본 연구는 한국의 근대화 이후 작가의 창작정신으로 새롭게 무용 장르로 정착된 한국 창작무용의 흐름을 “한국창작무용사”라는 개념으로 한국 창작무용사에 나타난 안무 특성을 분석하여 향후 창작무용 안무 시스템 구축을 위한 미래방향을 제시하는데 목적을 두고 진행하였다. 그 결과 시대적인 흐름에 따라 안무 특성은 다음과 같이 나타났다.
1) 태동기의 안무특성은 뉴댄스의 표현주의적 안무 특성을 내포하고 있었다. 따라서 태동기에는 무용가 개인의 감성과 서정성을 움직임으로 표현하는 형식을 취하고 있었다.
2) 발전기의 한국창작무용은 신무용의 표현성을 기반으로 한국적인 극무용이 전개되어지는 특징을 가지고 있다. 이 과정에서 이제 움직임 중심이 아닌 스토리텔링 중심의 한국적 무용극이라는 새로운 표현 형식을 만들었다.
3) 한국 창작무용의 르네상스 시기는 국공립무용단의 활발한 활동과 함께 개인적인 활동으로 동문무용단들의 출현으로 인해 다양한 작품 활동들이 이루어졌다. 이 시기의 작품들은 국공립무용단의 무용극 형식과 함께 동문무용단들의 안무가 개인의 정서감을 표현하는 시도들이 있었다.
4) 다원화기의 안무 성향은 극적 구조를 가지면서도 또 새로운 요소들과의 융ㆍ복합 현상이 나타나고 있었으며, 이러한 ...
본 연구는 한국의 근대화 이후 작가의 창작정신으로 새롭게 무용 장르로 정착된 한국 창작무용의 흐름을 “한국창작무용사”라는 개념으로 한국 창작무용사에 나타난 안무 특성을 분석하여 향후 창작무용 안무 시스템 구축을 위한 미래방향을 제시하는데 목적을 두고 진행하였다. 그 결과 시대적인 흐름에 따라 안무 특성은 다음과 같이 나타났다.
1) 태동기의 안무특성은 뉴댄스의 표현주의적 안무 특성을 내포하고 있었다. 따라서 태동기에는 무용가 개인의 감성과 서정성을 움직임으로 표현하는 형식을 취하고 있었다.
2) 발전기의 한국창작무용은 신무용의 표현성을 기반으로 한국적인 극무용이 전개되어지는 특징을 가지고 있다. 이 과정에서 이제 움직임 중심이 아닌 스토리텔링 중심의 한국적 무용극이라는 새로운 표현 형식을 만들었다.
3) 한국 창작무용의 르네상스 시기는 국공립무용단의 활발한 활동과 함께 개인적인 활동으로 동문무용단들의 출현으로 인해 다양한 작품 활동들이 이루어졌다. 이 시기의 작품들은 국공립무용단의 무용극 형식과 함께 동문무용단들의 안무가 개인의 정서감을 표현하는 시도들이 있었다.
4) 다원화기의 안무 성향은 극적 구조를 가지면서도 또 새로운 요소들과의 융ㆍ복합 현상이 나타나고 있었으며, 이러한 융복합의 경향성은 매체의 결합, 상호문화적인 성향의 표출, 한국 전통춤에 대한 재해석을 통한 표현, 서사구조를 기승전결의 구조가 아닌 장면별 이미지를 파편적으로 구성하여 독립적으로 스토리텔링을 만들 수 있는 여백을 관객에게 만들어주는 안무적인 특징을 가지고 있다.
따라서 본 연구에서는 한국창작무용의 발전지향적인 전개를 위해서 안무 시스템 구축을 위한 예술적, 교육적, 행정적 방향성을 제시하였다. 무용 안무 시스템은 토대구축, 교육, 실행이라는 세 가지 영역으로 전개되어져야만 한다. 토대구축의 영역은 예술적 측면이라고 할 수 있으며, 이러한 토대구축을 위한 연습과정이 교육의 측면이다. 또한 이러한 예술적 측면이나, 교육적 측면을 원활하게 전개할 수 있는 환경을 조성해 주는 것이 행정적 측면이다. 무용계에는 다양한 안무가들이 활발하게 활동하고 있다. 그렇기에 안무 과정 또한 매우 다양할 수밖에 없다. 그러나 다양한 안무 과정이 존재한다고 해도 안무를 하는 원리 및 안무가로 성장하는데 반드시 필요한 요소들은 존재한다. 이에 향후 한국의 창작무용이 대중과 원활하게 소통할 수 있는 예술 활동으로 자리 잡기 위해서, 또 한국 창작무용이 세계화를 이룰 수 있기 위해서는 우수한 안무가를 육성하는 안무 시스템 구축은 매우 필요한 영역이다. 더 다양하고 창의적인 안무방법들을 개발할 수 있는 토대로서 안무 시스템이 필요할 것이다.
본 연구는 한국의 근대화 이후 작가의 창작정신으로 새롭게 무용 장르로 정착된 한국 창작무용의 흐름을 “한국창작무용사”라는 개념으로 한국 창작무용사에 나타난 안무 특성을 분석하여 향후 창작무용 안무 시스템 구축을 위한 미래방향을 제시하는데 목적을 두고 진행하였다. 그 결과 시대적인 흐름에 따라 안무 특성은 다음과 같이 나타났다.
1) 태동기의 안무특성은 뉴댄스의 표현주의적 안무 특성을 내포하고 있었다. 따라서 태동기에는 무용가 개인의 감성과 서정성을 움직임으로 표현하는 형식을 취하고 있었다.
2) 발전기의 한국창작무용은 신무용의 표현성을 기반으로 한국적인 극무용이 전개되어지는 특징을 가지고 있다. 이 과정에서 이제 움직임 중심이 아닌 스토리텔링 중심의 한국적 무용극이라는 새로운 표현 형식을 만들었다.
3) 한국 창작무용의 르네상스 시기는 국공립무용단의 활발한 활동과 함께 개인적인 활동으로 동문무용단들의 출현으로 인해 다양한 작품 활동들이 이루어졌다. 이 시기의 작품들은 국공립무용단의 무용극 형식과 함께 동문무용단들의 안무가 개인의 정서감을 표현하는 시도들이 있었다.
4) 다원화기의 안무 성향은 극적 구조를 가지면서도 또 새로운 요소들과의 융ㆍ복합 현상이 나타나고 있었으며, 이러한 융복합의 경향성은 매체의 결합, 상호문화적인 성향의 표출, 한국 전통춤에 대한 재해석을 통한 표현, 서사구조를 기승전결의 구조가 아닌 장면별 이미지를 파편적으로 구성하여 독립적으로 스토리텔링을 만들 수 있는 여백을 관객에게 만들어주는 안무적인 특징을 가지고 있다.
따라서 본 연구에서는 한국창작무용의 발전지향적인 전개를 위해서 안무 시스템 구축을 위한 예술적, 교육적, 행정적 방향성을 제시하였다. 무용 안무 시스템은 토대구축, 교육, 실행이라는 세 가지 영역으로 전개되어져야만 한다. 토대구축의 영역은 예술적 측면이라고 할 수 있으며, 이러한 토대구축을 위한 연습과정이 교육의 측면이다. 또한 이러한 예술적 측면이나, 교육적 측면을 원활하게 전개할 수 있는 환경을 조성해 주는 것이 행정적 측면이다. 무용계에는 다양한 안무가들이 활발하게 활동하고 있다. 그렇기에 안무 과정 또한 매우 다양할 수밖에 없다. 그러나 다양한 안무 과정이 존재한다고 해도 안무를 하는 원리 및 안무가로 성장하는데 반드시 필요한 요소들은 존재한다. 이에 향후 한국의 창작무용이 대중과 원활하게 소통할 수 있는 예술 활동으로 자리 잡기 위해서, 또 한국 창작무용이 세계화를 이룰 수 있기 위해서는 우수한 안무가를 육성하는 안무 시스템 구축은 매우 필요한 영역이다. 더 다양하고 창의적인 안무방법들을 개발할 수 있는 토대로서 안무 시스템이 필요할 것이다.
The purpose of this study is to analyze the choreography characteristics and present future directions of Korean creative dance with the concept of “Korean creative dance” as the concept of “Korean creative dance”, which is newly established as a dance genre by the artist's creative spirit after mod...
The purpose of this study is to analyze the choreography characteristics and present future directions of Korean creative dance with the concept of “Korean creative dance” as the concept of “Korean creative dance”, which is newly established as a dance genre by the artist's creative spirit after modernization of Korea. As a result, the choreography characteristics were as follows. 1) The choreography characteristic of the quickening period included expressionist choreography characteristic of New Dance. Therefore, in the early period, dancers took the form of expressing the emotions and lyricism of individuals. 2) The Korean creative dance of generators is characterized by the development of Korean extreme dance based on the expressiveness of new dance. In the process, he created a new form of expression, a Korean dance drama, centered on storytelling rather than movement. 3) During the Renaissance period of Korean creative dance, various works were performed due to the appearance of alumni dancers as a personal activity along with the active activities of national public dance troupes. The works of this period have been attempted to express the emotions of the choreographers of the alumni troupes together with the form of dance of national public dance troupes. 4) The choreographic tendency of the pluralistic period had a dramatic structure and fusion / combination with new elements. The tendency of this convergence was to combine media, express intercultural tendencies, and re-examine Korean traditional dance. It has a choreographic feature that creates a margin for the audience to independently create storytelling by fragmenting the images of each scene rather than the structure of the final conclusion. Therefore, this study suggested the artistic, educational, and administrative directions for the construction of choreography system for development-oriented development of Korean creative dance. The dance choreography system must be deployed in three areas: foundation building, education and practice. The area of foundation construction is an artistic aspect, and the training process for building such foundations is an aspect of education. The administrative aspect is to create an environment in which these artistic and educational aspects can be developed smoothly. Various choreographers are active in the dance world. Therefore, the choreography process is very diverse. However, even though there are various choreography processes, there are common elements that are necessary to grow as a choreographer. Therefore, in order for Korean creative dance to become an art activity that can communicate smoothly with the public in the future and for Korean creative dance to achieve globalization, it is very necessary area to build a choreography system that fosters excellent choreographers.
The purpose of this study is to analyze the choreography characteristics and present future directions of Korean creative dance with the concept of “Korean creative dance” as the concept of “Korean creative dance”, which is newly established as a dance genre by the artist's creative spirit after modernization of Korea. As a result, the choreography characteristics were as follows. 1) The choreography characteristic of the quickening period included expressionist choreography characteristic of New Dance. Therefore, in the early period, dancers took the form of expressing the emotions and lyricism of individuals. 2) The Korean creative dance of generators is characterized by the development of Korean extreme dance based on the expressiveness of new dance. In the process, he created a new form of expression, a Korean dance drama, centered on storytelling rather than movement. 3) During the Renaissance period of Korean creative dance, various works were performed due to the appearance of alumni dancers as a personal activity along with the active activities of national public dance troupes. The works of this period have been attempted to express the emotions of the choreographers of the alumni troupes together with the form of dance of national public dance troupes. 4) The choreographic tendency of the pluralistic period had a dramatic structure and fusion / combination with new elements. The tendency of this convergence was to combine media, express intercultural tendencies, and re-examine Korean traditional dance. It has a choreographic feature that creates a margin for the audience to independently create storytelling by fragmenting the images of each scene rather than the structure of the final conclusion. Therefore, this study suggested the artistic, educational, and administrative directions for the construction of choreography system for development-oriented development of Korean creative dance. The dance choreography system must be deployed in three areas: foundation building, education and practice. The area of foundation construction is an artistic aspect, and the training process for building such foundations is an aspect of education. The administrative aspect is to create an environment in which these artistic and educational aspects can be developed smoothly. Various choreographers are active in the dance world. Therefore, the choreography process is very diverse. However, even though there are various choreography processes, there are common elements that are necessary to grow as a choreographer. Therefore, in order for Korean creative dance to become an art activity that can communicate smoothly with the public in the future and for Korean creative dance to achieve globalization, it is very necessary area to build a choreography system that fosters excellent choreographers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.