본고는 예로부터 영산으로 알려진 금오산 정상에 조성된 금오산 마애여래입상의 특징을 알아보고 산 정상에 조성한 의미는 무엇인가에 대한 의문으로 시작하였다. 이것을 밝히기에 앞서 금오산은 어떠한 입지적 특성을 가지고 있는지, 또 정확한 연도가 밝혀진 고려시대 마애불들은 어떠한 특징을 가지고 있는지에 대하여 살펴보았다.
금오산에 대한 기록은 1681년에 최현이 편찬한 『일선지(一善誌)』에 남겨져 있다.
이 책에서는 선산에 있는 34개의 사찰, 암자와 굴에 대해 언급하고 있다. 그러나 이책에서 이야기하는 ‘보봉사’는 마애...
본고는 예로부터 영산으로 알려진 금오산 정상에 조성된 금오산 마애여래입상의 특징을 알아보고 산 정상에 조성한 의미는 무엇인가에 대한 의문으로 시작하였다. 이것을 밝히기에 앞서 금오산은 어떠한 입지적 특성을 가지고 있는지, 또 정확한 연도가 밝혀진 고려시대 마애불들은 어떠한 특징을 가지고 있는지에 대하여 살펴보았다.
금오산에 대한 기록은 1681년에 최현이 편찬한 『일선지(一善誌)』에 남겨져 있다.
이 책에서는 선산에 있는 34개의 사찰, 암자와 굴에 대해 언급하고 있다. 그러나 이책에서 이야기하는 ‘보봉사’는 마애불과 연관이 없는 것으로 판단된다.
고려시대에 조성된 것으로 알려진 마애불 가운데 조성 연도가 밝혀진 것은 이천 장암리 마애보살반가상(981), 고령 개포동 석조관음보살좌상(985), 원주 홍양리 마애불좌상(1090), 거창 가섭암지 마애여래삼존입상(1111) 총 4점이다. 따라서 이 4점은 어떠한 특징을 보이는지 살펴보았다. 상체는 부조이나 하체는 선각이며 얼굴은 방형에 양감이 풍부하다. 신체표현은 비례가 맞지 않고 둥근 느낌을 준다. 그러나 지물이 표현되었거나 보살이 지닌 상징성을 강조할 때는 정교하게 작업하였다. 옷 주름은 도식화되어 전체적으로 지방색이 강하게 느껴지도록 표현되었다.
금오산 마애여래입상과 유사한 특징을 보이는 상으로는 안성 죽산리 석불입상과 안성 봉업사지 석조여래입상인데 신체에 비해 얼굴이 크고 머리라인에 새김선을 넣어 머리와 얼굴을 구분하는 점, 정면에서는 넓직한 방형이지만 옆에서 볼 때
는 계란형인 얼굴, 가늘고 긴 눈, 도톰하면서 작은 입 등의 표현이 닮아있다.
금오산 마애여래입상의 가장 큰 특징은 산 정상에 조성되었다는 것인데, 이것에 대한 이유는 경전에서 찾아볼 수 있었다. 『菩提場所說一字頂輪王經』에서는 산 정상에 불상을 조성하고 21만번의 진언을 외면 사람 가운데 가장 높은 위치를 획득할
수 있다 이야기한다. 『不空羂索神變眞言經』에서는 산 정상에서 공양을 하면 큰 복을 얻고 하늘이 옹호해준다 이야기 하고 있다. 따라서 이러한 이유로 금오산 정상에 불상을 조성하고 목조건축물을 지어 그 곳에서 공양을 드린 것으로 추측한다.
본고는 예로부터 영산으로 알려진 금오산 정상에 조성된 금오산 마애여래입상의 특징을 알아보고 산 정상에 조성한 의미는 무엇인가에 대한 의문으로 시작하였다. 이것을 밝히기에 앞서 금오산은 어떠한 입지적 특성을 가지고 있는지, 또 정확한 연도가 밝혀진 고려시대 마애불들은 어떠한 특징을 가지고 있는지에 대하여 살펴보았다.
금오산에 대한 기록은 1681년에 최현이 편찬한 『일선지(一善誌)』에 남겨져 있다.
이 책에서는 선산에 있는 34개의 사찰, 암자와 굴에 대해 언급하고 있다. 그러나 이책에서 이야기하는 ‘보봉사’는 마애불과 연관이 없는 것으로 판단된다.
고려시대에 조성된 것으로 알려진 마애불 가운데 조성 연도가 밝혀진 것은 이천 장암리 마애보살반가상(981), 고령 개포동 석조관음보살좌상(985), 원주 홍양리 마애불좌상(1090), 거창 가섭암지 마애여래삼존입상(1111) 총 4점이다. 따라서 이 4점은 어떠한 특징을 보이는지 살펴보았다. 상체는 부조이나 하체는 선각이며 얼굴은 방형에 양감이 풍부하다. 신체표현은 비례가 맞지 않고 둥근 느낌을 준다. 그러나 지물이 표현되었거나 보살이 지닌 상징성을 강조할 때는 정교하게 작업하였다. 옷 주름은 도식화되어 전체적으로 지방색이 강하게 느껴지도록 표현되었다.
금오산 마애여래입상과 유사한 특징을 보이는 상으로는 안성 죽산리 석불입상과 안성 봉업사지 석조여래입상인데 신체에 비해 얼굴이 크고 머리라인에 새김선을 넣어 머리와 얼굴을 구분하는 점, 정면에서는 넓직한 방형이지만 옆에서 볼 때
는 계란형인 얼굴, 가늘고 긴 눈, 도톰하면서 작은 입 등의 표현이 닮아있다.
금오산 마애여래입상의 가장 큰 특징은 산 정상에 조성되었다는 것인데, 이것에 대한 이유는 경전에서 찾아볼 수 있었다. 『菩提場所說一字頂輪王經』에서는 산 정상에 불상을 조성하고 21만번의 진언을 외면 사람 가운데 가장 높은 위치를 획득할
수 있다 이야기한다. 『不空羂索神變眞言經』에서는 산 정상에서 공양을 하면 큰 복을 얻고 하늘이 옹호해준다 이야기 하고 있다. 따라서 이러한 이유로 금오산 정상에 불상을 조성하고 목조건축물을 지어 그 곳에서 공양을 드린 것으로 추측한다.
This purpose of this paper is to examine the characteristics of the Rock-carved Standing Buddha on eumosan Mountain, a place that has long been recognized as a Spiritual mountain, in Gumi. It also seeks the significance of carving Buddha on the summit of a mountain. Before proceeding, both the chara...
This purpose of this paper is to examine the characteristics of the Rock-carved Standing Buddha on eumosan Mountain, a place that has long been recognized as a Spiritual mountain, in Gumi. It also seeks the significance of carving Buddha on the summit of a mountain. Before proceeding, both the characteristics of Geumosan Mountain’s location and precisely dated Buddhas made during the Goryeo Dynasty by carving the face of a cliff are studied.
The record of Geumosan Mountain can be found in “Ilseonji,” compiled by Choi Hyun in 1681. The book mentions 34 temples, Buddhist hermitages, and caves in Seonsan. The cited Bobong Temple,
however, is considered unrelated to a rock cliff Buddha. Of the rock cliff Buddha carvings presumed to be from the Goryeo Dynasty, the following four can be precisely dated: 981, Rock-carved Bodhisattva in Jangam-ri, Icheon; 985, Stone Seated Avalokiteśvara bodhisattva of Gaepo-dong in Goryeong; 1090, Seated buddha image carved on rock surface in Heungyang-ri, Wonju; and 1111,
Rock-carved Standing Buddha Triad at Gaseobam Hermitage Site, Geocheang. Therefore, the characteristics of these four were studied.
While the upper body shows embossing and the lower body is engraved with lines, the face is rectangular and generously voluminous. The body is not proportionate and is expressed as a round form. However, when depicting an object held in the hand or emphasizing the bodhisattva’s symbolic representation, the work is very detailed.
Through schematization of clothing folds, local colors are strongly expressed overall.- 61 - The Stone Standing Buddha from Juksan-ri, Anseong, and Stone Standing Buddha from Bongeopsa Temple Site, Anseong, share
similarities with the Rock-carved Standing Buddha on Geumosan Mountain, Gumi. Some of the similarities include the fact that, compared to the body, the face is large, and the hairline is engraved to distinguish between the head and the face.
Further, while the face is wide and rectangular when seen from the front, it is oval, with long, thin eyes and small full lips when seen from the side. The most remarkable characteristic of the Rock-carved
Standing Buddha on Geumosan Mountain is that it is carved at the top of the mountain, and the reason for this can be found in sutra. In the “Sutra of the One-Syllable Wheel-Turning Ruler Spoken at the Seat of Enlightenment,” it says that one can earn the highest seat when carving Buddha on a mountaintop and reciting the sayings of Buddha, or holy words, 210,000 times. Furthermore, in “Infallible Lassoʼ s Mantra and Supernatural Transformations: King of Ritual Manuals,” it states that if one presents an offering to Buddha at the top of a mountain, one will earn good fortune and Heaven’s protection.
Therefore, it is conjectured that the Buddha was carved at the top of Geumosan Mountain, and a wooden structure was erected to present an offering to Buddha.
This purpose of this paper is to examine the characteristics of the Rock-carved Standing Buddha on eumosan Mountain, a place that has long been recognized as a Spiritual mountain, in Gumi. It also seeks the significance of carving Buddha on the summit of a mountain. Before proceeding, both the characteristics of Geumosan Mountain’s location and precisely dated Buddhas made during the Goryeo Dynasty by carving the face of a cliff are studied.
The record of Geumosan Mountain can be found in “Ilseonji,” compiled by Choi Hyun in 1681. The book mentions 34 temples, Buddhist hermitages, and caves in Seonsan. The cited Bobong Temple,
however, is considered unrelated to a rock cliff Buddha. Of the rock cliff Buddha carvings presumed to be from the Goryeo Dynasty, the following four can be precisely dated: 981, Rock-carved Bodhisattva in Jangam-ri, Icheon; 985, Stone Seated Avalokiteśvara bodhisattva of Gaepo-dong in Goryeong; 1090, Seated buddha image carved on rock surface in Heungyang-ri, Wonju; and 1111,
Rock-carved Standing Buddha Triad at Gaseobam Hermitage Site, Geocheang. Therefore, the characteristics of these four were studied.
While the upper body shows embossing and the lower body is engraved with lines, the face is rectangular and generously voluminous. The body is not proportionate and is expressed as a round form. However, when depicting an object held in the hand or emphasizing the bodhisattva’s symbolic representation, the work is very detailed.
Through schematization of clothing folds, local colors are strongly expressed overall.- 61 - The Stone Standing Buddha from Juksan-ri, Anseong, and Stone Standing Buddha from Bongeopsa Temple Site, Anseong, share
similarities with the Rock-carved Standing Buddha on Geumosan Mountain, Gumi. Some of the similarities include the fact that, compared to the body, the face is large, and the hairline is engraved to distinguish between the head and the face.
Further, while the face is wide and rectangular when seen from the front, it is oval, with long, thin eyes and small full lips when seen from the side. The most remarkable characteristic of the Rock-carved
Standing Buddha on Geumosan Mountain is that it is carved at the top of the mountain, and the reason for this can be found in sutra. In the “Sutra of the One-Syllable Wheel-Turning Ruler Spoken at the Seat of Enlightenment,” it says that one can earn the highest seat when carving Buddha on a mountaintop and reciting the sayings of Buddha, or holy words, 210,000 times. Furthermore, in “Infallible Lassoʼ s Mantra and Supernatural Transformations: King of Ritual Manuals,” it states that if one presents an offering to Buddha at the top of a mountain, one will earn good fortune and Heaven’s protection.
Therefore, it is conjectured that the Buddha was carved at the top of Geumosan Mountain, and a wooden structure was erected to present an offering to Buddha.
주제어
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