보육교사의 감정노동과 심리적소진이 조직몰입에 미치는 영향 A Study on the Influence of Emotional Labor and Psychological Implications of Nursing Teachers on Organizational Immersion원문보기
본 연구에서는 보육교사의 감정노동과 심리적소진이 조직몰입에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였다. 이러한 목적을 알아보기 위하여 J 도 지역의 보육교사 358명을 대상으로 설문을 실시하였다. 수집된 연구자료는 SPSS ...
본 연구에서는 보육교사의 감정노동과 심리적소진이 조직몰입에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였다. 이러한 목적을 알아보기 위하여 J 도 지역의 보육교사 358명을 대상으로 설문을 실시하였다. 수집된 연구자료는 SPSSWIN 22.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 변수 간 상관관계를 측정하기 위해 Pearson의 상관관계분석을 실시하였고, 영향력을 측정하기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 연구결과를 종합하여 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 감정노동과 조직몰입의 상관관계를 분석한 결과, 보육교사의 감정노동과 조직몰입의 변수 간에는 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 보육교사의 감정노동의 하위요인인 내면적 행동은 조직몰입의 하위요인 중 정서적 몰입, 지속적 몰입, 규범적 몰입과 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 보육교사의 심리적소진과 조직몰입의 상관관계를 분석한 결과, 유의미한 부적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 보육교사의 심리적소진의 하위요인인 정서적 고갈, 비인간화, 성취감 감소는 조직몰입의 하위요인 중 정서적 몰입, 지속적 몰입, 규범적 몰입과 부적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 감정노동과 심리적소진이 조직몰입에 미치는 영향을 분석한 결과, 감정노동과 심리적소진이 조직몰입에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 감정노동과 심리적소진이 조직몰입에 미치는 영향력은 30.8%로 감정노동의 하위요인인 표면적 행동, 내면적 행동, 심리적소진의 하위요인인 정서적 고갈이 조직몰입에 유의하게 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이들 요인의 상대적 영향력은 내면적 행동, 정서적 고갈, 표면적 행동으로 나타났다. 이와 같은 연구를 통해 보육교사의 감정노동과 심리적소진이 조직몰입에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았으며, 이를 토대로 보육교사의 심리적 소진을 줄여주기 위해 보육현장에 맞는 제도의 정착, 근무환경 개선 등 현실적인 대처방안을 모색할 수 있기를 희망한다.
본 연구에서는 보육교사의 감정노동과 심리적소진이 조직몰입에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였다. 이러한 목적을 알아보기 위하여 J 도 지역의 보육교사 358명을 대상으로 설문을 실시하였다. 수집된 연구자료는 SPSS WIN 22.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 변수 간 상관관계를 측정하기 위해 Pearson의 상관관계분석을 실시하였고, 영향력을 측정하기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 연구결과를 종합하여 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 감정노동과 조직몰입의 상관관계를 분석한 결과, 보육교사의 감정노동과 조직몰입의 변수 간에는 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 보육교사의 감정노동의 하위요인인 내면적 행동은 조직몰입의 하위요인 중 정서적 몰입, 지속적 몰입, 규범적 몰입과 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 보육교사의 심리적소진과 조직몰입의 상관관계를 분석한 결과, 유의미한 부적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 보육교사의 심리적소진의 하위요인인 정서적 고갈, 비인간화, 성취감 감소는 조직몰입의 하위요인 중 정서적 몰입, 지속적 몰입, 규범적 몰입과 부적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 감정노동과 심리적소진이 조직몰입에 미치는 영향을 분석한 결과, 감정노동과 심리적소진이 조직몰입에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 감정노동과 심리적소진이 조직몰입에 미치는 영향력은 30.8%로 감정노동의 하위요인인 표면적 행동, 내면적 행동, 심리적소진의 하위요인인 정서적 고갈이 조직몰입에 유의하게 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이들 요인의 상대적 영향력은 내면적 행동, 정서적 고갈, 표면적 행동으로 나타났다. 이와 같은 연구를 통해 보육교사의 감정노동과 심리적소진이 조직몰입에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았으며, 이를 토대로 보육교사의 심리적 소진을 줄여주기 위해 보육현장에 맞는 제도의 정착, 근무환경 개선 등 현실적인 대처방안을 모색할 수 있기를 희망한다.
In this study, we wanted to look at the effect of parenting teachers ' emotional labor and mental workload on organizational engagement. To find out this purpose, a survey was conducted of 358 child care teachers in the area of J. The data collected for the analysis of the study were based on the SP...
In this study, we wanted to look at the effect of parenting teachers ' emotional labor and mental workload on organizational engagement. To find out this purpose, a survey was conducted of 358 child care teachers in the area of J. The data collected for the analysis of the study were based on the SPSS WIN 22.0 program, Pearson's correlation analysis was performed to measure correlation between variables, and multiple regression analyses were performed to measure influence. The main findings of this study are summarized as follows. First, the analysis of the correlation between emotional labor and organizational engagement of child care teachers showed that there is a significant static correlation between variables of child care teachers ' emotional labor and organizational immersion, and the inner behavior, which is a subordinate factor of the teacher's emotional labor, was found to be a correlation between emotional engagement, continuous immersion, and normative flow among the sub-causer of the organizational engagement. An analysis of the correlation between the psychology of teachers and organizational immersion in child care shows that there is a significant correlation between good and bad luck. The emotional depletion, dehumanization, and reduced achievement, which are lower factors in teacher psychology, are found to be related to emotional immersion, continuous immersion, normative flow among sub-caters. Second, after analyzing the influence of teachers on emotional labor and psychological immersion in the organization, emotional labor and psychological well-being are found to have a significant impact on organizational immersion. The influence of emotional labor and mental workload on organizational flow was 30.8 %, which showed that the sub-causing of emotional labor, physical behavior, and emotional depletion, which are the sub-causer of emotional labor, significantly affect organizational immersion, and that the relative influence of these factors was internal, emotional depletion, and superficial behavior. Based on these research results, we have examined how emotional labor and mental workload of child care teachers affect organizational immersion, and based on this, we hope to find practical measures such as the establishment of institutional settlements and improvement of working environment, such as development of programs at child care sites to reduce psychological exhaustion of child care teachers.
In this study, we wanted to look at the effect of parenting teachers ' emotional labor and mental workload on organizational engagement. To find out this purpose, a survey was conducted of 358 child care teachers in the area of J. The data collected for the analysis of the study were based on the SPSS WIN 22.0 program, Pearson's correlation analysis was performed to measure correlation between variables, and multiple regression analyses were performed to measure influence. The main findings of this study are summarized as follows. First, the analysis of the correlation between emotional labor and organizational engagement of child care teachers showed that there is a significant static correlation between variables of child care teachers ' emotional labor and organizational immersion, and the inner behavior, which is a subordinate factor of the teacher's emotional labor, was found to be a correlation between emotional engagement, continuous immersion, and normative flow among the sub-causer of the organizational engagement. An analysis of the correlation between the psychology of teachers and organizational immersion in child care shows that there is a significant correlation between good and bad luck. The emotional depletion, dehumanization, and reduced achievement, which are lower factors in teacher psychology, are found to be related to emotional immersion, continuous immersion, normative flow among sub-caters. Second, after analyzing the influence of teachers on emotional labor and psychological immersion in the organization, emotional labor and psychological well-being are found to have a significant impact on organizational immersion. The influence of emotional labor and mental workload on organizational flow was 30.8 %, which showed that the sub-causing of emotional labor, physical behavior, and emotional depletion, which are the sub-causer of emotional labor, significantly affect organizational immersion, and that the relative influence of these factors was internal, emotional depletion, and superficial behavior. Based on these research results, we have examined how emotional labor and mental workload of child care teachers affect organizational immersion, and based on this, we hope to find practical measures such as the establishment of institutional settlements and improvement of working environment, such as development of programs at child care sites to reduce psychological exhaustion of child care teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.