본 연구에서는 관리감독자 안전보건교육이 시행되고 있는 교육과정을 분석하여 문제점을 파악하고 개선방안을 제시하였다. 관리감독자 안전보건교육을 통해 관리감독자가 자신의 역할과 업무를 이해하고 이를 통한 안전보건관리가 산업재해 예방으로 이어지는 것에 그 목적이 있다. 산업안전보건법 제14조(관리감독자)에서는 그 조직의 최일선에서 생산과 관련되는 업무와 소속 직원들을 직접 지휘·감독하는 부서의 장이나 그 직위를 맡아 담당하는 자를 관리감독자로 지정하여 해당 직무와 관련된 안전보건상의 업무를 수행하도록 하고 있다. 또한 산업안전보건법에는 관리감독자의 연간 교육시간과 교육내용을 지정하여 전문적인 역량강화를 이끌어내고자 하고 있다. 그러나 관리감독자에 대한 개념부터가 정확히 인식되어 있지 않고 그로 인한 관리자와 감독자 각각의 역할의 차이가 제대로 인지되지 못함으로써 관리자와 감독자에 대한 안전보건교육이 취지에 맞는 기능을 하지 못하고 있다. 본 연구에서는 이러한 문제를 파악하기 위하여 관리감독자 안전보건교육을 시행하고 있는 온·오프라인의 전국적 규모의 안전보건교육위탁기관 10곳, 대기업 제조업체 10곳, 1군 건설사 10곳의 교육과정을 수집하여 분석하였다. 관리감독자 안전보건교육으로서 관리감독자의 역할과 임무에 관한 내용과 관리감독자로서 필요한 역량에 관한 교육이 필수적으로 실시되고 있는지 살펴보았고, 관리감독자의 업무에 해당되는 교육이 실시되고 있는지 살펴보고 다음과 같은 문제점을 확인하였다. 첫째, 관리자와 감독자의 각각의 역할을 고려한 교육이 이루어지고 있지 않았다. 조직에서 요구되는 관리자의 역할과 기능, 감독자의 역할과 기능이 다름에도 획일적인 교육이 실시되고 있었다. 둘째, 관리감독자에게 요구되는 역량에 필요한 교육의 실시 비중이 낮았다. 관리감독자는 부하 직원에게 안전·보건과 관련되어 적절한 지도·지휘·감독·교육이 이루어져야 하기 때문에 지도요령과 같은 역량강화교육이 필요하다. 셋째, 관리감독자의 고유의 업무에 대한 교육의 실시 비중이 낮았다. 산업안전보건법 시행령 제10조에 따른 관리감독자의 업무에 관련한 교육비중이 낮았다. 관리감독자 안전보건교육의 취지와 필요성을 이해하지 못하고 법령에 의한 형식적이고 일반적인 교육으로만 이루어지고 있기 때문이다. 넷째, 기계·기구 또는 설비의 점검을 위한 기술적 교육이 실시되고 있지 않았다. 관리감독자의 업무 중 기계·기구 또는 설비의 점검 및 이상 유무 확인은 작업공정과 관련지식이 없으면 할 수 없는 업무이다. 이상에서 확인된 관리감독자 안전보건교육의 문제점을 바탕으로 다음과 같은 개선방안을 제시하고자 한다. 첫째, 관리자와 감독자의 각각의 역할을 고려한 교육이 실시되어야 한다. 하나의 업무라고 ...
본 연구에서는 관리감독자 안전보건교육이 시행되고 있는 교육과정을 분석하여 문제점을 파악하고 개선방안을 제시하였다. 관리감독자 안전보건교육을 통해 관리감독자가 자신의 역할과 업무를 이해하고 이를 통한 안전보건관리가 산업재해 예방으로 이어지는 것에 그 목적이 있다. 산업안전보건법 제14조(관리감독자)에서는 그 조직의 최일선에서 생산과 관련되는 업무와 소속 직원들을 직접 지휘·감독하는 부서의 장이나 그 직위를 맡아 담당하는 자를 관리감독자로 지정하여 해당 직무와 관련된 안전보건상의 업무를 수행하도록 하고 있다. 또한 산업안전보건법에는 관리감독자의 연간 교육시간과 교육내용을 지정하여 전문적인 역량강화를 이끌어내고자 하고 있다. 그러나 관리감독자에 대한 개념부터가 정확히 인식되어 있지 않고 그로 인한 관리자와 감독자 각각의 역할의 차이가 제대로 인지되지 못함으로써 관리자와 감독자에 대한 안전보건교육이 취지에 맞는 기능을 하지 못하고 있다. 본 연구에서는 이러한 문제를 파악하기 위하여 관리감독자 안전보건교육을 시행하고 있는 온·오프라인의 전국적 규모의 안전보건교육위탁기관 10곳, 대기업 제조업체 10곳, 1군 건설사 10곳의 교육과정을 수집하여 분석하였다. 관리감독자 안전보건교육으로서 관리감독자의 역할과 임무에 관한 내용과 관리감독자로서 필요한 역량에 관한 교육이 필수적으로 실시되고 있는지 살펴보았고, 관리감독자의 업무에 해당되는 교육이 실시되고 있는지 살펴보고 다음과 같은 문제점을 확인하였다. 첫째, 관리자와 감독자의 각각의 역할을 고려한 교육이 이루어지고 있지 않았다. 조직에서 요구되는 관리자의 역할과 기능, 감독자의 역할과 기능이 다름에도 획일적인 교육이 실시되고 있었다. 둘째, 관리감독자에게 요구되는 역량에 필요한 교육의 실시 비중이 낮았다. 관리감독자는 부하 직원에게 안전·보건과 관련되어 적절한 지도·지휘·감독·교육이 이루어져야 하기 때문에 지도요령과 같은 역량강화교육이 필요하다. 셋째, 관리감독자의 고유의 업무에 대한 교육의 실시 비중이 낮았다. 산업안전보건법 시행령 제10조에 따른 관리감독자의 업무에 관련한 교육비중이 낮았다. 관리감독자 안전보건교육의 취지와 필요성을 이해하지 못하고 법령에 의한 형식적이고 일반적인 교육으로만 이루어지고 있기 때문이다. 넷째, 기계·기구 또는 설비의 점검을 위한 기술적 교육이 실시되고 있지 않았다. 관리감독자의 업무 중 기계·기구 또는 설비의 점검 및 이상 유무 확인은 작업공정과 관련지식이 없으면 할 수 없는 업무이다. 이상에서 확인된 관리감독자 안전보건교육의 문제점을 바탕으로 다음과 같은 개선방안을 제시하고자 한다. 첫째, 관리자와 감독자의 각각의 역할을 고려한 교육이 실시되어야 한다. 하나의 업무라고 해도 그 업무를 수행하는 담당자에 따라서 역할과 기능이 다르기 때문에 역할계층에 따른 필요능력 교육이 실시되어야 한다. 둘째, 관리감독자로서 요구되는 역량강화교육이 실시되어야 한다. 관리감독자는 부하 직원에게 전문적 지식과 그 방법을 전달할 수 있는 능력이 필요하다. 따라서 관리감독자에 대해서 감독능력을 한층 더 발휘시키고 작업자와의 인간관계 개선에 필요한 Training Within Industry(TWI)훈련을 함께 실시하여 직원을 통솔하는 능력을 키우는 교육이 실시되어야 한다. 셋째, 관리감독자에게는 산업안전보건법 제10조에 따른 업무, 안전보건규칙 제5장의 관리감독자의 직무에서 규정하고 있는 업무, 그리고 사업주의 대리인으로의 역할과 업무가 있다. 관리감독자 안전보건교육은 이러한 업무 수행에 필요한 능력을 함양할 수 있도록 제도적인 측면의 개선이 필요하다. 넷째, 관리감독자가 업무에 대해 작업자보다 우수한 지식과 기능을 갖고 있지 않으면 지시·명령을 하더라도 작업자는 따르지 않을 수도 있다. 해당 직무를 제대로 수행하기 위해서는 직무수행에 필요한 전문적인 기술 및 기능이 요구 되어야 하기 때문에 이와 같은 교육지원이 필요하다.
본 연구에서는 관리감독자 안전보건교육이 시행되고 있는 교육과정을 분석하여 문제점을 파악하고 개선방안을 제시하였다. 관리감독자 안전보건교육을 통해 관리감독자가 자신의 역할과 업무를 이해하고 이를 통한 안전보건관리가 산업재해 예방으로 이어지는 것에 그 목적이 있다. 산업안전보건법 제14조(관리감독자)에서는 그 조직의 최일선에서 생산과 관련되는 업무와 소속 직원들을 직접 지휘·감독하는 부서의 장이나 그 직위를 맡아 담당하는 자를 관리감독자로 지정하여 해당 직무와 관련된 안전보건상의 업무를 수행하도록 하고 있다. 또한 산업안전보건법에는 관리감독자의 연간 교육시간과 교육내용을 지정하여 전문적인 역량강화를 이끌어내고자 하고 있다. 그러나 관리감독자에 대한 개념부터가 정확히 인식되어 있지 않고 그로 인한 관리자와 감독자 각각의 역할의 차이가 제대로 인지되지 못함으로써 관리자와 감독자에 대한 안전보건교육이 취지에 맞는 기능을 하지 못하고 있다. 본 연구에서는 이러한 문제를 파악하기 위하여 관리감독자 안전보건교육을 시행하고 있는 온·오프라인의 전국적 규모의 안전보건교육위탁기관 10곳, 대기업 제조업체 10곳, 1군 건설사 10곳의 교육과정을 수집하여 분석하였다. 관리감독자 안전보건교육으로서 관리감독자의 역할과 임무에 관한 내용과 관리감독자로서 필요한 역량에 관한 교육이 필수적으로 실시되고 있는지 살펴보았고, 관리감독자의 업무에 해당되는 교육이 실시되고 있는지 살펴보고 다음과 같은 문제점을 확인하였다. 첫째, 관리자와 감독자의 각각의 역할을 고려한 교육이 이루어지고 있지 않았다. 조직에서 요구되는 관리자의 역할과 기능, 감독자의 역할과 기능이 다름에도 획일적인 교육이 실시되고 있었다. 둘째, 관리감독자에게 요구되는 역량에 필요한 교육의 실시 비중이 낮았다. 관리감독자는 부하 직원에게 안전·보건과 관련되어 적절한 지도·지휘·감독·교육이 이루어져야 하기 때문에 지도요령과 같은 역량강화교육이 필요하다. 셋째, 관리감독자의 고유의 업무에 대한 교육의 실시 비중이 낮았다. 산업안전보건법 시행령 제10조에 따른 관리감독자의 업무에 관련한 교육비중이 낮았다. 관리감독자 안전보건교육의 취지와 필요성을 이해하지 못하고 법령에 의한 형식적이고 일반적인 교육으로만 이루어지고 있기 때문이다. 넷째, 기계·기구 또는 설비의 점검을 위한 기술적 교육이 실시되고 있지 않았다. 관리감독자의 업무 중 기계·기구 또는 설비의 점검 및 이상 유무 확인은 작업공정과 관련지식이 없으면 할 수 없는 업무이다. 이상에서 확인된 관리감독자 안전보건교육의 문제점을 바탕으로 다음과 같은 개선방안을 제시하고자 한다. 첫째, 관리자와 감독자의 각각의 역할을 고려한 교육이 실시되어야 한다. 하나의 업무라고 해도 그 업무를 수행하는 담당자에 따라서 역할과 기능이 다르기 때문에 역할계층에 따른 필요능력 교육이 실시되어야 한다. 둘째, 관리감독자로서 요구되는 역량강화교육이 실시되어야 한다. 관리감독자는 부하 직원에게 전문적 지식과 그 방법을 전달할 수 있는 능력이 필요하다. 따라서 관리감독자에 대해서 감독능력을 한층 더 발휘시키고 작업자와의 인간관계 개선에 필요한 Training Within Industry(TWI)훈련을 함께 실시하여 직원을 통솔하는 능력을 키우는 교육이 실시되어야 한다. 셋째, 관리감독자에게는 산업안전보건법 제10조에 따른 업무, 안전보건규칙 제5장의 관리감독자의 직무에서 규정하고 있는 업무, 그리고 사업주의 대리인으로의 역할과 업무가 있다. 관리감독자 안전보건교육은 이러한 업무 수행에 필요한 능력을 함양할 수 있도록 제도적인 측면의 개선이 필요하다. 넷째, 관리감독자가 업무에 대해 작업자보다 우수한 지식과 기능을 갖고 있지 않으면 지시·명령을 하더라도 작업자는 따르지 않을 수도 있다. 해당 직무를 제대로 수행하기 위해서는 직무수행에 필요한 전문적인 기술 및 기능이 요구 되어야 하기 때문에 이와 같은 교육지원이 필요하다.
In this study, Curriculum of the safety and health education for the manager and supervisor were analyzed, identified problems, and suggested improvement. The purpose is to enable the Supervisors to understand their roles and work and to lead to prevention of industrial accidents through the Safety ...
In this study, Curriculum of the safety and health education for the manager and supervisor were analyzed, identified problems, and suggested improvement. The purpose is to enable the Supervisors to understand their roles and work and to lead to prevention of industrial accidents through the Safety and health Education for Managers and Supervisors. Article 14 (Manager and Supervisor) of the Industrial Safety and Health Act stipulates that the head of a department who directs and supervises its employees or the person in charge of its position shall be designated as the manager and supervisor to conduct the safety and health work related to the duties. A manager and supervisor should be judged based on the role and authority he or she performs in practice, rather than being uniformly manager and supervisor based on a given rank or position. The Industrial Safety and Health Act designates the annual education hours and education contents of manager and supervisor for professional capacity reinforcement. However, the concept of a manager and supervisor is not recognized precisely, Therefore the safety and health education for manager and supervisor is not doing its job because it does not understand the difference between the role of the manager and the supervisor. In this study, 10 national-scale health and safety education agencies, 10 large-sized manufacturers, and 10 first-tier construction companies that conducted safety and health education programs for management supervisors were collected and analyzed. The management supervisor's safety and health education was reviewed to see if training on the role and mission of the supervisor and the necessary competencies of the supervisor was being conducted, and the following problems were identified.
1. There was no training that precisely identifies the respective roles of managers and supervisors. The training has been conducted without considering the role and function of a manager and supervisor required by organization.
2. The proportion of education required by manager and supervisor was low. Because the manager and supervisor are required to provide proper guidance, direction, supervision, and education to his or her subordinates in relation to safety and health, competency education such as guidance guidelines is required.
3. The proportion of education related to the work of manager and supervisor under Article 10 of the Industrial Safety and Health Act was low. Because the purpose and necessity of the safety and health education for manager and supervisor are not understood, and it consists only of formal and general education by statute.
4. No technical training was conducted to inspect machinery, equipment or facility. Inspection and checking of machinery, apparatus, or facility during the work of the manager and supervisor cannot be performed if a manager or supervisor does not fully understand such work process, and possesses related knowledge.
Based on the problems identified above in the safety and health education for manager and supervisor, I will present improvement.
1. Training should be conducted considering the respective roles of manager and supervisor. Because a single task has different roles and functions depending on the person in charge performing the task, necessary skills training should be conducted according to the role hierarchy.
2. The required competency training as a manager and supervisor shall be provided. A manager and supervisor need professional knowledge and guidance to communicate its methods to subordinates. Therefore, a manager and supervisor should use their supervisory abilities more properly, and be able to develop the ability to control employees by exercising Training With Industry(TWI) training together for improved relations with workers.
3. There are duties under Article 10 of the Industrial Safety and Health Act and the duties of the manager and supervisor of Chapter 5 of the Safety and Health Rules. Also there is a role and work as an agent for the employer. Institutional supplementation is needed to inform the role of management supervision as safety and health education for manager and supervisors.
4. If the manager and supervisor do not have better knowledge and functions than the worker, the worker may not follow the instructions or orders. Such educational support is necessary because professional skills and functions required to perform their duties properly.
In this study, Curriculum of the safety and health education for the manager and supervisor were analyzed, identified problems, and suggested improvement. The purpose is to enable the Supervisors to understand their roles and work and to lead to prevention of industrial accidents through the Safety and health Education for Managers and Supervisors. Article 14 (Manager and Supervisor) of the Industrial Safety and Health Act stipulates that the head of a department who directs and supervises its employees or the person in charge of its position shall be designated as the manager and supervisor to conduct the safety and health work related to the duties. A manager and supervisor should be judged based on the role and authority he or she performs in practice, rather than being uniformly manager and supervisor based on a given rank or position. The Industrial Safety and Health Act designates the annual education hours and education contents of manager and supervisor for professional capacity reinforcement. However, the concept of a manager and supervisor is not recognized precisely, Therefore the safety and health education for manager and supervisor is not doing its job because it does not understand the difference between the role of the manager and the supervisor. In this study, 10 national-scale health and safety education agencies, 10 large-sized manufacturers, and 10 first-tier construction companies that conducted safety and health education programs for management supervisors were collected and analyzed. The management supervisor's safety and health education was reviewed to see if training on the role and mission of the supervisor and the necessary competencies of the supervisor was being conducted, and the following problems were identified.
1. There was no training that precisely identifies the respective roles of managers and supervisors. The training has been conducted without considering the role and function of a manager and supervisor required by organization.
2. The proportion of education required by manager and supervisor was low. Because the manager and supervisor are required to provide proper guidance, direction, supervision, and education to his or her subordinates in relation to safety and health, competency education such as guidance guidelines is required.
3. The proportion of education related to the work of manager and supervisor under Article 10 of the Industrial Safety and Health Act was low. Because the purpose and necessity of the safety and health education for manager and supervisor are not understood, and it consists only of formal and general education by statute.
4. No technical training was conducted to inspect machinery, equipment or facility. Inspection and checking of machinery, apparatus, or facility during the work of the manager and supervisor cannot be performed if a manager or supervisor does not fully understand such work process, and possesses related knowledge.
Based on the problems identified above in the safety and health education for manager and supervisor, I will present improvement.
1. Training should be conducted considering the respective roles of manager and supervisor. Because a single task has different roles and functions depending on the person in charge performing the task, necessary skills training should be conducted according to the role hierarchy.
2. The required competency training as a manager and supervisor shall be provided. A manager and supervisor need professional knowledge and guidance to communicate its methods to subordinates. Therefore, a manager and supervisor should use their supervisory abilities more properly, and be able to develop the ability to control employees by exercising Training With Industry(TWI) training together for improved relations with workers.
3. There are duties under Article 10 of the Industrial Safety and Health Act and the duties of the manager and supervisor of Chapter 5 of the Safety and Health Rules. Also there is a role and work as an agent for the employer. Institutional supplementation is needed to inform the role of management supervision as safety and health education for manager and supervisors.
4. If the manager and supervisor do not have better knowledge and functions than the worker, the worker may not follow the instructions or orders. Such educational support is necessary because professional skills and functions required to perform their duties properly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.