취학 전 아동 아이돌보미는 가정 내에서 아이 돌봄에 도움을 주는 주요 동력자로, 이들의 돌봄 서비스 질은 이용자의 만족도 뿐 아니라 아동의 건강한 성장과 발달 및 가족발달과업성취를 위해 매우 중요할 것으로 보인다. 이러한 아이돌보미의 질적인 돌봄을 유지하기 위해서는 돌봄 서비스 질 관련 요인을 탐구하고 중재하는 연구가 지속되어야 한다. 본 연구는 미취학 아동 아이돌보미의 돌봄 서비스 질과 관련이 있을 것으로 예상되는 보육효능감, 직무만족도, 아이돌보미-아동 상호작용을 선정하여, 돌봄 서비스의 질에 영향을 미치는 관련 요인을 확인하기 위한 서술적 조사연구이다. 연구대상은 G도 N시 건강가정·다문화가족지원센터에 소속되어 만 6세 미만의 미취학 아동을 대상으로 서비스를 제공하는 아이돌보미 138명을 대상으로 하였다. 2019년 6월 26일부터 8월 23일 기간 동안 연구대상자가 소속된 기관의 보수교육일에 방문하여 구조화된 설문지를 통해 수집하였다. ...
취학 전 아동 아이돌보미는 가정 내에서 아이 돌봄에 도움을 주는 주요 동력자로, 이들의 돌봄 서비스 질은 이용자의 만족도 뿐 아니라 아동의 건강한 성장과 발달 및 가족발달과업성취를 위해 매우 중요할 것으로 보인다. 이러한 아이돌보미의 질적인 돌봄을 유지하기 위해서는 돌봄 서비스 질 관련 요인을 탐구하고 중재하는 연구가 지속되어야 한다. 본 연구는 미취학 아동 아이돌보미의 돌봄 서비스 질과 관련이 있을 것으로 예상되는 보육효능감, 직무만족도, 아이돌보미-아동 상호작용을 선정하여, 돌봄 서비스의 질에 영향을 미치는 관련 요인을 확인하기 위한 서술적 조사연구이다. 연구대상은 G도 N시 건강가정·다문화가족지원센터에 소속되어 만 6세 미만의 미취학 아동을 대상으로 서비스를 제공하는 아이돌보미 138명을 대상으로 하였다. 2019년 6월 26일부터 8월 23일 기간 동안 연구대상자가 소속된 기관의 보수교육일에 방문하여 구조화된 설문지를 통해 수집하였다. 자료분석은 IBM SPSS statistics 24.0를 이용하여 다중회귀분석을 실시하였다. 돌봄 서비스 질 관련 요인을 분석한 결과 회귀 모형은 유의하였으며(F=14.11, p<.001) 설명력은 37%였다. 아이돌보미-아동 상호작용이 돌봄 서비스 질에 통계적으로 유의한 영향력을 보였으며(β=.56, p<.001), 그 외의 변수는 유의하지 않았다. 본 연구 결과를 바탕으로, 아이돌보미와 아동 간의 상호작용이 미취학 아동 아이돌보미의 돌봄 서비스 질을 설명함에 있어 가장 중요한 변수로 작용하고 있음을 확인할 수 있었다. 이에 돌봄 서비스 질을 향상시키기 위한 방안으로써 아이돌보미-아동 간의 상호작용을 증진시킬 수 있는 교육 및 중재 프로그램의 개발과 적용, 추가적인 연구가 필요할 것으로 보인다.
취학 전 아동 아이돌보미는 가정 내에서 아이 돌봄에 도움을 주는 주요 동력자로, 이들의 돌봄 서비스 질은 이용자의 만족도 뿐 아니라 아동의 건강한 성장과 발달 및 가족발달과업성취를 위해 매우 중요할 것으로 보인다. 이러한 아이돌보미의 질적인 돌봄을 유지하기 위해서는 돌봄 서비스 질 관련 요인을 탐구하고 중재하는 연구가 지속되어야 한다. 본 연구는 미취학 아동 아이돌보미의 돌봄 서비스 질과 관련이 있을 것으로 예상되는 보육효능감, 직무만족도, 아이돌보미-아동 상호작용을 선정하여, 돌봄 서비스의 질에 영향을 미치는 관련 요인을 확인하기 위한 서술적 조사연구이다. 연구대상은 G도 N시 건강가정·다문화가족지원센터에 소속되어 만 6세 미만의 미취학 아동을 대상으로 서비스를 제공하는 아이돌보미 138명을 대상으로 하였다. 2019년 6월 26일부터 8월 23일 기간 동안 연구대상자가 소속된 기관의 보수교육일에 방문하여 구조화된 설문지를 통해 수집하였다. 자료분석은 IBM SPSS statistics 24.0를 이용하여 다중회귀분석을 실시하였다. 돌봄 서비스 질 관련 요인을 분석한 결과 회귀 모형은 유의하였으며(F=14.11, p<.001) 설명력은 37%였다. 아이돌보미-아동 상호작용이 돌봄 서비스 질에 통계적으로 유의한 영향력을 보였으며(β=.56, p<.001), 그 외의 변수는 유의하지 않았다. 본 연구 결과를 바탕으로, 아이돌보미와 아동 간의 상호작용이 미취학 아동 아이돌보미의 돌봄 서비스 질을 설명함에 있어 가장 중요한 변수로 작용하고 있음을 확인할 수 있었다. 이에 돌봄 서비스 질을 향상시키기 위한 방안으로써 아이돌보미-아동 간의 상호작용을 증진시킬 수 있는 교육 및 중재 프로그램의 개발과 적용, 추가적인 연구가 필요할 것으로 보인다.
Purpose : This study was designed to investigate the effect of a childcare efficacy, job satisfaction, and childcare provider-child Interaction on their quality of care services. Methods : The design of this study was a descriptive survey study. The survey was administered to 138 childcare prov...
Purpose : This study was designed to investigate the effect of a childcare efficacy, job satisfaction, and childcare provider-child Interaction on their quality of care services. Methods : The design of this study was a descriptive survey study. The survey was administered to 138 childcare providers who provided services to preschool children under 6 years of age and were working at one multicultural family and healthy family support centers in N city, G province. Data was collected from June 26, 2019 to August 23, 2019 by self-report survey. Data analysis was performed with SPSS 24.0 by t–test, ANOVA, Pearson's correlation coefficient and multiple regression. Results : As a result of analysis of factors related to quality of care service, the regression model was significant(F = 14.11, p<.001). And the explanatory power of the regression model was 37%. Factors influencing on quality of care service in childcare providers for early childhood were childcare provider-child interaction(β=.56, p<.001). Other variables had no significant impact on their care service quality. Conclusion : The interaction between the childcare providers and children is the most important variable in explaining the quality of care service in childcare providers for early childhood. Thus, as a way to improve the quality of care services, the development and application of education and mediation programs that can enhance childcare provider-child interaction will be needed, and further research will be required.
Purpose : This study was designed to investigate the effect of a childcare efficacy, job satisfaction, and childcare provider-child Interaction on their quality of care services. Methods : The design of this study was a descriptive survey study. The survey was administered to 138 childcare providers who provided services to preschool children under 6 years of age and were working at one multicultural family and healthy family support centers in N city, G province. Data was collected from June 26, 2019 to August 23, 2019 by self-report survey. Data analysis was performed with SPSS 24.0 by t–test, ANOVA, Pearson's correlation coefficient and multiple regression. Results : As a result of analysis of factors related to quality of care service, the regression model was significant(F = 14.11, p<.001). And the explanatory power of the regression model was 37%. Factors influencing on quality of care service in childcare providers for early childhood were childcare provider-child interaction(β=.56, p<.001). Other variables had no significant impact on their care service quality. Conclusion : The interaction between the childcare providers and children is the most important variable in explaining the quality of care service in childcare providers for early childhood. Thus, as a way to improve the quality of care services, the development and application of education and mediation programs that can enhance childcare provider-child interaction will be needed, and further research will be required.
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