차의 보관은 재배, 제다, 음용과 함께 차 생활의 핵심 부분을 이룬다. 차 고유의 신선한 색과 맛, 풍미뿐만 아니라 인체에 유익한 성분을 잃지 않으려면 보관이 매우 중요하다. 조선 후기는 차 생활이 활발했던 시기로 차 관련 많은 문헌을 남겼다. 본 연구는 조선 후기 한양과 향촌의 차 생활을 재조명하고 나서 당시 문헌들에 나타난 차 보관 방법에 대한 자세한 고찰을 통해 그 특징을 밝히고자 하였다. 문헌 중에서는 무엇보다도 다서『부풍향다보(扶風鄕茶譜)』,『동다기(東茶記)』,『다신전(茶神傳)』과 백과사전류인 서유구(徐有榘)의『임원경제지(林園經濟志)』, 이규경(李圭景)의『오주연문장전산고(五洲衍文長箋散稿)』, 이유원(李裕元)의『임하필기(林下筆記)』, 그리고 차의 포장에 관한 내용을 담고 있는 차시, 산문, 간찰 등을 고찰하였다. 이들 조선 후기 문헌들에 따르면, 습기와 바람, 빛, 잡향 등 차의 변질 요인을 차단하기 위해 베 포대(布), 종이, 죽순, 항아리, 따뜻한 재, 구운 벽돌, 모래 등을 이용하여 차를 보관하였다. 또한 항아리는 보관 용도로만 사용하기, 고온다습 주의, 바람과 습기 주의, 장마철에 항아리 열지 않기, 젖은 손 주의하기 등 변질 요인을 차단하는 여러 가지 방법을 사용하였다. 특히 차시와 산문, 간찰 등에 따르면, 종이(包) 봉지로 떡차와 산차를 포장하여 선물하였고, 비단 등으로 만든 천(囊)주머니에 싸서 산차, 떡차를 보관하였으며, 보관 용기로는 은 차통, 주석 통, 옥병, 옻칠 상자 등을 이용하였다. 요컨대, 차서에서는 주변 환경에서 얻은 베포(布), 종이, 대껍질을 보관 도구로 이용한 점이 특징이고, 차시, 산문 등에서는 종이 봉지나 천 주머니로 산차와 떡차를 포장하여 천장이나 벽에 걸어두는 방법과 단차(떡차)는 차의 구멍을 끈으로 여러 개 꿰어 꿰미로 만들어 벽에 걸어 보관한 점이 특징으로 나타났다. 조선 후기의 문헌에 나타난 차 보관 방법은 다음과 같이 다시 정리할 수 있다. 첫째, 자연환경에서 얻은 적합한 포장 용기와 도구를 이용하여 수분의 ...
차의 보관은 재배, 제다, 음용과 함께 차 생활의 핵심 부분을 이룬다. 차 고유의 신선한 색과 맛, 풍미뿐만 아니라 인체에 유익한 성분을 잃지 않으려면 보관이 매우 중요하다. 조선 후기는 차 생활이 활발했던 시기로 차 관련 많은 문헌을 남겼다. 본 연구는 조선 후기 한양과 향촌의 차 생활을 재조명하고 나서 당시 문헌들에 나타난 차 보관 방법에 대한 자세한 고찰을 통해 그 특징을 밝히고자 하였다. 문헌 중에서는 무엇보다도 다서『부풍향다보(扶風鄕茶譜)』,『동다기(東茶記)』,『다신전(茶神傳)』과 백과사전류인 서유구(徐有榘)의『임원경제지(林園經濟志)』, 이규경(李圭景)의『오주연문장전산고(五洲衍文長箋散稿)』, 이유원(李裕元)의『임하필기(林下筆記)』, 그리고 차의 포장에 관한 내용을 담고 있는 차시, 산문, 간찰 등을 고찰하였다. 이들 조선 후기 문헌들에 따르면, 습기와 바람, 빛, 잡향 등 차의 변질 요인을 차단하기 위해 베 포대(布), 종이, 죽순, 항아리, 따뜻한 재, 구운 벽돌, 모래 등을 이용하여 차를 보관하였다. 또한 항아리는 보관 용도로만 사용하기, 고온다습 주의, 바람과 습기 주의, 장마철에 항아리 열지 않기, 젖은 손 주의하기 등 변질 요인을 차단하는 여러 가지 방법을 사용하였다. 특히 차시와 산문, 간찰 등에 따르면, 종이(包) 봉지로 떡차와 산차를 포장하여 선물하였고, 비단 등으로 만든 천(囊)주머니에 싸서 산차, 떡차를 보관하였으며, 보관 용기로는 은 차통, 주석 통, 옥병, 옻칠 상자 등을 이용하였다. 요컨대, 차서에서는 주변 환경에서 얻은 베포(布), 종이, 대껍질을 보관 도구로 이용한 점이 특징이고, 차시, 산문 등에서는 종이 봉지나 천 주머니로 산차와 떡차를 포장하여 천장이나 벽에 걸어두는 방법과 단차(떡차)는 차의 구멍을 끈으로 여러 개 꿰어 꿰미로 만들어 벽에 걸어 보관한 점이 특징으로 나타났다. 조선 후기의 문헌에 나타난 차 보관 방법은 다음과 같이 다시 정리할 수 있다. 첫째, 자연환경에서 얻은 적합한 포장 용기와 도구를 이용하여 수분의 흡습과 온도의 변화를 차단함으로써 차의 변질을 최소화하였다. 둘째, 차의 보관과 포장을 위해 종이, 천, 항아리, 단지, 상자, 옻칠 상자, 종이 봉지, 금속용기 등을 사용하였다. 단열재로는 죽순 껍질, 재, 모래, 구운 벽돌 등을 이용하였다. 셋째, 차를 보관하고 저장할 때 젖은 손, 그릇의 비린내 등을 주의하고, 장마철에 열지 않기, 꺼내는 날 계획하기, 항아리 빈 곳 댓잎으로 채우기 등의 원칙을 세웠다. 넷째, 차를 밀봉하기 위한 목적으로 구운 벽돌을 활용하여 항아리 입구의 산소를 차단하는 방법을 이용하였다. 다섯째, 주석이나 작은 양병을 사용해 큰 항아리에서 차를 조금씩 덜어서 쓰는 방법을 썼다. 요컨대, 조선 후기에 우리 선인들은 오랜 경험을 통해 터득한 방법으로 차의 성분을 유지하려고 노력하였음을 알 수 있다. 오늘날의 관점에서 보면, 과학적인 방법을 선취하고 있는 것처럼 보인다. 우리에게는 전통문화를 계승하고 발전시켜야 할 책임이 있다. 향후 차 문화의 계승과 발전을 위해 차 보관 분야에서도 보다 체계적이고 실증적인 연구가 나오길 기대한다.
차의 보관은 재배, 제다, 음용과 함께 차 생활의 핵심 부분을 이룬다. 차 고유의 신선한 색과 맛, 풍미뿐만 아니라 인체에 유익한 성분을 잃지 않으려면 보관이 매우 중요하다. 조선 후기는 차 생활이 활발했던 시기로 차 관련 많은 문헌을 남겼다. 본 연구는 조선 후기 한양과 향촌의 차 생활을 재조명하고 나서 당시 문헌들에 나타난 차 보관 방법에 대한 자세한 고찰을 통해 그 특징을 밝히고자 하였다. 문헌 중에서는 무엇보다도 다서『부풍향다보(扶風鄕茶譜)』,『동다기(東茶記)』,『다신전(茶神傳)』과 백과사전류인 서유구(徐有榘)의『임원경제지(林園經濟志)』, 이규경(李圭景)의『오주연문장전산고(五洲衍文長箋散稿)』, 이유원(李裕元)의『임하필기(林下筆記)』, 그리고 차의 포장에 관한 내용을 담고 있는 차시, 산문, 간찰 등을 고찰하였다. 이들 조선 후기 문헌들에 따르면, 습기와 바람, 빛, 잡향 등 차의 변질 요인을 차단하기 위해 베 포대(布), 종이, 죽순, 항아리, 따뜻한 재, 구운 벽돌, 모래 등을 이용하여 차를 보관하였다. 또한 항아리는 보관 용도로만 사용하기, 고온다습 주의, 바람과 습기 주의, 장마철에 항아리 열지 않기, 젖은 손 주의하기 등 변질 요인을 차단하는 여러 가지 방법을 사용하였다. 특히 차시와 산문, 간찰 등에 따르면, 종이(包) 봉지로 떡차와 산차를 포장하여 선물하였고, 비단 등으로 만든 천(囊)주머니에 싸서 산차, 떡차를 보관하였으며, 보관 용기로는 은 차통, 주석 통, 옥병, 옻칠 상자 등을 이용하였다. 요컨대, 차서에서는 주변 환경에서 얻은 베포(布), 종이, 대껍질을 보관 도구로 이용한 점이 특징이고, 차시, 산문 등에서는 종이 봉지나 천 주머니로 산차와 떡차를 포장하여 천장이나 벽에 걸어두는 방법과 단차(떡차)는 차의 구멍을 끈으로 여러 개 꿰어 꿰미로 만들어 벽에 걸어 보관한 점이 특징으로 나타났다. 조선 후기의 문헌에 나타난 차 보관 방법은 다음과 같이 다시 정리할 수 있다. 첫째, 자연환경에서 얻은 적합한 포장 용기와 도구를 이용하여 수분의 흡습과 온도의 변화를 차단함으로써 차의 변질을 최소화하였다. 둘째, 차의 보관과 포장을 위해 종이, 천, 항아리, 단지, 상자, 옻칠 상자, 종이 봉지, 금속용기 등을 사용하였다. 단열재로는 죽순 껍질, 재, 모래, 구운 벽돌 등을 이용하였다. 셋째, 차를 보관하고 저장할 때 젖은 손, 그릇의 비린내 등을 주의하고, 장마철에 열지 않기, 꺼내는 날 계획하기, 항아리 빈 곳 댓잎으로 채우기 등의 원칙을 세웠다. 넷째, 차를 밀봉하기 위한 목적으로 구운 벽돌을 활용하여 항아리 입구의 산소를 차단하는 방법을 이용하였다. 다섯째, 주석이나 작은 양병을 사용해 큰 항아리에서 차를 조금씩 덜어서 쓰는 방법을 썼다. 요컨대, 조선 후기에 우리 선인들은 오랜 경험을 통해 터득한 방법으로 차의 성분을 유지하려고 노력하였음을 알 수 있다. 오늘날의 관점에서 보면, 과학적인 방법을 선취하고 있는 것처럼 보인다. 우리에게는 전통문화를 계승하고 발전시켜야 할 책임이 있다. 향후 차 문화의 계승과 발전을 위해 차 보관 분야에서도 보다 체계적이고 실증적인 연구가 나오길 기대한다.
Storage of tea forms a key part of tea life along with cultivation, manufacturing and drinking. Storage is greatly important to keep not only fresh colors, tastes and flavors unique to tea but also helpful components for humans. In the late Joseon Dynasty when tea life was vigorous, a large number o...
Storage of tea forms a key part of tea life along with cultivation, manufacturing and drinking. Storage is greatly important to keep not only fresh colors, tastes and flavors unique to tea but also helpful components for humans. In the late Joseon Dynasty when tea life was vigorous, a large number of literature on tea were written. This study aims to shed new light on tea life in Hanyang and county villages during the late Joseon Dynasty and examine characteristics of tea storage by considering ways of storing tea recorded in literary data of those days, in detail. For this study, the contents of tea books, such as 『Boopoonghyangdabo(扶風鄕茶譜)』,『Dongdagi(東茶記)』 and 『Dashinjeo(茶神傳)』, encyclopedias, such as 『Imwongyeongjeji(林園經濟志)』 written by Seo Yoo-gu, 『Ojuyeonmunjangjeonsango(五洲衍文長箋散稿)』 written by Lee Gyu-gyeong and 『Yimhapilg(林下筆記)』 written by Lee Yoo-won, and tea poems, proses and Ganchal(letters) were analyzed. According to these literary data of the late Joseon Dynasty, bags made of hemp cloth, papers, bamboo shoots, pots, hot ashes, baked bricks and sand were used to block out factors like humidity, wind, light and surrounding smells, which make tea conditions go bad, when storing tea. In addition, many ways of blocking out the deterioration factors, such as only using pots as a means of storing, preventing high temperature and humidity, preventing wind and humidity, not opening pots in the rainy season and being careful about wet hands were applied. In particular, Ddeok-cha(lump tea) and San-cha were wrapped with paper bags for giving gifts, San-cha and Ddeok-cha were stored in fabric pockets made of silk, and silver tea containers, tin containers, jade bottles and lacquered boxes were used as storage containers, according to tea poems, proses and Ganchal. One interesting thing is that tea books indicated that bags made of hemp cloth, papers and bamboo barks obtained from surrounding environments were used as storage devices, whereas tea poems and proses recorded that paper bags or fabric pockets were used to wrap San-cha and Ddeok-cha up and then they were put on the ceilings or walls. To sum up, tea storage methods recorded in literature of the late Joseon Dynasty are as follows. First, proper packing containers and devices obtained from natural environments were used to minimize deterioration of tea by preventing moisture absorption and temperature changes. Second, papers, cloth, pots, jars, boxes, lacquered boxes, paper bags and metal containers were used to store and wrap tea up. As heat insulators, bamboo shoot barks, ashes, sand and baked bricks were used. Third, for storing tea, they established some principles like being careful about wet hands and bad smells of plates, not opening in the rainy season, scheduling for opening and filling an empty space of pot with bamboo leaves. Fourth, baked bricks were used to cut off oxygen from the mouth of pot, when keeping tea airtight. Fifth, a little bit of tea was taken out from a big pot using tin or a small bottle. In conclusion, these data demonstrate that our ancestors in the late Joseon Dynasty put efforts into maintaining tea components in their own ways that they learned from long experience. From the perspective of today, it appears they held fast to scientific methods. We have responsibility for inheriting and developing our traditional culture. It is considered that in future, more systematic and empirical studies need to be conducted in the field of tea storage for succession and development of the tea culture.
Storage of tea forms a key part of tea life along with cultivation, manufacturing and drinking. Storage is greatly important to keep not only fresh colors, tastes and flavors unique to tea but also helpful components for humans. In the late Joseon Dynasty when tea life was vigorous, a large number of literature on tea were written. This study aims to shed new light on tea life in Hanyang and county villages during the late Joseon Dynasty and examine characteristics of tea storage by considering ways of storing tea recorded in literary data of those days, in detail. For this study, the contents of tea books, such as 『Boopoonghyangdabo(扶風鄕茶譜)』,『Dongdagi(東茶記)』 and 『Dashinjeo(茶神傳)』, encyclopedias, such as 『Imwongyeongjeji(林園經濟志)』 written by Seo Yoo-gu, 『Ojuyeonmunjangjeonsango(五洲衍文長箋散稿)』 written by Lee Gyu-gyeong and 『Yimhapilg(林下筆記)』 written by Lee Yoo-won, and tea poems, proses and Ganchal(letters) were analyzed. According to these literary data of the late Joseon Dynasty, bags made of hemp cloth, papers, bamboo shoots, pots, hot ashes, baked bricks and sand were used to block out factors like humidity, wind, light and surrounding smells, which make tea conditions go bad, when storing tea. In addition, many ways of blocking out the deterioration factors, such as only using pots as a means of storing, preventing high temperature and humidity, preventing wind and humidity, not opening pots in the rainy season and being careful about wet hands were applied. In particular, Ddeok-cha(lump tea) and San-cha were wrapped with paper bags for giving gifts, San-cha and Ddeok-cha were stored in fabric pockets made of silk, and silver tea containers, tin containers, jade bottles and lacquered boxes were used as storage containers, according to tea poems, proses and Ganchal. One interesting thing is that tea books indicated that bags made of hemp cloth, papers and bamboo barks obtained from surrounding environments were used as storage devices, whereas tea poems and proses recorded that paper bags or fabric pockets were used to wrap San-cha and Ddeok-cha up and then they were put on the ceilings or walls. To sum up, tea storage methods recorded in literature of the late Joseon Dynasty are as follows. First, proper packing containers and devices obtained from natural environments were used to minimize deterioration of tea by preventing moisture absorption and temperature changes. Second, papers, cloth, pots, jars, boxes, lacquered boxes, paper bags and metal containers were used to store and wrap tea up. As heat insulators, bamboo shoot barks, ashes, sand and baked bricks were used. Third, for storing tea, they established some principles like being careful about wet hands and bad smells of plates, not opening in the rainy season, scheduling for opening and filling an empty space of pot with bamboo leaves. Fourth, baked bricks were used to cut off oxygen from the mouth of pot, when keeping tea airtight. Fifth, a little bit of tea was taken out from a big pot using tin or a small bottle. In conclusion, these data demonstrate that our ancestors in the late Joseon Dynasty put efforts into maintaining tea components in their own ways that they learned from long experience. From the perspective of today, it appears they held fast to scientific methods. We have responsibility for inheriting and developing our traditional culture. It is considered that in future, more systematic and empirical studies need to be conducted in the field of tea storage for succession and development of the tea culture.
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