에서는 참관객만큼이나 전시참가업체가 전시회의 중요한 성패 요소로 볼 수 있으며, 전시주최자는 전시회를 기획할 때 전시참가업체와의 장기적인 우호관계를 형성하고 발전시켜 전시참가업체가 전시회에 지속적으로 참가할 수 있도록 노력을 펼쳐왔다. 따라서 전시주최자가 참가업체를 전시회로 유인하기 위해 전시참가업체가 전시회에 참가하여 인지하는 편익과 비용을 알아보고 그에 따른 전략을 효과적으로 마련하기 위한 목적으로 본 연구가 필요하다고 판단되었다. 또한, 전시참가업체에 관한 기존연구는 주로 동기, 만족 등을 중심으로 이루어져 편익과 비용과 관련된 연구가 부족하며, 이와 관련해 참가업체의 편익과 비용에 대한 관계를 사회교환이론의 관점에서 설명하는 연구의 필요성이 제기된다. 전시회는 기본적으로 참관객과 참가업체, 주최자, 협회 등 다양한 이해관계자 간의 교환이 이루어지며, 이러한 교환은 사회교환이론으로 설명할 수 있기 때문이다. 사회교환이론은 개인과 개인 간의 물질적이거나 비물질적인 교환이 이루어질 때 서로 사회적 상호작용이 이루어지며, 개인이 얻는 보상에 대한 편익과 비용이 교환에 영향을 미친다고 보았다. 본 연구는 사회교환이론을 근거로 하여 무역전시회에 참가하는 전시참가업체가 인지하는 전시회 참가 편익과 비용이 전시회 만족과 참가의도에 유의미한 영향을 미치는지, 그 영향 관계에 대해 알아보고자 하였다. 따라서 검증 결과를 바탕으로 전시회 참가 편익과 비용이 전시회 만족도 및 참가의도에 미치는 영향에 대해 종합적으로 제시하고, 이에 따른 학문적 시사점과 전시주최자의 관점에서 참가업체를 유인하기 위한 실무적인 시사점을 제언하였다. 본 연구를 위해 경기도 고양시에 위치한 킨텍스(KINTEX)에서 열린 B2B 전시회인 2019 한국산업대전(2019한국기계전, 2019제조IT서비스전, 2019서울국제공구전)의 참가업체가 응답한 총 255부의 유효표본을 활용하였다. 해당 유효 표본을 SPSS 25.0을 이용해 다중회귀분석을 실시한 결과, 전시회 참가편익의 전시회 만족도에 대한 영향에서 변수인 자원교환편익, 사회교환편익, 정보교환편익은 모두 유의한 영향으로 나타났으며, 마찬가지로 전시회 참가편익은 참가의도에도 모두 유의한 영향이 나타났다. 반면 전시회 비용편익은 투자비용과 직접비용만 전시회 만족도에 유의한 영향을 나타내고, 참가의도에는 투자비용만 유의한 영향관계를 나타냈다. 본 연구의 결과는 국내에서 부족했던 전시회 참가 비용에 관한 연구를 진행하였고 B2B전시참가업체의 전시회 참가 편익과 비용을 모두 다룬 최초의 연구라는 점에서 의의를 가진다. 따라서 앞으로 이루어질 심도 있는 향후 연구에 본 연구가 기초적인 자료로 활용될 수 있으며, 편익과 비용의 요인 중 전시회 만족도와 참가의도에 영향을 미치는 요인들을 중심으로 전시주최자 관점에서 전시회에 전시참가업체를 유치하는 마케팅적인 요소로 활용하면 포화상태에 이른 국내 전시업계에서 차별화된 전시회를 기획·운영할 수 있을 것으로 판단된다.
국내에서 개최되는 전시회 수가 꾸준히 증가함에 따라 전시회 간 유치 경쟁이 더 심해졌고 자연스럽게 전시주최자들은 많은 전시회 참관객을 유치하고자 다양한 마케팅 전략을 필요로 하였다. 이러한 전시산업과 마찬가지로 학계 역시 전시회에 더 많은 참관객을 모으기 위한 참관객의 특성, 행동, 참가목적, 동기, 만족 등과 같은 연구가 주를 이루었다. 그렇지만 전시회에서는 참관객만큼이나 전시참가업체가 전시회의 중요한 성패 요소로 볼 수 있으며, 전시주최자는 전시회를 기획할 때 전시참가업체와의 장기적인 우호관계를 형성하고 발전시켜 전시참가업체가 전시회에 지속적으로 참가할 수 있도록 노력을 펼쳐왔다. 따라서 전시주최자가 참가업체를 전시회로 유인하기 위해 전시참가업체가 전시회에 참가하여 인지하는 편익과 비용을 알아보고 그에 따른 전략을 효과적으로 마련하기 위한 목적으로 본 연구가 필요하다고 판단되었다. 또한, 전시참가업체에 관한 기존연구는 주로 동기, 만족 등을 중심으로 이루어져 편익과 비용과 관련된 연구가 부족하며, 이와 관련해 참가업체의 편익과 비용에 대한 관계를 사회교환이론의 관점에서 설명하는 연구의 필요성이 제기된다. 전시회는 기본적으로 참관객과 참가업체, 주최자, 협회 등 다양한 이해관계자 간의 교환이 이루어지며, 이러한 교환은 사회교환이론으로 설명할 수 있기 때문이다. 사회교환이론은 개인과 개인 간의 물질적이거나 비물질적인 교환이 이루어질 때 서로 사회적 상호작용이 이루어지며, 개인이 얻는 보상에 대한 편익과 비용이 교환에 영향을 미친다고 보았다. 본 연구는 사회교환이론을 근거로 하여 무역전시회에 참가하는 전시참가업체가 인지하는 전시회 참가 편익과 비용이 전시회 만족과 참가의도에 유의미한 영향을 미치는지, 그 영향 관계에 대해 알아보고자 하였다. 따라서 검증 결과를 바탕으로 전시회 참가 편익과 비용이 전시회 만족도 및 참가의도에 미치는 영향에 대해 종합적으로 제시하고, 이에 따른 학문적 시사점과 전시주최자의 관점에서 참가업체를 유인하기 위한 실무적인 시사점을 제언하였다. 본 연구를 위해 경기도 고양시에 위치한 킨텍스(KINTEX)에서 열린 B2B 전시회인 2019 한국산업대전(2019한국기계전, 2019제조IT서비스전, 2019서울국제공구전)의 참가업체가 응답한 총 255부의 유효표본을 활용하였다. 해당 유효 표본을 SPSS 25.0을 이용해 다중회귀분석을 실시한 결과, 전시회 참가편익의 전시회 만족도에 대한 영향에서 변수인 자원교환편익, 사회교환편익, 정보교환편익은 모두 유의한 영향으로 나타났으며, 마찬가지로 전시회 참가편익은 참가의도에도 모두 유의한 영향이 나타났다. 반면 전시회 비용편익은 투자비용과 직접비용만 전시회 만족도에 유의한 영향을 나타내고, 참가의도에는 투자비용만 유의한 영향관계를 나타냈다. 본 연구의 결과는 국내에서 부족했던 전시회 참가 비용에 관한 연구를 진행하였고 B2B전시참가업체의 전시회 참가 편익과 비용을 모두 다룬 최초의 연구라는 점에서 의의를 가진다. 따라서 앞으로 이루어질 심도 있는 향후 연구에 본 연구가 기초적인 자료로 활용될 수 있으며, 편익과 비용의 요인 중 전시회 만족도와 참가의도에 영향을 미치는 요인들을 중심으로 전시주최자 관점에서 전시회에 전시참가업체를 유치하는 마케팅적인 요소로 활용하면 포화상태에 이른 국내 전시업계에서 차별화된 전시회를 기획·운영할 수 있을 것으로 판단된다.
As the number of exhibitions held in Korea steadily increased, competition for attracting exhibitions became more intense and the exhibition organizers needed various marketing to attract many visitors. Like the exhibition industry, the academic community mainly focused on the characteristics of vis...
As the number of exhibitions held in Korea steadily increased, competition for attracting exhibitions became more intense and the exhibition organizers needed various marketing to attract many visitors. Like the exhibition industry, the academic community mainly focused on the characteristics of visitors, their behavior, purpose of participation, motivation, and satisfaction in order to attract more visitors to the exhibition. However, exhibitors can be seen as an important factor of success or failure in the exhibition as much as visitors. Also, when organizing an exhibition, the organizer made an effort to form and develop long-term friendly relations with exhibitors so that the exhibitors could continue to participate in the exhibition. Therefore, the purpose of this study is to find out the benefits and costs of exhibitors participating in the exhibition to attract exhibitors to the exhibition, and to effectively prepare a strategy accordingly. In addition, the previous studies on exhibitors are mainly focused on motivation, satisfaction and so on, however, research on benefits and costs is insufficient. Therefore, a study is needed to explain the relationship between the benefits and costs of exhibitors in terms of social exchange theory. The exhibition basically exchanges with various stakeholders such as visitors, exhibitors, organizers, and associations, which can be explained by the social exchange theory. The social exchange theory(SET) explains that social and mutual interactions occur between individuals and individuals, and that the benefits and costs of the rewards that individuals earn affect the exchange. Based on the social exchange theory, this study aimed to examine whether the benefits and costs of the exhibitors perceived by the exhibitors participating in the trade show have a significant effect on the satisfaction and intention of the exhibition. In addition, this study comprehensively presents the effects of exhibition participation benefits and costs on exhibition satisfaction and their intention, and suggests practical implications for attracting exhibitors from the viewpoint of academic and exhibition organizers. For this study, a total of 255 valid samples from the exhibitors of KOMAF & MachineSoft, a B2B exhibition held in KINTEX, were used. As a result of multiple regression analysis using the SPSS 25.0, the variables of participation benefits (resource exchange benefits, social exchange benefits, information exchange benefits) were all significant in the effect on exhibition satisfaction. Participation benefits also had a significant effect on participation intention. On the other hand, only the cost of investment and direct cost had a significant influence on the satisfaction of the exhibition, and only the cost of investment had a significant influence on the participation intention. This study conducted on the exhibition cost that was insufficient in Korea, and it is meaningful in that it is the first study that deals with both the benefits and costs of participating in the exhibition. Therefore, it can be used as a basic data for further research. In addition, if the exhibition organizer utilizes the benefits and costs that affect the satisfaction and intention to participate as a marketing factor to attract exhibitors to the exhibition, it will be possible to plan and operate a differentiated exhibition.
As the number of exhibitions held in Korea steadily increased, competition for attracting exhibitions became more intense and the exhibition organizers needed various marketing to attract many visitors. Like the exhibition industry, the academic community mainly focused on the characteristics of visitors, their behavior, purpose of participation, motivation, and satisfaction in order to attract more visitors to the exhibition. However, exhibitors can be seen as an important factor of success or failure in the exhibition as much as visitors. Also, when organizing an exhibition, the organizer made an effort to form and develop long-term friendly relations with exhibitors so that the exhibitors could continue to participate in the exhibition. Therefore, the purpose of this study is to find out the benefits and costs of exhibitors participating in the exhibition to attract exhibitors to the exhibition, and to effectively prepare a strategy accordingly. In addition, the previous studies on exhibitors are mainly focused on motivation, satisfaction and so on, however, research on benefits and costs is insufficient. Therefore, a study is needed to explain the relationship between the benefits and costs of exhibitors in terms of social exchange theory. The exhibition basically exchanges with various stakeholders such as visitors, exhibitors, organizers, and associations, which can be explained by the social exchange theory. The social exchange theory(SET) explains that social and mutual interactions occur between individuals and individuals, and that the benefits and costs of the rewards that individuals earn affect the exchange. Based on the social exchange theory, this study aimed to examine whether the benefits and costs of the exhibitors perceived by the exhibitors participating in the trade show have a significant effect on the satisfaction and intention of the exhibition. In addition, this study comprehensively presents the effects of exhibition participation benefits and costs on exhibition satisfaction and their intention, and suggests practical implications for attracting exhibitors from the viewpoint of academic and exhibition organizers. For this study, a total of 255 valid samples from the exhibitors of KOMAF & MachineSoft, a B2B exhibition held in KINTEX, were used. As a result of multiple regression analysis using the SPSS 25.0, the variables of participation benefits (resource exchange benefits, social exchange benefits, information exchange benefits) were all significant in the effect on exhibition satisfaction. Participation benefits also had a significant effect on participation intention. On the other hand, only the cost of investment and direct cost had a significant influence on the satisfaction of the exhibition, and only the cost of investment had a significant influence on the participation intention. This study conducted on the exhibition cost that was insufficient in Korea, and it is meaningful in that it is the first study that deals with both the benefits and costs of participating in the exhibition. Therefore, it can be used as a basic data for further research. In addition, if the exhibition organizer utilizes the benefits and costs that affect the satisfaction and intention to participate as a marketing factor to attract exhibitors to the exhibition, it will be possible to plan and operate a differentiated exhibition.
Keyword
#전시참가업체(Exhibitors), 전시회(Exhibition), 전시회 참가 편익 (Benefits), 비용(Costs), 만족도(Satisfaction), 참가의도(Intention)
학위논문 정보
저자
김인영
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
컨벤션전시경영학과
지도교수
김봉석
발행연도
2020
총페이지
iv, 73 p.
키워드
전시참가업체(Exhibitors), 전시회(Exhibition), 전시회 참가 편익 (Benefits), 비용(Costs), 만족도(Satisfaction), 참가의도(Intention)
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